Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser det skal brukes mer av oljefondet. Er ikke det nettopp det AP har vært så irritert på FRP for at de skulle gjøre?

I tillegg så ser jeg på forslaget at det ikke skal bli bedre helse, skole eller vilkår for lavinntekstsfamilier fremover. 

Synd at det ikke gagner folket direkte når det tas mer av oljefondet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sinsiew skrev (8 minutter siden):

Jeg ser det skal brukes mer av oljefondet. Er ikke det nettopp det AP har vært så irritert på FRP for at de skulle gjøre?

I tillegg så ser jeg på forslaget at det ikke skal bli bedre helse, skole eller vilkår for lavinntekstsfamilier fremover. 

Synd at det ikke gagner folket direkte når det tas mer av oljefondet. 

2,8% er godt innenfor handlingsregelen. Det du skriver videre, er verre etter min mening. Budsjettet har ikke noen særlig sosial profil, nå er det visst de fattige som skal moderere seg.

• Liker 5
Skrevet

Dette budsjettet er som å skrike "stem frp neste valg". De gjør ingenting med det folk er sinte for. 

• Liker 1
Skrevet

Kan det hende at ap og sp ikke kommer til enighet og regjeringen blir oppløst og sp går til høyresiden og de danner regjering?

Skrevet
Perine skrev (3 timer siden):

Ser lite av betydning for meg selv, men artig å se på dramaet. Vedum har gått helt i spinn.

Fordelen med å ikke sitte i regjering er at man «kan ha penger til alt man» vil, ikke trenger å prioritere noen ting som helst og kan rase over alle kutt som den sittende regjeringen gjør.

( Dette gjelder generelt, uansett regjering, og ikke SP spesielt, altså )

• Liker 3
Skrevet (endret)
MorTil2 skrev (1 time siden):

Norgespris er ikke noe du får. Det betales med skattepenger. Ergo - ta med ene hånde, gi med den andre. Eneste grunnen til at jeg velger Norgespris, er nettopp for å få mest mulig tilbake av skattepengene mine.

Ja, akkurat. Det er en støtteordning som dekkes av våre skattepenger og altså går ut av statsbudsjettet. (Stoltenberg kaller det selv en tilbakeføring av penger som staten har tjent på høye strømpriser, se dagsnytt 18 i dag)

Det er absolutt en fordel for meg som bor i sør. Hadde noen andre styrt, så hadde vi kanskje ikke hatt dette. Vi vet heller ikke om statsbudsjettet ville tilgodesett oss med disse over 11 milliardene på andre måter, eller hvem de ville ha tilgodesett. 

Jeg tror ikke at jeg, med mine økonomiske forhold, hadde fått lavere skatt om de andre styrte.  Det var ikke noe lavere skatt for min del, i de to periodene som høyresiden styrte landet.

Endret av Perine
  • Liker 1
Skrevet
Pawn Hearts skrev (30 minutter siden):

2,8% er godt innenfor handlingsregelen. Det du skriver videre, er verre etter min mening. Budsjettet har ikke noen særlig sosial profil, nå er det visst de fattige som skal moderere seg.

Takk for oppklaringen! Jeg har bare,sett at det skal brukes mer, men ikke sett noe på selve tallene enda. 

FRP ville kanskje bruke mye mer enn handlingsregelen de🤔 

Nei, jeg vil heller si at dette forslaget er særdeles usosialt. 

Skrevet
Pilleville skrev (16 minutter siden):

Kan det hende at ap og sp ikke kommer til enighet og regjeringen blir oppløst og sp går til høyresiden og de danner regjering?

Hva tror du da skjer med landbrukspolitikken og distriktene, subsidiene, tollsatsene osv?  Jeg tror SP er mest tjent med å holde seg til venstresiden, men jeg kan jo fort ta feil.

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Fordelen med å ikke sitte i regjering er at man «kan ha penger til alt man» vil, ikke trenger å prioritere noen ting som helst og kan rase over alle kutt som den sittende regjeringen gjør.

( Dette gjelder generelt, uansett regjering, og ikke SP spesielt, altså )

Men jeg syns vedum har rett her. AP hadde lovet og kommunene særlig i distriktene sliter veldig. Og så får de ingen redning atter en gang samtidig som det brukes mye midler på ting mange ikke bryr seg om

• Liker 6
Skrevet
kikkana skrev (9 minutter siden):

Men jeg syns vedum har rett her. AP hadde lovet og kommunene særlig i distriktene sliter veldig. Og så får de ingen redning atter en gang samtidig som det brukes mye midler på ting mange ikke bryr seg om

Har ikke satt meg godt nok inn i budsjettet, men Spåkula mi sier:

SP mener at bøndene og distriktene ikke får nok

SV mener at det gjøres for lite for fattige

Rødt mener at det er for lite til tannhelse

MDG vil ha mer og ikke mindre støtte til klima

osv 

De må ha en «konflikt» før de skal starte å forhandle.
Alle skal ha litt.

De lander sikkert på noen kompromiss hvor alle er litt misfornøyde, alle gjerne skulle hatt litt mer, men at de til sammen klarer å leve med sluttresultatet. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
MorTil2 skrev (2 timer siden):

Norgespris er ikke noe du får. Det betales med skattepenger. Ergo - ta med ene hånde, gi med den andre. Eneste grunnen til at jeg velger Norgespris, er nettopp for å få mest mulig tilbake av skattepengene mine.

Ikke sikkert du får tilbake så mye av skattepengene ved å velge Norgespris. Ingen vet hva strømprisen blir mot våren og sommeren.

• Liker 1
Skrevet
Alizee skrev (1 time siden):

Ikke sikkert du får tilbake så mye av skattepengene ved å velge Norgespris. Ingen vet hva strømprisen blir mot våren og sommeren.

Det er en kalkulert risiko å ta, og vi binder oss ut neste år.  Nå har strømprisene lagt veldig høyt her i sør i fire år, og jeg har ikke hørt noen spådommer om at de kommer til å synke heller. Her går det kabler til utlandet og prisene der smitter over til oss.  I tillegg bygges det kraftkrevende industri, og det popper opp vindmøller for å skaffe mer strøm. Slik strøm blir heller ikke billig, tror jeg.

Skrevet (endret)

Jeg er skikkelig skuffet over at de skrotet forslaget om å slette studiegjelden i flere av distriktskommunene. Jeg bor i en av de kommunene og hadde gledet meg til å få slettet 25 000 kr ved årsskifte. Jeg synest det er skikkelig dårlig valgflesk å lansere det slik også gå tilbake for flesteparten av distriktskommunene. Forutsetningen var jo at man må ha bodd og vært arbeidsdyktig i den kommunen i 1 år før man fikk slettet, så noen har antagelig valgt jobb og flyttet pga. det fordi det skulle være en fordel. Det verste for min del er at jeg bor virkelig i distriktet, i en kommune som ble sammenslått med flere kommuner og ble «storkommune». Hadde vi fortsatt å være egen kommune hadde vi nok kvalifisert fortsatt. Etter at vi ble storkommune har vår del av kommunen fortsatt å bli nedbygd, de har har flyttet kommunesenter, prøvd å legge ned skoler +++ på bekostning av sentrum. Sentraliseringen fortsetter. Dette tiltaket hadde jeg håpt skulle bidra til tilflyttere hit også, men vi er visstnok for stor pga. den j++++ storkommunen som for øvrig har store økonomiske problemer. 

Endret av missmcbeal
  • Liker 2
Skrevet
Miss Clara skrev (10 timer siden):

Det er jo ingen økning når den ligger på linje med inflasjonen. Det er jo bare en justering. Hadde det ikke økt, vill det blitt billigere enn i 2025 selv om beløpet er det samme. Så nei, det blir ikke dyrere å gå til legen.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Perine skrev (1 time siden):

Det er en kalkulert risiko å ta, og vi binder oss ut neste år.  Nå har strømprisene lagt veldig høyt her i sør i fire år, og jeg har ikke hørt noen spådommer om at de kommer til å synke heller. Her går det kabler til utlandet og prisene der smitter over til oss.  I tillegg bygges det kraftkrevende industri, og det popper opp vindmøller for å skaffe mer strøm. Slik strøm blir heller ikke billig, tror jeg.

Har tatt en beregning på Fjordkraft. Her i øst så vil et forbruk på 25000 kWh pr år gi en estimert årlig besparelse på kr 4460 med Norgespris.

Prisene skal da ikke bli såå veldig mye lavere før det ikke lønner seg lenger. Hadde det derimot ikke vært strømstøtte så hadde det så klart ikke vært noen tvil.

Endret av Alizee
Skrevet (endret)
Alizee skrev (20 minutter siden):

Har tatt en beregning på Fjordkraft. Her i øst så vil et forbruk på 25000 kWh pr år gi en estimert årlig besparelse på kr 4460 med Norgespris.

Prisene skal da ikke bli såå veldig mye lavere før det ikke lønner seg lenger. Hadde det derimot ikke vært strømstøtte så hadde det så klart ikke vært noen tvil.

I sør, NO2 viser kalkulatoren på forbrukerrådets nettsider litt større forskjell ved et forbruk på 25.000 kWh.  Jeg bruker ikke så mye strøm som dette, men det lønner seg virkelig. :

Pris med dagens strømstøtte (estimert):17 600 kr/år
Pris med Norgespris (estimert):12 500 kr/år

I 2024 ville du spart 5 100 kr med Norgespris
Endret av Perine
  • Liker 1
Skrevet
missmcbeal skrev (1 time siden):

Jeg er skikkelig skuffet over at de skrotet forslaget om å slette studiegjelden i flere av distriktskommunene. Jeg bor i en av de kommunene og hadde gledet meg til å få slettet 25 000 kr ved årsskifte. Jeg synest det er skikkelig dårlig valgflesk å lansere det slik også gå tilbake for flesteparten av distriktskommunene. Forutsetningen var jo at man må ha bodd og vært arbeidsdyktig i den kommunen i 1 år før man fikk slettet, så noen har antagelig valgt jobb og flyttet pga. det fordi det skulle være en fordel. Det verste for min del er at jeg bor virkelig i distriktet, i en kommune som ble sammenslått med flere kommuner og ble «storkommune». Hadde vi fortsatt å være egen kommune hadde vi nok kvalifisert fortsatt. Etter at vi ble storkommune har vår del av kommunen fortsatt å bli nedbygd, de har har flyttet kommunesenter, prøvd å legge ned skoler +++ på bekostning av sentrum. Sentraliseringen fortsetter. Dette tiltaket hadde jeg håpt skulle bidra til tilflyttere hit også, men vi er visstnok for stor pga. den j++++ storkommunen som for øvrig har store økonomiske problemer. 

Enig! Vart skikkelig sur når jeg såg dette, føler meg lurt! 😡

• Liker 3
Skrevet
Perine skrev (46 minutter siden):

I sør, NO2 viser kalkulatoren på forbrukerrådets nettsider litt større forskjell ved et forbruk på 25.000 kWh.  Jeg bruker ikke så mye strøm som dette, men det lønner seg virkelig. :

Pris med dagens strømstøtte (estimert):17 600 kr/år
Pris med Norgespris (estimert):12 500 kr/år

I 2024 ville du spart 5 100 kr med Norgespris

Hadde man kunne forutsi strømprisene med sikkerhet så, men det er foreløpig for stor usikkerhet rundt strømprisene i 2026. Og ut hele 2026 som ikke en gang har begynt er lang bindingstid. Men det man med sikkerhet kan si er en fordel med Norgespris er at det gir forutsigbar strømpris.

Har så vanskelig for å tro godt om at noen av ordningene til dagens regjering vil tjene folket. Noe også forslaget til statsbudsjettet også viser. De fortsetter som før.

• Liker 2
Skrevet

Populariteten til  Jens Stoltenberg som ble headhentet til  finansjobben falt nok mange hatt idag når statsbudsjettet ble presentert.  

Jens Stoltenberg fekk internasjonal anerkjennelse, men det er "fra sine egne ein skal ha det "  Eg velger å tru Jens Stoltenberg har etterhvert fått bred erfaring i å tenke taktisk for å få igjennomslag for sin politkk. 

Skrevet
Alizee skrev (15 timer siden):

Det er så, men gitt fjoråret, og i perspektiv av sist gang vi hadde så lave resorvarer så sent på høsten, ser det dårlig ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...