Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg er egentlig ganske lei av det studiet jeg allerede er på.. og kommer nok ikke til å fullføre det..... nå er søknadsfristen 15 april og jeg har ingen anelse hva jeg skal søke på! er redd det blir bare for å søke!!!

men jeg titter litt på årsstudium!! altså, enkelt og greit! 1 år og det er det! men du sitter vel ikke ferdig utdannet til noe etter et år? og kan ta deg et yrke?

hva er bakgrunnen for slike årsstudier? er det for folk som ikke vet hva de vil ? hvordan er dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gå på disse ettårsstudiumene, så sant du ikke får betalt av Aetat. Totalt bortkastet, og hos mange arbeidsgivere blir du nesten diskvalifisert om du tar det.

Gjest Sille
Skrevet

Det som er meningen med årsstudiumene er vel at du skal kombinere det med noe annet. F.eks. kan årsstudiumet Kroppsøving tilsvare fjerdeåret på lærerutdanningen.

Tror NEPPE du blir diskvalifiert av noen arbeidsgivere hvis du tar et årsstudium som Grusomme Gjest skriver. Men et årsstudium kan aldri stå alene.

Skrevet

Jeg har gått et årsstudium, og det gjelder som Sille sier som fjerde (eller tredje) året av lærerutdanningen. Om du tar et årsstudium og finner ut at du gost kan tenke deg å fortsette med noe sånt, kan du som oftest gå videre og ta en bachelor, evt. master....

Absolutt IKKE bortkastet!

Skrevet

Jeg forstod det slik som at trådstarter spurte om studier som NA og slike ting. "Et yrke på et år" - My ass. Hvis det er et års studium, altså et fag med vekttall på høgskole/universitet er det jo noe annet.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du ikke vet hva du vil studere eller jobbe med senere, vil jeg anbefale deg å heller jobbe et år i stedet for å studere kun for å studere. Selv om man må ta seg en "drittjobb", lærer man mye om seg selv og hva man passer til å jobbe med. Og så tror jeg ikke du får like mye ut av et årsstudium, hvis du tar det fordi du ikke vet om noe annet. Vanskelig å ha topp motivasjon, når man ikke har noe mål med det. Jeg begynte å ta fag på universitet, siden jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre (den gangen man bygget opp cand.mag graden selv med flere grunnfag). Jeg hadde ingen mål og mening med det, og sluttet etterhvert. Begynte i stedet å jobbe, og fant i løpet av den tiden hva jeg ville jobbe med resten av livet! Og når jeg har søkt jobber senere har det bare vært en fordel at jeg hadde litt arbeidserfaring, og ikke bare hadde gått rett fra vdg og kun gått på skole :)

Gjest Hoppsy
Skrevet

Jeg var ferdig utdannet jurist i fjor og hadde i tillegg to årsstudium, ett i psykologi, og ett i øk./adm (sistnevnte het vel ikke årsstudium, men var i alle fall en ettårig utdanning på statlig høyskole innen dette).

Da jeg var på jobbintervjuer fikk jeg ikke annet enn positive reaksjoner på dette. Cand.jur. er jo en solid utdanning i seg selv, og når jeg i tillegg kunne vise til resultater utenom dette, ved årsstudier som man kan få god bruk for i de fleste jobber, ble jeg sett av arbeidsgiverne som en attraktiv kandidat.

Gjest -eline-
Skrevet

Jeg begynte på universitetet uten å vite hva jeg ville... Vil ikke anbefale det til andre, jeg var ikke motivert og endte opp med skyhøyt studielån og lite resultater å vise til. Da er det bedre å jobbe/dra på folkehøgskole/utenlands for å lære mer om seg selv og hva man vil.

Gjest camillo
Skrevet

Jeg tok et årsstudium som jeg nå kan inkludere i bachelorgraden, og dermed 'spare' et år. Men det forutsatte jo at jeg studerte videre.

Gjest Gjest
Skrevet

Min grunn til å ta årsstudiet i psykologi, som jeg er på 2. semesteret på nå, er for å kunne søke meg inn på profesjonsgraden i psykologi, som er 5 år. Tror det kan være vanskelig å få jobb med bare årsstudium, men dersom du har relevant årsstudium i tillegg til annen utdanning så teller det nok positivt :) Lykke til!

Skrevet

jeg har tatt en årsenhet for å få poeng til medisin

• 3 uker senere...
Skrevet

Årsstudium = exphil + exfac + grunnfag, bachelor = mellomfag, master = hovedfag

(i større eller mindre grad)

Grunnen til å ta årsstudium er fordi du ikke kan begynne å ta en grad uten å ha tatt årsstudium først.

Jeg mistenker at det ikke er dette du -egentlig- spør om, men siden du har spurt om det er noen god grunn til årsstudiumet, sier jeg det likevel.

:tommel:

Skrevet

Årsstudium er ikke bortkastet. Jeg har 2 årsstudium med fordypning i det ene, og med noen fag i tillegg så har jeg blitt tildelt graden Bachelor. Nå går jeg Pedagogikk (PPU) og noen små nyttige fag i tillegg, så jeg blir lærer.

Det kan jo ta et årsstudium i et fag du faktisk er interessert i og liker å jobbe med, ellers er det litt fånyttes... Du utvikler deg mye mens du studerer også, ikke bare når du jobber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...