Gå til innhold

Har noen tatt adhd-utredning privat?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva er jeg ikke har forstått?

Anonymkode: 59ce0...2d9

Har du forståt noe? Virker jo mest som du stiller spørsmål her....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pippi Lotta skrev (11 minutter siden):

En utredning vil vel koste det samme om den gir diagnose eller ikke? Og når noen er utredet er de vel ferdige som kunder med eller uten diagnose, så hvorfor skulle de få flere kunder med å gi flere diagnoser?

Seriøst? Jungeltelegrafen. Ingen vil betale i dyre dommer hos noen som "aldri" gir diagnosen. Det er kjent at mange går dit de har hørt det er lettest å få den.

Anonymkode: 6d1cb...7a2

Skrevet
Pippi Lotta skrev (6 timer siden):

Har du forståt noe? Virker jo mest som du stiller spørsmål her....

For å spørre enda mer dumt i følge deg. Hva bør jeg vite her? Jeg synes dette med ADHD er veldig forvirrende. 

Skrevet

Men det finnes jo mange grunner til å være et rotehue, så om du skårer for høyt på konsentrasjon er det vel ikke adhd hos deg? Bør du ikke da heller undersøke om det kan vøre noe annet som gjør live dit vanskelig? Konsentrasjon er jo rimelig sentralt i akurat adhd diagnosen.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor jeg har skåret så høyt på konsentrasjon under de testene. Kanskje det er fordi det er én person og i et stille rom som forsøker å holde på oppmerksomheten min? I alle andre sammenhenger, i settinger hvor det er mye som skjer, dette jeg ut med en gang.  Så det å holde fokus sliter jeg veldig med, men ikke under utredning. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jepp. Her er en sak om en lege som fikk diagnosen etter at hun hadde fullført studiet. https://www.adhdnorge.no/uro/legen-som-fikk-adhd

Det fremgår ikke av saken om hun selvmedisinerte under studiet, men vi får legge til grunn at hun ikke gjorde det. Så fortvil ikke. Selv om du klarer å fullføre medisinstudiet og mestrer en ekstremt krevende jobb kan du fortsatt få diagnose.

Ja, det er det som er så greit :)
Og du har selvsagt best sjanser hos en privat klinikk.

Anonymkode: 22fde...813

Arianas ADHD-bingo – Dokumentar 

veldig interessant

"Selv om ingen vet akkurat hvor mange som har ADHD, er det vanlig å anta at det er mellom tre og fem prosent. Men hvis foreldrene har diagnosen forandrer det tallet seg.

Hvis mor har ADHD får 18 % av døtrene diagnosen, og 30 % av sønnene.

Hvis far har ADHD får 13 % av døtrene diagnosen, og 22 % av sønnene.

Hvis både mor og far har ADHD får 25 % av døtrene diagnosen, og 41 % av sønnene.

Hvor mye av dette som kommer av gener eller andre forhold er det stor uenighet om.

At foreldrene har høyere utdanning, og ikke har diagnosen selv, gjør det mindre sannsynlig at Ariana ender opp med ADHD.

Men at Ariana har bursdag 23. oktober øker sjansen for at hun får diagnosen.

For barn født tidlig på året har 59 prosent lavere sannsynlighet for å få en ADHD-diagnose, enn de som er født på slutten av året."

Jeg blir jo nysgjerrig på om denne legen selv valgte en privat utreder som hun betalte for. Jeg leste boka hennes også. Den synes jeg var veldig generell, og beskrev symptomer som jeg tenker kan passe på alle som lever et krevende liv.  Hun sier noe om at hun ikke husker bursdager og alltid er kronisk forsinket.  Jeg tenker at hvis du vil gjøre inntrykk på folk og  ønsker å huske bursdager, så skriver du det opp i en kalender.  Å alltid være kronisk forsinket høres egentlig ut som manglende respekt for andres tid. Jeg må jo gå ut i fra at slike forsinkelser ikke har skjedd i et stort omfang på medisinstudiet.  Der er det tidsfrister å holde styr på.

Hun skrev at det var ført når utdanningen var ferdig ( hun tok det i utlandet) og skulle ut i jobb, så fikk hun en skikkelig krise, alt knakk sammen. Hun klarte ikke å balansere legelivet med egen familie.  Det er veldig forståelig. jeg vet om flere som ikke taklet det, jeg tror ikke de har ADHD. 

Det må jo også være rom for å være surrete uten at man har en ADHD å støtte seg til.  

• Liker 1
Skrevet

En utredning vil vel koste det samme om den gir diagnose eller ikke? Og når noen er utredet er de vel ferdige som kunder med eller uten diagnose, så hvorfor skulle de få flere kunder med å gi flere diagnoser?

Ryktet sprer seg. Det er klart at klinikkene som er rausest med å sette diagnosen blir mer populære.

Anonymkode: 22fde...813

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er jeg ikke har forstått?

Du er klar over at det er veldig mange diagnoser som ikke gir utslag på fysiske undersøkelser og at man da bruker andre tester for å fastsette en diagnose? Og sånn er det også når det kommer til det ADHD, men i likhet med alle andre diagnoser hvor man ikke kan bruke fysiske markører tar man i bruk andre metoder for å fastsette om en person har eller ikke har diagnosen. Når det kommer til diagnostisering av ADHD så tar man i spørreskjemaer basert på diagnosekriteriene samt utfører intervju med pasienten og innhenter komparentopplysninger.Det skal det gjøres en bred kartlegging av utviklingshistorie, ulike symptomer, funksjonsvansker, belastninger i pasientens liv, somatisk helse, og andre relevante forhold. Så ja til slutt så handler alt om en helhetsvurdering, men man selvsagt oppfylle en god del kriterier så nei det er ikke så enkelt som at du bare er opp til dem som utreder og bestemme om noen har diagnosen eller ikke.

Og om du tar deg et raskt søk på Google så vil du raskt forstå at en ADHD diagnose først blir satt etter grundig utredning som ikke kun innebærer spørreskjema og intervju.

Anonymkode: d5617...1ff

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor jeg har skåret så høyt på konsentrasjon under de testene. Kanskje det er fordi det er én person og i et stille rom som forsøker å holde på oppmerksomheten min? I alle andre sammenhenger, i settinger hvor det er mye som skjer, dette jeg ut med en gang.  Så det å holde fokus sliter jeg veldig med, men ikke under utredning. 

Under en ADHD utredning som kartlegger de jo problemene dine og symptomene dine fra barnealder og oppover. Det er ikke sånn at vi tar en prøve for å teste konsentrasjon din der og da for så avgjøre om du oppfyller kriteriene.

• Nyttig 1
Skrevet
HMK skrev (På 10.10.2025 den 11.16):

Det er umulig å komme inn til utredning om man er voksen og har jobb/familie. Da fungerer man for godt ifølge spesialistene.

Det stemmer ikke alltid, jeg er voksen, har utdannelse, familie og jobb, men fikk fremdeles utredning på dps for adhd. Men jeg har hatt psykiske vansker hele livet, kanskje det var derfor jeg fikk plass. 

Anonymkode: fcc0d...488

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Under en ADHD utredning som kartlegger de jo problemene dine og symptomene dine fra barnealder og oppover. Det er ikke sånn at vi tar en prøve for å teste konsentrasjon din der og da for så avgjøre om du oppfyller kriteriene.

jeg har jo bestått konsentrasjonstesten ser det ut som. Derfor virker det veldig rart for meg at de som er i eliten, altså leger/advokater/ingeniører, kan skåre så dårlig på en slik test at de ender opp med en ADHD-diagnose. Hvordan er det mulig? Hvordan har de da klart seg igjennom studiene hvis konsentrasjonen har vært oppsiktsvekkende dårlig? Vi snakker om folk som har klart å gjennomføre en krevende utdanning med mye lesing og innleveringer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du er klar over at det er veldig mange diagnoser som ikke gir utslag på fysiske undersøkelser og at man da bruker andre tester for å fastsette en diagnose? Og sånn er det også når det kommer til det ADHD, men i likhet med alle andre diagnoser hvor man ikke kan bruke fysiske markører tar man i bruk andre metoder for å fastsette om en person har eller ikke har diagnosen. Når det kommer til diagnostisering av ADHD så tar man i spørreskjemaer basert på diagnosekriteriene samt utfører intervju med pasienten og innhenter komparentopplysninger.Det skal det gjøres en bred kartlegging av utviklingshistorie, ulike symptomer, funksjonsvansker, belastninger i pasientens liv, somatisk helse, og andre relevante forhold. Så ja til slutt så handler alt om en helhetsvurdering, men man selvsagt oppfylle en god del kriterier så nei det er ikke så enkelt som at du bare er opp til dem som utreder og bestemme om noen har diagnosen eller ikke.

Og om du tar deg et raskt søk på Google så vil du raskt forstå at en ADHD diagnose først blir satt etter grundig utredning som ikke kun innebærer spørreskjema og intervju.

Når jeg googler om dette, så kommer det frem hvor usikkert dette med ADHD-utredning her. For selv om utredningen har vært grundig kan det like gjerne ha vært utrederens personlige skjønn som har vært utslagsgivende. For når det ikke er et syndrom med fysiske markører, blir det vanskelig å finne ut hva som er ADHD og hva som ikke er det. For er vanskene et resultat av  noe nevrologisk, en utviklingsforstyrrelse? Eller kan traumer og omsorgssvikt spille inn her? allergier? irritabel tarm? 

Jeg blir ikke klok. Derfor er jeg takknemlig for at min utreder har opplyst meg om at det finnes andre liknende medisiner for ADHD-problematikk som jeg kan forsøke. Da må jeg ikke ha en diagnose i bunn for å teste det ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jeg googler om dette, så kommer det frem hvor usikkert dette med ADHD-utredning her. For selv om utredningen har vært grundig kan det like gjerne ha vært utrederens personlige skjønn som har vært utslagsgivende. For når det ikke er et syndrom med fysiske markører, blir det vanskelig å finne ut hva som er ADHD og hva som ikke er det. For er vanskene et resultat av  noe nevrologisk, en utviklingsforstyrrelse? Eller kan traumer og omsorgssvikt spille inn her? allergier? irritabel tarm? 

Jeg blir ikke klok. Derfor er jeg takknemlig for at min utreder har opplyst meg om at det finnes andre liknende medisiner for ADHD-problematikk som jeg kan forsøke. Da må jeg ikke ha en diagnose i bunn for å teste det ut. 

og ang komparentopplysninger. Det er ikke obligatorisk. Jeg forhørte meg på ulike  helprivate steder hvor dette med å snakke med komparenter var et ønskelig, men ikke et absolutt krav. Det gikk tydeligvis an å få utredning og diagnose uten at dette er på plass. Så her får utreder ganske fritt spillerom, hvis ikke alt er obligatorisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ved alle diagnoser hvor det ikke finnes noen fysisk markør kan det selvsagt foregå feildiagnostisering, men å hevde at folk da får diagnoser basert på utreder sitt personlige skjønn og at en eventuelt diagnose er som å spille bingo er ganske drøyt pluss at man faktisk pisser på mennesker som har som jobb og utrede mennesker.

Og som jeg skrev i min forrige kommentar så er en del av utredningsprosessen og utelukke om det finnes noennevrologiske/somatiske som kan forklare symptomene. Det samme gjelder når det kommer til eventuelle andre psykiske lidelser/utfordringer som også kan minne om ADHD symptomer. Selv har jeg i tillegg til min ADHD diagnose kompleks PTSD og nettopp på grunn av den sistnevnte diagnosen ble det utført en grundigere utredning for å være sikker på at jeg i tillegg til min k-PTSD faktisk hadde ADHD.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

jeg har jo bestått konsentrasjonstesten ser det ut som. Derfor virker det veldig rart for meg at de som er i eliten, altså leger/advokater/ingeniører, kan skåre så dårlig på en slik test at de ender opp med en ADHD-diagnose. Hvordan er det mulig? Hvordan har de da klart seg igjennom studiene hvis konsentrasjonen har vært oppsiktsvekkende dårlig? Vi snakker om folk som har klart å gjennomføre en krevende utdanning med mye lesing og innleveringer.

Du har hengt deg veldig opp i dette med konsentrasjonsproblemer, men du er klar over at det handler om så mye mer? Med det sagt i stedet for å kritisere og mistenkeliggjøre mennesker som i motsetning til deg har oppfylt kriteriene til en diagnose så kan du lese deg opp på ADHD og høy IQ.

• Liker 2
Skrevet

For å spørre enda mer dumt i følge deg. Hva bør jeg vite her? Jeg synes dette med ADHD er veldig forvirrende. 

Nei om du skriver at du spør dumt så er det i følge deg, ikke i følge meg....

Jeg kan heller ikke vite hva du bør forstå om ADHD, har du i det helle tatt behov for å forstå det? Selfølgelig er diagnoser komplisert, det er derfor vi utdaner eksperter på området.

Skrevet

Det finnes mange ting som kan skape dårlig konsentrasjon, så du kan fremdeles ha konsentrasjonsproblemer selv om de ikke er den type konsentrasjonsproblemer man får med ADHD. Om testene ikke tyder på ADHD ville det vel vært bra for deg å finne ut hva som forårsaker dårlig konsentrasjon hos deg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 11.13):

Om du er ute etter diagnose, og deretter medisiner, er ikke privat veien å gå. 

Man får gjerne diagnosen, men må til det offentlige for en evnt utprøving av medisiner. Og det offentlige godtar ofte ikke privat utredning. 

Så i verste fall er det bortkastet tid og penger 

Anonymkode: 48fd7...e81

Jeg ble avvist av DPS, psykologen fant ut etter 15 min at jeg ikke hadde ADHD. 

Jeg fikk tips om en psykolog i Sverige som er skikkelig dyktig. Hun snakket med meg på tlf og via mail i ca 6 mnd. Hun var aldri i tvil om at jeg hadde ADHD. Hun skrev så ett skriv til min fastlege og en annen DPS avdeling litt lengre vekk fra der jeg bor. Der fikk jeg innpass med en gang og denne psykologen var heller ikke i tvil om diagnose.

Nå er dette 3 år siden og jeg har vært medisinert siden og livet er så mye bedre nå.

Så med andre ord så hender det DPS godtar andre sine diagnoser selv om det er privat utredning.

Anonymkode: be76a...735

Skrevet
Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

Det finnes mange ting som kan skape dårlig konsentrasjon, så du kan fremdeles ha konsentrasjonsproblemer selv om de ikke er den type konsentrasjonsproblemer man får med ADHD. Om testene ikke tyder på ADHD ville det vel vært bra for deg å finne ut hva som forårsaker dårlig konsentrasjon hos deg? 

Det er jo dette som blir så vanskelig. Hva skiller konsentrasjon hos de med ADHD og konsentrasjonsvansker hos de uten? Og vet de som får diagnosen ADHD at konsentrasjonsvanskene skyldes en utviklingsforstyrrelse? Det er flere som har diagnosen og som har voksne opp med dårlige oppvekstvilkår og har opplevd traumatiske ting i barndommen.  Det kan også være traumer som skaper dårlig konsentrasjon og hukommelse. Flere med ADHD sliter med magesmerter. Man kan spørre seg selv om hva som er høna og egget her. Fører det ene til det andre?

Jeg vet da søren. Jeg blir mer usikker og jo mer jeg leser om dette på ulike steder. 

Skrevet
Pippi Lotta skrev (22 minutter siden):

Nei om du skriver at du spør dumt så er det i følge deg, ikke i følge meg....

Jeg kan heller ikke vite hva du bør forstå om ADHD, har du i det helle tatt behov for å forstå det? Selfølgelig er diagnoser komplisert, det er derfor vi utdaner eksperter på området.

Hvorfor skulle jeg ikke ha behov for å forstå noe jeg blir utredet for? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du har hengt deg veldig opp i dette med konsentrasjonsproblemer, men du er klar over at det handler om så mye mer? Med det sagt i stedet for å kritisere og mistenkeliggjøre mennesker som i motsetning til deg har oppfylt kriteriene til en diagnose så kan du lese deg opp på ADHD og høy IQ.

jeg vet veldig godt at ADHD handler om mer enn konsentrasjonsvansker. utfordringen er at alt dette ikke fanges opp av tester. Det må derfor skje gjennom komparentoppysninger. Da må utreder legge stor vekt på hva de pårørende sier hva de har fanget opp. Har man som meg pårørende som ikke har vært mentalt til stede i oppveksten og derfor ikke ønsker å snakke med utreder, så blir det veldig vanskelig å få en diagnose på dette. Når det er sagt så er ikke diagnosen i seg selv livsviktig for meg. jeg ønsker bare å få hjelp til det jeg sliter med. Og det å prøve medisiner er forbehold de som får diagnosen. Da må jeg satse på andre medisiner istedenfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...