AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #1 Skrevet 11. oktober 2025 Mor og far skal skilles. Barn på to år. Mor har hatt hovedansvar for barnet og vært mest med barnet. Far jobber mye og kommer sent hjem eller må reise en del. Krangel om barnefordeling. Mor har flyttet til fars sted og her bor vi. Har planer om å overta hus og vil ikke flytte vekk herfra, men far stoler ikke på det og vil at jeg skal signere en privat avtale mot at jeg får fast bosted og hovedomsorg for barnet. Han vet like godt som meg at barnet har det best hos meg mtp på kortere dager i barnehage og mye mer. Men jeg vil ikke signere på at jeg ikke kan flytte selv om det er ikke det jeg ønsker per dags dato. Jeg vet ikke om jeg vil trives i den lille byen for alltid eller om hans familie og venner vil fryse meg ut og dermed skade både meg og vårt felles barn (det er en sjanse for det). Hva er det beste å gjøre her? Vente på mekling eller kontakte advokat? Og nei, jeg er ikke mannevond men barn under tre år trenger stabilitet og et hovedhjem så ikke kommenter dersom dere ikke har noe greit å si eller svar på spørsmålet Anonymkode: 21fd4...a35
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #2 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): men far stoler ikke på det og vil at jeg skal signere en privat avtale mot at jeg får fast bosted og hovedomsorg for barnet Anonymkode: 21fd4...a35 Så din plan er egentlig å få fast bosted og hovedomsorg og deretter flytte? Anonymkode: e5f77...6a7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #3 Skrevet 11. oktober 2025 Du kan uansett ikke flytte med barnet uten at han varsles og godkjenner, selv om du har hovedomsorg og fast bosted. Så det spiller ingen rolle om du signerer eller ikke. Lov om barn og foreldre gjelder uansett. Anonymkode: cfc61...afe 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #4 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan uansett ikke flytte med barnet uten at han varsles og godkjenner, selv om du har hovedomsorg og fast bosted. Så det spiller ingen rolle om du signerer eller ikke. Lov om barn og foreldre gjelder uansett. Anonymkode: cfc61...afe Sannhet med modifikasjoner Kommer faktisk litt an på, og kan faktisk gjøres er bare litt vanskeligere Anonymkode: c7f0a...2bb
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #5 Skrevet 11. oktober 2025 Jeg hadde ikke signert på noe sånt, men hadde heller ikke flyttet langt unna barnefar, for barnets skyld. Jeg bor selv i eksmannens hjemby, kun for barna. Har ikke min familie her og skulle gjerne flyttet, men ungene kommer først. Så får jeg heller flytte på meg når de forlater redet. Anonymkode: b4faf...cda 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #6 Skrevet 11. oktober 2025 Jeg ville ikke signert men samtidig så skylder dere barnet å bli boende på samme sted mener jeg. I hvert fall til barnet er så stort at det kan pendle selv, og da tenker jeg ungdom. Anonymkode: 76a9f...ab2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #7 Skrevet 11. oktober 2025 For å si det sånn, er man en ansvarlig forelder så er det ikke et alternativ å flytte. Så det kan du bare legge vekk uansett de neste 16 årene. Du kan kanskje vurdere det den dagen barnet er voksen og har flyttet hjemmefra. Dette er sånne ting man må tenke på FØR man får barn… Hvorfor skulle familien hans fryse deg ut? Høres ut som det er en grunn til at far ønsker du skal signere de papirene… Anonymkode: a700e...a74 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #8 Skrevet 11. oktober 2025 Hadde ikke skrevet under på noe før evt mekling. Du må uansett varsle barnefar før du og barn flytter. Her så er jeg selv innflytter i ex mannens lille hjem bygd. Trives absolutt ikke her, men blir boende her til barna er gamle nok at de flytter ut, vi har 50/50 ordning. Du gjør barnet en kjempe urett om du flytter ifra far. Dere har skapt dette barnet sammen og barnet fortjener å ha dere begge to like mye i livet sitt. Jeg vet alt om hvor krevende og vanskelig det er å bo på en plass man ikke nødvendigvis trives. Men jeg biter tennene sammen og gjør det beste utav en kjip situasjon for barnas del. For din egen del prøv å svelg kameler og samarbeid best mulig med barnefar. Jeg har selv svelget sikkert 100 kameler, men i gjengjeld så har vi et fantastisk samarbeid nå, og jo bedre samarbeid jo mer frihet og fleksibilitet vil du kunne få i hverdagen til å kunne reise bort evt å gjøre ting du ønsker som igjen vil gjøre det lettere å bo der du bor. Det er hvertfall min erfaring. Anonymkode: 1d869...ef4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #9 Skrevet 12. oktober 2025 Hadde aldri signert på noe sånt. Det er en urimelig avtale med tanke på at en aldri vet hva som skjer i fremtiden. Vent til mekling og se hvordan det går der. Eventuelt kontakt advokat for råd om den private avtalen. Anonymkode: 1bc06...588
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #10 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 19.51): Sannhet med modifikasjoner Kommer faktisk litt an på, og kan faktisk gjøres er bare litt vanskeligere Anonymkode: c7f0a...2bb Sant. Jeg har flyttet ett par ganger med barna og siden far ikke er en del av barnas liv har jeg heller ikke informert ham. Jeg bare flyttet og aldri hørt noe som helst fra hverken ham eller andre om at han ikke har godkjent flyttingen. Nå har jeg ikke flyttet langt unna ca 15 min bare. Kanskje det har noe å si og at det ville kommet reaksjoner om jeg flyttet flere timer unna. Anonymkode: cfb7f...e29
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #11 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 19.33): Men jeg vil ikke signere på at jeg ikke kan flytte selv om det er ikke det jeg ønsker per dags dato. Jeg vet ikke om jeg vil trives i den lille byen for alltid eller om hans familie og venner vil fryse meg ut og dermed skade både meg og vårt felles barn (det er en sjanse for det). Hva er det beste å gjøre her? Vente på mekling eller kontakte advokat? En slik avtale som han vil at du skal signere har uansett begrenset verdi. Barneloven vil uansett trumfe den. Om den avtalen også inkluderer at du har fast bosted og hovedomsorgen, så kan du signere den. Den kan du bryte når som helst om du en gang i framtiden faktisk vil flytte fra fars bosted. Den er ikke juridisk bindende. Mekling må dere på uansett, bestill den timen med en gang. Anonymkode: 323d7...550 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #12 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 19.33): Mor og far skal skilles. Barn på to år. Mor har hatt hovedansvar for barnet og vært mest med barnet. Far jobber mye og kommer sent hjem eller må reise en del. Krangel om barnefordeling. Mor har flyttet til fars sted og her bor vi. Har planer om å overta hus og vil ikke flytte vekk herfra, men far stoler ikke på det og vil at jeg skal signere en privat avtale mot at jeg får fast bosted og hovedomsorg for barnet. Han vet like godt som meg at barnet har det best hos meg mtp på kortere dager i barnehage og mye mer. Men jeg vil ikke signere på at jeg ikke kan flytte selv om det er ikke det jeg ønsker per dags dato. Jeg vet ikke om jeg vil trives i den lille byen for alltid eller om hans familie og venner vil fryse meg ut og dermed skade både meg og vårt felles barn (det er en sjanse for det). Hva er det beste å gjøre her? Vente på mekling eller kontakte advokat? Og nei, jeg er ikke mannevond men barn under tre år trenger stabilitet og et hovedhjem så ikke kommenter dersom dere ikke har noe greit å si eller svar på spørsmålet Anonymkode: 21fd4...a35 Altså.. Du kan like godt signere. For du får ikke flyttet langt bort uten fars samtykke uansett, med mindre du vinner en barnefordelingssak i retten. En eventuell flytting ut av kommunen eller til andre steder som vanskeliggjør samvær må varsles med minst 3mnd, dersom far ikke er enig og samtykker må det løses hos mekler og videre til retten om en ikke kommer til enighet. Anonymkode: 56415...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #13 Skrevet 13. oktober 2025 Hadde skrevet under uten problem , men så har jeg null interesse av å ta barnet bort fra far da Anonymkode: 9c594...d79 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå