Minmy Skrevet 29. mars 2006 #1 Skrevet 29. mars 2006 Leste her inne at en lege hadde forklart at han ikke ville undersöke om egglederne var tette i frykt for at denne undersökelsen faktisk kunne gjöre dem tette... , dette stemmer ikke eller?? Höres veldig merkelig ut synes jeg, det er jo mange som får gjort denne undersökelsen, det skulle man jo ikke gjöre om det fantes fare for å skape et problem?? Skjönner ingenting jeg... Noen som vet?
Gjest gjesta Skrevet 29. mars 2006 #2 Skrevet 29. mars 2006 Hvilken undersøkelse er det du mener? Laproskopi?
Minmy Skrevet 29. mars 2006 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2006 Jeg vet ikke helt hviken undersökelse hun mente, men her er tråden det står i: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=183466 Det må jo väre en misforståelse eller en helt spesiell undersökelse eller noe sånt, om egglederne er åpne eller ikke sjekker man jo ved hjelp av kontrastväske og röntgen og det er jo ingen fare for at man bli tett av det...eller??
Gjest gjesta Skrevet 29. mars 2006 #4 Skrevet 29. mars 2006 (endret) Nei , jeg har faktisk heller lest det motsatte.... Kvinner som i åresvis har prøvd å bli gravide, har blitt det etter en slik "gjennomskylling". Endret 29. mars 2006 av Xavia
Freyja Skrevet 29. mars 2006 #5 Skrevet 29. mars 2006 Legen min ville ikke sjekke. Jeg er det muligens pga en operasjon, betennelse i buken osv. Og ba legen om å sjekke det, for det stresser meg. Men han ville ikke. For om jeg ikke allerede var det, kunne jeg bli det av undersøkelsen.. Og da var det sånn kontrastvæske han snakket om.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #6 Skrevet 29. mars 2006 Det har jeg aldri hørt om! Hvordan skal man da få sjekket om man har tette eggledere?
Gjest gjesta Skrevet 29. mars 2006 #7 Skrevet 29. mars 2006 Det har jeg aldri hørt om! Hvordan skal man da få sjekket om man har tette eggledere? ← På Rikshospitalet sine web sider står dette: Utredning av ufrivillig barnløshet består først og fremst i å undersøke sædkvaliteten, undersøke om kvinnen har eggløsning og om egglederne er åpne. Undersøkelse av egglederne kan gjøres på flere måter, for eksempel ved røntgenundersøkelse eller ved laparaskopi (kikkhullsoperasjon).
~Capricorn~ Skrevet 29. mars 2006 #8 Skrevet 29. mars 2006 At egglederne skal bli tette av kontrastvæske høres jo litt rart ut da. Men mener jeg har lest en gang at kontrastvæske er litt ubehagelig, og at egglederne kan trekke seg litt sammen. Og da kan man få inntykk av at de er tette selv om det ikke er tilfellet.. (men jeg er jo ikke ekspert på området, så det er bare til å rette på meg om dette er feil..)
Minmy Skrevet 30. mars 2006 Forfatter #9 Skrevet 30. mars 2006 At undersökelsen med kontrastväske er ubehagelig kan jeg skrive under på, men jeg fikk også forklart at den var med på å "skylle rent" i egglederne og dermed kanskje gjöre det lettere å bli gravid. Tror neppe at man skulle foreta denne undersökelsen på folk som sliter med å bli gravide om det var fare for det motsatte nei, så dette må väre feil. Freyja: jeg ville tatt kontakt med legen min og hört hva han egentlig mener. Det kan jo väre sånn at han ikke vil gjöre undersökelsen i frykt for at det skal oppstå eller forverre en evt. betennelse, men i "vanlige" fall virker ikke den risikoen spesiellt stor, da skulle jo ikke undersökelsen väre vanlig. I forbindelse med denne undersökelsen er det vanlig å få antibiotika etterpå, nettopp for å forhindre at det dannes en betennelse i egglederne, det er kanskje derfor han ikke vill gjöre den..?
Freyja Skrevet 30. mars 2006 #10 Skrevet 30. mars 2006 At undersökelsen med kontrastväske er ubehagelig kan jeg skrive under på, men jeg fikk også forklart at den var med på å "skylle rent" i egglederne og dermed kanskje gjöre det lettere å bli gravid. Tror neppe at man skulle foreta denne undersökelsen på folk som sliter med å bli gravide om det var fare for det motsatte nei, så dette må väre feil. Freyja: jeg ville tatt kontakt med legen min og hört hva han egentlig mener. Det kan jo väre sånn at han ikke vil gjöre undersökelsen i frykt for at det skal oppstå eller forverre en evt. betennelse, men i "vanlige" fall virker ikke den risikoen spesiellt stor, da skulle jo ikke undersökelsen väre vanlig. I forbindelse med denne undersökelsen er det vanlig å få antibiotika etterpå, nettopp for å forhindre at det dannes en betennelse i egglederne, det er kanskje derfor han ikke vill gjöre den..? hmmm... Kan være. Jeg fikk i alle fall enda mer skrekken. Jeg skal sjekke med legen min neste gang jeg er der. Jeg er ikke prøver eller noe, men jeg ble operert da jeg var liten, og fikk betennelse i buken etterpå, så foreldrene mine fikk beskjed om at jeg sannsynligvis fikk tette eggledere. Og jeg er jo så babysyk, så jeg blir veldig stresset ved tanken på at noe kan være galt. Dessuten sa min venninne til meg at om kanskje bare den ene er tett (stor mulighet for at en er tett og en er åpen), så øker sjansen for SA og komplikasjoner under svangerskapet, og da ble jeg enda mer stresset rundt det hele. Hele kroppen min kan godt falle fra hverandre, så lenge muligheten for reproduksjon opprettholdes... Nesten så ille er det. Men jeg skal høre med legen min! Takk for svar Minmy...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå