Gå til innhold

Overlevelsestips til barnebursdag!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå blir det slik at jeg blir alene om å holde styr på åtte 7 år gamle gutter i morgen, bursdagen varer i to timer (angrer på det nå, haha!). Det kan hende det blir mulighet flr å være i hagen, men været ser litt usikkert ut. 

Bursdagsbarnet har ønsket seg pinata og dansestopp, så det er to aktiviteter vi i alle fall gjennomfører. Og så blir det kake og saft og pizzaboller, da. Bør vi ha noe mer? Er det noen drevne foreldre som har noen tips til hvordan jeg kan få disse to timene til å gå noenlunde smooth, og prøve at alle har det fint uten at jeg går helt i fistel selv? 😅

Anonymkode: d4a77...e5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ikke være alene, det er dømt til å bli kaos.

Anonymkode: 1ffcc...190

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Sett på en kanne kaffe og tilby foreldre om å bli, så slippet du være alene med 8 gutter. Og om du er alene, ikke vær redd for å bruke utestemmen for å holde nogenlunde styr. 

Anonymkode: d7dd1...7db

• Liker 7
Skrevet

Skjønner ikke problemet engang jeg. De er jo selvdrevne i den alderen

Anonymkode: 75719...8db

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan jo ikke være alene, det er dømt til å bli kaos.

som alene med hele omsorgen har jeg vært helt alene i alle bursdagene siden 1 klasse, går veldig fint det, ikke noe kaos foreløpig.

Sett opp noen aktiviteter så flyr 2 timer utrolig fort.

Anonymkode: 793b0...a2c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

som alene med hele omsorgen har jeg vært helt alene i alle bursdagene siden 1 klasse, går veldig fint det, ikke noe kaos foreløpig.

Kommer litt an på barnegruppa, med enkelte kan det fort bli kaos i den alderen. 

• Liker 2
Skrevet

Kan du spørre noen venner eller familie om hjelp? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer litt an på barnegruppa, med enkelte kan det fort bli kaos i den alderen. 

tja viss du bare kjøre på med aktiviteter så går det nok veldig fint i de fleste grupper i den alder vil jeg tro, såfremt det ikke er noen veldig utagerende eller vanskelige barn, men da regne jeg med foreldrene er med, det er i tillegg bare 8stk så ikke noe å grue seg til.

• Liker 1
Skrevet

Spør om en av foreldrene til en av gjestene kan bli med, og du kan gjengjelde den senere. 

Ellers vil du nok overleve to timer. De leker ofte og er aktive og tiden går. 

Skrevet

Som lærer er jeg alene med 28 barn hver dag. Altså 8 stk må da gå fint. 

Anonymkode: 76174...9ca

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du ikke venner?

Skrevet

Sukk, jeg spurte jo ikke om det var en god idé å være alene eller ikke. Det kan godt hende jeg kan få noe hjelp, men la oss siiiii for tråden og diskusjonens skyld at jeg blir værende alene i morgen, da. Dette kan jo gjelde flere foreldre enn bare meg av og til. 

Forslag til aktiviteter som dere vet fenger? Alle guttene unntatt to kjenner jeg godt, de har gått i barnehagen sammen med min sønn og har vært eller er på vennebesøk her ved flere anledninger. Ingen av dem som er noe utagerende, så vidt jeg vet. Men alle som har møtt en gjeng med 7 år gamle gutter vet jo at det kan bli mye energi. Hva slags opplegg ville dere lagt opp til?

• Nyttig 2
Skrevet

Det går sikkert fint, lykke til! 
Måtte selv ha noen bursdager alene, og mitt triks er å la dem bruke tid i kø:) Kø til å vaske hender før spising, etter spising, før kake osv. De er vant til å stå i kø, så da er de helt rolige. 

quiz, danseleken, gjemsel, ballongleken, være ute.

to timer kan gå både fort og sakte, kan være intenst når det står på, og innmari deilig når det roer seg etterpå! 

Anonymkode: 675d7...ff4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette klarer du fint. Husk at du er den voksne, du tar kontrollen!
Min erfaring er at med mest mulig styrte aktiviteter så er det lettere å holde kontrollen på barna. 
Prøv også å holde dem ved bordet lengst mulig. 

Anonymkode: ffa68...5a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nå blir det slik at jeg blir alene om å holde styr på åtte 7 år gamle gutter i morgen, bursdagen varer i to timer (angrer på det nå, haha!). Det kan hende det blir mulighet flr å være i hagen, men været ser litt usikkert ut. 

Bursdagsbarnet har ønsket seg pinata og dansestopp, så det er to aktiviteter vi i alle fall gjennomfører. Og så blir det kake og saft og pizzaboller, da. Bør vi ha noe mer? Er det noen drevne foreldre som har noen tips til hvordan jeg kan få disse to timene til å gå noenlunde smooth, og prøve at alle har det fint uten at jeg går helt i fistel selv? 😅

Heng opp basketballkurv og still de på rekke og rad. Premie til alle. Gjemsel. La guttene også velge hva de vil gjøre også. Hviskeleken rundt bordet. Passer ikke noen av alternativene over kan du sette på Mario Kart. Alle får noen runder hver. 
Tegnekonkurranse? Putekrig?  To timer går veldig fort.

Anonymkode: df030...e2c

• Liker 1
Skrevet

Det er sikkert ikke ok lengre, men en vanlig lek før var "Død indianer". De skulle ligge på gulvet uten å røre seg og den som klarte lengst vant en sjokolade eller noe. En deilig liten pause for hu mor :) 

:laugh: Ganske morsomt før!

Anonymkode: d2e2b...298

• Hjerte 2
Skrevet

Overlevelsestips er å arrangere klassebursdagene sammen med ett eller to barn til som har bursdag sånn ca i samme tidsrom. F eks hvis din kid har bursdag i februar, så kan du arrangere sammen med f eks den som har bursdag i mars eller januar. Og husk at gutter er veldig fysiske, elleville og supergira når det er bursdag. Vi har hatt alt fra akebursdag til turbursdag, bursdag i skolens gymsal og bursdag på Jumpyard. Alle bursdagen har vært svært vellykket og guttene har vært superglade, løpt rundt og kosa seg.

Når jeg leser forslag over her om at det er lurt å få tiden til å gå ved å la barna stå i kø så mister jeg litt troen på menneskeheten.

Anonymkode: 04fd9...6d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Pinjata er krevende når du er alene. Det å passe på at de ikke slår hverandre i hodet og at køen bak ikke rykker for nærme kan være heftig. Jeg ville snakket om reglene for Pinjata rundt bordet før dere begynner. 

Anonymkode: ba83f...0bd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Si i fra om regler før dere starter med noe. F.eks at alle får slå på pinata en gang. Du kan evt telle opp rekkefølge hvis du tror det blir surr og krangling osv. 

Siden danselek gjerne er litt roligere enn pinata, ville jeg startet med det først. Hva med å gå ut etter pinata? Da er de gjerne litt oppspilt. Har dere leker i hagen, fotballmål el, kan de bruke det. Om ikke kan du feks kjøpe to sett boccia slik alle kan spille sammen. 

Gaver skal åpnes, pizzaboller og kaker spises. Deretter to leker. Om det er dårlig vær er det ikke snakk om lange tiden før foreldrene henter. Og da er barna allerede kledd på og du slipper vått tøy og kaos inn igjen. Oppfordre de gjerne til å gå på do før de går ut så du unngår å skitne til alt i gang og på wc. Og husk å si i fra om bekledning slik alle har med egnet tøy.

Anonymkode: 2221f...4c4

Skrevet

* Film til de som ønsker det. 

* Utelek for de som ønsker det, send sms til foreldrene at de kan ha med uteklær. 

* Bordaktivitet med tegning/ perler/plusplus for de som ønsker det. 

* Lek på rommet for de som ønsker det. 

Med spising, og lek, så håper jeg for din del at timene går fort 😊, du fortjener et glas vin, eller en god kopp kaffe etterpå. 

Synes du er god som har hjemmebursdag, det hadde aldri jeg hatt. Men lykke til 😊

Anonymkode: 1040f...f79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...