Gå til innhold

Hanhund eller tispe?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har erfaring fra både hann og hunn, og synes ikke det var de store forskjellene. Jeg synes hundene var lettlærte, og lydige, selv om de hadde en vilter valpeperiode. Siden hannhunden er større, så virker det mer intenst når han lekte. Humørsvingninger har vi aldri opplevd med noen av dem. Våre var glade, lekne egentlig hele tiden, bortsett fra når de var trøtte. 

Anonymkode: 474c7...3d5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tar meg stadig i å lure på hva slags hannhunder folk har vært borti. 

Min hannhund er da vitterlig ikke gæren på noe tidspunkt. Tvert imot er han rimelig avbalansert. Han holdes selvsagt unna løpetisper i ståperioden, men annet enn det reagerer han lite. Og han trener også stadig vekk med løpetisper på samme område uten problemer, slik de fleste av treningskameratene hans også gjør. 

Anonymkode: 9df51...b0e

Enig, mine hannhunder har heller aldri vært "gærn" på grunn av løpetisper. Trener også med min tispe, uten at det ødelegger for hannhundene som er der. Tar på henne truse så klart, så ikke hun legger igjen ekstra lukt i spor og sånt, men hannhundene klarer fint å jobbe i nærheten av henne uten problem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg foretrekker tispe. Har 2 og kan bekrefte at løpetid og hormoner gjør at de endrer seg og kan være mer distrahert, markere eller bli gretne i perioder. Men det går over.

Vi passet en hannhund i sommer og han gikk meg på nervene. Måte passe på han hele tiden med en gang vi gikk ut døra. Det ble piss og han prøvde å markere ALT, bil, terasse, hekk, trappen min… Det var stress å gå tur og måte passe på og dra han med meg hele tiden

Anonymkode: a8ebe...688

At hannhunden oppførte seg slik, betyr ikke at det er slik hannhunder er. Det er slik DEN hannhunden dere passet er, og hvilken oppdragerstil eier har osv. Eiere former hunden. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Blir så lettet over å lese dette. Har selv hatt tispe, nå passer jeg en hannhund, og han irriterer vettet av meg 🫣 det plager meg noe innmari, har begynt å tvile på om jeg ønsker meg hund igjen. Kanskje det er slik som andre har det med unger, at egentlig liker de bare best sine egne?

Han har virkelig tisset på alt, vegger, sekker med jord, blomsterpotter, bildekk, samtlige busker og trær, trappen osv. På tur slikker og slever han seg gjennom hele runden. Forrige gang jeg passet han hadde han forhudskatarr, og dryppet æsj i hele huset. Nå spiller selvfølgelig rase og oppdragelse (han mangler mye) inn altså, men jeg blir nok aldri eier av en hannhund. 

Anonymkode: b043c...9a6

Synd at folk velger bort et kjønn, fordi de har en dårlig opplevelse med en hund de har passet... Vår har aldri markert inne, og fikk heller ikke markere der han ville. En tipse kan også tisse overalt og sleve. At et dyr blir syk, har jo heller ingenting med kjønn å gjøre. Har aldri opplevd slik katarr verken på golden eller andre. Det finnes ekle ting med tisper også.... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har hatt Golden hannhund, og etter å hatt han som skulle markere seg overfor alle andre hannhunder vi traff på tur blir det tispe neste gang (og annen rase).

Prøvde trene det bort i åresvis, prøvde kjemisk kastrering, ingenting som virket kjempebra. Og det begrensa veldig hvem som kunne passe og hvem som kunne gå tur med han siden han var sterk og en måtte kunne holde han igjen. Gikk også tur på litt andre tidspunkter enn de fleste andre hunder.

Anonymkode: dd256...d6e

Vår golden hannhund brydde seg aldri om andre hunder når vi gikk tur, kun når han var løs sammen med andre, men heldigvis sjelden konflikt. Slik var tispen vår også. De er jo forskjellige, og en har forskjellig oppdragerstil. Kjenner da folk med tisper også som er vanskelig å gå på tur med. 

• Liker 2
Skrevet

Agria dekket glatt livmorbetennelse med påfølgende kastrering,  så tror ikke man skal bekymre seg for det. 

Anonymkode: 3ac44...305

Vi fikk også dekket livmorbetennelse og kastrering på vår tispe gjennom If, selv om det er flere år siden nå da. 

• Liker 1
Skrevet
Mardina skrev (15 timer siden):

Det er fordeler og ulemper med begge deler. 

Enig!

Jeg elsker golden retriver, og for meg er kjønn nesten helt uvesentlig. 

Skrevet

Foretrekker tisper.

- De er nettere og jeg liker den kroppsbygningen bedre.

- Slipper markering overalt

- Vil heller ha ei som blør enn risikere å få en av de som blir elleville hver gang det er ei som løper i nærheten.

- At du slipper ballene er et bonus, ikke kom og si at de er pene....men så er jeg vant til den lille dærten på tispene 😂

Anonymkode: ed8e0...f5e

• Liker 2
Skrevet
Gliffy skrev (55 minutter siden):

Enig, mine hannhunder har heller aldri vært "gærn" på grunn av løpetisper. Trener også med min tispe, uten at det ødelegger for hannhundene som er der. Tar på henne truse så klart, så ikke hun legger igjen ekstra lukt i spor og sånt, men hannhundene klarer fint å jobbe i nærheten av henne uten problem. 

Vel en gang vår tispe hadde løpetid møtte det opp en shæfer utenfor døra som vi var ganske sikre på at kom fra en gård rundt 2 km fra der vi bor. Ikke var den veldig villig til å forlate gårdsplassen vår heller.

Anonymkode: 74a48...878

Skrevet

Golden retriver-tisper  kan lett få livmorbetennelse har jeg hørt. 

Anonymkode: aac5e...bf6

Skrevet

Tisper har 1-3x årlig løpetid og eventuelt påfølgende skinndrektighet - ikke helt uvanlig at de kan endre seg litt humørmessig under disse periodene, tisper er noe mer disponert for sykdom relatert til kjønn (livmorbetennelse og jursvulster hvertfall) og dermed også gjerne bittelitt dyrere å forsikre, røyter generelt litt mer enn hanner.

Hanner kan være mye preget av løpetider i området, noe mer opptatt av snusing og markering og hannkjønn generelt har generelt lavere terskel for å yppe til fysisk bråk med andre av samme art. Snoppen må gjerne renses regelmessig for å unngå forbudsbetennelse. 

Jeg vet hva jeg foretrekker, men det kommer helt an på hva man vektlegger.

Anonymkode: 5ffc0...496

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

- At du slipper ballene er et bonus, ikke kom og si at de er pene....men så er jeg vant til den lille dærten på tispene 😂

Løpetispeslufsa er ikke direkte lekkerbisken heller altså 🍑

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det varierer nok fra tispe til tispe. Min vasker både seg selv og de få flekkene som kommer på gulvet. Merker altså veldig lite til løpetiden. 

Anonymkode: e28f3...ea6

• Liker 1
Skrevet

Velg samme kjønn som deg selv, vil jeg si. 

Hannhunder er litt mer Mann. Og tisper litt mer kvinne. På både gode og dårlige måter. Tisper trenger mer kos, nærhet og oppmerksomhet. De blir litt humørsyke til tider, trenger litt ekstra empati da, føle seg sett og hørt. 

Anonymkode: 16dbf...ba8

• Liker 1
Skrevet

Sånn ca en uke et par ganger i året.

Ballene har hannhunden hele året, hele livet.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det varierer nok fra tispe til tispe. Min vasker både seg selv og de få flekkene som kommer på gulvet. Merker altså veldig lite til løpetiden. 

Anonymkode: e28f3...ea6

Samme her. Har en som hovner litt og en som ikk har noe kroppslige eller humørmessige forandringer. Merker kun løpetiden ved at hanhunder blir interessert og at det drypper en og annen dråpe utenom når hun vasker de bort selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme her. Har en som hovner litt og en som ikk har noe kroppslige eller humørmessige forandringer. Merker kun løpetiden ved at hanhunder blir interessert og at det drypper en og annen dråpe utenom når hun vasker de bort selv.

Hmm merkelig. Begge hundene vi hadde når jeg vokste opp begynnte å jukke på folk under løpetiden.

Anonymkode: 74a48...878

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2025 den 11.44):

Velg samme kjønn som deg selv, vil jeg si. 

Hannhunder er litt mer Mann. Og tisper litt mer kvinne. På både gode og dårlige måter. Tisper trenger mer kos, nærhet og oppmerksomhet. De blir litt humørsyke til tider, trenger litt ekstra empati da, føle seg sett og hørt. 

Anonymkode: 16dbf...ba8

Min erfaring er at de fleste hundefolk (som konkurrerer osv) foretrekker det motsatte av kjønnet de selv er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min erfaring er at de fleste hundefolk (som konkurrerer osv) foretrekker det motsatte av kjønnet de selv er. 

Det er det merkeligste jeg har hørt på lenge. Jeg har konkurrert med hund i 14 år, og det eneste jeg har lagt merke til er at mange (men ikke alle) skaffer samme kjønn som den forrige hunden de har/hadde. Sikkert for å gjøre det enklere fordi det gjerne blir litt overlapp. Noen velger det individet som passer best, uavhengig av kjønn. Men jeg kjenner ikke et eneste menneske som har valgt ut fra eget kjønn 😅 Selv er jeg kvinne og har kun hatt tisper.

Anonymkode: 63470...09a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er det merkeligste jeg har hørt på lenge. Jeg har konkurrert med hund i 14 år, og det eneste jeg har lagt merke til er at mange (men ikke alle) skaffer samme kjønn som den forrige hunden de har/hadde. Sikkert for å gjøre det enklere fordi det gjerne blir litt overlapp. Noen velger det individet som passer best, uavhengig av kjønn. Men jeg kjenner ikke et eneste menneske som har valgt ut fra eget kjønn 😅 Selv er jeg kvinne og har kun hatt tisper.

Skjønner ikke hva du mener engang, mener jo ikke de bevisst velger motsatt, men hva de foretrekker? Jeg mener at de aller fleste ordentlige hundefolk jeg kjenner som selv er kvinner foretrekker å ha hannhunder, og de mannfolka jeg kjenner (som er betydelig ferre enn kvinner skal sies) har tisper gang på gang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke hva du mener engang, mener jo ikke de bevisst velger motsatt, men hva de foretrekker? Jeg mener at de aller fleste ordentlige hundefolk jeg kjenner som selv er kvinner foretrekker å ha hannhunder, og de mannfolka jeg kjenner (som er betydelig ferre enn kvinner skal sies) har tisper gang på gang. 

Ja, det har jeg som sagt aldri opplevd på alle de årene jeg har konkurrert. Eget kjønn ser ikke ut til å ha noen betydning for hvilket kjønn man foretrekker på hunden. Og jeg har møtt hundrevis av ekvipasjer i mange ulike grener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...