Gå til innhold

Hanhund eller tispe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha golden retriever etterhvert, og jeg lurer på hva som er best? Hanhund eller tispe? jeg har hørt at tisper er gretne, mens hannhunder er dominante og sterke..?

Anonymkode: f2d0c...754

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at tisper har litt mer humørsvingninger ut i fra hvor de er i løpetidsfasen. Hannhunder er mer jevne, de kan være skikkelig hormonelle de også, men da er de alltid det. Hannhunder er ofte større og derfor også sterkere, men tisper kan være vel så dominante som hanner. 

Hadde jeg bare hatt en hund hadde jeg hatt tispe, men etter å ha opplevd kamp mellom to tisper som nesten drepte hverandre og aldri kunne bo sammen igjen, blir det hannhund siden jeg har flere. 

Anonymkode: 6798e...9bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De er like forskjellige som oss mennesker, alle tisper kommer ikke til å oppføre seg likt, heller ikke alle hannhunder. Jeg har hatt to hannhunder og to tisper, foretrekker personlig tisper. Markering i seg selv er egentlig nok for meg til å foretrekke tisper, de hannhundene er flinke til å søle seg til med tiss.

Min erfaring er at tisper lettere går overens med andre hunder, selv om jeg vet at noen blir gretne og flyr i tottene på hverandre. Hannhundene jeg har hatt var veldig forskjellige. Den ene ble svært dominant, sur og skulle tøffe seg mot andre hanner, mens den første hannhunden jeg hadde, gikk overens med alt og alle. Begge tispene jeg har nå går veldig fint sammen med både andre tisper og hanner. Ingen av dem forandrer seg noe særlig under løpetid, så det har ikke jeg merket noe til. 

Jeg kommer til å fortsette med tisper fremover i hvert fall. 

Anonymkode: 2360d...b19

Skrevet

Dette er jo et individ variert rett og slett. Vi har hatt begge deler, og her i huset er det hannhund som mannen min vil ha og tispe på meg. Nå har vi tispe og hun har løpetid en gang i året mens jeg har hatt tisper som har hatt det 3 ganger. 

Og hannhunder kan jo være så ille at de knapt spiser pga en eller annen tispe mange km unna har løpetid

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker tispe. Har 2 og kan bekrefte at løpetid og hormoner gjør at de endrer seg og kan være mer distrahert, markere eller bli gretne i perioder. Men det går over.

Vi passet en hannhund i sommer og han gikk meg på nervene. Måte passe på han hele tiden med en gang vi gikk ut døra. Det ble piss og han prøvde å markere ALT, bil, terasse, hekk, trappen min… Det var stress å gå tur og måte passe på og dra han med meg hele tiden

Anonymkode: a8ebe...688

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg foretrekker tispe. Har 2 og kan bekrefte at løpetid og hormoner gjør at de endrer seg og kan være mer distrahert, markere eller bli gretne i perioder. Men det går over.

Vi passet en hannhund i sommer og han gikk meg på nervene. Måte passe på han hele tiden med en gang vi gikk ut døra. Det ble piss og han prøvde å markere ALT, bil, terasse, hekk, trappen min… Det var stress å gå tur og måte passe på og dra han med meg hele tiden

Anonymkode: a8ebe...688

Blir så lettet over å lese dette. Har selv hatt tispe, nå passer jeg en hannhund, og han irriterer vettet av meg 🫣 det plager meg noe innmari, har begynt å tvile på om jeg ønsker meg hund igjen. Kanskje det er slik som andre har det med unger, at egentlig liker de bare best sine egne?

Han har virkelig tisset på alt, vegger, sekker med jord, blomsterpotter, bildekk, samtlige busker og trær, trappen osv. På tur slikker og slever han seg gjennom hele runden. Forrige gang jeg passet han hadde han forhudskatarr, og dryppet æsj i hele huset. Nå spiller selvfølgelig rase og oppdragelse (han mangler mye) inn altså, men jeg blir nok aldri eier av en hannhund. 

Anonymkode: b043c...9a6

Skrevet

Det er fordeler og ulemper med begge deler. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tisper er fine de, men de får løpetid, innbilt svangerskap, brystkreft og livmorbetennelse. Ikke sykdommer forsikringen liker så godt å dekke.

så generelt; alt ved hannhunder er enklere. Og de er mindre kompliserte genyttmessig -litt ærligere. 

Anonymkode: 50486...efd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tisper er fine de, men de får løpetid, innbilt svangerskap, brystkreft og livmorbetennelse. Ikke sykdommer forsikringen liker så godt å dekke.

så generelt; alt ved hannhunder er enklere. Og de er mindre kompliserte genyttmessig -litt ærligere. 

Agria dekket glatt livmorbetennelse med påfølgende kastrering,  så tror ikke man skal bekymre seg for det. 

Anonymkode: 3ac44...305

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt Golden hannhund, og etter å hatt han som skulle markere seg overfor alle andre hannhunder vi traff på tur blir det tispe neste gang (og annen rase).

Prøvde trene det bort i åresvis, prøvde kjemisk kastrering, ingenting som virket kjempebra. Og det begrensa veldig hvem som kunne passe og hvem som kunne gå tur med han siden han var sterk og en måtte kunne holde han igjen. Gikk også tur på litt andre tidspunkter enn de fleste andre hunder.

Anonymkode: dd256...d6e

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått golden retriver, hanhund. Godt gemytt er jo alfa omega. 

Passer og går tur med nabohunden også, kjemisk kastrert golden, helt fin. Ingen nykker eller noe stress. Snill og god som dagen er lang. Ikke som beskrevet over. 

Anonymkode: f4aba...8ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hann, og jeg liker det best. Men han er enkel og ukomplisert, lite påvirket av hormoner. Vi konkurrerer, og det er deilig å slippe å tenke på om hunden kan få løpetid så man må trekke seg. 

Anonymkode: 9df51...b0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke gitt at hunden får alt det du lister opp her, har hatt flere tisper, og det eneste de hadde av dette var løpetid. 

Anonymkode: f7ec6...258

AnonymBruker
Skrevet

Generelt sett så er min personlige erfaring at hannhunder er enklere å trene, mer opptatt av å «please», og ofte hakket mer lojale. Litt mer tøysete og glade og «enkle» i hodet, mens tisper har flere egne meninger. Til gjengjeld er hannhunder ekle! Jeg har hannhund selv og jeg bruker så mye tid på å vaske han etter at han har tisset på seg selv. De er også mer slikkete ute, sikler mer og er mer udelikate. Allikevel velger jeg det over tispe hvilken som helst dag, spesielt for å slippe løpetid og alle kreftfarene som følger tispene. 

Anonymkode: 35ad0...b1a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Både og….. Hannhunder er mer en håndfull når de er unge, men mer jevne i temperament senere i livet. Tisper er lettere som unghunder, men så er det løpetid og hormoner resten av livet. Det er jo selvsagt forskjeller, men generelt vil jeg si at tisper er nok litt lettere.

Anonymkode: 39ef8...785

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt begge deler, og hannhund komer på topp hos meg. 

MEN. Han har krevd mer enn tispene for å bli en god hverdagshund, og han er en lett hund altså. Og selv om jeg har god kontroll på min, så vil jeg alltid måtte ta mer hensyn i møtesituasjoner fordi hannhund på hannhund potensielt blir mer negativt enn med tisper. Noen tisper kan være sure, men konsekvensene av sur tispe vs. Forbanna og terretorial hanhund er mindre. Jada, det finnes tisper med adferdsproblemer også, men synes det er lengre mellom dem enn mellom gutta..

Jeg tenker alltid at om man vil ha en omgjengelig familiehund, uten å legge for mye sosialiseringsarbeid og rammer rundt hunden så er det tryggest med tispe. Men tror virkelig rase er vel så viktig.

Anonymkode: ffdec...ad1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Agria dekket glatt livmorbetennelse med påfølgende kastrering,  så tror ikke man skal bekymre seg for det. 

Anonymkode: 3ac44...305

De dekket mastitt hos vår, men ikke steriliseringen dyrlegen anbefalte for å unngå mastitt i fremtiden .. ganske merkelig egentlig. Hun endte opp med mastitt etter hver løpetid, hun fikk løpetid ca hver femte mnd, behandlingen og medisinene kom glatt over summen av sterilisering. 

Om vi har dårlige hundeeiere så kunne vi bare utsatt henne for flere løpetider med etterfølgende mastitt og medisinering som slet på henne. Dette ville de dekket ... Men vi valgte å la henne slippe alt det jævelskapet og betalte for sterilisering selv. 

For meg så var det null logikk i det at de kan kle dekket operasjonen når de faktisk også ville spart penger på det.

Anonymkode: e5edb...ef9

AnonymBruker
Skrevet

En tispe er gæren en gang eller to i året. En hanhund er gæren hele året. Så bedre med tispe. Hanhunder kan også lukte tisper med løpetid på veldig lang avstand og stikke av til dette stedet og kanskje ikke finne tilbake igjen.

Anonymkode: 74a48...878

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har begge deler og min erfaring er at tispene gjerne er litt mykere enn hannhundene. Likevel foretrekker jeg hannhund hvis jeg må velge. De er litt tyngre å komme gjennom unghundfasen med, men gjør man et godt grunnarbeid de første årene er de stødige og fine resten av livet. Har ikke hatt noe problem med at de er urenslige heller, men nå legger jeg mye jobb ned i grunnoppdragelsen da. 

Dette med at "hannhundene har løpetid hele året" har ikke jeg merket noe til. Snuser ekstra der en løpetispe har vært gjør de jo, men ut over det er de ganske jevne og greie i humøret syns jeg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

En tispe er gæren en gang eller to i året. En hanhund er gæren hele året. Så bedre med tispe. Hanhunder kan også lukte tisper med løpetid på veldig lang avstand og stikke av til dette stedet og kanskje ikke finne tilbake igjen.

Anonymkode: 74a48...878

Jeg tar meg stadig i å lure på hva slags hannhunder folk har vært borti. 

Min hannhund er da vitterlig ikke gæren på noe tidspunkt. Tvert imot er han rimelig avbalansert. Han holdes selvsagt unna løpetisper i ståperioden, men annet enn det reagerer han lite. Og han trener også stadig vekk med løpetisper på samme område uten problemer, slik de fleste av treningskameratene hans også gjør. 

Anonymkode: 9df51...b0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...