Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om anonyme arbeidsundersøkelser (som absolutt ikke er anonyme)?

Hvordan kan dette i det hele tatt være lovlig?

Ønsker gjerne svar fra ledere og dere som jobber innen HR for å forstå hvordan dere tenker angående dette.

Anonymkode: 3cec7...3a6

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er kjempevanlig?  Nærmest standard vil jeg påstå. 

Ikke skriv noe du ikke kan stå inne for. Er du veldig misfornøyd så bytt jobb.

Anonymkode: 79e8b...5a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om de ikke direkte kan koble ditt navn til undersøkelsen, blir det uansett ofte lite anonymt på mindre arbeidsplasser, dessverre. Men ganske tonedøvt å konfrontere enkeltpersoner med svar som skulle vært anonyme. 

Anonymkode: eeecf...1f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så veldig interessert i hva hver enkelt arbeidstager mener, men vil gjerne se helhetlige tendenser i gruppa. Hvordan hver enkelt har det, tar vi på enkeltsamtaler og medarbeidersamtaler uansett. Jeg vil jo det beste for folka mine. 

Vi får ikke resultatene hvis det er mindre enn en viss andel som har svart i gruppa, men de siste årene har jeg ligget på 80-100 % i min gruppe. Så hvordan jeg skulle vite hva hver enkelt har svart, vet jeg ikke? 

Anonymkode: 40bc5...b36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi får ikke resultatene hvis det er mindre enn en viss andel som har svart i gruppa, men de siste årene har jeg ligget på 80-100 % i min gruppe. Så hvordan jeg skulle vite hva hver enkelt har svart, vet jeg ikke? 

Ofte så er det lett å kjenne igjen hvem det er på ting de skriver. Særlig når gruppa ikke er så stor. 

Anonymkode: ced13...bb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er ikke så veldig interessert i hva hver enkelt arbeidstager mener, men vil gjerne se helhetlige tendenser i gruppa. Hvordan hver enkelt har det, tar vi på enkeltsamtaler og medarbeidersamtaler uansett. Jeg vil jo det beste for folka mine. 

Anonymkode: 40bc5...b36

Nå er det jo gjerne de som scorer lavt som begynner å grave. Hadde en gråtkvalt sjef som var i harnisk over at "over halvparten av dere synes jeg er en dårlig sjef!" Det vedkommende aldri fanget opp var jo at den andre halvdelen stort sett løy for å unngå problemer i etterkant. Det som ofte skjer med disse "anonyme" undersøkelsene er at de skal følges opp med gruppearbeid der det på langt nær forventes at man sier hva man svarte. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis det er fritekst i tillegg til avkrysning er det ofte veldig enkelt å forstå hvem som har svart hva, og særlig på mindre arbeidsplasser. Det er også enkelt å forstå hvis man kan trekke ut deler av statistikken av typen: hva svarer kvinner i aldersgruppen 30 - 40, som har jobbet mellom 5 og 10 år i virksomheten på spørsmål 5? Slike svar er ikke anonyme i det hele tatt. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer aldri på dem lenger. For lett å bli gjenkjent og ingen positiv endring kan oppnås. Det brukes egentlig bare av øverste sjef for å kontrollere sjefen, og sjefen prøver å liste ut misfornøyde. Hvis mange melder inn samme bekymring så velger sjefen en helt teit måte å skulle fikse det på. F.eks. ved mange med ønske om sjef tettere på arbeidshverdagen ble det som løsning satt opp enda flere møter😵‍💫

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (2 minutter siden):

Hvis det er fritekst i tillegg til avkrysning er det ofte veldig enkelt å forstå hvem som har svart hva, og særlig på mindre arbeidsplasser. Det er også enkelt å forstå hvis man kan trekke ut deler av statistikken av typen: hva svarer kvinner i aldersgruppen 30 - 40, som har jobbet mellom 5 og 10 år i virksomheten på spørsmål 5? Slike svar er ikke anonyme i det hele tatt. 

Ja, vi hadde faktisk en undersøkelse en gang der man skulle krysse av for stillingstittel, og flere var det bare 1-2 av 😛 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg svarer aldri på dem lenger. For lett å bli gjenkjent og ingen positiv endring kan oppnås. Det brukes egentlig bare av øverste sjef for å kontrollere sjefen, og sjefen prøver å liste ut misfornøyde. Hvis mange melder inn samme bekymring så velger sjefen en helt teit måte å skulle fikse det på. F.eks. ved mange med ønske om sjef tettere på arbeidshverdagen ble det som løsning satt opp enda flere møter😵‍💫

Lett gjenkjennelig. "Sjefen kan ikke nok om arbeidsoppgavene våre"  blir til "jevnlige oppfølgingsmøter".

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det som ofte skjer med disse "anonyme" undersøkelsene er at de skal følges opp med gruppearbeid der det på langt nær forventes at man sier hva man svarte. 

Ja, akkurat dette. Jeg har i veldig mange tilfeller lett skjønt hvilke kollegaer som har svart hva når vi presenteres for resultatene på et møte, og skal diskutere dem. Sjefen får det definitivt også med seg.

Skrevet

Anonyme undersøkelser representerer en fryktkultur.

Arbeidstaker frykter konsekvenser når meninger ytres og føler seg dermed noe tryggere om det gjøres anonymt. En slik arbeidstaker kan neppe bidra til et godt miljø heller. Har arbeidstaker stor frykt, så er tilbakemeldingen svært positiv for arbeidsgiveren uansett. 

Arbeidsgiver frykter å måtte følge opp den enkelte som konkret krever endring av arbeidsmiljøet, derarv en anonym undersøkelse hvor det bare er èn stemme blant mange. Dermed går det an å relativere enkelte meninger med statistikk. Det er kun nødvendig å kommentere på diffuse trender og trenger egentlig ikke å gjøre så mye mer med det.

Anonyme undersøkelser representerer en fryktkultur.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet

Her finnes det ikke anonymt. Jobber på diger arbeidsplass, men vi er kun to på min "enhet". I det øyeblikket man hadde krysset av for "administrasjon" og kjønn var man avslørt. Vi lo godt begge to her, og svarte vet ikke på hele dritten. Svarer man ikke så kommer det daglige påminnelser. 

Lærte også en gang at vi aldri er "strenge" nok i sånne undersøkelser og kundeundersøkelser. De legger seg på en sånn linje at om flertallet svarer sånn midt på treet er de fornøyde. Når man da tenker at 7/10 f.eks er greit nok til å vise at ting kunne vært bedre, så tolkes det som et positivt svar i andre enden og intet gjøres for å forbedre det.

Opplevde også en gang å få mail som omhandlet konkrete ting jeg hadde skrevet i min "anonyme" undersøkelse, og på den tiden hadde vi flere ganske grove ting som foregikk med leder. Ingen ansatt ønsket å stikke seg for mye ut i saken, men vi var altså ikke anonyme i det hele tatt viser det seg. Har ikke svart ordentlig på noen siden. 

Anonymkode: 5b393...5c9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan det være lov å lyve til sine ansatte på denne måten?

Er jo dokumentforfalskning.

Anonymkode: 3cec7...3a6

AnonymBruker
Skrevet

Svar som om du skriver under med fult navn.

Anonymkode: b530c...8de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her finnes det ikke anonymt. Jobber på diger arbeidsplass, men vi er kun to på min "enhet". I det øyeblikket man hadde krysset av for "administrasjon" og kjønn var man avslørt. Vi lo godt begge to her, og svarte vet ikke på hele dritten. Svarer man ikke så kommer det daglige påminnelser. 

Lærte også en gang at vi aldri er "strenge" nok i sånne undersøkelser og kundeundersøkelser. De legger seg på en sånn linje at om flertallet svarer sånn midt på treet er de fornøyde. Når man da tenker at 7/10 f.eks er greit nok til å vise at ting kunne vært bedre, så tolkes det som et positivt svar i andre enden og intet gjøres for å forbedre det.

Opplevde også en gang å få mail som omhandlet konkrete ting jeg hadde skrevet i min "anonyme" undersøkelse, og på den tiden hadde vi flere ganske grove ting som foregikk med leder. Ingen ansatt ønsket å stikke seg for mye ut i saken, men vi var altså ikke anonyme i det hele tatt viser det seg. Har ikke svart ordentlig på noen siden. 

Anonymkode: 5b393...5c9

De fleste tekniske løsninger har sperre hvis ikke ett visst antall respondenter har svart (dette gjelder og f.eks. kjønn hvis det er få av ett) Du burde spørre arbeidsgiver om hvilket nivå de har lagt seg på. (F.eks. flere enn 5, 10 svar osv). Kan de ikke svare på dette ville jeg ikke svart på undersøkelsen. Fritekst: bruk ChatGPT til å omskrive, vær lite konkret eller ikke skriv noe. 

Anonymkode: 5bcce...215

• Liker 1
Skrevet

Svarer aldri på dritten. Jeg lar de 50 påminnelsene gå rett i spamfilteret. 

Jeg har blitt gjenkjent en gang og fikk en skyllebøtte av sjefen. Aldri mer!

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De er viktige og ser trenden i arbeidsmiljøet. De kan være utrolig frustrerende for de enkelte ledere hvis de ser at man jevnt over ikke er fornøyd, men ingen tør å si noe.

Anonymkode: ebdd8...bf0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De er viktige og ser trenden i arbeidsmiljøet. De kan være utrolig frustrerende for de enkelte ledere hvis de ser at man jevnt over ikke er fornøyd, men ingen tør å si noe.

Anonymkode: ebdd8...bf0

Det er fordi det ikke blir godt mottatt å faktisk si noe. 

Anonymkode: cbe56...16f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da det rent faktisk kan spores tilbake tio meg HVA jeg har svart så er det ikke anonynt og da er (for meg) tilliten allerede brutt fra deres side ved å lyve. Jeg svarer aldri helt ærlig på sånne undersøkelser.

Anonymkode: 98251...9a1

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...