Gå til innhold

Potetmos til 12 personer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg skal på høstfest, der alle tar med et par retter hver også deler man. Vi blir 13 personer. Jeg skal blant annet lage potetmos. Hvor mange poteter ville dere brukt sånn ca? Tenker enkel potetmos med potet, melk/fløte, smør og krydder. Kom forsåvidt også gjerne med tips hvis dere har noen ess i ermet som gjør potetstappen ekstra god. 

Anonymkode: 52989...5fb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Erfaringsmessig går det mye mer potet per person til potetmos enn når man lager kokte poteter. Hvis potetene er mellomstore (ca 100 gram per stk) ville jeg nok regnet minst 3 per person, altså minst 40 poteter eller 4 kg. På den annen side: hvis alle skal ha med seg noe for å spleise, kan du kanskje kutte ned litt på mengden. 

Anonymkode: 4552f...8c4

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Fersk hvitløk er veldig godt i potetmos 😉

• Liker 2
Skrevet

Ser du nevner krydder og jeg vil anbefale muskat. Det er veldig godt. 

Hva skal de andre ha med? Du må nesten tilpasse mengden etter det også.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker krydder og smakstilsetning bør tilpasses retten. Hvilken rett skal serveres til? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor store potetene er.
Man må nok regne med 3-4 poteter per person. Og så gjerne et par ekstra..

Noe som gjør potetmosen ekstra god...? Det kommer litt an på hva som er hovedretten, men å raspe parmesan og røre det inn i mosen pleier å være ganske godt

Anonymkode: 21e5a...f9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør den mektig med fløte og smør så orker folk lite. Og lag mer enn du trenger for det er veldig kjekt å fryse ned. 

Anonymkode: 0e176...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruke pimpernell poteter. Fersk hvitløk, fløte, og meierismør. Så litt revet ost som røres inn på slutten.

Anonymkode: e98e9...bb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2 poser a 2 kg.

Anonymkode: fdb36...857

Skrevet

Salt helt til slutt, så den ikke blir seig.

Støtter at det trengs 3-4 per person.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt umulig bruke antall poteter, når poteter kommer i alt fra små nypoteter til store bakepoteter. 

150-200g potet pr porsjon er vanlig beregning. Men det er når potetmosen er ment som en del av en vanlig middagsrett hvor man fyller opptil 1/3 av tallerkenen med potetmosen. 

Til kurvfest/spleiselag så tar man ikke med fulle porsjoner av hver ting. Om en tar med biff, en annen tar med kylling, og en tredje tar med fisk, så tar de ikke 150-180g kjøtt til hver gjest, og forventer at alle skal spise opp til 600g kjøtt.... 

Jeg hadde laget potetmos på 1-1,2 kg poteter om jeg skulle hatt med til en slik type fest. 

Anonymkode: d36d2...965

• Liker 1
Skrevet

Kok potetene i vann som smaker som saltvann. Et par pastinakker som får koke sammen med potetene gir det lille ekstra, gjerne et par fedd hvitløk også.  Smør av syrnet fløte synes jeg smaker adskillig bedre enn vanlig meierismør. Muskat er et must. Fløte, mascarpone, eller ricotta løfter stappa opp smaksmessig.

Og ikke bruk stavmikser eller lignende - da blir stappa seig som klister. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
forkjølajente skrev (3 timer siden):

Fersk hvitløk er veldig godt i potetmos 😉

Karri var også overraskende godt

Anonymkode: 54a2c...638

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde laget potetmos på 1-1,2 kg poteter om jeg skulle hatt med til en slik type fest. 

Det går mye mer poteter når de er most enn om de bare er kokt, jeg ville brukt 3-4 kg poteter. 

Anonymkode: 73a76...d7b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvitløk og revet parmesan er veldig godt i potetmos, i tillegg til de vanlige krydderene. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det går mye mer poteter når de er most enn om de bare er kokt, jeg ville brukt 3-4 kg poteter. 

Min erfaring også, selv om jeg på ingen måte forstår at poteter med smør og fløte metter mindre enn vanlige poteter. Uansett, jeg bruker nøyaktig dobbelt så mye poteter når jeg lager potetmos som når jeg koker poteter. 

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er helt umulig bruke antall poteter, når poteter kommer i alt fra små nypoteter til store bakepoteter. 

150-200g potet pr porsjon er vanlig beregning. Men det er når potetmosen er ment som en del av en vanlig middagsrett hvor man fyller opptil 1/3 av tallerkenen med potetmosen. 

Til kurvfest/spleiselag så tar man ikke med fulle porsjoner av hver ting. Om en tar med biff, en annen tar med kylling, og en tredje tar med fisk, så tar de ikke 150-180g kjøtt til hver gjest, og forventer at alle skal spise opp til 600g kjøtt.... 

Er du gal? Det er ikke i nærheten av nok! Da er fatet tomt lenge før sistemann får forsynt seg! 

Anonymkode: e6783...01d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Karri var også overraskende godt

Anonymkode: 54a2c...638

Karve også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er du gal? Det er ikke i nærheten av nok! Da er fatet tomt lenge før sistemann får forsynt seg! 

Men det skal ikke serveres som en del av EN rett, det er 12 stykker som har med flere retter, det skal altså være 15-20 retter på bordet. 

Hadde det blitt servert EN type kjøtt, EN grønnsaksrett, og kun EN har med potet, så ja, det er alt for lite. Da fyller mam gjerne en tredjedel av tallerken med potetmos. Men ikke på en kurvfest hvor det er 15-20 retter, da er det sjeldent mer enn 3-4 spiseskjeer med potetmos pr pers.

Til kurvfester/koldtbord så er det helt normalt å halvere porsjonene på maten man skal ha med/servere, fordi det blir så mange retter. 

Typisk en tapas, så serveres det 1-2 småpoteter pr pers. Det er mer enn nok til ett slikt måltid, selv om man font spiser 6-7 små poteter om det kun serveres en karbo-kilde og en protein-kilde. Men det holder i massevis med 1-2 småpoteter når det er 3 karbo-kilder, og 3 protein-kilder. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å svare på uten å vite hva de andre skal ha med.

Men gitt at 12 stykker skal ha med minst én ting hver, er mengdene som nevnes i denne tråden helt syke.

For å forklare det med t-skje. Om 12 stykker skal ta med én rett hver, så skal volumet av denne retten tilsvare det personen som tar det med klarer å spise. Og jeg skulle likt å se personen som foreslo det spise 4kg mat til et måltid 😂

Anonymkode: 5a742...106

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...