Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Regjeringens forslag til statsbudsjett skal legges frem onsdag 15.oktober kl 10.

Her står det om gangen i det som skjer videre https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Arbeidet/Budsjettarbeidet/

Her kan vi følge med på alle dokumenter, pressemeldinger og annen relevant informasjon om budsjettet.:  

https://www.regjeringen.no/no/statsbudsjett/2026/id3118616/

Og her har vi en tråd for våre meninger om det kommende statsbudsjettet :noterer: 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir spennende å følge med! 🍿

Skrevet

Før stortingsvalget i høst var det tilstrekkelig for AP å få med seg SP og SV for å få flertall. Det er det ikke lenger. Senterpartiet tapte 19 av sine 28 mandater og har nå bare 9 mandater. SV tapte 4 mandater og har nå 9, mens AP vant 5 og har 53 mandater. For å få flertall må AP nå ha med seg både SP, SV, MDG (8 mandater) og R (9). Det kan bli vanskelig 

Skrevet
CAPS LOCK skrev (På 13.10.2025 den 17.15):

Før stortingsvalget i høst var det tilstrekkelig for AP å få med seg SP og SV for å få flertall. Det er det ikke lenger. Senterpartiet tapte 19 av sine 28 mandater og har nå bare 9 mandater. SV tapte 4 mandater og har nå 9, mens AP vant 5 og har 53 mandater. For å få flertall må AP nå ha med seg både SP, SV, MDG (8 mandater) og R (9). Det kan bli vanskelig 

Ja, det blir sikkert vanskelig. Småpartiene har jo hver sine hjertesaker, og SP ser ut til å se seg mer til høyre.  Jeg husker en historie som gikk om forhenværende statsminister Per Borten, som bar staur. Staurene sprikte i hver sin retning, akkurat som partiene han forhandlet med.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Perine skrev (52 minutter siden):

Jeg husker en historie som gikk om forhenværende statsminister Per Borten, som bar staur. Staurene sprikte i hver sin retning, akkurat som partiene han forhandlet med. 

Ja. Det var en god illustrasjon på hvor vanskelig det er å lede en regjering bestående av fire partier. Nå er riktig nok Støres regjering en ettpartiregjering, men de er avhengige av fire andre partier for å få flertall, så utfordringen for statsministeren blir den samme. 

Skrevet (endret)

Dersom Høyre og FrP (og KrF /V) synes det er så ille med et statsbudsjett der SV, Rødt, MDG og SP får inn noen hjertesaker, er det bare å stemme for AP sitt første forslag. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke gjør det.

Endret av Brunello
Skrevet
Brunello skrev (11 timer siden):

Dersom Høyre og FrP (og KrF /V) synes det er så ille med et statsbudsjett der SV, Rødt, MDG og SP får inn noen hjertesaker, er det bare å stemme for AP sitt første forslag. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke gjør det.

Kva mener du med det?

Skrevet

Ikke rart nordmenn farter over grensen til Sverige for å handle mat, tobakk og alkohol. 

Om statsbudsjettet blir stående, legger de opp til at nordmenn skal fortsette med harry-handel hos svenskene.

(gjelder selvfølgelig poster i budsjettet som går på mat/alkohol/tobakk)

• Liker 3
Skrevet

Økning i innslagspunktet i formuesskatten, bra, men for lite. Og overlever det tutti frutti? 

På inntekter blir det mest skattelette til de som tjener mest. Som egentlig er logisk da de også betaler mest. Betaler du null eller tilnærmet null i skatt er det begrenset hvor mye skattelette du kan få. Men skulle likevel likt å høre reaksjonen hvis en blå regjering la frem det samme. 

Ellers er det vel et budsjett på det jevne, det brukes som vanlig for mye oljepenger. Så blir det spennende om Jens stikker før eller etter han får landet det endelige budsjettet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ser lite av betydning for meg selv, men artig å se på dramaet. Vedum har gått helt i spinn.

Jeg liker ikke økningen på egenandeler, men det går opp med128 kr til 3.406.

Endret av Perine
Skrevet (endret)

NRK sin "personlige kvittering" stemmer jo ikke i det hele tatt. For å ta en liten stikkprøve: På bistand er det foreslått 56,6 milliarder (som jo er merkelig siden det er mindre enn i året budsjett). Og i Norge er det ca 2,7 mill sysselsatte. Det blir ca 21 000 kr per person på bistand i 2026. Mens NRK sin personlige kvittering viser rundt 2000 kr til 4000 kr på normale lønninger. Selv med oljefondets bidrag skal det jo ikke bli en 10x forskjell...

Endret av LeveMannen
Skrevet
LeveMannen skrev (35 minutter siden):

NRK sin "personlige kvittering" stemmer jo ikke i det hele tatt. For å ta en liten stikkprøve: På bistand er det foreslått 56,6 milliarder (som jo er merkelig siden det er mindre enn i året budsjett). Og i Norge er det ca 2,7 mill sysselsatte. Det blir ca 21 000 kr per person på bistand i 2026. Mens NRK sin personlige kvittering viser rundt 2000 kr til 4000 kr på normale lønninger. Selv med oljefondets bidrag skal det jo ikke bli en 10x forskjell...

Kikket på den kvitteringen, jeg måtte dra bryteren opp mot en million før jeg fikk opp det jeg faktisk betaler i skatt. 

Skrevet

Av det jeg har sett: dette var et forferdelig budsjett. 

Det er så Høyre-vridd at det halve kunne vært nok. Ap har jo blitt mer Høyre enn Høyre selv. 

Det er altfor lite penger til kommuner, politi og helse, og altfor mye til bistand og krig, og ting blir mye dyrere for folk flest. 

En annen ting jeg reagerer på er at man bruker 51,3 milliarder på forskning og utvikling. Joda, det høres fint og flott ut, men jeg er sikker på at vi kunne spart mange milliarder om vi bare var litt mer kritisk til kvaliteten på forskningen.

Milliardene sitter altså så løst rundt kameraderi, korrupsjon, nettverkbygging og image-bygging. Det er ikke måte på. Bare fordi ting skal se så fint ut. 

Jeg er så langt unna fan av Trump som det går an, men herregud vi skulle kjørt en DOGE i Norge også.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Bombasi skrev (19 minutter siden):

En annen ting jeg reagerer på er at man bruker 51,3 milliarder på forskning og utvikling. Joda, det høres fint og flott ut, men jeg er sikker på at vi kunne spart mange milliarder om vi bare var litt mer kritisk til kvaliteten på forskningen.

Så og si allt av offentlig finnansiert forskning er bare bullshit og penger rett ut av vinduet. Vi kunne helt fint ha kuttet hele forskningsrådet, og bare beholdt noe finnansiering av doktorgrads avhandlinger innen teknologi og kjemi. Og etter de har sikret seg en doktorgrad vil det private finnansiere forskningen deres hvis det er noe nyttig de kommer med.

• Liker 1
Skrevet

I år tror jeg det blir veldig vanskelig å samle et flertall. Budsjettet er altfor lite sosialt og grønt for partiene til venstre for AP, mens partiene til høyre, inkludert SP, savner gjennomslag for sine kjernesaker.

Skrevet

De klager fra alle kanter.  Budsjettet dekker også for norgesprisen på strøm. Da er jeg fornøyd.

Hvis småpartiene står på, skriker og forlanger at deres saker skal med, samme hva, så risikerer de bare at det ikke blir noe av noe i det hele tatt.

Skrevet
Perine skrev (4 minutter siden):

Budsjettet dekker også for norgesprisen på strøm. Da er jeg fornøyd.

Norgespris er ikke noe du får. Det betales med skattepenger. Ergo - ta med ene hånde, gi med den andre. Eneste grunnen til at jeg velger Norgespris, er nettopp for å få mest mulig tilbake av skattepengene mine.

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...