Gå til innhold

Intens kløe over hele kroppen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Får du farge hvis du soler deg?

Anonymkode: eeed7...7e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bare si ifra om at jeg også har problemer med kløe – spesielt på hender, føtter, under armene, i lysken, under brystene, der BH-stroppen sitter, og rundt bukselinningen. Hvis jeg går med trange bukser, klør det djevelsk på leggene!

Oppå føttene har jeg flere ganger klødd meg hudløs hvis jeg har brukt de samme skoene en hel dag – for eksempel på jobb og videre på et arrangement. Dette har vært et problem helt siden jeg ble kjønnsmoden.

Det som hjelper for meg, er å dusje, smøre meg godt, og kjøle ned huden. Jeg sover alltid naken, det lindrer også. Jeg bruker gjerne litt ekstra fet krem på steder der klær eller hud gnisser mot hverandre.

Jeg har ikke tørr hud, men den er veldig sensitiv for varme og friksjon. Selv om Google kanskje antyder at slike symptomer kan være alvorlige, tror jeg en tur til legen og få fastslått hva det kan være før jeg hadde fått panikk!

Anonymkode: 1f035...399

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei ikke spesielt mye.

Anonymkode: 09db7...37b

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei ikke spesielt mye.

Da bør du be legen ta blodprøver for sink, kobber og ceruloplasmin også (helheten i symptomene dine). Disse tre må tas samme dag, og i etterkant må legen (eller du) sette dere inn i hvordan man ut fra kobber og ceruloplasmin-verdiene regner ut andel fritt kobber av totalmengde kobber i serum. Denne utregningen MÅ gjøres, for hvis ikke kan bl.a. en forgiftning tolkes som en mangel, og du blir satt på tilskudd som vil gjøre alt verre. Verdiene som ev. kommer frem (om de avviker fra normalen) må ses i sammenheng med sinkverdier.

Lite biotilgjengelig kobber (med eller uten en samtidig kobberlagring/-forgiftning) gjør at man ikke danner nok melanin, som man trenger for å produsere brunfarge. Man kan med slike ubalanser også få lave nivåer av D-vit, tross tilskudd, man kan få alt fra kraftig fatigue til svak fatigue, man kan få nevrologiske problemer, man kan få kløe i huden (selv uten at man slår ut på lever- eller nyreprøver), man kan få tung pust, man kan få ubalanser i stoffskiftet og mye annet, man kan få hovne og stive ledd (uten å slå ut på noen reumatismeprøver) m.m. Det er også overlappende symptomer på for lite og for mye kobber, og man kan altså ha begge deler samtidig (om leveren produserer lite ceruloplasmin og man dermed ikke får nok bundet kobber, og samtidig har høye verdier av fritt kobber - da får man en reell kobbermangel med en like reell kobberlagring/-forgiftning, om kroppen ikke greier å skille ut nok fritt kobber gjennom urinen).

Vil bare si at det er større sjanse for at du ikke har et slikt problem med kobber enn at du har det. Men siden de allerede har tatt en rekke prøver og undersøkelser av deg, og legene sjelden sjekker akkurat dette (og enda færre igjen vet at de må og hvordan regne ut nivåene av bundet og fritt kobber i blodet for å få riktig bilde, så informerer jeg om dette. 

Så når du går til legen din i morgen, be om at legen tar blodprøver av sink, kobber og ceruloplasmin (skal på samme type glass med gel i, og må sendes til ekstern lab som analyserer kobber og ceruloplasmin).

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja jeg er veldig plaget av fatigue. Møtte veggen i januar og var oppfulgt en stund i forbindelse med det. Har egentlig ikke merket så mye bedring til tross for litt sykemelding. Jeg tar allerede allergimedisin pga pollen og husstøv. Men må kanskje skifte type medisin?

Spør legen om leververdier var blant de blodprøvene som ble tatt, og be også om å få sjekket dem på nytt. Dessverre så er autoimmune leversykdommer sjeldne, så det er et problem at fastleger generelt har lite kunnskap om det. 

Endret av Hulderen
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skrevet

Takk for utfyllende svar. Dette med kobber var nytt for meg. Skal be om å få det testet. 

Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger.

veronica<3, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Spørsmålet er jo hva slags prøver legen har tatt. Mange med min revmatiske og autoimmune sykdom (Sjøgrens sykdom) har ikke utslag på de typiske revmaprøvene, men er likevel plaget av nevropati. Alt du beskriver kan passe inn med Sjøgrens. 

Anonymkode: e6def...b5f

Jeg har sjøgrens, det viser på blodprøver. Jeg har ikke opplevd kløe, kun ved tørr hud. Har ikke hørt om andre med det heller uten tørrhet.

Ts, jeg tenker at om det var skabb så ville du nok sett skabbete ut etter et halvt år med det... 

Her tenker jeg at du må til legen fordi det kan være symptomer på diabetes, stoffskifte o.l.

Anonymkode: 53ead...af8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...