Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i Hellas, og skal til Stockholm på fredag og videre til flyplass i Norge på lørdag. Hvis jeg får tax-free varene forseglet i Hellas. Kan jeg få dem med meg fra Stockholm og hjem dagen etter? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går fint så lenge det er mulig å lese kvitteringen i posen og at forseglingen ikke er brutt 

Anonymkode: b6f02...94d

Skrevet

Ikke som håndbagasje nei, hvis det er alkohol og flasker/beholdere med væske. Da må du pakke det ned i kofferten din i Stockholm – mener jeg å huske?

Anonymkode: 06fa5...7e0

Skrevet (endret)

Mener det går bra å ta med forseglet tax free varer mellom EØS-land i ei tidsluken på 24 timer fra tidspunktet varene er kjøpt.

Endret av Sydvesta Orkana
  • Nyttig 3
Skrevet
Gaia skrev (19 timer siden):

Jeg er i Hellas, og skal til Stockholm på fredag og videre til flyplass i Norge på lørdag. Hvis jeg får tax-free varene forseglet i Hellas. Kan jeg få dem med meg fra Stockholm og hjem dagen etter? 

Får du i det hele tatt kjøpt taxfree i Athen når du skal fly til Stockholm? Det er jo mange år siden det ble slutt på taxfree innad i EU.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ikke som håndbagasje nei, hvis det er alkohol og flasker/beholdere med væske. Da må du pakke det ned i kofferten din i Stockholm – mener jeg å huske?

Anonymkode: 06fa5...7e0

Blikket skrev (9 minutter siden):

Får du i det hele tatt kjøpt taxfree i Athen når du skal fly til Stockholm? Det er jo mange år siden det ble slutt på taxfree innad i EU.

Hvorfor svare når man ikke har erfaring med temaet overhodet? 

Anonymkode: 9da3e...817

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis det er gyldig forseglet, kvittering er synelig, og du flyr videre etter mindre enn 24 timer, så er det OK. 

Jeg pleier imidlertid ikke ta sjansen med slike flygninger som dette, for plutselig er det en forsinkelse, og alt du har kjøpt går rett i søpla. Om det er noe spesielt du ønsker deg fra Hellas så bør du pakke i innsjekket bagasje. Resten kan du handle på Arlanda, eller ved ankomst. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor svare når man ikke har erfaring med temaet overhodet? 

Vel TS skal fly fra Athen til Stockholm overnatte der og så fly videre til Oslo. Og du får ikke handle taxfree på reiser innad i EU. Hadde TS bare skulle mellomlandet i Stockholm og flydd videre samme dag på en gjennomgående billett så hadde nok TS kunnet handle taxfree i Athen men siden h*n skal overnatte i Stockholm og først har billett videre dagen etter er det høyst tvilsomt.

• Nyttig 1
Skrevet
Blikket skrev (4 timer siden):

Vel TS skal fly fra Athen til Stockholm overnatte der og så fly videre til Oslo. Og du får ikke handle taxfree på reiser innad i EU. Hadde TS bare skulle mellomlandet i Stockholm og flydd videre samme dag på en gjennomgående billett så hadde nok TS kunnet handle taxfree i Athen men siden h*n skal overnatte i Stockholm og først har billett videre dagen etter er det høyst tvilsomt.

Det har ingenting å si om reisen er sammenhengende eller ikke. Eller om du skal overnatte eller ikke. 

Hun bekrefter hun skal innom sikkerhetskontrollen på Arlanda - da er det reglene jeg referer til som gjelder. Forsegling- kvittering - EØS - under 24 timer. 

Så spørsmålet mitt er fortsatt; hvorfor svare når du ikke har innsikt i dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det har ingenting å si om reisen er sammenhengende eller ikke. Eller om du skal overnatte eller ikke. 

Hun bekrefter hun skal innom sikkerhetskontrollen på Arlanda - da er det reglene jeg referer til som gjelder. Forsegling- kvittering - EØS - under 24 timer. 

Det er ikke sikkerhetskontrollen som vil være problemet, men derimot taxfree-butikken. Vil neppe få lov til å kjøpe taxfreevarene i og med TS skal overnatte i Stockholm for de har ikke lov til å selge henne det.

Skrevet
Blikket skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sikkerhetskontrollen som vil være problemet, men derimot taxfree-butikken. Vil neppe få lov til å kjøpe taxfreevarene i og med TS skal overnatte i Stockholm for de har ikke lov til å selge henne det.

Har du noen gang vært på et internasjonalt fly? 

Du viser boardingkortet - for de må dokumentere at du skal ut av landet . De spør om du trenger forsegling. Du betaler. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du viser boardingkortet - for de må dokumentere at du skal ut av landet . De spør om du trenger forsegling. Du betaler. 

Den scanningen vil reagere når du skal reise innenfor EU og ikke ut av EU.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du skal ut av Norge, evt. ut av EU/inn til Norge/inn til EU, ja. Innad i EU er det ikke tax-free salg.

Men TS kan selvsagt handle tax-free i Stockholm eller ved ankomst i Oslo.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

#confidentlyIncorrect

Anonymkode: e4d2d...281

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

#confidentlyIncorrect

Anonymkode: e4d2d...281

TS spør om hun får de gjennom sikkerhetskontrollen i Stockholm - det får hun. Om reglene ellers er fulgt. 

Skrevet
Jdz skrev (41 minutter siden):

Hvis du skal ut av Norge, evt. ut av EU/inn til Norge/inn til EU, ja. Innad i EU er det ikke tax-free salg.

Men TS kan selvsagt handle tax-free i Stockholm eller ved ankomst i Oslo.

TS skal videre til Norge - hun trenger å ha en billett som beviser det, uavhengig av om den er gjennomgående eller ikke. 

Men som regel opplever jeg at de bare sier ok etter at jeg har svart på "final destination", før jeg drar opp billetten som bekrefter neste rute. 

Skrevet

Takk for alle svar. Etter mye om og men, så bestemte jeg meg for å handle i Stockholm etter sikkerhetskontrollen, for å gjøre ting enklere. 👍

Anonymkode: d2e04...d47

• Hjerte 1
Skrevet

Det var meg over her. Jeg glemte å si at det ikke er en 24-timersfrist for å ta med seg taxfreevarer som er forseglet. Jeg spurte da jeg handla da jeg kom hjem. Det viktige er at reisen er bestilt sammenhengende. En overnatting er da heller ikke et problem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...