AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #1 Skrevet 9. oktober 2025 Situasjonen er sånn, min forelder driver en Sportsklubb. Det har alltid vært litt press på at hans sport skal være familie sporten... Jeg holdt på med det som barn og to av mine barn holdt på, bare en av dem er fremdeles aktiv. Mitt barn som er aktiv holder bare på med det fordi hen føler på presset fra besteforeldren, men brillierer veldig!!! Altså, vi snakker Norgesmester. Treningen er sånn av og på, men jeg er jo enig i at det er veldig lurt å holde på med sport og har vært glad for at barna trener alltid. Greia er bare, jeg har svært dårlig råd. Er alenemor, får ting såvidt til å gå rundt.. besteforelder har vært veldig på hvor urettferdig det er at jeg ikke betaler medlemskontingent og for reisende HEN bestemmer at de skal dra på, flere internasjonale konkurranser i året... Jeg skjønner ikke helt tankegangen, jeg tror nok ikke jeg kunne krevd penger for mine egne barnebarn? 🤔 Hva tenker dere.... Anonymkode: 4f075...97e 1
Flintis Skrevet 9. oktober 2025 #2 Skrevet 9. oktober 2025 Kan en få noe støtte fra noe forbund eller sponsing? Så tenker jeg at barnet ditt må få bestemme om det skal drive med denne aktiviteten. 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #3 Skrevet 9. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Situasjonen er sånn, min forelder driver en Sportsklubb. Det har alltid vært litt press på at hans sport skal være familie sporten... Jeg holdt på med det som barn og to av mine barn holdt på, bare en av dem er fremdeles aktiv. Mitt barn som er aktiv holder bare på med det fordi hen føler på presset fra besteforeldren, men brillierer veldig!!! Altså, vi snakker Norgesmester. Treningen er sånn av og på, men jeg er jo enig i at det er veldig lurt å holde på med sport og har vært glad for at barna trener alltid. Greia er bare, jeg har svært dårlig råd. Er alenemor, får ting såvidt til å gå rundt.. besteforelder har vært veldig på hvor urettferdig det er at jeg ikke betaler medlemskontingent og for reisende HEN bestemmer at de skal dra på, flere internasjonale konkurranser i året... Jeg skjønner ikke helt tankegangen, jeg tror nok ikke jeg kunne krevd penger for mine egne barnebarn? 🤔 Hva tenker dere.... Anonymkode: 4f075...97e Høres ut som det er et deg-problem og ikke barnet sitt. Han hadde neppe briljert så bra om han var uinteressert. Barn kan gå lei av og til, men da må de faktisk ta valget selv og ikke avhengig av om mor har råd eller ikke. Barna får vel også bidrag som kan brukes til den type ting? Anonymkode: 26c79...2e4 3
atropos Skrevet 9. oktober 2025 #4 Skrevet 9. oktober 2025 Mange idretter har fripass til familier med dårlig råd, men jeg leser det slik at barnet ditt heller burde satse på å få sponsorer eller søke legater. Dette burde treneren hens hjelpe til med. 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #5 Skrevet 9. oktober 2025 Selv om familie er trener osv, så betaler en vel for aktivitet. Når begge våres drev med skytting, far var veileder og trener, men ungene betalte da medlemsavgift som alle andre. Anonymkode: 6f550...043 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #6 Skrevet 9. oktober 2025 Som alenemor med dårlig råd kan du søke om kommunen kan dekke medlemskontigent. En del kommuner gjør dette, inkl den kommunen jeg bor i selv, da det er ønskelig at barn kan gå på 1 aktivitet. De dekker da gjerne kontigent + nødvendig utstyr (f.eks fotballsko), men man må ha det i orden før man skal betale kontigenten fordi man får ikke pengene direkte selv da jeg forstår det sånn at det er kommunen som skal betale regningen for kontigenten. Reiser og slikt på internasjonale mesterskap får du ikke dekker selvfølgelig. Anonymkode: 172a1...31a 2
endo Skrevet 9. oktober 2025 #7 Skrevet 9. oktober 2025 Nepobaby oooh yeah. Fint at du ønsker være untaket, sikkert flere alene mødre der med samme problem... Bra at man ikke ønsker skille, innføre misunnelse osv i barneidrett. Men noen skal jo alltid være spesielle og snylte på fellesskapet.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #8 Skrevet 9. oktober 2025 Hmm så dere mener at besteforeldre ikke kan bidra litt når det er de som ønsker å ha barna med i sporten? Nå har vi også en historie hvor jeg blir spurt om å betale bensin penger og opphold hvis barna er hos dem også. Og de har bedre råd enn meg. Mulig jeg synes det er rart fordi jeg selv ble oppdratt av mine besteforeldre og de bidro veldig hvis foreldrene mine ikke hadde råd til noe... Anonymkode: 4f075...97e 1 1
BobbySocks Skrevet 9. oktober 2025 #9 Skrevet 9. oktober 2025 Da hadde jeg sagt: ja, vis du vil vi skal betale må barnet slutte med sporten, du får velge. Litt hardt mot hardt skader ikke når besteforeldre krever både det ene og det andre. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #10 Skrevet 9. oktober 2025 endo skrev (9 minutter siden): Nepobaby oooh yeah. Fint at du ønsker være untaket, sikkert flere alene mødre der med samme problem... Bra at man ikke ønsker skille, innføre misunnelse osv i barneidrett. Men noen skal jo alltid være spesielle og snylte på fellesskapet. For et tåpelig svar Anonymkode: 163b4...ea2 3
endo Skrevet 9. oktober 2025 #11 Skrevet 9. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hmm så dere mener at besteforeldre ikke kan bidra litt når det er de som ønsker å ha barna med i sporten? Nå har vi også en historie hvor jeg blir spurt om å betale bensin penger og opphold hvis barna er hos dem også. Og de har bedre råd enn meg. Mulig jeg synes det er rart fordi jeg selv ble oppdratt av mine besteforeldre og de bidro veldig hvis foreldrene mine ikke hadde råd til noe... Anonymkode: 4f075...97e Brutalt ærlig, din unge. Ditt pokkers ansvar. Om besteforeldrene ønsker bidra er det dems valg. Å drive syte over slikt på et forum er bare patetisk.
endo Skrevet 9. oktober 2025 #12 Skrevet 9. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For et tåpelig svar Anonymkode: 163b4...ea2 Ja, ikke sant? Omtrent like patetisk som en anonym person som tydligvis ønsker forskjellsbehandling i barneidretten. Ikke noe er som å bidra litt på sidelinjen til mobbing og forskjeller?
GammelKaktus Skrevet 9. oktober 2025 #13 Skrevet 9. oktober 2025 Er dette noe barnet ditt ønsker å driver med så er det jo rett og rimelig at du er med å betaler for gildet. Alle besteforeldre er ikke like, noen bidrar over evne og noen gir totalt faen. Tenker at hvis dette er noe barnet ditt liker og vil fortsette med så betaler du din del.
Pippi Lotta Skrevet 9. oktober 2025 #14 Skrevet 9. oktober 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Høres ut som det er et deg-problem og ikke barnet sitt. Han hadde neppe briljert så bra om han var uinteressert. Barn kan gå lei av og til, men da må de faktisk ta valget selv og ikke avhengig av om mor har råd eller ikke. Barna får vel også bidrag som kan brukes til den type ting? Anonymkode: 26c79...2e4 At man ikke kan bli god i noe man føller seg preset til det er 100% tull! Jawad Raja skriver i boka si at han ble norgesmester i jiu-jitsu uten å i det helle tatt like sporten. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #15 Skrevet 9. oktober 2025 Først ville jeg snakket med barnet, om barnet selv ønsker å fortsette med idretten eller ikke. Altså, ikke hva barnet føler det må, men hva det selv ønsker å gjøre. Om barnet ønsker å fortsette selv, så kunne jeg hjulpet foreningen og barnet med å forsøke å skaffe sponsorer, men om man greier å dra inn nok penger på barneidrett/-talent, det tviler jeg egentlig på. Om besteforelder står på sitt og ikke vil betale videre for barnet, da må nesten barnet bare realitetsorienteres om den økonomiske situasjonen og at det ikke lenger kan fortsette på toppnivå, da du ikke har penger til det nå som besteforelder ikke ønsker å dekke utgiftene mer, da det blir for dyrt. Jeg ville saklig informert besteforelder at jeg ikke hadde råd til mer enn årskontingent, og det betyr i så fall at barnet må slutte med internasjonale konkurranser og mye reiser innenlands. At du er alenemor, som de vet, og at du bare har en viss inntekt og ikke mer å gå på da du såvidt får det til å gå rundt som det er. Alternativet blir da at barnet må slutte i idretten, fordi du ikke har råd, og at du heller ikke har mulighet til å ta opp lån fordi du ikke kan betjene mer utgifter enn du allerede har. Dette til informasjon. Når besteforelder da protesterer, så ville jeg bare repetert meg selv, at jeg har en lønn, og at den ikke strekker til en rekke innen- og utenlandsstevner i året, utstyr, startkontingenter, reiser/opphold/lommepenger osv. da du også har andre barn som trenger det mest elementære. Jeg ville takket for den hjelpen besteforelder har gitt til nå, at du har satt enorm pris på at barnet har fått de sjansene det har fått, men at du bare må forholde deg til den økonomien du har og ta forsvarlige valg ut fra det. Anonymkode: 8e27f...8b0 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #16 Skrevet 9. oktober 2025 GammelKaktus skrev (6 minutter siden): Er dette noe barnet ditt ønsker å driver med så er det jo rett og rimelig at du er med å betaler for gildet. Alle besteforeldre er ikke like, noen bidrar over evne og noen gir totalt faen. Tenker at hvis dette er noe barnet ditt liker og vil fortsette med så betaler du din del. Hvordan skal Ts greie å betale for barnet når hun faktisk ikke har økonomi til å ha et barn som driver toppidrett med mye reiser innenlands og utenlands? (Det kan fort dreie seg om noen hundre tusen i året.) Anonymkode: 8e27f...8b0 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #17 Skrevet 9. oktober 2025 Noe skurrer her. Ingen driver Sportsklubb om de er raka fant. Men du som datter er det. Du skal selvsagt bet.kontigent som alle andre og kan sikkert søke midler om det ifra kommunen. Det i seg selv sitter langt inne for en alenemamma 🥲❤ I dette tilfellet ville jeg som besteforelder betalt. Og særlig når barnet har evner . Og dobbelt om det ikke hadde det. Anonymkode: ff12a...50a
GammelKaktus Skrevet 9. oktober 2025 #18 Skrevet 9. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan skal Ts greie å betale for barnet når hun faktisk ikke har økonomi til å ha et barn som driver toppidrett med mye reiser innenlands og utenlands? (Det kan fort dreie seg om noen hundre tusen i året.) Anonymkode: 8e27f...8b0 Da må hun jo si det til bestefar og så må han velge om han skal spytte i pengene og ikke mase mer om det eller så må det droppes. Har venner som har barn som driver med toppidrett, de er to fra pengesterk familie men til og med de sliter med kostnadene og de har to inntekter. En annen jeg kjenner fikk mye sponset av klubben på grunn av at hun hadde lav inntekt. De solgte og disse jævla dorullene, kjørte rundt før jobb og etter jobb og leverte. Toppidrett er dessverre ikke for alle, talent er ikke alt, man må ha penger og tid. De fleste av oss er hadde selvsagt betalt for barnebarn og hadde ikke nevnt det med et ord til barnet sitt men vi forskjellige. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #19 Skrevet 9. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Situasjonen er sånn, min forelder driver en Sportsklubb. Det har alltid vært litt press på at hans sport skal være familie sporten... Jeg holdt på med det som barn og to av mine barn holdt på, bare en av dem er fremdeles aktiv. Mitt barn som er aktiv holder bare på med det fordi hen føler på presset fra besteforeldren, men brillierer veldig!!! Altså, vi snakker Norgesmester. Treningen er sånn av og på, men jeg er jo enig i at det er veldig lurt å holde på med sport og har vært glad for at barna trener alltid. Greia er bare, jeg har svært dårlig råd. Er alenemor, får ting såvidt til å gå rundt.. besteforelder har vært veldig på hvor urettferdig det er at jeg ikke betaler medlemskontingent og for reisende HEN bestemmer at de skal dra på, flere internasjonale konkurranser i året... Jeg skjønner ikke helt tankegangen, jeg tror nok ikke jeg kunne krevd penger for mine egne barnebarn? 🤔 Hva tenker dere.... Anonymkode: 4f075...97e Om barnet er norgesmester, så vil vel fobundet betale for reisene til/fra stevner, for regner jo da med at barnet er med på landslaget i denn sporten Anonymkode: 0c6b5...5ae 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå