Gå til innhold

Kjæreste som sliter med nattsvette

Fremhevede innlegg

Skrevet

Typen min har mye nattsvette, slitt med det et års tid. Er litt kjedelig når han sover her og sengen er våt etter natten. Gått til innkjøp av madrasse beskytter, men må skifte ofte på sengen. Dynen og alt blir vått. Tatt blodprøver hos legen nylig da han sover en hel del og alltid gjort det, tror han kunne sovet 24 timer om han hadde hatt mulighet 🫢 han skal tilbake og snakke om nattsvette da han ikke har nevnt dette sist for legen sin, noen tips til hva han kan spørre om av evt blodprøver/andre prøver? Noen som vet hva som kan hjelpe? Rommet kan være iskaldt men han svetter fordet. Og hvis det er ufarlig og de ikke finner noe medisinsk feil, er det noe som kan redusere svetten?

Anonymkode: 9d78c...89d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen andre tips enn å fortelle legen om nattesvetten og passe på at han sier hvor mye det er, at dere må skifte på sengen, hvor lenge det har vart. Dette er viktig og han bør ikke vente så lenge på time.

Anonymkode: 61e57...bfb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette må han snakke med legen om så snart som mulig. Nyoppstått nattesvette kan være et dårlig tegn. Det trenger jo ikke å være noe alvorlig, men det er ikke vits å vente.

Er han mer trøtt enn vanlig? Har han andre symptomer?

Anonymkode: 10a62...9f5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette må han snakke med legen om så snart som mulig. Nyoppstått nattesvette kan være et dårlig tegn. Det trenger jo ikke å være noe alvorlig, men det er ikke vits å vente.

Er han mer trøtt enn vanlig? Har han andre symptomer?

Anonymkode: 10a62...9f5

Har ikke vært sammen så lenge, men han sier han alltid har vært veldig trøtt av seg. Ikke andre symptomer som jeg vet om. Håper legen tar det seriøst og at han forteller det slik det er, har vært tider hvor man omtrent kan vri om dyna og det renner av den..

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ikke vært sammen så lenge, men han sier han alltid har vært veldig trøtt av seg. Ikke andre symptomer som jeg vet om. Håper legen tar det seriøst og at han forteller det slik det er, har vært tider hvor man omtrent kan vri om dyna og det renner av den..

Mulig han forsøker å bortforklare søvnbehovet for at du ikke skal bekymre deg.

Dette er ikke normalt og med nattesvette kan det være tegn på alvorlig sykdom.

Anonymkode: f71d2...2b0

• Liker 3
Skrevet

Tja, er har en person du kunne mistenkt for å bruke anabole steroider? 
Eventuelt noe annet stoff? Kan han ha startet på medisiner forskrevet av lege, som han ikke ville delt med deg? 

Anonymkode: 71b54...109

• Liker 1
Skrevet

Tips til mindre opprydning for deg er at han ligger med laken, eller laken under dyna. Kanskje han trenger en sånn supertynn dyne. 
Kan også hjelpe med dynetrekk og laken som ikke er syntetisk. Madrassbeskytter blir jo skikkelig klamt.. da er det bedre å legge håndduk under lakenet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tips til mindre opprydning for deg er at han ligger med laken, eller laken under dyna. Kanskje han trenger en sånn supertynn dyne. 
Kan også hjelpe med dynetrekk og laken som ikke er syntetisk. Madrassbeskytter blir jo skikkelig klamt.. da er det bedre å legge håndduk under lakenet. 

Madrassbeskytter er ikke klamt om man kjøper en god variant. Jeg bruker en fra IKEA, og har aldri vært klam. Har brukt vanntett madrassbeskyttere i årevis pga nattesvette. Ja, det finnes klamme madrassbeskyttere som er som å ligge på plast, men det finnes også de som du aldri vil merke om er en madrassbeskytter eller en håndduk.... 

Anonymkode: 28e31...883

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Typen min har mye nattsvette, slitt med det et års tid. Er litt kjedelig når han sover her og sengen er våt etter natten. Gått til innkjøp av madrasse beskytter, men må skifte ofte på sengen. Dynen og alt blir vått. Tatt blodprøver hos legen nylig da han sover en hel del og alltid gjort det, tror han kunne sovet 24 timer om han hadde hatt mulighet 🫢 han skal tilbake og snakke om nattsvette da han ikke har nevnt dette sist for legen sin, noen tips til hva han kan spørre om av evt blodprøver/andre prøver? Noen som vet hva som kan hjelpe? Rommet kan være iskaldt men han svetter fordet. Og hvis det er ufarlig og de ikke finner noe medisinsk feil, er det noe som kan redusere svetten?

Så kjipt for han da. Det må være slitsomt. Håper legen kan fikse det. 

Anonymkode: 2a99a...fed

Skrevet

Det kan være noe hormonelt som er i ubalanse, godt han får sjekket seg. 

Nå vil jeg ikke skremme, men kjenner og til noen som nylig har fått sakte utviklende leukemi diagnose. Ble oppdaget ved en tilfeldighet pga de egentlig tok blodprøver for noe helt annet. Der kan nattesvette være et av de første symptomene. 

Lykke til, satser på det er ufarlig og at nattwsvetten kan reguleres med medisiner eller ndre grep. Synes tipset ovenfor om å bruke laken (eller heeelt tynn sommerdyne) i stedet for dyne var lurt.

Anonymkode: a7fd4...eb5

Skrevet

Min kjæreste svettet slik og det var tarmkreft. Da det ble oppdaget var kreften i stadie 4, som er siste stopp.

Min kjæreste var 49 år og hadde nok hatt kreft i mange år uten å vite om det.

Han var ofte trött, sliten og svettet om natten.

Anonymkode: 9e539...cbd

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eventuelt noe annet stoff? Kan han ha startet på medisiner forskrevet av lege, som han ikke ville delt med deg? 

Nei det vil jeg ikke tro ☺️

Skrevet

Takker for svar her, vi skal sette oss ned å lese sammen om det og skrive notater til legetimen ☺️ så hvis noen har tips om andre prøver/tester så skriver vi ned, kan det være noe med testosteron nivå også tro? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takker for svar her, vi skal sette oss ned å lese sammen om det og skrive notater til legetimen ☺️ så hvis noen har tips om andre prøver/tester så skriver vi ned, kan det være noe med testosteron nivå også tro? 

Det viktigste er at kjæresten din får med alle symptomene denne gangene. Man kan jo ikke forvente at man får noen diagnose eller behandling når man utelater det viktigste symptomet.

Før han går fra timen bør han ha spurt legen om legen mistenker kreft og eventuelt hvorfor ikke.

Liste over eventuelle diagnoser er jo egentlig legens jobb å utarbeide, men for å gjøre det så må han vite hva plagene er. Det er det viktigste for dere å skrive ned nå. Hva plagene er, hvor sterke plagene er, hvor lenge de har vart.

Anonymkode: 61e57...bfb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

man kan bruke stårling på svette skjetten

Anonymkode: 2308f...e57

Skrevet

Røyker el snuser han? Det kan gi abstinenser og svette på natta.

Diabetes? Er det skjekket?

Har dere kjøpt ny seng/ overmasrass med formskum el.l? Det kan føre til overoppheting.

Ellers er de jo de mer alvorlige tingene andre har nevnt.

Anonymkode: a4afe...461

Skrevet

Jeg har borrelia og da også en vanlig co infeksjon som heter babesia(dette kommer også ofte med flåttbårne sykdommer). Jeg slet med ekstrem nattesvette og trøtthet. Verdt å sjekke ut. Men de tester dessverre ikke for dette i Norge.

Anonymkode: 7d954...519

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har borrelia og da også en vanlig co infeksjon som heter babesia(dette kommer også ofte med flåttbårne sykdommer). Jeg slet med ekstrem nattesvette og trøtthet. Verdt å sjekke ut. Men de tester dessverre ikke for dette i Norge.

IMG_4805.png

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 6.08):

Eller drikker mye?

Anonymkode: f0a44...aa2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 15.49):

man kan bruke stårling på svette skjetten

Anonymkode: 2308f...e57

??

Anonymkode: 68616...ec0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...