AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #1 Skrevet 8. oktober 2025 Hvordan fungerer det hvis man benytter sfo enten morgen eller ettermiddag? Får man da skoleskyss til og fra SFO eller er det kun etter skoletiden? Skolen slutter jo ekstremt tidlig så veldig problematisk at barnet kjøres hjem klokka 13 når man er ferdig på jobb 16. Er også knotete å hente på vei tilbake fra jobb da bussen hjem ikke går så ofte. Så hvis man må "hoppe av" bussen for å hente før man skal hjem så bruker man år og dag på å komme seg hjem. Men mener å ha hørt at skoleskyss fra SFO og hjem ikke er en greie? For det hadde jo vært det beste. Da hadde bussen fra jobb og sønnen min kommet fram hjemme ca samtidig. Hvis det gir mening. Hva stemmer egentlig her? Anonymkode: d0684...9de
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #2 Skrevet 8. oktober 2025 Her en kunn skoleskyss rett til/fra skoletiden. Kunne det vært et alternativ at du lærer han opp til å vente på bussholdeplassen, slik at han hopper på den bussen du allerede er på? At SFO sender han ut ved et gitt klokkeslett? Anonymkode: 1d120...b79 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #3 Skrevet 8. oktober 2025 Mener du buss eller taxi? Anonymkode: 86ca2...ed4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #4 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her en kunn skoleskyss rett til/fra skoletiden. Kunne det vært et alternativ at du lærer han opp til å vente på bussholdeplassen, slik at han hopper på den bussen du allerede er på? At SFO sender han ut ved et gitt klokkeslett? Anonymkode: 1d120...b79 Huff for et idiotisk opplegg! Det blir jo helt håpløst ved hjemreise fra jobb 🫣 Tja er jo et alternativ det kanskje. Hvis de går med på det. Erfaringsmessig så syns jeg skole og sfo er sånn at barnet skal ordne alt selv og de ikke hjelper. Men for en 6 åring å holde styr på busstider og gå på rett buss osv det blir vanskelig tror jeg. Evt må vi ha to biler men det er jo svindyrt. Har en bil men de dagene det er kveldsvakt så må den brukes for å komme seg hjem fra kveldsvakt. Dvs da må andre forelderen ta buss og da blir det veldig knotete. Med bil tar jo ikke ting så lang tid men er veldig knot med buss. Anonymkode: d0684...9de
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #5 Skrevet 8. oktober 2025 Skoleskyss er i forbindelse med skoletiden. Benytter man SFO så ligger det jo i kortene at de er der til foreldre er ferdig på jobb og da henter. Men busskortet elevene får gjelder til 18.00, så de kan fint ta rutebuss hjem senere hvis de ønsker. Anonymkode: 99801...f77 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #6 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skoleskyss er i forbindelse med skoletiden. Benytter man SFO så ligger det jo i kortene at de er der til foreldre er ferdig på jobb og da henter. Men busskortet elevene får gjelder til 18.00, så de kan fint ta rutebuss hjem senere hvis de ønsker. Anonymkode: 99801...f77 Her kan skyssbevis for skoleskyss kun benyttes på bussene som er satt opp til skoleskyss. Ville derfor sjekket ut hva som gjaldt for aktuell kommune eller skole. Anonymkode: 6903f...c21 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #7 Skrevet 8. oktober 2025 Her er og skoleskyss bare til skolen starter og hjem rett etter. Busskortet kan kun brukes på disse rutene. Skal barna ta buss utenom ordinær skolebuss må de kjøpe billett / månedskort. Vi gi skriflig beskjed til sfo om barnet skal ta buss hjem og de gir beskjed til barna når de skal gå til bussholdeplassen. Her går det bare en buss i hver retning så ikke mulig å gå på feil buss. Anonymkode: 65ae7...457 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #8 Skrevet 8. oktober 2025 Dessverre så er det ikke skoleskyss til/ fra sfo. Husker at jeg spurte de på sfo da vi var på omvisning der, om de følger til bussen🤭 Glad jeg ikke er den eneste. Jeg hadde rett og slett ikke tenkt på at sfo-barn ikke tar skolebussen. Gikk ut fra at når barnet var ferdig med barnehage, så var jeg ferdig med å hente og bringe. Jeg vet ikke om de lar de minste ta skolebuss for de større, de som slutter 14:30 her, mot betaling. Vet ikke om noen som sendte sfo-barna på buss, alle som ikke bor i gangavstand, ble hentet med bil/sykkel. Anonymkode: 66a1f...ab2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #9 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Huff for et idiotisk opplegg! Det blir jo helt håpløst ved hjemreise fra jobb 🫣 Tja er jo et alternativ det kanskje. Hvis de går med på det. Erfaringsmessig så syns jeg skole og sfo er sånn at barnet skal ordne alt selv og de ikke hjelper. Men for en 6 åring å holde styr på busstider og gå på rett buss osv det blir vanskelig tror jeg. Evt må vi ha to biler men det er jo svindyrt. Har en bil men de dagene det er kveldsvakt så må den brukes for å komme seg hjem fra kveldsvakt. Dvs da må andre forelderen ta buss og da blir det veldig knotete. Med bil tar jo ikke ting så lang tid men er veldig knot med buss. Anonymkode: d0684...9de Det var ikke et dumt forslag. Vil tro det går an å be om at de ansatte sender barnet ditt til busstoppet. Her sender de av gårde de barna som skal gå hjem selv, i puljer. De går rundt med lister og roper inn barn og samler opp til hver hele og halve time. (Du kan altså be om hjemsending f.eks kl. 14:30 eller 15, men ikke kl. 14:20 f.eks). Foresatte legger inn i appen at barna skal gå hjem, og til hvilket tidspunkt. Anonymkode: 66a1f...ab2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #10 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mener du buss eller taxi? Anonymkode: 86ca2...ed4 Er det forskjell? Anonymkode: 66a1f...ab2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #11 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skoleskyss er i forbindelse med skoletiden. Benytter man SFO så ligger det jo i kortene at de er der til foreldre er ferdig på jobb og da henter. Men busskortet elevene får gjelder til 18.00, så de kan fint ta rutebuss hjem senere hvis de ønsker. Anonymkode: 99801...f77 Hvis dette er en universell regel, så har vår skole misforstått. Det hender stadig vekk at barna kommer for sent til bussen, og jeg har spurt om min kan ta 14:30-skololebussen med busskortet, men fikk beskjed om at jeg må komme og hente. Anonymkode: 66a1f...ab2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #12 Skrevet 8. oktober 2025 Normalt får en ikke til sfo . Hvis ikke barnet har noe helse grunnene årsaker til at de eks har taxi. Der jeg bor så hvis de er ferdig kl 12.45 kan de bli kjørt rett hjem da med taxi, eller være på sfo til skolebussen går kl 14.45 De med helseutrfodringer og innvilget skyss med taxi kan bli kjørt til sfo og bli kjørt seinere hjem fra sfo en skolebuss med taxi. Ser nabo sønnen blir hentet 07.30 og leveres hjemme på eftan ved 16.30 tiden med taxi Anonymkode: a964b...d5a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #13 Skrevet 8. oktober 2025 Som flere skriver er skoleskyss kun til og fra i skoletiden, ikke SFO. Men hør med skolen hvilke rutiner de har for barn som tar buss hjem, barnet ditt er neppe det eneste barnet som tar buss hjem. På skolen barna mine gikk på måtte vi melde hvilken busstid de skulle dra hjem på, vi kunne velge mellom 2 alternativer, si kl 15:30 og 16:30. Og da ble de samlet sammen og fulgt til busstoppet og den ansatte ventet der til alle barna var ombord. Nå var det bare en buss som gikk til og fra skolen, så mulig det var derfor de hadde muligheten til å gjøre det på denne måten. På morgenen var det nesten samme opplegg, men foreldrene måtte følge barnet til busstoppet hjemme, men så sto det vakt på busstoppet ved skolen si kl 07:30 og 08:00, og som fulgte barna inn i skolegården, og sjåførene som kjørte denne ruten visste at det ikke skulle være igjen noen barn på bussen etter dette stoppet. Nå ligger dette busstoppet ca 50 m unna skolen, og det gjorde det jo nok enklere med dette opplegget også. Anonymkode: be480...955
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #14 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skoleskyss er i forbindelse med skoletiden. Benytter man SFO så ligger det jo i kortene at de er der til foreldre er ferdig på jobb og da henter. Men busskortet elevene får gjelder til 18.00, så de kan fint ta rutebuss hjem senere hvis de ønsker. Anonymkode: 99801...f77 Dette har nok fra fylke til fylke. Der vi bor så fungerer skyss korter mellom 06.45 og 18. Men kun 2 ganger i døgnet altså til og hjem. Mens der søsken barnet til ungene bor, så må de ta tidligste buss hjem ut fra endt dag og kun det som hetter skolebusd morgen Anonymkode: a964b...d5a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #15 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skoleskyss er i forbindelse med skoletiden. Benytter man SFO så ligger det jo i kortene at de er der til foreldre er ferdig på jobb og da henter. Men busskortet elevene får gjelder til 18.00, så de kan fint ta rutebuss hjem senere hvis de ønsker. Anonymkode: 99801...f77 Viktig å være klar over at de fleste fylker kjører kl 16.00 på busskort på barne og ungdomsskolen. Det er vgs kortene som varer til 18.00 Anonymkode: 8288d...201 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #16 Skrevet 9. oktober 2025 Jeg gikk aldri på SFO. Spaserte bare hjem når jeg var ferdig på skolen. Hvordan skal det bli folk av disse ungene hvis de ikke engang klarer å gå hjem fra skolen? Anonymkode: d5e0c...4e0
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #17 Skrevet 9. oktober 2025 Her går det vanlig buss når sfo slutter , busskortet gjelder og sfopersonalet følger barna til bussen Anonymkode: 85990...0f6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #18 Skrevet 9. oktober 2025 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg gikk aldri på SFO. Spaserte bare hjem når jeg var ferdig på skolen. Hvordan skal det bli folk av disse ungene hvis de ikke engang klarer å gå hjem fra skolen? Anonymkode: d5e0c...4e0 Å rull inn du da, du har hørt om noe som heter forskjellige avstander eller? Anonymkode: 85990...0f6 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #19 Skrevet 9. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg gikk aldri på SFO. Spaserte bare hjem når jeg var ferdig på skolen. Hvordan skal det bli folk av disse ungene hvis de ikke engang klarer å gå hjem fra skolen? Anonymkode: d5e0c...4e0 Så du mener barn ska gå 25 km til og fra skolen da snakk om 1 vei. Buss 45 min morgen og 45 min efta? Lengste avstand i kommunen her for enkelte til barnet skolen eller ungdomskolen er 45 km og de sitter over 1 time morgen og kveld Anonymkode: a964b...d5a 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #20 Skrevet 9. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 9.17): Huff for et idiotisk opplegg! Det blir jo helt håpløst ved hjemreise fra jobb 🫣 Tja er jo et alternativ det kanskje. Hvis de går med på det. Erfaringsmessig så syns jeg skole og sfo er sånn at barnet skal ordne alt selv og de ikke hjelper. Men for en 6 åring å holde styr på busstider og gå på rett buss osv det blir vanskelig tror jeg. Evt må vi ha to biler men det er jo svindyrt. Har en bil men de dagene det er kveldsvakt så må den brukes for å komme seg hjem fra kveldsvakt. Dvs da må andre forelderen ta buss og da blir det veldig knotete. Med bil tar jo ikke ting så lang tid men er veldig knot med buss. Anonymkode: d0684...9de Ja, huff tenk å måtte ta ansvar for sitt eget barn. Du kan jo alltids bestille drosje til ditt barn selv. Eller tenker du at staten skal betale for drosje, fordi du ikke gidder å ha to biler? Anonymkode: 01ad2...b91 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå