Gå til innhold

Veldig svak og lite muskler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er dame i 40 årene, normalt slank og trener omtrent 3 ganger i uken. Jeg har aldri drevet med noe sport og trent lite i oppveksten, men alltid vært naturlig tynn. De siste ti årene har jeg trent men da mest utholdenhet. 

For et halvt år siden begynte jeg å trene styrke og jeg har hatt PT for å lære teknikk. Det som slår meg når jeg leser på nett og ser på TV er at jeg er ekstremt svak og har lite muskler. Jeg ligger på normal på BMI, men har relativt høy fettprosent. Når jeg trener styrke trener jeg gjerne 3 sett med 6-10 reps, avhengig av hva jeg klarer. Målet er å komme opp til 10 reps, før jeg øker på vekten og går ned til 6 reps for å jobbe meg opp til å klare 10 osv. 

Jeg blir dermed nesten provosert når jeg ser deltagere på 16 ukers helvete gå rett inn og løfte flere reps i markløft feks enn hva jeg klarer nå når jeg har jobbet i 6 måneder. 

Er det slik at jeg har en tyngre vei fordi jeg aldri har trent? Er det noen av oss som bare er bygd slik at det tar fryktelig lang tid å bli sterkere?

Anonymkode: 19de3...dc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 🥺 som kjenner seg igjen?

Skrevet

Muskler (og fett) har "hukommelse". Det vil si at de som har trent før har mye lettere for å  gjenvinne tidligere muskelstørrelse og styrke. Samme som at de som har vært overvektige lettere legger på seg...

Ikke sammenlign deg med andre. Stol på PT! 

Anonymkode: 31bf3...19a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg drev ikke med idrett som barn, men har begynt med en ganske heftig idrett i voksen alder. 

Det er helt annerledes å skulle bygge muskler og form som 35-åring når du aldri har trent, vs når du var i god form som barn.  Jeg trener med pt, og det går selvfølgelig fremover men det går sakte. 

Jeg trøster meg med at det hadde gått enda saktere å hvis jeg begynte som 50-åring… 

Anonymkode: 864da...1d4

• Liker 2
Skrevet

Jeg har det på samme måte, forstår deg godt. Jeg er 45 og har nettopp begynt å følge et styrkeprogram for første gang. Folk ler når jeg sier hva jeg tar i markløft (35kg), men jeg bryr meg ikke. Målet er framgang, og det er motiverende uansett!

For øvrig synes jeg 16 ukers helvete er litt tullete. Det er vel laget først og fremst for underholdning, og ikke for å skape treningsmotivasjon. Jeg hadde aldri giddet å trene på den måten i alle fall.

Anonymkode: 4b51c...2de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så leit at du sammenligner deg med andre!

Det er så mange faktorer som spiller inn, hvor genetikk er en tungtveiende faktor. En annen faktor er som nevnt her, om man har trent seg sterk tidligere i livet. Det har mye å si.

Uansett - i styrketrening er det ikke så hensiktsmessig å sette seg mål som går på den konkrete vekta man ønsker å løfte. Sett deg heller mål som at du skal trene x antall ganger i uken, holde deg til et fast program også på de tunge dagene, oppnå bedre viljestyrke og dedikasjon, mestre løfteteknikk, få mer energi i hverdagen osv osv osv. 

• Nyttig 1
Skrevet

Og flere av de som er mer på 16ukers har vært større(tjukkere) ergo kroppen har bært tyngre over år og musklene er da større i utgangspunktet, ergo de kan løfte tyngre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke sammenlikne deg med de. F.eks. så fikk en deltaker skryt for å ta 90 kg i knebøy. Problemet var at hun bøyde typ 10 grader. Du løfter med ordentlig teknikk og gjør ting rett. Stå på

Anonymkode: 9c6be...9d4

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg var veldig undervektig frem til jeg var 20. Hadde aldri noe særlig styrke i overkroppen, og null utholdenhet. Har visst veldig høy andel raske muskelfibre da, siden jeg alltid var veldig, veldig rask (60-meter på 7 sekunder). 

Da jeg begynte å trene styrke var jeg... 23, kanskje. Jeg kunne ikke engang squat-e min egen kroppsvekt 10 ganger.... det tok en del år å kunne gjøre knebøy med vekter. Nå trener jeg ulike øvelser vanligvis med vekter på 6-20 kg, 25 kg på 10 repetisjoner med knebøy. Den øvelsen jeg er sterkest på er romanian deadline, der jeg kan bruke 45 kg. Da jeg studerte bodde jeg med ei som brukte 100-120 kg stang med plater til squash og 145 i deadline. Og hun så absolutt ikke ut som noen bodybuilder. Hun kunne da altså lett brukt et par av meg som vekter til å trene med...

Husker jeg rett så deler ikke muskelceller seg etter puberteten, men hvis man trener styrke FØR puberteten får man flere muskelceller, og de beholder man ut livet. De danner muskelhukommelse og gjør det både raskere og enklere å bygge styrke. 

Endret av katties
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er dame i 40 årene, normalt slank og trener omtrent 3 ganger i uken. Jeg har aldri drevet med noe sport og trent lite i oppveksten, men alltid vært naturlig tynn. De siste ti årene har jeg trent men da mest utholdenhet. 

For et halvt år siden begynte jeg å trene styrke og jeg har hatt PT for å lære teknikk. Det som slår meg når jeg leser på nett og ser på TV er at jeg er ekstremt svak og har lite muskler. Jeg ligger på normal på BMI, men har relativt høy fettprosent. Når jeg trener styrke trener jeg gjerne 3 sett med 6-10 reps, avhengig av hva jeg klarer. Målet er å komme opp til 10 reps, før jeg øker på vekten og går ned til 6 reps for å jobbe meg opp til å klare 10 osv. 

Jeg blir dermed nesten provosert når jeg ser deltagere på 16 ukers helvete gå rett inn og løfte flere reps i markløft feks enn hva jeg klarer nå når jeg har jobbet i 6 måneder. 

Er det slik at jeg har en tyngre vei fordi jeg aldri har trent? Er det noen av oss som bare er bygd slik at det tar fryktelig lang tid å bli sterkere?

Første bud er å spise i kalorioverskudd, når du har trent i 6 måneder er det veldig vanskelig å øke noe mer uten å øke inntaket av mat.

Trener du faktisk hardt? 90% av folk jeg ser på trening trener ikke hardt nok til å bygge muskler og kaster bare bort tiden sin, derfor slutter de etter noen få måneder med trening fordi de har oppnådd mesteparten av sentralnervesystemadapsjonen (mesteparten av gainsa de første månedene du trener er ikke muskler slik folk tror, men forbedring av nervesystemet ditt) og nå sitter de plutselig fast fordi de har egentlig trent feil siden dag 1.

Skal du forbi "newbie gains" må du faktisk trene hardt. Lager du ikke grimasjer/lyder på slutten av settet ditt (ufrivillig selvfølgelig) så trener ikke du hardt nok, styrketrening er VELDIG ubehagelig, sånn er det bare. Husk at du ikke skal blindt følge hva programmet ditt sier heller, om det står at du skal trene 4x8 i dag så betyr ikke det at du faktisk skal trene 4x8, for kanskje du klarer 10 på første sett, 9 på andre sett, 8 på tredje og fjerde i dag. Om du ikke trener nært punktet hvor du feiler så bygger du ikke muskler, du trenger ikke å faktisk nå mekanisk feiling, men du må minimum oppnå teknisk feiling (tempo reduseres dramatisk ufrivillig).

Og et trist faktum er også at de aller fleste som gir råd om styrketrening har absolutt ingen anelse hva de prater om, inkludert de fleste ekstremt populære fitnessinfluensere.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Skjold skrev (9 minutter siden):

Første bud er å spise i kalorioverskudd, når du har trent i 6 måneder er det veldig vanskelig å øke noe mer uten å øke inntaket av mat.

Trener du faktisk hardt? 90% av folk jeg ser på trening trener ikke hardt nok til å bygge muskler og kaster bare bort tiden sin, derfor slutter de etter noen få måneder med trening fordi de har oppnådd mesteparten av sentralnervesystemadapsjonen (mesteparten av gainsa de første månedene du trener er ikke muskler slik folk tror, men forbedring av nervesystemet ditt) og nå sitter de plutselig fast fordi de har egentlig trent feil siden dag 1.

Skal du forbi "newbie gains" må du faktisk trene hardt. Lager du ikke grimasjer/lyder på slutten av settet ditt (ufrivillig selvfølgelig) så trener ikke du hardt nok, styrketrening er VELDIG ubehagelig, sånn er det bare. Husk at du ikke skal blindt følge hva programmet ditt sier heller, om det står at du skal trene 4x8 i dag så betyr ikke det at du faktisk skal trene 4x8, for kanskje du klarer 10 på første sett, 9 på andre sett, 8 på tredje og fjerde i dag. Om du ikke trener nært punktet hvor du feiler så bygger du ikke muskler, du trenger ikke å faktisk nå mekanisk feiling, men du må minimum oppnå teknisk feiling (tempo reduseres dramatisk ufrivillig).

Og et trist faktum er også at de aller fleste som gir råd om styrketrening har absolutt ingen anelse hva de prater om, inkludert de fleste ekstremt populære fitnessinfluensere.

Jeg har ingenting mer å legge til enn det som allerede er nevnt her! Veldig godt innlegg og godt poeng. 

Anonymkode: 53fad...5e7

• Liker 4
Skrevet (endret)

Du må også huske på at damer mister mye muskelmasse etter hvert. Det starter vel rundt ca 35, og etter menopause er det ca 3% hvert eneste år. Det er også superviktig med nok protein, og kreatin er også en veldig god idé.

Endret av katties
Skrevet

Det hadde nok vært enklere for deg å starte tidligere. Det er mange faktorer som jobber mot deg nå, dessverre. Når kvinner nærmer seg overgangsalderen kan testosteronnivået synke og denne spiller en stor rolle i muskelvekst. 

Hvor mye fremgang har du hatt i løpet av de 6 månedene du har trent? F.eks i knebøy eller markløft.

Anonymkode: ada7b...dc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det hadde nok vært enklere for deg å starte tidligere. Det er mange faktorer som jobber mot deg nå, dessverre. Når kvinner nærmer seg overgangsalderen kan testosteronnivået synke og denne spiller en stor rolle i muskelvekst. 

Hvor mye fremgang har du hatt i løpet av de 6 månedene du har trent? F.eks i knebøy eller markløft.

Anonymkode: ada7b...dc5

Jaja, sånn er det vel uansett hvis man begynner med noe nytt i voksen alder.. Poenget er vel å ha framgang i forhold til eget utgangspunkt, ikke å bli proff idrettsutøver.

Anonymkode: 4b51c...2de

• Nyttig 2
Skrevet
Skjold skrev (På 8.10.2025 den 22.55):

Jeg er litt usikker på om det er riktig å trene til feiling. Flere sier at man skal stoppe litt før fordi da blir restitusjonen mye kjappere og man blir fortere klar til neste økt.

Skrevet
I Grosny skrev (2 timer siden):

Jeg er litt usikker på om det er riktig å trene til feiling. Flere sier at man skal stoppe litt før fordi da blir restitusjonen mye kjappere og man blir fortere klar til neste økt.

Problemet er jo at de aller, aller fleste kraftig undervurderer hvor mye de faktisk har å gi. 

Folk hører dette du sier, og så gir de seg på det de tror er nærme feiling, men egentlig er de på 60-70% og fint har mer å gi. 

Anonymkode: 53fad...5e7

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg begynte å trene for tre år siden, og først nå kan jeg skills andre veldig unge lærer på noen mnd. Det er en kombinasjon av voksen dame, trent lite før, svak.. 

Men det blir! Nå etter tre år begynner jeg å bli veldig sterk. 

Endret av BobbySocks
  • Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (3 timer siden):

Jeg sa aldri at man skal trene til feiling? Ta deg en kopp kaffe og les igjen :)

Skrevet
Skjold skrev (2 timer siden):

Jeg sa aldri at man skal trene til feiling? Ta deg en kopp kaffe og les igjen :)

Riktig, du snakket om nært punktet hvor du feiler.  
Hvor nært det punktet man skal legge seg har jeg tenkt litt på. Jeg har forstått det slik at dersom man gir seg to repetisjoner før man ikke klarer mer så får man god trening uten å slite seg ut for mye. Jeg tror allikevel  ikke det er farlig å slite seg helt ut fordi straffen vanligvis bare blir at det tar lenger tid å bli uthvilt, og man må jo ut til det punktet for å finne ut hvor grensa går. Men det er vel noen øvelser der man bør være litt forsiktig uten at jeg vet hvilke.  

Skrevet

Jeg ble også provosert når ser 16 uker. Her har jeg løpt i måneder og klarer enda ikke 5 km på 30 min. Mens flere i 16 uker som er overvektig og utrent gjorde det med en gang. Men man er sikkert forskjellige, osv. Jeg har høy fettprosent ifh bmi. Idiotisk kropp rett og slett 

Anonymkode: bbc05...066

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...