AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:38 #1 Skrevet tirsdag kl. 15:38 Jeg er en kvinne på 45 år. Trener cardio og styrke 4 ganger i uka, har en aktiv jobb. Prøver spise fornuftig, men der ligger nok mye av problemet. For nå har det oppstått et problem. Perimenopause… fettet har begynt å flytte seg til mage?!?? Jeg er vektstabil, veier det samme som i fjor, men merker at jeg har fått valker på siden og at buksene er strammere i livet. Jeg bruker str S-M, men nå synger det siste verset for S tror jeg. jeg har mye muskler, ikke så mye fett, men tidligere har fettet vært på lår og rumpe, og overarmer. Midjen har vært smal. Hva gjør man? Jeg tåler ikke hormoner.. søren. Anonymkode: 2a323...0e1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:44 #2 Skrevet tirsdag kl. 15:44 Tønneform er jo vanlig på damer opp i åra. Er vel ikke så mye annet å gjøre enn å holde seg i form og bli glad i sin nye kropp. Anonymkode: 8ec6e...bc8 4 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:04 #3 Skrevet tirsdag kl. 20:04 Man aksepterer at slik er naturen😊 og så er man takknemlig for en sterk og funksjonell kropp. Alle kvinner jeg kjenner over femti hadde smalere midje da de var yngre, men sånn er livet. De er flotte, steke kvinner jeg liker. Anonymkode: b7390...02a 5 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:12 #4 Skrevet tirsdag kl. 20:12 Jeg får tynnere bein og større mage.. slutt å bruke str s, er ikke verre enn det. Og jobb med å lær deg å like litt mage. Anonymkode: c58b4...da7 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:15 #5 Skrevet tirsdag kl. 20:15 Du må skjerpe inn på kosten. Det er ikke fettet som flytter seg, det øker i midjen. Du må få i deg nok proteiner, helst 2 gram per kg kroppsvekt, og du må telle kalorier. Om du vil ha en viss oversikt over vedlikeholdet ditt. 45 er ingen alder om man har kunnskap om mat og trening. Anonymkode: 794bc...8ff 1 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:39 #6 Skrevet tirsdag kl. 21:39 Har det likt som deg. Trener og spiser sunt og hatt stabil vekt i mange år… alt legger seg på magen midjen og det får meg konstant til å føle meg uvel.. er 47… Anonymkode: f8772...cff
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 04:30 #7 Skrevet onsdag kl. 04:30 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er ikke fettet som flytter seg, det øker i midjen. Jo, det er det, man lagrer fettet andre steder når man kommer i overgangsalderen. Mindre pupper og større mage. Anonymkode: 32572...cdd 4 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 05:42 #8 Skrevet onsdag kl. 05:42 Hvorfor tåler du ikke hormoner? Husk at de du får for overgangsplager er LANGT fra p-piller og minipiller. Du må be om bioidentiske hormoner, og da er de like de du nå produserer for lite av selv. Mens p-piller er et tilskudd man absolutt ikke trenger, er dette en erstatning for en mangel i kroppen. Jeg tåler selv ingen p-piller/ minipiller, men har overhodet ingen bivirkninger av HRT. Bruker estrogel og progesteron. Utenom det må du nok litt ned i kalorier i forhold til før for å holde samme form, samt prioritere styrketrening fremfor cardio. Selvfølgelig er begge sunne og viktige, men styrke ekstra viktig pga muskelsvinn og økt fare for benskjørhet nå. Oppsøk en flink gynekolog, få hormoner Anonymkode: ce93f...f74 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 05:46 #9 Skrevet onsdag kl. 05:46 Løft vekter og kutt ned på gluten. Prøv midler fra helsekost som stabiliserer hormoner. Anonymkode: 0aa73...aa1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 05:50 #10 Skrevet onsdag kl. 05:50 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du må skjerpe inn på kosten. Det er ikke fettet som flytter seg, det øker i midjen. Du må få i deg nok proteiner, helst 2 gram per kg kroppsvekt, og du må telle kalorier. Om du vil ha en viss oversikt over vedlikeholdet ditt. 45 er ingen alder om man har kunnskap om mat og trening. Anonymkode: 794bc...8ff Å telle kalorier høres ut som et fryktelig trist liv. Spis heller riktig, da trenger man ikke telle kalorier, men spise seg mett. Anonymkode: d2628...1b8 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:17 #11 Skrevet i går, 10:17 AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 7.42): Hvorfor tåler du ikke hormoner? Husk at de du får for overgangsplager er LANGT fra p-piller og minipiller. Du må be om bioidentiske hormoner, og da er de like de du nå produserer for lite av selv. Mens p-piller er et tilskudd man absolutt ikke trenger, er dette en erstatning for en mangel i kroppen. Jeg tåler selv ingen p-piller/ minipiller, men har overhodet ingen bivirkninger av HRT. Bruker estrogel og progesteron. Utenom det må du nok litt ned i kalorier i forhold til før for å holde samme form, samt prioritere styrketrening fremfor cardio. Selvfølgelig er begge sunne og viktige, men styrke ekstra viktig pga muskelsvinn og økt fare for benskjørhet nå. Oppsøk en flink gynekolog, få hormoner Anonymkode: ce93f...f74 Har vært hos gynekolog, og hun anbefaler heller ikke hormoner da jeg blir suicidal. Anonymkode: 2a323...0e1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:19 #12 Skrevet i går, 10:19 AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 22.15): Du må skjerpe inn på kosten. Det er ikke fettet som flytter seg, det øker i midjen. Du må få i deg nok proteiner, helst 2 gram per kg kroppsvekt, og du må telle kalorier. Om du vil ha en viss oversikt over vedlikeholdet ditt. 45 er ingen alder om man har kunnskap om mat og trening. Anonymkode: 794bc...8ff Nå har jeg telt kalorier et par dager for å se om det er noe jeg kan gjøre der, og ser at jeg kan øke noe protein. Landet på ca 1900 kcal per dag og ca 90g protein, det er litt lite. Anonymkode: 2a323...0e1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:18 #13 Skrevet i går, 11:18 AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 7.50): Å telle kalorier høres ut som et fryktelig trist liv. Spis heller riktig, da trenger man ikke telle kalorier, men spise seg mett. Anonymkode: d2628...1b8 Nå er jeg like gammel som TS, men jeg ser magemusklene mine. Trist liv? Overhodet ikke. Kunnskap og tiltak. Anonymkode: 794bc...8ff 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:49 #14 Skrevet i går, 15:49 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå er jeg like gammel som TS, men jeg ser magemusklene mine. Trist liv? Overhodet ikke. Kunnskap og tiltak. Anonymkode: 794bc...8ff Jeg ser og magemusklene mine og har ikke noe trist liv, men om alt fettet flytter seg forsvinner de, og da blir livet innmari trist. TS Anonymkode: 2a323...0e1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:27 #15 Skrevet i går, 18:27 Fettet flytter seg ja. Jeg ble vant til det og godtok min nye kropp etter 2-3 år. Men jeg trener mer styrke enn før og spiser riktigere. Så nå har magen straks trukket seg tilbake. Jeg også hormoner, Trisekvens. Anonymkode: 0210a...f18
AnonymBruker Skrevet i går, 18:38 #16 Skrevet i går, 18:38 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har vært hos gynekolog, og hun anbefaler heller ikke hormoner da jeg blir suicidal. Anonymkode: 2a323...0e1 Av absolutt alle hormoner? Jeg ble suicidal av progesteron, men utrogestan tåler jeg fint. Anonymkode: 1a526...243
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå