Gå til innhold

Gardiner og lengde

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes dere 220 cm gardiner eller 160 cm gardiner er finest? 

Hva passer best i de forskjellige rom?

Og hva slags stoff er finest i de forskjellige rom? Gjennomsiktig eller lysdempende eller Lystett gardin?

Liker dere mønstret eller ensfarget?

Anonymkode: 4f8d5...5f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og hva slags stoff er finest i de forskjellige rom? Gjennomsiktig eller lysdempende eller Lystett gardin?

Fra tak til gulv 😀

Anonymkode: 542b1...262

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fra tak til gulv 😀

Også på soverommene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Også på soverommene?

Ja 

• Liker 4
Skrevet

Tak til gulv er penest stort sett overalt. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg foretrekker når de er nesten ned til gulvet, slik at evt vannsøl ikke trekkes opp i stoffet. I mitt hjem er gardinstengene i overkant av vinduene, så jeg får perfekt lengde med å kjøpe 220 cm, så legger jeg opp ved å brette opp falden og sy fast for hånd. Hadde jeg eid i stedet for leid, ville jeg flyttet opp stengene. 

Anonymkode: 55c40...077

Skrevet

Det er ikke noe sted 160 passer. Hvis det ikke er plass til gardiner i full lengde, så ville jeg heller hatt liftgardiner.

Anonymkode: 505a0...069

• Liker 1
Skrevet

Gardiner på skinner festet i taket og som går helt ned til gulvet er finest. Det er det som er trenden nå også.

Gardinstenger er liksom litt "gørr".

Skrevet (endret)

Jeg er enig i at i mange rom er det finest med gardiner fra tak til gulv, men det kan også se pent ut med kortere gardiner. Særlig på enkelte vinduer en typisk finner på soverom, gang, bad, og f.eks over en panelovn. 

Jeg er mer glad i tynne gardiner for å skjerme for innsyn i stua, enn persienner der, men der tror jeg jeg er mot strømmen. Ser i hvert fall sånn ut når jeg er ute og farter i nabolaget. Persienner er fint på bad og soverom, eller lystette gardiner på soverom. 

Jeg foretrekker mest ensfargede gardiner, men kunne hatt mønster om jeg fant noen jeg likte som passet med resten av interiøret.

Endret av Daisy-love
La til.
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Også på soverommene?

Særlig på soverommene. Der har jeg også tolags, og de dekker mesteparten av veggen.

Gir skikkelig hotellfølelse. 

På rommene der det ikke passer med lange gardiner, som følge av en skrivepult, en seng, etc. Så har vi fått montert liftgardiner som går fra taket. 

Anonymkode: c3bea...ae8

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ensfarget og fra tak til gulv er det eneste jeg synes er fint av gardiner...
På soverommet har vi fra vegg til vegg også :) 

Anonymkode: 14e91...e4d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i urede for hvordan vi skal løse gardiner i stuen vår. 

Vi har to store vinduer på 130 bredde per vindu. De går omtrent fra vegg til vegg, 10 cm mellom vinduene. Sofaen står under vinduene, og den er like lang (går fra vegg til vegg) altså. 

På den ene siden står sofaen helt inntil hjørnet, på den andre siden er det 20 cm glipe fra sofakant til vegg, men der er det en panelovn… 

Hvordan kan vi gjøre gardiner pent der? Vi har persienner som tar mesteparten av sollyset, men jeg hater jo persienner og de er enten oppe eller nede. De er gamle, men gidder ikke bruke penger på nye persienner. 

Plissegardiner vi finner er ikke brede nok… det er ingen steder gardinene kan "henge" om de går til gulvet, men i det ene hjørnet til venstre er det jo ikke plass i det hele tatt. På den andre siden kunne det hengt en gardin til gulvet… 

Anonymkode: 73707...494

Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Gardiner på skinner festet i taket og som går helt ned til gulvet er finest. Det er det som er trenden nå også.

Hvordan kan jeg ha dette når jeg har gardinstenger nå rett ved siden av vinduslistene? Er det mulig da å ha fra tak til ned?

Jeg har sett at det finnes gardinsteng som er korte, som man har på hver side.

Anonymkode: c5a0d...73b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i urede for hvordan vi skal løse gardiner i stuen vår. 

Vi har to store vinduer på 130 bredde per vindu. De går omtrent fra vegg til vegg, 10 cm mellom vinduene. Sofaen står under vinduene, og den er like lang (går fra vegg til vegg) altså. 

På den ene siden står sofaen helt inntil hjørnet, på den andre siden er det 20 cm glipe fra sofakant til vegg, men der er det en panelovn… 

Hvordan kan vi gjøre gardiner pent der? Vi har persienner som tar mesteparten av sollyset, men jeg hater jo persienner og de er enten oppe eller nede. De er gamle, men gidder ikke bruke penger på nye persienner. 

Plissegardiner vi finner er ikke brede nok… det er ingen steder gardinene kan "henge" om de går til gulvet, men i det ene hjørnet til venstre er det jo ikke plass i det hele tatt. På den andre siden kunne det hengt en gardin til gulvet… 

Anonymkode: 73707...494

Får alltid hjelp når vi skal ha nye gardiner, er veldig dyktige møbelvarehus, i alle fall i de store byene, som kommer hjem til deg og vurderer løsninger. 

Skrevet

Hvordan kan jeg ha dette når jeg har gardinstenger nå rett ved siden av vinduslistene? Er det mulig da å ha fra tak til ned?

Skinner i tak. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man fjerner gardinstengene, skrur vekk festene og ev sparkler over skruehull så det blir penere. Så tar man mål og kjøper riktige gardinskinner til å feste i taket, fra den leverandøren man ønsker. Snakk med noen som har peiling på slikt. Tror bl.a. Princess butikkene selger sånt, og du kan jo spørre om en av de ansatte har spesielt peiling på dette med skinner i taket til gardiner.

Skinnene skrus fast i taket, så det vil bli merker om du noen gang fjerner skinnene igjen. Og det er derfor viktig å få det riktig på første forsøk.... allier deg med noen du kjenner som har gardinskinner i taket fra før og derfor litt erfaring?

Endret av Million
Skrevet
Million skrev (13 timer siden):

Ikke hvis man har en gjennomført rustikk / country stil hjemme. Da skal man ikke rive ned stenger og løpe for å få takskinner.

Da holder man seg til stenga si for å si det slik 😅 Men man bør for all del ikke montere den rett over vinduskarmen og lage et gatekjøkken opplegg. Stengen bør ikke henge lavere enn midt imellom vinduskarm og tak.

Jeg har forresten aldri skjønt det med mote og interiør, synes det er noe av det mest kjedelige og minst inspirerende. Stilen hjemme skal gjenspeile personlighet til de som bor der, og ikke hva interiørbransjen peker på som inn og ut for å få "saueflokken" til å bruke penger igjen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 12.18):

Særlig på soverommene. Der har jeg også tolags, og de dekker mesteparten av veggen.

Gir skikkelig hotellfølelse. 

På rommene der det ikke passer med lange gardiner, som følge av en skrivepult, en seng, etc. Så har vi fått montert liftgardiner som går fra taket. 

Men da dekker jo du over panelovnen og får ingen varme inn i soverommet? 🤔

Anonymkode: 20045...195

Skrevet

Jeg synes ikke gardiner hører til andre steder enn i stua - og det er bare hvis stua er stor og har store vinduer. For alle andre rom ville jeg brukt rullegardiner, luftgardiner, sånne stoff-parsienner.. 

Skrevet

Men da dekker jo du over panelovnen og får ingen varme inn i soverommet? 🤔

Mulig vedkommende har gulvvarme. Er vel ofte det i moderne hus, hvor slike gardiner passer inn :) 

Anonymkode: b9dc5...985

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...