AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2025 #1 Skrevet 7. oktober 2025 Dere som har innvandrerbakgrunn,- tenker spesielt på muslimske kvinner, har dere noen formening om hvorfor endel unge gutter blir kriminelle? Ifølge media virker det som om mange av barna opplever vold i hjemmet, og at dette er grunnen til at de blir kriminelle og utøver vold selv. Er det slik at endel menn i muslimske hjem/ klanen utøver en barneoppdragelse som ikke er forenlig med norske verdier? Og hva synes dere om dette? Har dere kvinner/ mødre/ søstre/ døtre noe å si, eller har mannen all makt? Og kommer klanens kultur foran den norske? Dere som oss etnisk norske ønsker helt sikkert å bo i et samfunn hvor vi føler oss trygge, og at barna skal bli gode samfunnsborgere. Jeg lurer oppriktig på hvordan det er å vokse opp i en familie som kommer fra en annen kultur med en annen type barneoppdragelse, og hvor den andre kulturen har mer å si enn den norske. Og ja, jeg vet at mange ( de fleste) av disse barna blir gode mennesker. Jeg er bare interessert i å vite om noen har noen formeninger om hvorfor barn og ungdommer blir kriminelle. I Norge kommuniserer vi med barna, og banker dem ikke for å få dem til å oppføre seg. Etter det jeg erfarer blir de barna og familiene hvor ungene blir behandlet bra fine ungdommer og voksne. Og jeg mener også at noen barn får en FOR fri oppdragelse , og blir bortskjemte og frekke og mobbere og også kriminelle, og det er selvfølgelig heller ikke bra, verken for dem selv eller samfunnet. Jeg sier ikke at noen av dere som kommer fra innvandrerbakgrunn har en "feil" oppdragelse. Jeg spør. Tenker mennene i noen av disse familiene at det er greit å kue barna ved å være psykisk eller fysisk voldelig, etter din erfaring? Og oppdrar de sønnene til å tenke på samme måte? Hva er din erfaring som kvinne i familie fra en annen kultur? Ja, jeg vet at endel norske barn også blir kriminelle, mobber osv. Og barn fra andre kulturer enn den muslimske kan også bli oppdratt annerledes, også norske foreldre kan utøve en foreldrestil hvor de er strengere, hvor det er mer kjefting osv. Hva tenker dere om årsaken til at barn generelt blir kriminelle? Kan vi endre dette ved å lære flere foreldre om autoritativ foreldrestil, istedenfor en autoritær eller ettergivende? Nå spør jeg alle; hva er din erfaring som etnisk norsk, innvandrer, eller fra en flerkulturell familie,- hva vet du om oppdragelsen i familier hvor ungdommen har blitt kriminell? Og lærer dere om foreldrestil i løpet av graviditeten eller etter å ha fått barn? Deltar fedre på foreldremøter, eller på helsestasjonen hvor slike ting blir snakket om? Og blir det snakket om? Hva tenker du kan gjøres for å endre denne utviklingen i samfunnet vi ser nå? Kan familier få mer veiledning og oppfølging fra f eks barnehagen eller skolen, slik at de lærer andre måter å oppdra barn på enn ved vold? De fleste ungene som vokser opp med en voldelig far tør nok ikke å si noe om dette, til feks helsesykepleier, men uttrykker sinnet sitt mot andre istedenfor. Lærer barna nok om dette fra tidlig av, at det er feil med vold, og at det er trygt å si fra til en voksen på skolen f eks? Anonymkode: 4d7b7...ae7 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2025 #2 Skrevet 7. oktober 2025 Langt fra alle med etnisk minoritetsbakgrunn bruker vold i oppdragelsen, og langt fra alle ned norsk-etnisk opprinnelse oppdrar optimalt. Min erfaring fra tjue år i oslobarnevernet er likevel at minst 90% av voldssakene involverer familier med etnisk minoritetsbakgrunn. Så må det gjøres fratrekk for at minoriteter trolig i mindre grad får tvilen til gode og oftere meldes til barnevern og politi. Overrepresentasjonen er likevel påtagelig. Det som har vært nevnt i media i det siste, om at barn hvor det har vært bekymring for at de er utsatt for vold som barn, kommer tilbake som voldsutøvere senere - er veldig gjenkjennelig. Det er forøvrig ikke min opplevelse at muslimsk bakgrunn er synonymt med vold. Mange av etnisitetene vi ser ofte er fra muslimske land, men det er også en høy andel andre minoritetsgrupper. Aner ikke hva som bør gjøres. Vet mye om hva som ikke virker. Opplevelsen min er at det er relativt lett å jobbe med noen former for vold, men at en del er kulturelt fundert og ikke blir borte selv om gruppen får bedret sin sosioøkonomiske status og utdanning. Anonymkode: fc2aa...7b9 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2025 #3 Skrevet 7. oktober 2025 Hei, Jeg tror det har mye med oppdragelsen å gjøre. I mange kulturer så skal kvinnene oppdras til å holde familien og hjemmet i stand. De får opplæring av foreldre, søsken, tanter, besteforeldre osv. I å lage mat, gjøre det rent og lære å snakke på en respektfullt måte. Så de lever strengt og må fylle diverse kriterier. Mens guttene eller mennene de gjør som dem vil i mange kulturer ikke alle! Foreldrene lar sønnene bestemte og ta valg selv i veldig ung alder. Til og med dumme valg. Og et par velger å bli kriminelle Dessverre. Sånn er det når man ikke setter grenser.. Anonymkode: c6e3e...451 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #4 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Langt fra alle med etnisk minoritetsbakgrunn bruker vold i oppdragelsen, og langt fra alle ned norsk-etnisk opprinnelse oppdrar optimalt. Min erfaring fra tjue år i oslobarnevernet er likevel at minst 90% av voldssakene involverer familier med etnisk minoritetsbakgrunn. Så må det gjøres fratrekk for at minoriteter trolig i mindre grad får tvilen til gode og oftere meldes til barnevern og politi. Overrepresentasjonen er likevel påtagelig. Det som har vært nevnt i media i det siste, om at barn hvor det har vært bekymring for at de er utsatt for vold som barn, kommer tilbake som voldsutøvere senere - er veldig gjenkjennelig. Det er forøvrig ikke min opplevelse at muslimsk bakgrunn er synonymt med vold. Mange av etnisitetene vi ser ofte er fra muslimske land, men det er også en høy andel andre minoritetsgrupper. Aner ikke hva som bør gjøres. Vet mye om hva som ikke virker. Opplevelsen min er at det er relativt lett å jobbe med noen former for vold, men at en del er kulturelt fundert og ikke blir borte selv om gruppen får bedret sin sosioøkonomiske status og utdanning. Anonymkode: fc2aa...7b9 Vel,90% er litt å ta i. Vel og merke, hvis du ikke har jobbet i en bydel med 90% fremmedspråklige. Vi som sosialarbeidere må være varsomme med å delta i foraer som bidrar til å opprettholde stigmaene for den brukergruppen vi jobber for. Jeg tror ikke du har jobbet 20 år i feltet, i såfall er det bekymringsverdig at du ikke «aner» hva som bør gjøres. Det er veldig mange grep man som barnevern kan ta for å forebygge. Det er jo derfor vi tar utdannelse, for å lære om hva som virker. Anonymkode: 1a138...aed 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #5 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel,90% er litt å ta i. Vel og merke, hvis du ikke har jobbet i en bydel med 90% fremmedspråklige. Vi som sosialarbeidere må være varsomme med å delta i foraer som bidrar til å opprettholde stigmaene for den brukergruppen vi jobber for. Jeg tror ikke du har jobbet 20 år i feltet, i såfall er det bekymringsverdig at du ikke «aner» hva som bør gjøres. Det er veldig mange grep man som barnevern kan ta for å forebygge. Det er jo derfor vi tar utdannelse, for å lære om hva som virker. Anonymkode: 1a138...aed Nei, 90% er ikke å ta i. Jeg har jobbet i flere bydeler, både øst og vest. I Groruddalen er det nok nærmere 99.9%, men det reflekterer jo demografien. Erfaringen min er at det ikke er så mye som egentlig virker i lengden for å endre klankultur og kulturelt betinget vold. Da tenker jeg ikke på "enkle" ting som å informere nyankomne sudanesere om alternativer til belte og stokk, men mer strukturelle hierarkier i kulturer. Hva du tror om bakgrunnen min er ikke så interessant, men fortell gjerne om disse grepene du tenker har reell effekt overfor f.eks kurdisk klan med skjult flerkoneri og ekstrem patriarkmakt eller norsk rom-familie med generasjoners tradisjon for barneekteskap, hyperkriminalitet og forakt/frykt for storsamfunnet. Anonymkode: fc2aa...7b9 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #6 Skrevet 11. oktober 2025 Noman Mubashir i Nettavisen: Mubashir trekker fram sosioøkonomiske forskjeller, trangboddhet, mangel på farsfigurer, foreldre som sliter med krigstraumer, eller som ikke klarer å tilpasse seg norsk kultur og verdier, og arbeidsledighet som årsaker til at enkelte ungdommer havner på skråplanet. – Selv om ungdommene er født i Norge kan enkelte få en annen oppdragelse og andre kulturelle verdier hjemmefra. For mange er respekt viktig, og en del lærer at konflikter kan løses med vold. Eller at respekt oppnås gjennom bruk av vold og trusler. Dette kan kollidere med norske tradisjoner, og alt dette sammen skaper utfordringer. Det blir vanskelig å tilpasse seg, og føle seg hjemme, mener Mubashir. Hvordan er rollen til muslimske mødre, er det bare fokus på at jentene skal være ærbare, eller oppdrar dere sønnene til å bli gode medmorgere, til å respektere jenter, og ikke synes jenter er mindreverdige? Er muslimer integrerbare i et samfunn som Norge? Eller kommer klanen først? Anonymkode: 4d7b7...ae7 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #7 Skrevet 11. oktober 2025 Men altså, hva er opphenget på muslimer? Klanen er viktig for folk fra klansamfunn, som Somalia og Afghanistan. Det er ikke typiske klansamfunn i f.eks Bosnia, Indonesia og Tyrkia (med unntak av Kurdistan). Anonymkode: fc2aa...7b9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #8 Skrevet 11. oktober 2025 Jeg kan komme med litt informasjon En jeg kjenner sier at hennes søsters sønn holdte å bli rekruttert av kriminelle. Heldigvis har de reddet han men de gjorde alt de kunne å beskytte han . De flyttet til og med og det hjalp ikke situasjonen. Disse kriminelle guttene mobbet og truet . De var til og med en dag ute med sønnen når de kom bort å truet han igjen. De er ikke redd for voksne eller foreldre en gang ungdommer truer andre ungdommer. En gang var moren min i en utlands butikk og da kom det inn en gutt som vi kjenner og begynte å skrike at hvis han ikke gjør som de sier kommer de til å drepe han og han tok opp skjorten og viste et sår som lignet på et knivstikk. Søsten kom til butikken for å hente han fordi han oppførte seg helt hysterisk og ute av kontroll i følge noen jeg kjenner har dette begynt for over 10 år siden men politiet har ikke tatt det seriøst det er ikke sånn at innvandrer foreldre ikke bryr seg men at de ikke vet hva de skal gjøre Anonymkode: 886e4...90a 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #9 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men altså, hva er opphenget på muslimer? Klanen er viktig for folk fra klansamfunn, som Somalia og Afghanistan. Det er ikke typiske klansamfunn i f.eks Bosnia, Indonesia og Tyrkia (med unntak av Kurdistan). Anonymkode: fc2aa...7b9 De er ofte muslimer de. Religion og etnisitet er jo to forskjellige ting. Vi må slutte å omskjære smågutter, volden begynner jo der. Aksepten for at religionen veier så mye at samfunnet føyer, seg starter der også. Anonymkode: 006d2...fdf 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #10 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noman Mubashir i Nettavisen: Mubashir trekker fram sosioøkonomiske forskjeller, trangboddhet, mangel på farsfigurer, foreldre som sliter med krigstraumer, eller som ikke klarer å tilpasse seg norsk kultur og verdier, og arbeidsledighet som årsaker til at enkelte ungdommer havner på skråplanet. – Selv om ungdommene er født i Norge kan enkelte få en annen oppdragelse og andre kulturelle verdier hjemmefra. For mange er respekt viktig, og en del lærer at konflikter kan løses med vold. Eller at respekt oppnås gjennom bruk av vold og trusler. Dette kan kollidere med norske tradisjoner, og alt dette sammen skaper utfordringer. Det blir vanskelig å tilpasse seg, og føle seg hjemme, mener Mubashir. Hvordan er rollen til muslimske mødre, er det bare fokus på at jentene skal være ærbare, eller oppdrar dere sønnene til å bli gode medmorgere, til å respektere jenter, og ikke synes jenter er mindreverdige? Er muslimer integrerbare i et samfunn som Norge? Eller kommer klanen først? Anonymkode: 4d7b7...ae7 Det bor flest muslimer i og rundt Oslo. Da kan de fortsette å bo og leve som en "klan". Det er derfor foreldrene integrerer seg dårlig. Anonymkode: 006d2...fdf 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #11 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De er ofte muslimer de. Religion og etnisitet er jo to forskjellige ting. Vi må slutte å omskjære smågutter, volden begynner jo der. Aksepten for at religionen veier så mye at samfunnet føyer, seg starter der også. Anonymkode: 006d2...fdf Ja, men tyrkere, bosniere og indonesere er også oftest muslimer. Derfor er det veldig rart å likestille muslimer med folk fra klankulturer. Selv om de fleste med klankultur (dog ikke alle) er muslimer. Anonymkode: fc2aa...7b9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #12 Skrevet 11. oktober 2025 Innvandrerforeldre er ulike. Institutt for samfunnsforskning i Oslo har funnet at blant alle norsk-indiske kvinner mellom 26 og 35 år, har nesten én av fem fullført medisinutdanning. Til sammenlikning blir bare én av 100 kvinner med norskfødte foreldre i samme aldersgruppe leger, viser undersøkelsen Anonymkode: 9458c...7e5 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #13 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Innvandrerforeldre er ulike. Institutt for samfunnsforskning i Oslo har funnet at blant alle norsk-indiske kvinner mellom 26 og 35 år, har nesten én av fem fullført medisinutdanning. Til sammenlikning blir bare én av 100 kvinner med norskfødte foreldre i samme aldersgruppe leger, viser undersøkelsen Anonymkode: 9458c...7e5 Ja, indere og persere/iranere er i særklasse. Anonymkode: b547b...966 1
Hareena Skrevet 12. oktober 2025 #14 Skrevet 12. oktober 2025 Ikke meg du spør, men sønner av muslimske innvandrerforeldre ønsker den samme økonomiske levestandarden som sine jevnaldrende som kommer fra hjem med to inntekter. Dette er ikke forenlig og da må statussymboler som klær og elektronikk skaffes på annet vis enn over disk. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #15 Skrevet 12. oktober 2025 I tillegg til mye av det som nevnes over, har ungdom et stort behov for å høre til en plass. Innvandrerbarn faller mellom to stoler, og kjenner ikke ordentlig tilhørighet verken hjemme eller i samfunnet. Uansett hvordan man vrir og vender på det, er man annerledes. Da er man også sårbar for alle som vet å spille på disse følelsene. Kombinert med «lettjente» penger, og et liv som virker forlokkende i et ungt sinn, er veien kort til kriminalitet for mange av disse guttene. Anonymkode: c721b...bbb
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #16 Skrevet 12. oktober 2025 Hareena skrev (1 time siden): Ikke meg du spør, men sønner av muslimske innvandrerforeldre ønsker den samme økonomiske levestandarden som sine jevnaldrende som kommer fra hjem med to inntekter. Dette er ikke forenlig og da må statussymboler som klær og elektronikk skaffes på annet vis enn over disk. Ja og det er trist. Anonymkode: 9beac...beb
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #17 Skrevet 12. oktober 2025 Synes du skal rette det spørsmålet til Mette Marit også siden du er så bekymret! Anonymkode: fd1a6...2f7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå