Gå til innhold

Mistanke om autisme ettåring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei 

vår ettåring har siden fødselen vært et barn med stort behov for tett oppfølging og en «krevende» baby. Vi hadde kolikk de første månedene, og etter det roet seg er hun fremdeles svært urolig, svært aktiv, har sterke gråtereaksjoner i situasjoner som ikke normalt medfører det, mye frustrasjon, utålmodighet etc. Hun har heldigvis også latter, smil og viser glede. Hun er også sensitiv med sterk separasjonsangst. 

innkjøring i bhg tenkte vi å ta over 5 uker grunnet at vi mistenkte hun ville trenge tid. Det har rett og slett vært helt krise. Vi har allerede store utfordringer med  påkledning, bleieskift, overganger etc., men i bhg har det vært helt krise. Vi har ikke gått ut av rommet en gang. En erfaren ansatt kommenterte i går at graden av utfordringene ikke er normal. I tillegg er det en del tegn som kan være autisme. Det kan også være et umodent nervesystem. 

Etter et veldig tøft år kjenner jeg at jeg nesten kollapser innvendig. Lurer derfor på om noen har lignende erfaringer og hva deres situasjon endte med? 

på forhånd takk. 

Anonymkode: e3fb0...a59

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tok dere fem uker.. ? Det er ganske lenge nå er hun vant til at dere er der 

Anonymkode: 09fcb...5b7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor tok dere fem uker.. ? Det er ganske lenge nå er hun vant til at dere er der 

Anonymkode: 09fcb...5b7

Hun skriver jo det, at de tok fem uker fordi de mistenkte at det ville ta tid. Noe de hadde rett i, så det var jo klokt og viser at de kjenner barnet sitt godt. Jeg har dessverre ingen erfaring ts, men håper det bedrer seg for dere❤️

Anonymkode: 575b7...802

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hun skriver jo det, at de tok fem uker fordi de mistenkte at det ville ta tid. Noe de hadde rett i, så det var jo klokt og viser at de kjenner barnet sitt godt. Jeg har dessverre ingen erfaring ts, men håper det bedrer seg for dere❤️

Anonymkode: 575b7...802

Tusen takk♥️

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei 

vår ettåring har siden fødselen vært et barn med stort behov for tett oppfølging og en «krevende» baby. Vi hadde kolikk de første månedene, og etter det roet seg er hun fremdeles svært urolig, svært aktiv, har sterke gråtereaksjoner i situasjoner som ikke normalt medfører det, mye frustrasjon, utålmodighet etc. Hun har heldigvis også latter, smil og viser glede. Hun er også sensitiv med sterk separasjonsangst. 

innkjøring i bhg tenkte vi å ta over 5 uker grunnet at vi mistenkte hun ville trenge tid. Det har rett og slett vært helt krise. Vi har allerede store utfordringer med  påkledning, bleieskift, overganger etc., men i bhg har det vært helt krise. Vi har ikke gått ut av rommet en gang. En erfaren ansatt kommenterte i går at graden av utfordringene ikke er normal. I tillegg er det en del tegn som kan være autisme. Det kan også være et umodent nervesystem. 

Etter et veldig tøft år kjenner jeg at jeg nesten kollapser innvendig. Lurer derfor på om noen har lignende erfaringer og hva deres situasjon endte med? 

på forhånd takk. 

Hva legger du i sterke gråtereaksjoner i situasjoner som normalt ikke medfører det? Hva har de sagt på helsestasjonen under alle kontroller?

Anonymkode: 05b61...93f

• Liker 1
Skrevet

Barnehagen skal ikke stille diagnose eller nevne diagnose, de skal kun si at dette er noe man burde se på. Ta kontakt helsesøster. Det kan være ingenting, en diagnose, flere diagnoser, men veien og køen dit er lang. 

Anonymkode: 184b0...204

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Barnet vårt var helt lik. Nå er hun 2.5, men får ikke utredning for autisme før hun eventuelt begynner på småbarns avdeling, siden man ikke kan konkludere tegn så tidlig med mindre barnet ikke når milepælene sine det første året. 

jeg angrer egentlig bare mest på at vi puttet henne i barnehage som 1 åring. Vi tror hun har et sensitivt nervesystem - og det kan også være pågrunn av temperament. Slike barn trenger mye trygging og nære relasjoner de første årene. Barnehage er det verste stedet for slike barn. 

men, så har ikke vi heller mulighet lenger til å være hjemme med henne. Så jeg forstår godt om dere også må ta ibruk bhg. Jeg har sluttet i jobben for å studere enkle studier for at jeg kan la barnet gå 5.5 timer i bhg. Samt ha muligheten til å være hjemme med henne når hun er syk, for det blir mye sykdom. Og med sensitive barn så reagerer de ekstra på tannfrembrudd, utviklingsfaser, og de klassiske barnesykdommene. Jeg var nok hjemme med henne 1 uke hver måned det første året. 

Anonymkode: ceed3...35e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos mitt barn merket vi tidlig at noe ikke stemte. Ville ikke ha kos eller nærkontakt, liker ikke øyekontakt, kunne sitte i timesvis og stable klossene sine i ett bevisst mønster, veldig rigid og ting måtte være helt riktig allerede som ganske lite barn. Ikke flytte på en klosse feks. Har alltid hatet mye folk og vært sensitiv. Reagert på lyd, lys, lukt. Men diagnosen kom ikke før barnet var 4 år. Man får ikke noen utredning på en 1åring, man må se ting an.

Forøvrig måtte vi ha 4 ukers tilvenning på storebror pga separasjonsangst. Og han er en frisk og rask gutt men hadde andre ting å slite med i den perioden. 

Anonymkode: ba63e...ffe

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnet vårt var helt lik. Nå er hun 2.5, men får ikke utredning for autisme før hun eventuelt begynner på småbarns avdeling, siden man ikke kan konkludere tegn så tidlig med mindre barnet ikke når milepælene sine det første året. 

jeg angrer egentlig bare mest på at vi puttet henne i barnehage som 1 åring. Vi tror hun har et sensitivt nervesystem - og det kan også være pågrunn av temperament. Slike barn trenger mye trygging og nære relasjoner de første årene. Barnehage er det verste stedet for slike barn. 

men, så har ikke vi heller mulighet lenger til å være hjemme med henne. Så jeg forstår godt om dere også må ta ibruk bhg. Jeg har sluttet i jobben for å studere enkle studier for at jeg kan la barnet gå 5.5 timer i bhg. Samt ha muligheten til å være hjemme med henne når hun er syk, for det blir mye sykdom. Og med sensitive barn så reagerer de ekstra på tannfrembrudd, utviklingsfaser, og de klassiske barnesykdommene. Jeg var nok hjemme med henne 1 uke hver måned det første året. 

Vil bare si meg enig i dette. Vi har en på spekteret, og å ha hn i bhg er det dummeste vi har gjort. Hn hadde trengt ro og trygghet hjemme. Hn lærte veldig mye uheldig i bhg som vi ikke får avlært igjen. Har du mulighet, ha barnet hjemme litt til.

Anonymkode: a5b2a...70c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem har fortalt deg at man ikke får utredning for autisme før senere? Barnehagen? Er det mistanke om sterk grad av autisme (barneautisme) er det veldig viktig at diagnosen stilles tidlig.

Jeg jobber med barn med denne diagnosen og har flere ganger jobbet med 2 åringer. Det er ikke uvanlig at utredningen fra barnehabiliteringen starter opp i 2 års alder. Det tar og litt tid fra henvisning er sendt til utredningen starter. Før henvisningen sendes skal barnehagen ha laget en tiltaksplan, og før tiltaksplan skal de ha drøftet bekymring med foreldre.

Anonymkode: a5a66...d23

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Ts her. Tusen takk for svar. Vi må se på muligheten for å være lengre hjemme / være med i bhg et par timer om dagen. Enig i at alt annet føles feil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hos mitt barn merket vi tidlig at noe ikke stemte. Ville ikke ha kos eller nærkontakt, liker ikke øyekontakt, kunne sitte i timesvis og stable klossene sine i ett bevisst mønster, veldig rigid og ting måtte være helt riktig allerede som ganske lite barn. Ikke flytte på en klosse feks. Har alltid hatet mye folk og vært sensitiv. Reagert på lyd, lys, lukt. Men diagnosen kom ikke før barnet var 4 år. Man får ikke noen utredning på en 1åring, man må se ting an.

Forøvrig måtte vi ha 4 ukers tilvenning på storebror pga separasjonsangst. Og han er en frisk og rask gutt men hadde andre ting å slite med i den perioden. 

Anonymkode: ba63e...ffe

Dette stemmer ikke, går fint an å få utredning på små barn. Har vært borti  ialfall to stk som har fått autismediagnose før fylte 2 år. Synes forøvrig ikke barnehagen skal uttale seg om mulig diagnose, men heller utrykke bekymring for utvikling og henvise videre. Foreldre bør kontakte lege og melde opp til BUP, barnehagen melder opp til PPT. 
Hilsen barnehagelærer.

Anonymkode: 3e36c...1fe

• Liker 10
Skrevet

Ville ikke tenkt at separasjonsangst og sensitivitet er autisme. Snarere tvert i mot. Mitt barn som nå er 16 og autist, var et ekstremt glad og grenseløst barn. Han hadde lite behov for nærhet og fryktet lite i barnehagen og videre oppvekst. Ville ventet og sett før dere tenker på diagnose. 

Anonymkode: 8856a...376

• Liker 8
Skrevet

Ts her. Tusen takk for innspill ♥️

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ville ikke tenkt at separasjonsangst og sensitivitet er autisme. Snarere tvert i mot. Mitt barn som nå er 16 og autist, var et ekstremt glad og grenseløst barn. Han hadde lite behov for nærhet og fryktet lite i barnehagen og videre oppvekst. Ville ventet og sett før dere tenker på diagnose. 

Støtter denne. Har selv to barn på spekteret. 

Anonymkode: 847d7...db2

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette stemmer ikke, går fint an å få utredning på små barn. Har vært borti  ialfall to stk som har fått autismediagnose før fylte 2 år. Synes forøvrig ikke barnehagen skal uttale seg om mulig diagnose, men heller utrykke bekymring for utvikling og henvise videre. Foreldre bør kontakte lege og melde opp til BUP, barnehagen melder opp til PPT. 
Hilsen barnehagelærer.

Anonymkode: 3e36c...1fe

Vi er i nogenlunde samme båt som TS her. Men barnehagen vår har drøftet bekymring med oss foreldre, og satt inn tiltak for vår 2.4 åring. De fortalte meg at om ikke tiltakene fungerer så må de ta det videre, men når jeg spurte om det gjaldt diagnoser sa de at de sender ikke henvisninger for videre utredning før barnet er i småbarns avdeling? 

men hvis barnehage allerede har satt inn tiltak, burde foreldre allerede gå til lege og få det meldt opp til bup?

Skrevet

Jeg har et større barn med barneautisme og ADHD. Hun var ganske lik mye av det du beskriver som så liten. Tilvenning i barnehage gikk imidlertid fint, hun var veldig ukritisk overfor fremmede. Fungerte veldig dårlig i barnehagen, men akkurat å kunne gå fra henne gikk greit til hun var et par år eldre. 

Anonymkode: 1aada...e16

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror jeg hadde sjekket om det er en diagnose ja… høres ikke helt bra ut. 

Anonymkode: 4035a...fb9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du kan ikke basere hvordan alle barn med autisme er utifra ditt barn. Mitt barn med autisme har stort behov for nærhet, er sensitiv og har separasjonsangst. Mitt barn brukte også veldig lang tid på tilvenningen i barnehagen, godt over en måned brukte han. I overgang til ny avdeling, nye barn, bruker han lang tid til og komme inn i den nye hverdagen. Barn er forskjellig, også barn med autisme. 

Er det mistanke om en autismediagnose så er det viktig å få utredning så tidlig som mulig. De som får diagnosen tidlig klarer seg ofte bedre da man tidligere setter inn resurser. 

I dette tilfellet ville jeg i første omgang tatt kontakt med helsestasjonen. Barnehagen skal ikke uttale seg om hva de tenker, men de kan henvise videre til PPT eller andre som kan observere barnet i barnehagen med deres godkjenning om de synes det er behov for dette, for å se om det er grunn til å henvise videre til utredning. 

Anonymkode: ccfd4...fb3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei, jobber selv i dette feltet, men vil ikke uttale meg faglig her. Det eneste jeg vil anbefale deg er å få en vurdering av fagkyndige helsepersonell - istedenfor å drukne deg selv i tanker om hva det kan være eller ikke være. Ta med barnet til lege eller helsesykepleier, forklar saken og uttrykk din bekymring for autisme. Lege eller helsesykepleier kan henvise til BUP ved behov for vurdering der.

Anonymkode: 79ec5...637

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...