Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Morsomt å tenke på. Jeg bodde sammen med en alkoholiker i flere år. Det tok slutt. Og selv 5 år etter bruddet fant jeg fortsatt tomflasker gjemt i huset..😄

Anonymkode: 63041...638

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
MizzVic skrev (8 timer siden):

Han er alkoholiker.

Rusmisbrukere er ikke egna for forhold i min verden.

Hadde navigert det med å selge huset igjen, evt kjøpe han ut.

Han kan ødelegge sitt eget liv.

Du trenger ikke ødelegge ditt i tillegg.

Haha. 20 enheter i uka er innenfor det som ble definert som ikke-helseskadelig for ikke lenge siden. Nå sier de null, men det kan man si om mye annet også, inkl sukker. La mannen leve litt. 20 enheter er innenfor noramlområdet, og ikke uvanlig i min vennekrets. Bra familiefolk med gode jobber alle mann (og kvinner). KG og alko er hysterisk. Torbjørn Røe Isaksen noterte 20 enheter i uka i et intervju. Det er jo bare 3 om dagen i snitt, og udramatisk. 

Anonymkode: d7f74...cdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, han er ingen utrolig fin mann!

Han er alkoholiker, han manipulerer og psyker deg ned. Han har ikke et ønske om å bli rusfri!

Ikke flytt sammen med ham - selg heller huset uten å flytte inn!!!

IKKE bli gravid med ham!!!

Du kan ikke "navigere" sammen med en rusmisbruker, du drukner sammen med dem om du ikke kommer deg unna.

Anonymkode: d3675...2bf

Herregud ass. Ro deg ned. Da ville alle jeg kjenner måtte dumpet mannen sin.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha. 20 enheter i uka er innenfor det som ble definert som ikke-helseskadelig for ikke lenge siden. Nå sier de null, men det kan man si om mye annet også, inkl sukker. La mannen leve litt. 20 enheter er innenfor noramlområdet, og ikke uvanlig i min vennekrets. Bra familiefolk med gode jobber alle mann (og kvinner). KG og alko er hysterisk. Torbjørn Røe Isaksen noterte 20 enheter i uka i et intervju. Det er jo bare 3 om dagen i snitt, og udramatisk. 

Jeg kan garantere at han ikke snakker om 20 alkoholenheter, men 20 halvlitere. Som vel er 30 enheter 

Og hvis det er snakk om sprit er det sjeldent en drink er kun én alkoholenhet. 

Eldste trikset i boka. Jeg drikker bare ett glass vin (fylt opp til randen)

Anonymkode: 1be50...770

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde jeg drukket 12 øl en fredagskveld hadde jeg vært så dritings at jeg ikke hadde vært i stand til å gå. At han drikker såpass mye uten å bli særlig påvirka eller full sier jo litt om hva slags toleranse han har opparbeidet seg. Planlegger dere barn? 

Anonymkode: 7e0eb...a74

Ja, det er ganske skremmende. Han drakk enda mer for noen måneder siden. Vi skal diskutere det når vi flytter i nytt hus. Men jeg har vært veldig klar på at han skal ha vært helt avholds i minst ett halvt år før vi skulle begynt å prøve. Hvis jeg ser at alkohol mengden er like stor eller bare litt mindre noen måneder inn etter flyttingen kommer jeg til å forberede meg på å flytte fra han. 

Skrevet
ikkemittegetnavn skrev (5 minutter siden):

Ja, det er ganske skremmende. Han drakk enda mer for noen måneder siden. Vi skal diskutere det når vi flytter i nytt hus. Men jeg har vært veldig klar på at han skal ha vært helt avholds i minst ett halvt år før vi skulle begynt å prøve. Hvis jeg ser at alkohol mengden er like stor eller bare litt mindre noen måneder inn etter flyttingen kommer jeg til å forberede meg på å flytte fra han. 

Helt avholds minst et halvt år er jo et helt på trynet krav. Da er dere inkompatible. Han bør gå.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan garantere at han ikke snakker om 20 alkoholenheter, men 20 halvlitere. Som vel er 30 enheter 

Og hvis det er snakk om sprit er det sjeldent en drink er kun én alkoholenhet. 

Eldste trikset i boka. Jeg drikker bare ett glass vin (fylt opp til randen)

Det er 20-30 halvlitere i uken ja. Noen ganger mindre og noen ganger mer.

Skrevet

Så du er alkoholiker du også, og prøver forsvare det.

De fleste misbrukere holder på slik.

"Det er ikke så ille, alle andre gjør det"

Må det alkohol til, har du ett problem. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Alkoholproblemer blandt voksne er vanligere enn man tror. Om hele gjengen drikker like mye er det naivt å tro at ingen av de har ett problem (tror ikke på at det er tilfelle, sånn by the way. For det er ikke normalt å drikke 30 enheter hver uke hele året) . Noen får det til, men i trådstarters kontekst, der han reagerer som han gjør, er det DEN konteksten det svares på her.

Du vet ikke hvilke samtaler som finner sted inni de husholdningene.

Veldig skambelagt tema for de det gjelder.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Jann111 skrev (36 minutter siden):

Helt avholds minst et halvt år er jo et helt på trynet krav. Da er dere inkompatible. Han bør gå.

Ja, det er på tryne krav.

Han burde ikke drikke overhodet. Alkoholikere kan ikke drikke.

Normale mennesker klarer seg lett ett halvt år.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
MizzVic skrev (34 minutter siden):

Ja, det er på tryne krav.

Han burde ikke drikke overhodet. Alkoholikere kan ikke drikke.

Normale mennesker klarer seg lett ett halvt år.

Javel, men det skal ikke være nødvendig. Heller redusere ukentlig forbruk, flere hvite dager, osv.

Skrevet

Han drikker litt mye, men jeg forstår ikke hvorfor så mange hevder at det ikke går an å gjøre noe med. De fleste jeg kjenner drakk mye mer enn dette i studietiden. Da var man ute torsdag, fredag og lørdag hver eneste uke. Alle klarte å stoppe med så høyt konsum over natta nærmest da de ble ferdig med studiene. 

Skrevet
Jann111 skrev (14 minutter siden):

Javel, men det skal ikke være nødvendig. Heller redusere ukentlig forbruk, flere hvite dager, osv.

Det handler mindre om han en det gjør at jeg hadde ønsket ett friskt barn og ett så godt som mulig svangerskap med den partneren jeg velger å få barn med. Er utallige forskningen som viser til at alkohol har en veldig negativ effekt på begge deler, uansett om det er mannen eller kvinnen som drikker. Er faktisk mannens helse som har en direkte innvirkning på om kvinnen har mye kvalme og for hva slags immunforsvaret barnet har i sin spedbarnsalder.

AnonymBruker
Skrevet
Jann111 skrev (36 minutter siden):

Bare å bruke begrep som hvite dager og hvite måneder er et varselssignal.

Anonymkode: 5f951...bf2

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Han er en utrolig fin mann, og blir ikke ufin eller "drita" selv om han drikker 16 øl på en kveld. Men jeg har lyst til å leve ett liv hvor vi kan finne på andre hyggelige aktiviteter en øl og film. Noen andre som har erfaring med menn som har ett usunt forhold til alkohol? Og hvordan har dere navigere det?  

Først, nei han skal ikke sammenligne dine utfordringer med sine. Han bruker sine utfordringer mot deg, for å rettferdiggjøre sine. Det er vel det mennesker med avhengigheter gjør. 

Min far var en snill alkoholiker som kunne drikke like mye som din mann. Jeg forsto ikke at det var alkoholisme før mange år etter han var død. Utrolig nok. Det var normalt for meg at pappa drakk. Han var for meg verdens beste far. 

Han døde tidlig. Og det er noe du må ta med i betraktningen. Din mann vil falle fra tiår før deg om han fortsetter slik. Tegn gjensidig livsforsikring om dere ikke allerede ikke har gjort det, slik at du ikke mister hjemmet ditt. 

Hans last koster mye. Han kan ikke bruke penger på noe annet. 

Jeg tror du kan helt se bort i fra at han bytter alkohol mot annen aktivitet. En alkoholiker slutter ikke før han når bunnen. Siden din er en snill og rolig en vil ferden gå så sakte mot bunnen, at det er selve døden som er hans bunn. Og da er det for sent. 

Vær obs på at skadene av langvarig alkoholbruk er omfattende og du vil få en tøff tid på slutten av hans levetid. Det vil også gå utover det kognitive. Han vil også etterhvert oppleve impotens. 

Skal du fortsette med han må du være bevisst på hva du gir deg ut på. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
ikkemittegetnavn skrev (2 timer siden):

Det er 20-30 halvlitere i uken ja. Noen ganger mindre og noen ganger mer.

Bare for gjøre deg mer obs på hvor mye han drikker

20 halvlitere er 30 alkoholenheter. 

30 halvlitere er 60 alkoholenheter 

30-60 alkoholenheter i uken er godt over i alkoholikernivå

Og dette er ingen student, men en voksen mann i arbeid 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Liten regnefeil fra meg. Men han drikker sinnsykt mye

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
ikkemittegetnavn skrev (12 timer siden):

Han er nok en liten utfordring med alkohol, men han sier at han kommer til å jobbe med å drikke mindre. Han har selv 20 kilo for mye. De drikker for eksempel øl under siste møte på fredagene på jobben hans. Som jeg syntes er helt greit, men det blir veldig store mengder i helgene. Og da reagerer jeg hvis han foreksempel da også drikker øl på mandagen. 20-30 halvlitere med øl i uken må da føre til alvorlig sykdom hvis det blir opprettholdt i mange år. Jeg har tenkt at jeg får prøve å stole på at han skjerper seg etterhvert også gi det ett år i og med at jeg må skatte på hussalget hvis jeg ikke har eid huset i mer en ett år. 

Da må du passe på å ikke bli gravid i løpet av det året. Og så kan det jo bli vanskeligere å gå etterhvert for noen. 

Og jeg synes ikke han høres så grei ut med måten han drar opp problemet ditt med mat. Hva faen har det med saken å gjøre liksom. Og innrømmer han sa p ha et problem med alkohol. Drikker han på mandager så er han alkoholiker. Og alkoholikere drikker mere med tiden, ikke mindre. 

Og å drikke øl på møte på jobben høres veldig unormalt ut. Høres ut som en dårlig drikkekultur på jobb. Er han finansmann? De ruser seg jo en del.

Anonymkode: dee31...7d9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da må du passe på å ikke bli gravid i løpet av det året. Og så kan det jo bli vanskeligere å gå etterhvert for noen. 

Og jeg synes ikke han høres så grei ut med måten han drar opp problemet ditt med mat. Hva faen har det med saken å gjøre liksom. Og innrømmer han sa p ha et problem med alkohol. Drikker han på mandager så er han alkoholiker. Og alkoholikere drikker mere med tiden, ikke mindre. 

Og å drikke øl på møte på jobben høres veldig unormalt ut. Høres ut som en dårlig drikkekultur på jobb. Er han finansmann? De ruser seg jo en del.

Anonymkode: dee31...7d9

Han mener at det er greit for meg å ta opp alkohol forbruket hans, mens det ikke er greit for han å ta opp problemet mitt med mat. Jeg har som sagt vært veldig sunn de siste to månedene. Så han kommer nok bare med dette argumentet for å snu samtalen. Er så vanskelig å ha en samtale om det når han er så i forsvarsmodus. Han er deleier i ett firma, har ikke noe med finans å gjøre. Men er ganske mye penger i bransjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke få barn sammen.

Anonymkode: 4321b...95b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...