Gå til innhold

Potetmos til 12 personer

Fremhevede innlegg

Gjest Boetica
Skrevet

Hvitløk og parmesan er godt i potetmos. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Erfaringsmessig går det mye mer potet per person til potetmos enn når man lager kokte poteter. Hvis potetene er mellomstore (ca 100 gram per stk) ville jeg nok regnet minst 3 per person, altså minst 40 poteter eller 4 kg. På den annen side: hvis alle skal ha med seg noe for å spleise, kan du kanskje kutte ned litt på mengden. 

Anonymkode: 4552f...8c4

enig i antallet her, også enig i at muskattnøtt er et tips i tillegg til salt, pepper, godt med smør (mye mer enn du tror) og fløte (ordentlig fløte, ikke matfløte, gjerne laktosefritt smør og fløte) og så ville jeg kokt potenene med noen fedd hvitløk :) 

Anonymkode: aa37b...c3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

enig i antallet her, også enig i at muskattnøtt er et tips i tillegg til salt, pepper, godt med smør (mye mer enn du tror) og fløte (ordentlig fløte, ikke matfløte, gjerne laktosefritt smør og fløte) og så ville jeg kokt potenene med noen fedd hvitløk :) 

TS skal ikke lage mat til 12 personer. 

12 personer skal ta med én eller flere retter hver.

Tenker du alle skal komme med 4kg mat? 

Anonymkode: 5a742...106

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS skal ikke lage mat til 12 personer. 

12 personer skal ta med én eller flere retter hver.

Tenker du alle skal komme med 4kg mat? 

hvis det er en som kommer med kjøtt til 12 og potetmosen er ment å rekke til alle - selvsagt må TS lage nok til at alle får en posjon mos? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hvis det er en som kommer med kjøtt til 12 og potetmosen er ment å rekke til alle - selvsagt må TS lage nok til at alle får en posjon mos? 

Om det er 12 stykker som skal ta med minst en rett hver, så er det garantert ikke kun EN som tar med kjøtt til alle. 

Hvis du skal spise 15-20 småretter, spiser du virkelig fulle porsjoner med alle disse rettene? 
Hvis du får servert potetmos, potetsalat, pasta og ris, spiser du fulle porsjoner av alle fire? Eller tar du litt av hver? 

Anonymkode: d36d2...965

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om det er 12 stykker som skal ta med minst en rett hver, så er det garantert ikke kun EN som tar med kjøtt til alle. 

Hvis du skal spise 15-20 småretter, spiser du virkelig fulle porsjoner med alle disse rettene? 
Hvis du får servert potetmos, potetsalat, pasta og ris, spiser du fulle porsjoner av alle fire? Eller tar du litt av hver? 

Anonymkode: d36d2...965

Skjønner, da er overskriften til TS uriktig for TS skal ikke lage mos til 12 hun skal blant annet lage mos som en del av 13+ retter basert på det hun skriver i HI.. Jeg leste for fort og svarte raskere igjen.. Beklager. 

Jeg ville laget av ett kilo poteter når jeg tenker meg om og leser om igjen innlegget til ts, takk for at du påpekte dette.. 

• Liker 2
Skrevet

Lærer ikke folk mengdebereging på skolekjøkkenet lengre? 
Normal mengdeberegning er 5-600 gram mat pr person til buffet. Brød kommer gjerne i tillegg. Så for ca 13 personer må det være minimum ca 8 kg mat. Til sammen. Så om Ts lager 1, kanskje 1,5 kg ferdig potetmos, så vil det være nok i massevis til 13 pax. Hvor i sll verden henter dere det fra når dere anbefaler å lage av 4 kilo poteter pluss smør og fløte, når det er 12 andre retter på bordet???

Anonymkode: 694d7...178

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lærer ikke folk mengdebereging på skolekjøkkenet lengre? 
Normal mengdeberegning er 5-600 gram mat pr person til buffet. Brød kommer gjerne i tillegg. Så for ca 13 personer må det være minimum ca 8 kg mat. Til sammen. Så om Ts lager 1, kanskje 1,5 kg ferdig potetmos, så vil det være nok i massevis til 13 pax. Hvor i sll verden henter dere det fra når dere anbefaler å lage av 4 kilo poteter pluss smør og fløte, når det er 12 andre retter på bordet???

Anonymkode: 694d7...178

Enig. Jeg klikket meg inn i tråden før dagens første kaffekopp, så begynte å lure på om jeg hadde lest fullstendig feil i HI, og TS alene skulle lage middag til 12, da jeg begynte å lese svarene 😂

Skrevet

Som flere er inne på, antall poteter blir lett veldig upresist. Jeg er selv potetbonde og dyrker poteter. De potetene jeg dyrker til pommes frites-produksjon kan ofte veie 600-900 gram for hver potet mens andre poteter man får kjøpt kan veie under tidelen. 🙂

Hvis alle skal ha potetmos som en del av en hovedrett, ville jeg regnet 250-300 gram potet pr. person.  Heller for mye enn for lite, så lag gjerne mer. Rester av potetmos kan fint oppbevares i kjøleskap noen dager, eller fryses ned til senere. Man kaster jo ikke mat...

Anonymkode: 0eb6e...1d6

• Liker 1
Skrevet
Hunter7 skrev (12 timer siden):

Kok potetene i vann som smaker som saltvann. Et par pastinakker som får koke sammen med potetene gir det lille ekstra, gjerne et par fedd hvitløk også.  Smør av syrnet fløte synes jeg smaker adskillig bedre enn vanlig meierismør. Muskat er et must. Fløte, mascarpone, eller ricotta løfter stappa opp smaksmessig.

Og ikke bruk stavmikser eller lignende - da blir stappa seig som klister. 

Den blir seig fordi du bruker salt i vannet. Kan droppe salt, bruke stavmikser og salte til slutt :)

Anonymkode: 5492a...a0f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

2 poser a 2 kg.

Anonymkode: fdb36...857

Sist jeg serverte middag til 12 stk kjøpte jeg 2 poser jeg trodde var 2 kg. Mandelpotet. De var jo 2 kg før.. 🙄

Krympflasjonen tok meg på senga med nå kun 1,5 kg per pose. 

3 kg potetstappe på mandelpotet til 12 gjester (derav 4 barn) var akkurat nok. 

Men som flere påpeker. Dersom potetmosen er èn av mange retter, trenger du ikke SÅ mye.. 

Skrevet
forkjølajente skrev (16 timer siden):

Fersk hvitløk er veldig godt i potetmos 😉

Rå hvitløk blir grønn når den er utsatt for luft lenge (1+ t).

Anonymkode: 47019...7f1

Skrevet

Og potetene skal selvfølgelig ikke kokes i salt vann... 

Det beste er å dampe mandel. Annen kokefast kan kokes. Hiv i såfall et par hvitløksfedd i vannet. Ikke raspe rå hvitløk i det du lager stappa... jeeeeez. Folk må lære seg å lage mat. 

Skrevet

Når jeg lager potetmos til meg og min samboer syns jeg det blir for lite å beregne som at jeg bare hadde brukt vanlig potet. Så jeg ville sikkert beregnet 5 store poteter per person bare for å være sikker. Ser at noen mente at man burde bruke bra med smør og fløte for at det skal bli mektig, men det er jo billigere med poteter tenker jeg. Vanlig meierismør koster jo vel over 60 kroner nå. 

Om det passer til retten syns jeg også det er godt å ha i kålrot og gulrot.

Anonymkode: 96750...cf9

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Den blir seig fordi du bruker salt i vannet. Kan droppe salt, bruke stavmikser og salte til slutt :)

Den blir seig når man bruker kokefaste. Bruk melne, salt til slutt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den blir seig når man bruker kokefaste. Bruk melne, salt til slutt. 

Han skrev jo at han brukte salt i vannet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Rå hvitløk blir grønn når den er utsatt for luft lenge (1+ t).

Anonymkode: 47019...7f1

Blir jo ikke utsatt for luft _inni_ mosen. Har ikke opplevd at hvitløken blir grønn i i mos.

blåbærpai skrev (4 timer siden):

Og potetene skal selvfølgelig ikke kokes i salt vann... 

Det beste er å dampe mandel. Annen kokefast kan kokes. Hiv i såfall et par hvitløksfedd i vannet. Ikke raspe rå hvitløk i det du lager stappa... jeeeeez. Folk må lære seg å lage mat. 

Hvorfor ikke?  🤔

Skrevet
forkjølajente skrev (1 time siden):

Blir jo ikke utsatt for luft _inni_ mosen. Har ikke opplevd at hvitløken blir grønn i i mos.

Hvorfor ikke?  🤔

Hvitløken før en mye søtere smak ved varmebehandling. 

Skrevet
blåbærpai skrev (5 minutter siden):

Hvitløken før en mye søtere smak ved varmebehandling. 

Oki, takk for svar 🙂

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Haha, moroklumpen! Da må jeg være et hederlig unntak, siden jeg aldri har opplevd seig potetstappe.
https://www.seriouseats.com/ultra-fluffy-mashed-potatoes-recipe

Endret av Hunter7
-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...