Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Min bror har blitt pappa til en nydelig liten tulle. Han og barnets mor har aldri vært sammen. Bare vært venner med "litt attåt" når det har passet seg.

Broren min ønsker å få tatt en dna-test av den lille for å være sikker på at han er faren. Mor blånekter på dette.

Jeg kan på en måte skjønne henne. For hun vet jo hva hun har gjort, men det vet jo ikke min bror. I tillegg vet broren min om flere som har vært med henne hjem etter fuktige byturer. Men som sagt hun blånekter på dna-testen.

Som sagt, på en måte kan jeg skjønne henne. Men på en måte ikke. Hvorfor ikke ta denne testen og bli ferdig med det. Har hun noe å skjule siden hun blånekter? Hvorfor skal broren min evt. bli nødt til å ta det til retten for å få denne testen. Skjønner ikke helt tankegangen henne egentlig. Det beste for barnet er jo at det blir gjort noe nå før hun er stor nok til å skjønne. Hun er jo ikke mere enn et par mnd. nå.

Moren er hvist nok ganske pyton og ha med å gjøre. Jeg trodde egentlig det bare ble blåst litt opp av broren min, men så fikk min mor oppleve det hun også en gang hun var med på besøk. Han fikk omentrendt ikke røre ungen. Blir nektet å ta del i stell av henne osv. Broren min jobber med unger og er en veldig barnekjær kar. Han har blitt veldig glad i jenta si, men vil alikevel ha visshet. Det ligger jo hele tiden og murrer i bakhodet hans at det kan hende han ikke er pappan. Han vil så gjerne være det.

Han har foreslått å få satt opp en skriftlig avtale ang. samvær, mor nekter å gjøre det. Jeg har anbefalt han å ta kontakt med familievernkontoret, men han vegrer seg litt for det "spetakkeltet" hun kan finne på å stelle i stand.

Dette er en svært vanskelig sak for broren min, sikkert for moren til barnet også. Men dette må gjøres noe med raskt. Han betaler jo barnebidrag også. Kjipt om det ikke skulle være hans barn, men verst er nok det følelsesmessige.

Min bror har en kammerat som har måttet gå til rettsak for å få samvær med sitt barn. Så skjedde det noe da barnet hadde begynt på skolen og det kom frem at han ikke var faren. Barnets mor hadde hele tiden holdt skjult at han ikke var faren.

Regner meg jeg får masse pepper her nå. Men kan dere ikke heller gi råd om hvordan broren min bør gå frem her. Jeg er også litt opptatt av at mor ikke skal bli for fornærmet heller.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Når foreldrene ikke har vært goft eller samboere når barnet ble født, så kreves det DNA av begge foreldrene.

Dette for å sikre barnet sin arverett.

Hvis moren skal sette fram krav om bidrag fra din bror, så må det foreligge en DNA test. Nekter moren å ta DNA så kan hun heller ikke legge fram krav om bidrag.

Gjest Gjest
Skrevet
Når foreldrene ikke har vært goft eller samboere når barnet ble født, så kreves det DNA av begge foreldrene.

Hvis moren skal sette fram krav om bidrag fra din bror, så må det foreligge en DNA test. Nekter moren å ta DNA så kan hun heller ikke legge fram krav om bidrag.

Hvordan ligger dette ann når broren min, i lykke rus over å ha blitt pappa, skrev under på at han var faren?

Glemte å ta det med i sted

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener han uavhengig av at han har skrevet under på at han er far kan kreve dna test i ettertid.

Det skulle da bare mangle også :overrasket:

Skjønner ikke at noen menn som ikke har vært i et etablert forhold til dama og hu blir gravid ikke krever dna test.

Det er jo faktisk den eneste rettigheten de har opp i alt dette. Og ja jeg er dame og mor selv!

Skrevet

Dette stemer ikke!!! Svar gjerne, men ha litt peiling om det du svarer på. Dette er en utrolig viktig sak og da hjeper det ikke at folk svarer i hytt og pine om noe de ikke kan noen ting om.....

Har far skrevet under på at han er BF ved fødsel så blir han det på papiret.

Hadde han nektet for det, hadde han måttet ta DNA test for å bekrefte/avkrefte farskapet.

Siden han nå har skrevet under på farskap kan han alikevel kreve en DNA test. Hvis han ikke når fram hos mor, så kan han kontakte advokat som krever testen på hans vegne.

Iflg den nye barneloven har han nå rett til å få et svar (DNA-bevis) på at han er far. Moren burde ikke nekte på dette for det kommer hun ingen vei med alikevel.

Gjest Gjest
Skrevet
Dette stemer ikke!!! Svar gjerne, men ha litt peiling om det du svarer på. Dette er en utrolig viktig sak og da hjeper det ikke at folk svarer i hytt og pine om noe de ikke kan noen ting om.....

Hadde han nektet for det, hadde han måttet ta DNA test for å bekrefte/avkrefte farskapet.

Siden han nå har skrevet under på farskap kan han alikevel kreve en DNA test. Hvis han ikke når fram hos mor, så kan han kontakte advokat som krever testen på hans vegne.

Iflg den nye barneloven har han nå rett til å få et svar (DNA-bevis) på at han er far. Moren burde ikke nekte på dette for det kommer hun ingen vei med alikevel.

Hallo...

Om du påberoper deg enerett på å svare så burde vi i det minste kunne forvente av deg at du leser innleggene til trådstarter nøye.

Å ja, akkurat der har jeg greie på hva jeg svarer på. Å dette er en lov som skal sikre BARNET arverett, og den er ikke ny. Det var nå den loven som eksisterte for 10 år siden.

Hverken mor eller far kan nekte for å ta DNA, å gjør noen av partene det så blir de hentet av politiet for å ta blodprøver.

Du har en utrolig frekk å nedlatende holdning.

Har du stått opp med feil bein idag?

Hvordan ligger dette ann når broren min, i lykke rus over å ha blitt pappa, skrev under på at han var faren?

Glemte å ta det med i sted

Hvis du ser på trådstarters innlegg, mitt, og trådstarters igjen så vil du se at jeg har svart utifra at faren ikke har skrevet under på noen papirer der han påtar seg farskapet.

Noe trådstarter informerte om i sitt 2 innlegg.

LES NØYE DET DU VIL SVARE PÅ TITTI 72

Skrevet

Far KAN gjennomføre en DNA test uten at mor vet om dette.

Det finnes et firma som selger slike DNA tester hvor far kan bruke en bommulspinne og ta ut litt spytt av munnen til barnet og seg selv (følger vistnok med i et ferdig sett) og oversende dette pr post. Jeg tror testen koster et par tusenlapper.

Testen er imidlertid ikke gyldig som dokumentasjon i norsk rett, men om svaret tilsier at han blir enda mer i tvil kan han kreve offentlig DNA test (testene er sansynligvis identiske).

Om du søker litt på nettet finner du sikkert dette firma som selger slike tester (tror de holder til i Nord-Norge).

Skrevet (endret)

Tillegg til svar - liven sier i sin § 6. Endring av farskap etter §§ 3 og 4 for domstolane.

Barnet, kvar av foreldra og tredjemann som meiner han er far til eit barn som allereie har ein far, kan alltid reise sak for domstolane om farskap etter ekteskap eller vedgåing. Er barnet umyndig, vert saka reist av oppnemnd verje. Er barnet fylt 15 år, kan verja ikkje reise sak utan samtykke frå barnet. Når særlege grunnar taler for det, kan fylkestrygdekontoret reise saka.

La meg legge til at i noen saker kan fylkesmannen fungere som dommer for å gå utenom retten - altså kan saken legges frem for fylkesmannen og han kan "råde" mor til å gå med på en DNA test - hvis ikke må saken for retten - Når det er sagt kan også det offentlige sette frem krav om DNA test dersom far ikke betaler bidrag på grunnlag av at han har opplysninger som ikke forelå på fødselstidspunktet og derfor ikke ønsker betale bidrag før saken er løst..

Og loven finner du her : http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-003.html

Men - alt dette krever jo at dun bror "setter seg opp mot" denne kvinnen som er mor til barnet - og det virket på meg som om det var et stort problem for han.. Han må da velge hva han vil gjøre - leve med tvilen i fred og ro eller få bekreftet / avkreftet og ta problemene som evt. må følge.. Forøvrig kan ikke mor lage særlig problemer dersom han er far for han har da lovfestet rett til å fungere som far for sitt barn..

Så syns jeg kanskje du skal la din bror finne utav dette og støtte han i de valg han lander på - det er tross alt hans liv og fremtid...

Endret av Carrot
Gjest Gjest
Skrevet

Dersom en dame stiller seg tvilende til å ta en dna test i en sånn situasjon tyder det på at hun ikke har rent mel i posen. Ser det ofte på rikki lake. Plutselig viser det seg at ingen av aktuelle kandidater i studio er faren :overrasket:

Som regel har de hjernedøde damene plukket seg ut den antatt mest "ressurssterke" til å være faren, for det er det de innerst inne håper på i forhold til barnenidrag osv.

Skrevet

Han betaler jo barnebidrag også.

Denne setningen fortalte meg at han hadde skrevet under på papirene. Trengte ikke innlegg 2 for å forstå dette.

Hallo...

Om du påberoper deg enerett på å svare så burde vi i det minste kunne forvente av deg at du leser innleggene til trådstarter nøye.

Har gjort det!!

Å ja, akkurat der har jeg greie på hva jeg svarer på. Å dette er en lov som skal sikre BARNET arverett, og den er ikke ny. Det var nå den loven som eksisterte for 10 år siden.

Men fars rett til å kreve DNA test hvis han var usikker kom ikke før for et par år siden. Tidligere kunne han ikke ha signert papirene og så kreve testen hvis mor nektet!

Hverken mor eller far kan nekte for å ta DNA, å gjør noen av partene det så blir de hentet av politiet for å ta blodprøver.

Hvis far hadde nektet på å skrive under på farskapspapirene så hadde han kunnet blitt hentet ja. Hvis han nektet å ta testen.

Du har en utrolig frekk å nedlatende holdning.

Har du stått opp med feil bein idag?

Frekk og frekk. Jeg skrev at du burde svare riktig eller ikke svare hvis du ikke viste hva du svarte på.

Hvis du ser på trådstarters innlegg, mitt, og trådstarters igjen så vil du se at jeg har svart utifra at faren ikke har skrevet under på noen papirer der han påtar seg farskapet.

I.o.m at han betaler bidrag så burde vi gå utifra at han har godtatt å være far.

Gjest LoisLane
Skrevet

DNA-test fra moren? :overrasket:

Mannen min skrev under på farskapet da barna ble født. Men kan ikke huske at vi måtte oppgi om vi bodde sammen?

Gjest gjest1
Skrevet
Dersom en dame stiller seg tvilende  til å  ta  en  dna test i en sånn situasjon tyder det på at hun ikke har rent mel i posen. Ser det ofte  på rikki lake. Plutselig viser det seg at ingen av aktuelle  kandidater  i studio er faren :overrasket:

Som regel har de hjernedøde damene plukket seg ut den antatt mest "ressurssterke" til å være faren, for det er det de innerst inne  håper på i forhold til barnenidrag osv.

Mulig det, men nå er vel ikke Rikki Lake av de mer seriøse programmene da...

Skrevet

Er dere gift så blir mannen din automatisk oppført som barnefar. Er dere samboere eller kjærester må han selv skrive under på farskapsattesten.

Skal barnet DNA-testes må det taes prøver fra mor og far og barn.

Gjest Gjest
Skrevet
Mulig det, men nå er vel ikke Rikki Lake av de mer seriøse programmene da...

Hva har det med saken å gjøre da?

De faktiske forholdene hun tar opp er da reelle nok.

Og det finnes da sånne damer her på berget også selv om vi kanskje tror norske damer er så mye bedre ;)

Skrevet
Far KAN gjennomføre en DNA test uten at mor vet om dette.

Det finnes et firma som selger slike DNA tester hvor far kan bruke en bommulspinne og ta ut litt spytt av munnen til barnet og seg selv (følger vistnok med i et ferdig sett) og oversende dette pr post. Jeg tror testen koster et par tusenlapper.

Testen er imidlertid ikke gyldig som dokumentasjon i norsk rett, men om svaret tilsier at han blir enda mer i tvil kan han kreve offentlig DNA test (testene er sansynligvis identiske).

Om du søker litt på nettet finner du sikkert dette firma som selger slike tester (tror de holder til i Nord-Norge).

Dette kan bestilles fra Rettsmedisinks institutt, og koster 1500kr pr person som skal ta prøven. Altså hvis det er far og barn som skal testes vil det koste 3000kr.

Men som Far til 2 sa, dette er ikke gyldige dokumenter, men han vil jo få svar da... Men hvorfor snike seg bak ryggen, og enda til betale 3000kr for noe som kan gjøres gratis, i full åpenhet? Det er kanskje mer mas, når mor ikke vil, men ifølge innleggene over her kan hun tydeligvis ikke nekte..

Jeg ville heller tatt den fighten, jeg. Like greit å la henne vite at man ikke tolererer at hun bestemmer ett og alt helt fra starten av. Ellers kan det gro til en skikkelig vond sirkel hvor hun dikterer, og han gir etter av frykt for hva hun kan finne på med hensyn til samvær o.l. Jeg ville snakket med trygdekontoret eller en advokat om hvilke rettigheter han egentlig har - hvis moren er så vanskelig som det høres ut om her gjelder det å vite hva man har rett til. Da unngår man han far stadig må vike for mor fordi han er redd for at hun skal finne på å nekte han samvær eller noe...

Knowlegde is power!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg slutter aldri å undre meg over menn som knuller på kvinner barn, og etterpå forteller hvilken jævla ugle hun er og fremstiller seg selv som stakkars far....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var hverken gift eller sambo da barnet ble født. Far var heller ikke med på fødselen. Det er ikke blitt krevd noen dna test av meg. Da jeg var i kontakt med trygdekontoret i forbindelse med bidrag så spurte de meg om jeg ville godta dna test vist far ikke godkjente farskap/eller forlangte det. Jeg svarte ja. De sa at å svare nei ikke hjelper vist far forlanger dna-test før han skriver under på farskap. Ergo så er det ikke noe som blir krevd automatisk selv om foreldrene ikke lever sammen. Det blir kun tatt vist far vil ha det selv, og det kan og bli tatt vist far nekter farskap. Det var info jeg fikk på trygdekontoret. Og man tar ikke dna av mor da.

Gjest Gjest
Skrevet

Med at ingen krevde dna test av meg,mener jeg at ingen kom å krevde at dna test av barnet mitt skulle tas. Det ble aldri nevnt. Måtte bare forklare en setning som lett kunne ha blitt misforstått. :)

Skrevet
Jeg slutter aldri å undre meg over menn som knuller på kvinner barn, og etterpå forteller hvilken jævla ugle hun er og fremstiller seg selv som stakkars far....

Du tror ikke det muligens kan ha noe med at de kvinnene disse mennene gjør gravid, også knuller med andre menn, slik at det er grunnlag for å tvile på at de faktisk er faren?

Gjest Gjest
Skrevet

Nei jeg forstår ikke denne moren i det hele tatt. Dersom hun over hodet tenker på barnet så bør hun da få ryddet opp i forholdene nå mens barnet er så liten. Kan ikke se en fornuftig grunn til å nekte DNA test. Det å få barn er ikke en akseptabel "oj" situasjon. Mulig det ikke er planlagt, men jeg mener man skylder avkommet å rydde opp i situasjonen i den grad det er mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...