Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hurra, hurra, jeg har fått reisestipend på jobben. I september drar jeg to uker til Cuba! :hoppe:

MEN: Nå trenger jeg informasjon. Masse informasjon. Hva som helst. Opplys meg, tips meg, advar meg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg vet at mannen min har vært der.

Og så vet jeg at handlingen i filmen Dirty dancing 2 er lagt dit ;)

Skrevet

Jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil og dra hvor på øya jeg vil, så nå tar jeg imot alle tips!

Noen dager i Havana må det nok bli. Og jeg har allerede skjønt at jeg kanskje må til den nest største byen, Santiago de Cuba. Ellers er jeg åpen for forslag...

Skrevet

Har hørt at strendene i Varadero skal være fantastiske

Gjest Gjest
Skrevet

Men du rekker ikke all verden på 2 uker. :)

Kan du skrive litt om hva du har lyst til å få ut av turen, så er det litt enklere å råde deg. Ingen vits at jeg skriver side opp og side ned om noe som ikke interesserer deg. :)

Santiago er jo tvers gjennom hele øya - et stykke å reise.

Gjest Gjest
Skrevet
Har hørt at strendene i Varadero skal være fantastiske

Joa, men der er det sannelig mange "fantastiske" drita fulle nordmenn også. :ler:
Skrevet
Men du rekker ikke all verden på 2 uker. :)

Kan du skrive litt om hva du har lyst til å få ut av turen, så er det litt enklere å råde deg.  Ingen vits at jeg skriver side opp og side ned om noe som ikke interesserer deg. :)

Santiago er jo tvers gjennom hele øya - et stykke å reise.

Gode input. Men foreløpig aner jeg ikke så mye om hva jeg vil, egentlig. Eller, litt vet jeg:

* Musikk! Livemusikk, nattelivet i Havana. Og kanskje også et skikkelig salsakurs et eller annet sted.

* Kultur og historie - museer og sånt. Piratmuseet i Santiago ser så spennende ut, det er en av grunnene til at jeg har lyst til å dra dit.

Gjest Gjest
Skrevet
Gode input.
:ler:

Er jo derfor jeg forsøker å spørre deg om hva du har lyst til å få igjen av turen -nettopp for å gjøre inputene gode.

Skal forsøke å rådgi deg litt likevel. Når det gjelder nattelivet i Havana, så bør du gå inn på forumet til Lonely Planet - der er infoen mye ferskere enn her, i tillegg til at det er en stor brukermasse som er der for å utveksle informasjon om reiseliv.

Santiago har jeg ikke vært i. Det ligger jo helt på motsatt side av øya enn hva Havanna gjør. Et alternativ for å samle flere opplevelser, er jo å ta toget tvers over Cuba. Går selvfølgelig også an å kjøre, men det kan bli litt slitsomt.

Jeg synes den viktigste severdigheten nå er hverdagslivet på Cuba, er ikke så mange årene før det er borte - markedskreftene presser seg på og den utstrakte turismen bidrar så godt den kan til det.

Havanna synes jeg er flott, men der har det allerede skjedd store forandringer. Byen begynner å bli striglet.

Ellers så syntes jeg det var litt spesielt å humpe i vei med en buss til Santa Clara (hestetaxi siste stykket) for å besøke minnesmerket over Che og de mennene som falt sammen med ham i Bolivia kort etter at levningene var brakt tilbake til Cuba. Å stå inne i det vakre rommet hvor levningene etter et ikon var stedt til hvile ga meg en spesiell følelse. Å gå rundt i Santa Clara uten å finne noe sted å spise fordi ingen turister brukte å være der, så det var helelr ingen vits med spsiesteder hvor turister kunne få seg litt mat. Er også i Santa Clara det avgjørene slaget mot det forrige regimet stod. Bulldoseren og et par av togvognene står fremdeles på stedet. Her kan du få mye inspirasjon til artikler om et ikon iaf.

Så har vi Trinidad da - et must, men også her har det skjedd mye de siste årene. Bygningene er fredet så de vil stå, men folkelivet har nok blitt litt mindre fargerikt. dette er en by så vakker at jeg likevel vil anbefale alle å se den.

Fra Trinidad er det ikke så langt å kjøre opp til Escambrayfjellene - nydelig natur. Her har ikke markedskreftene eller turistene trengt seg på foreløpig, så dette vil bli litt "real Cuba". Jeg vil nok aldri glemme besøket hjemme hos de to gamle kaffebøndene - nytraktet kaffe rett fra busken i et hus hvor dyr og folk bodde under samme tak.

Kanskje ta buss fra Havana - til Santa Clara - til Trinidad - til Santiago, og fly tilbake? Pinar del Rio er forresten også et nydelig sted - ikke så langt fra Havanna.

Har du ikke mulighet til å være der lenger da?

Skrevet

Får nok dessverre ikke til mer enn to uker denne gangen - kan kanskje strekke det til to og en halv. Har heldigvis god tid å planlegge på!

Har funnet noen fine sider på nettet, og det ser ut som om det er brukbare bussforbindelser på øya?

Gjest Gjest
Skrevet
Har funnet noen fine sider på nettet, og det ser ut som om det er brukbare bussforbindelser på øya?

Jada, de er brukbare. Er fremdeles mange der som ikke har egne biler, selv om det har endret seg mye de siste årene.

Privatbiler med spesielle skilt har også plikt til å stoppe og ta med passasjerer som står og vifter langs veien.

Bare for ha ha sagt det: Du vil ikke ha problemer med å komme deg rundt på øya, du vil ikke ha problemer med å få deg et sted å bo og du vil ikke ha problemer med å finne cubanere som velvilligst vil hjelpe deg. Vi har som nevnt hatt noen problemer med å finne oss spisested, men det begynner nå å bli noen år siden samt at det var på steder uten noe særlig turister.

Gjest Gjest
Skrevet

Kom på en ting til.

Du skrev du kanskje skulle lage noen reportasjer. Hva med å se litt nærmere på livet i rasjoneringsbutikkene - der hvor cubanerne leverer inn sine rasjoneringskort for varer og handler med peso. Dette er et fenomen som snart forsvinner - og vil vel da bare være i nord-korea man finner tilsvarende.

Er litt spesielt å komme inn i en butikk med 98% tomme hyller - og det er som dagens vareutvalg er ris, ris og ris samt litt mer ris. Eller bytt det ut med matolje eller majones e.l. Kommer an på hva som har vært varelevering den uka.

Cuba er et museum som snart forsvinner.

Skrevet

*noterer den fullstendig geniale reportasjeideen*

Gjest Gjest
Skrevet
*noterer den fullstendig geniale reportasjeideen*

Vil du ha flere? :sjarmor:
Skrevet

Hvis du vil vite alt om Cuba, må du lese denne boken:

"Dette er Cuba, alt annet er løgn" av Vegard Bye og Dag Hoel

Tittelen lover faktisk ikke mer enn den kan holde. Gir det mest nyanserte bildet av Cuba av absolutt alt jeg har lest (og det er mye, for jeg bodde der en periode).

Gjest Gjest
Skrevet

Grei nok bok det, men noen høydare er den så absolutt ikke. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...