Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Druid skrev (1 time siden):

Det er så, men gitt fjoråret, og i perspektiv av sist gang vi hadde så lave resorvarer så sent på høsten, ser det dårlig ut. 

Hvilke land er det som har lave reservoarer på høsten nå i år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser at et av forslagene også er å kutte i foreldrefradraget. Begrunnelsen er at SFO og barnehageprisene visstnok har blitt kraftig redusert de siste årene. For det første, i 4 trinn så betaler man full pris for SFO. Og en deltidsplass koster nå det dobbelte av da eldste gikk på SFO for 10 år siden.

Barnetrygden skal ikke økes. Noe som vil si at den går ned.

Engangsstønaden skal i følge forslaget reduseres fra kr 92 648 til 60 000. Noe som blant annet vil ramme uføre når de får barn.

Forslag om at overgangsstønaden skal fjernes, som har vært en sikkerhet for enslig foreldre i en overgangsperiode.

Er dette regjeringen som var så opptatt av at barnefamilier og at de som har mindre skal klare seg? Så gjentatte ganger her på forumet under valget at det blant annet var begrunnelsen for at flere ønsket å stemme AP og venstresiden. Nå kan dere se hva dere får. Skrev at det kommer til å bli stygt de neste 4 årene, og det er bare begynnelsen hvis AP fortsetter og får det som de vil.

Håper og tror at det kan hjelpe at de ikke lenger er et så stort flertall på stortinget. Tror faktisk heller ikke at AP kommer til å holde i regjering i 4 år til. Nå forsvinner mest sannsynlig Stoltenberg tilbake til München snart også.

• Liker 8
Skrevet

Det var strømkundene som kom best ut av statsbudsjettet 

Dagens og morgendagens strømpris i Norge – Se time for time | abcnyheter.no

Nederst på siden kan man se en sammenligning av strømprisene med eller uten Norgespris, for hver enkelt strømsone. Jeg la inn 42 kWh, som var det jeg brukte i går.  Mitt forbruk pleier å ligge et sted mellom 35 og 45 kWh pr døgn nå.  Som strømkunde i området NO2, kom jeg best ut av det.

Men samtidig forstår jeg jo godt at det ble forskjellig mottakelse av budsjettforslaget.  Det er jo nå de må snakke sammen og finne løsninger.

norgespris.JPG

Skrevet
Alizee skrev (3 timer siden):

Hvilke land er det som har lave reservoarer på høsten nå i år?

NO1 og NO2. Neste oppgradering av ACER kan ikke komme fort nok 

NO5 ligger bra ann, men de får uansett hjelp av NO3 fra nå, så det blir utjevning pris messig uansett. 

• Liker 1
Skrevet
Perine skrev (4 timer siden):

Jeg forstår veldig godt at disse sakene ble kritisert og mange følte seg sveket. De bør ordne opp i dette så fort som mulig.

Selv er jeg mer overrasket over at folk som stemte AP kan føle seg sveket for at de lyver nok en gang. Trodde deres trofaste velgere virkelig på det de sa denne gang når de nesten ikke har gjort annet enn å gjøre det motsatte av det de har lovet i 4 år fra før? Trodde folk at det på magisk vis skulle forandre seg etter valget, eller hadde de allerede glemt det selv om alt allerede pågikk der og da? Eller er man rett og slett vitne til hjernevask?

Det blir litt som i skadelige forhold der partneren/offeret blir manipulert til å komme tilbake gang på gang med lovnader om at nå skal det blir bra. Sannheten er at det derimot blir verre og verre for hver gang man går tilbake.

• Liker 6
Skrevet
Alizee skrev (10 minutter siden):

Selv er jeg mer overrasket over at folk som stemte AP kan føle seg sveket for at de lyver nok en gang. Trodde deres trofaste velgere virkelig på det de sa denne gang når de nesten ikke har gjort annet enn å gjøre det motsatte av det de har lovet i 4 år fra før? Trodde folk at det på magisk vis skulle forandre seg etter valget, eller hadde de allerede glemt det selv om alt allerede pågikk der og da? Eller er man rett og slett vitne til hjernevask?

Det blir litt som i skadelige forhold der partneren/offeret blir manipulert til å komme tilbake gang på gang med lovnader om at nå skal det blir bra. Sannheten er at det derimot blir verre og verre for hver gang man går tilbake.

Det går an å ha forskjellige meninger uten å beskylde andre for å være hjernevasket.

• Liker 2
Skrevet
Perine skrev (1 minutt siden):

Det går an å ha forskjellige meninger uten å beskylde andre for å være hjernevasket.

Det var bare spørsmål og ingen beskyldning. Lurer oppriktig på hva som er årsaken.

• Liker 3
Skrevet
Alizee skrev (8 timer siden):

Det var bare spørsmål og ingen beskyldning. Lurer oppriktig på hva som er årsaken.

Ja, OK. Jeg stemte på dem, og har ikke tatt dem i direkte løgn før denne gangen.  Det virker veldig rart, og jeg kan ikke skjønne noe annet en at de bør legge seg helt flate og rette dette opp igjen.  Ellers kommer de til å miste veldig mye støtte fra velgerne. 

Jeg så det ikke før jeg så protestene fra folk som ble berørt av endringene.  Man ser jo ikke alltid ting som ikke vedrører seg selv, eller er spesielt opptatt av.   

Jeg er også misfornøyd med deler av statsbudsjettet, slik som at det blir dyrere drivstoff, bare for å fortsette med elbil-incentivene til tross for at også disse bilene blir mye dyrere.  Slik som det blir fremover, så er det færre som får råd til elbiler, samtidig som bilhold blir dyrere generelt.  

Skrevet

Jeg mistenker at mye av det mest omstridte er lagt inn som forhandlingspunkter AP er villige til å gi etter på. I så fall er kanskje ideen at støttepartiene vil bli fornøyd med å få gjennomslag for en del av sine saker, samtidig som sluttresultatet ikke blir så langt unna det AP hadde tenkt seg i utgangspunktet. Småsleipt, men det er ikke sikkert det blir så ille til slutt.

• Liker 3
Skrevet
Perine skrev (42 minutter siden):

Ja, OK. Jeg stemte på dem, og har ikke tatt dem i direkte løgn før denne gangen.  Det virker veldig rart, og jeg kan ikke skjønne noe annet en at de bør legge seg helt flate og rette dette opp igjen.  Ellers kommer de til å miste veldig mye støtte fra velgerne. 

Jeg så det ikke før jeg så protestene fra folk som ble berørt av endringene.  Man ser jo ikke alltid ting som ikke vedrører seg selv, eller er spesielt opptatt av.   

Jeg er også misfornøyd med deler av statsbudsjettet, slik som at det blir dyrere drivstoff, bare for å fortsette med elbil-incentivene til tross for at også disse bilene blir mye dyrere.  Slik som det blir fremover, så er det færre som får råd til elbiler, samtidig som bilhold blir dyrere generelt.  

AP og Støre har nesten ikke gjort annet enn å lyve og gjøre det motsatte av det de sier siden de kom til makta i 2021. Løgnene har riktignok vært mer innpakket og ikke så åpenlyse tidligere. Men alle som har fulgt med vet at dette ikke er noe nytt.

AP og Støre har aldri vært der for folkets beste, og de er et eneste stort avgiftsparti hvor målet er å ta fra vanlige folk. Dette snur de om til å få det til og høres så fint ut som trygghet for folket.

Vi var mange som prøvde å advare før valget og ba om at man bør prøve å forholde seg til mer nøytral media når det gjelder opplysninger, men det må tydeligvis så avslørende og tydelige løgner til for at folk skal forstå hva de blir utsatt for. Disse løgnene er ikke noe nytt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Alizee skrev (7 minutter siden):

AP og Støre har nesten ikke gjort annet enn å lyve og gjøre det motsatte av det de sier siden de kom til makta i 2021. Løgnene har riktignok vært mer innpakket og ikke så åpenlyse tidligere. Men alle som har fulgt med vet at dette ikke er noe nytt.

AP og Støre har aldri vært der for folkets beste, og de er et eneste stort avgiftsparti hvor målet er å ta fra vanlige folk. Dette snur de om til å få det til og høres så fint ut som trygghet for folket.

Vi var mange som prøvde å advare før valget og ba om at man bør prøve å forholde seg til mer nøytral media når det gjelder opplysninger, men det må tydeligvis så avslørende og tydelige løgner til for at folk skal forstå hva de blir utsatt for. Disse løgnene er ikke noe nytt.

Jeg har også lest om flere virkelige brutale kutt for de svakeste gruppene, og det er ikke god sosialpolitikk.  Problemet er jo at det ikke finnes noe alternativ når det mest sosialdemokratiske/velferdspartiet kutter ved å føre høyrepolitikk.  Alternativet til AP & co er jo høyre og frp, hvor det blir enda mindre til velferd.  Småpartiene på venstresiden er for små og spesielle til å stå alene. Nei, det er ikke lett.  Det er noe bra og noe dårlig i alle partiprogammene, og man velger seg det "minst verste" for seg selv.  Der er jo meningene forskjellige blant velgerne.

• Liker 1
Skrevet
Pawn Hearts skrev (1 time siden):

Jeg mistenker at mye av det mest omstridte er lagt inn som forhandlingspunkter AP er villige til å gi etter på. I så fall er kanskje ideen at støttepartiene vil bli fornøyd med å få gjennomslag for en del av sine saker, samtidig som sluttresultatet ikke blir så langt unna det AP hadde tenkt seg i utgangspunktet. Småsleipt, men det er ikke sikkert det blir så ille til slutt.

Kansje småsleipt, men det ER eneste måte de kan få på plass ett funksjonelt statsbudsjett i år. Det er jo ikke slik at de har noen mulighet for å få gjennom ett sterkt politisk Ap budsjett.

• Liker 2
Skrevet
Pawn Hearts skrev (På 15.10.2025 den 16.28):

2,8% er godt innenfor handlingsregelen. Det du skriver videre, er verre etter min mening. Budsjettet har ikke noen særlig sosial profil, nå er det visst de fattige som skal moderere seg.

Nå er det sånn at selv om man er innenfor handlingsregelen på 3% så er det mye mer i kroner enn tidligere - fordi oljefondet har økt i verdi. Derfor blir dette et ekspansivt statsbudsjett - som pøser mer penger inn i økonomien og dermed øker også inflasjonen.

Handlingsregelen var i sin tid 4% - den ble redusert til 3% for å unngå at man brukte for mye penger. Nå bør denne reduseres ytterligere - til 2% av sanme grunn.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Alizee skrev (3 timer siden):

Og hvilket parti er det som ikke driver politikken sin slik - og som man bør stemme på, mener du?

• Liker 2
Skrevet

Det som skiller politiske valg i Norge idag kontra 15 år siden, er at idag hjelper det ikke å stemme på et annet parti enn AP for å rette opp politiske feilskjær.

Norge er rævkjørt og uopprettelig skadet. Enkelt og greit. Og fra en sentrum/høyrevelger i flere tiår smerter det å legge like mye av skylden for det på Erna Solberg som på Stoltenberg/Støre. Vi går med dundrene underskudd! Samtlige kommuner er nær er konkurs! Innen 2030 allerede vil de fleste velferdsgoder være borte. Vi som er i 30-40 årene og yngre, vil trolig ikke bli pensjonister men må jobbe til vi dør. Vi pøser ut formuen vi har tatt godt vare på til det grønne skiftet, byråkrati, batterifabrikker og utvidet regjeringskvartal. Vi jager ut verdiskaperne og tøffer oss med det, vi trapper ned oljeleting og satser på symbolpolitikk! Dette er ikke bare AP sin feil, det gjelder samtlige som har hatt en finger eller to på rattet de siste 20 årene.

God natt for et kråkereir vi bor i!

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder, brudd på underforumets retningslinjer og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Skrevet
Sportydame skrev (På 17.10.2025 den 13.48):

Nå er det sånn at selv om man er innenfor handlingsregelen på 3% så er det mye mer i kroner enn tidligere - fordi oljefondet har økt i verdi. Derfor blir dette et ekspansivt statsbudsjett - som pøser mer penger inn i økonomien og dermed øker også inflasjonen.

Handlingsregelen var i sin tid 4% - den ble redusert til 3% for å unngå at man brukte for mye penger. Nå bør denne reduseres ytterligere - til 2% av sanme grunn.

Det stemmer at det blir mer penger, og derfor er prosenten blitt ett dårlig måltall for oljepengebruken: det interessante handler ikke om hvor mye penger vi tar ut av oljefondet, men hvordan det påvirker utviklingen av andelen av offentlige penger i  systemet.

Og derfor er måltallet nå Budsjettimpulsen : hvilken vekst i økonomien fører budsjettet til. Foreløpig er Budsjettimpulsen nøytral. Men siden dette er et rent forhandlingsinnspill på dette tidspunktet, kan det gå begge veier, selv om det mest sannsynligvis går opp. 

Det vi kan med ganske stor sikkerhet si, er at renten og valutaen fortsatt er viktigst inflasjonsdrivende mekanismer fortsatt, og det kommer i stor grad fordi privatøkonomien fortsatt er sterk og vokser.  (Hvilket er feedback loop for inflasjonen)

Skrevet

Syns at det er så råttent at myndighetene kuttar til hjelp til dei svakaste i samfunnet ved å droppa Frelsesarmeen, Bymisjonen og Evangeliesenteret. Det er dårleg sosialpolitikk i våre dagar.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...