AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #21 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Migrene smerter er som oftest ensidig og har også oftest flere medfølgende tilleggssymptomer enn nevnt i hi så jeg vil ikke hatt migrene som første mistanke. Anonymkode: a6c79...093 Barnemigrene og voksem migrene er også to helt forskjellige ting. Min datter har barnemigrene ts hun får da feber, oppkast, ekstremt vondt i hode, svimmel og sover mye. Den er sterk i følge legen, migrene hos barn kan også være vondt i magen. Min datter derimot har blitt sjekket, blodprøve og mr tatt før de satt migrene som diagnose. Jeg krevde mr av hode, etter det fikk vi henvisning til en fantastisk barnelege. Vi har fått medisiner (triptaner) den tar hodesmerte å forkorter anfallene. Barn skal ikke ha vondt i hode, det er ikke innfor. Så krev utredning. Lykke til Anonymkode: 0a8ba...d57 1
forkjølajente Skrevet 6. oktober 2025 #22 Skrevet 6. oktober 2025 Ikke usannsynlig at det er fordi hun ikke brillene nok, samt drikker lite. Få henne til å gjøre begge deler noen uker og jeg tipper hun blir kvitt hodepinen 👍 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #23 Skrevet 6. oktober 2025 Jeg hadde ofte hodepine som barn og ungdom som aldri ble utredet, har også hodepine nå som voksen. Men tror det kommer mest av stiv nakke og kanskje det er en feilstilling etc man aldri har utredet. Kunne sikkert vært migrene men har alltid tenkt at det var/ er nakken. Var nok mye anspent på skolen og mye stillesitting og ensidig bevegelse på skolen, jeg hadde nesten aldri hodepine i ferier. Hatt hodepine både på en side og som trykkende over hele hodet. Vil anbefale og ta røntgen, og gå til kiropraktor/naprapat/fysioterapeut. Anonymkode: 824ea...e22
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #24 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Migrene smerter er som oftest ensidig og har også oftest flere medfølgende tilleggssymptomer enn nevnt i hi så jeg vil ikke hatt migrene som første mistanke. Anonymkode: a6c79...093 Barne migrene fungerer helt anderledes. Har 2 som fikk diagnose når de var 5 år. De kunne ha press fremme i panna, til tider hele hodet, så stjerner, kaster opp og svimmel. Nå er de 19 og 21 og har migrene enda. Og ene har som et pannebånd sim strammer med oppkast og stjerner, den andre har kun på høyre side, ser da ikke på venstre øye når smertene på høyre side starter, kvalm og oppkast. Hvis de ikke tar migrene medisiner raskt nok Anonymkode: cdaa2...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #25 Skrevet 6. oktober 2025 Kan være migrene. Jeg hadde barnemigrene i flere år på barneskolen. Den satt i/rundt det ene øyebrynet mitt. Mistet nesten ett helt år på skolen pga. av det. Anonymkode: 33bd7...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #26 Skrevet 6. oktober 2025 Tauriela skrev (52 minutter siden): Hodepinen sitter ofte foran i pannen. Vil hun si at føler som et bånd? ‘Smertene beskrives som et stramt bånd over pannen og rundt hodet’ Hvis så, høres det ut som typisk spenningshodepine. Som andre sier, før hodepinedagbok. Anonymkode: c0f13...18a
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #27 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Migrene smerter er som oftest ensidig og har også oftest flere medfølgende tilleggssymptomer enn nevnt i hi så jeg vil ikke hatt migrene som første mistanke. Anonymkode: a6c79...093 Det ville jeg. Migrene er ikke alltid ensidig. Dette høres ut som migrene. Anonymkode: b6d82...af4 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #28 Skrevet 6. oktober 2025 Tauriela skrev (27 minutter siden): Men er det vanlig å ha det over flere år på en sånn måte at det påvirker skolehverdag, trening og alt? Syns ikke det høres helt greit ut å ha det sånn jeg da🙈 Ja. Få henne til legen. Si du mistenker migrene. Anonymkode: b6d82...af4 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #29 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vil hun si at føler som et bånd? ‘Smertene beskrives som et stramt bånd over pannen og rundt hodet’ Hvis så, høres det ut som typisk spenningshodepine. Som andre sier, før hodepinedagbok. Anonymkode: c0f13...18a På barn kan det være anderledes. Har selv 2 ungdom som fikk diagnose migrene når de var 5 år Anonymkode: cdaa2...7a7 1
Sinsiew Skrevet 6. oktober 2025 #30 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Migrene smerter er som oftest ensidig og har også oftest flere medfølgende tilleggssymptomer enn nevnt i hi så jeg vil ikke hatt migrene som første mistanke. Anonymkode: a6c79...093 Det stemmer da ikke. Min migrene er aldri ensidig. Den sitter midt mellom øyenbrynene, og min nevrolog har aldri kommentert på at det er uvanlig. I tillegg er det slett ikke alltid jeg har andre tilleggssymptomer. Spesielt gjaldt dette for når jeg var ungdom og hadde en hodepine som satt seg i panna. Det er faktisk akkurat slik jeg beskrev min migrene da jeg var barn; at jeg hadde vondt i panna. Hele panna. Så det kan absolutt være migrene. Uavhengig, er legen det rette stedet å begynne. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #31 Skrevet 6. oktober 2025 Tipper barnemigrene. Be om henvisning til spesialist Anonymkode: 4234f...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #32 Skrevet 6. oktober 2025 Hvis legen har sjekket at det ikke er noe farlig er det mest sannsynlig nevroplastisk og nervesystemet. Ville testet vagusbehandling! Anonymkode: f48fc...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #33 Skrevet 6. oktober 2025 Virker jo ikke som om jenta er utredet, man kan ha alt fra hjernekreft til medfødte aneurismer, migrene osv. Synes det er veldig merkelig at det ikke er blitt tatt mer seriøst... De fleste jeg kjenner som har hatt hodepine som barn nå i nyere tid er blitt utredet og det er usedvanlig mange barn med migrene. Og bare på de siste 5 årene har vi hatt to barn på hver sin kant med hjernekreft i kretsen vår. Hodepine skal tas seriøst, det er ikke normalt å ha hodepine hver dag uten at man vet hvorfor. Anonymkode: 033c3...e15 1 2
Tauriela Skrevet 6. oktober 2025 Forfatter #34 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): om det har vært så plagsomt, så må jeg si det er ufattelig tafatt av deg som forelder å ikke få det sjekket skikkelig ut mer enn en gang hos legen. Anonymkode: 02448...57b Som skrevet i innlegget, jeg har fulgt henne til lege, kiropraktor og til optiker. Faktisk har vi vært i kontakt med skolen også for å gre ut om det var noe i det sosiale som kunne være stressende. Vært på flere samtaler der og med helsesykepleier. Og så skulle man gi det tid imellom alle disse for å vente på bedring. Så har det blitt bedre i perioder men kommet tilbake igjen. Føler jeg har gjort alt jeg som forelder kan, derfor spurte jeg nå også om råd fra andre. Så tafatt kan man være.
Tauriela Skrevet 6. oktober 2025 Forfatter #35 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvis legen har sjekket at det ikke er noe farlig er det mest sannsynlig nevroplastisk og nervesystemet. Ville testet vagusbehandling! Anonymkode: f48fc...a3e Legen har ikke testet noen ting, men avskrev det som stress 🫣 hva innebærer nevroplastikk? Vagusbebehandling er pusteteknikk og avspenning?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #36 Skrevet 6. oktober 2025 Kan være jernmangel Anonymkode: e67b9...6b8
Tauriela Skrevet 6. oktober 2025 Forfatter #37 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan være jernmangel Anonymkode: e67b9...6b8 Det skal jeg be om å få sjekket! Takk
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #39 Skrevet 6. oktober 2025 Vår hadde ekstremt med hodeverk i den alderen, det viste seg å være dvitaminmangel. Daglig dose med dvitaminer kurerte alt. Noe så ufattelig enkelt. Krev skikkelig undersøkelse, med blodprøver for evt mangler. Dersom barnet har redusert livskvalitet (mao ikke orker alt jevnaldrende orker) så skal det undersøkes skikkelig. Anonymkode: 66e0b...e14 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #40 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt feil påstand av optikeren, selv en så liten styrke kan ha mye å si. Jeg slet veldig med hodepine som barn, det ble føyset vekk av mine foreldre som alt mulig i gaten drikk mer, sov mer, gå ut og få luft, du blir firkantet i øynene av å se på tv ect. Da jeg begynte på ungdomsskolen var det heldigvis en vettug lærer som ba mine foreldre ta meg med til optiker, så gjort, og jeg hadde - 0.25 på ett øye og -0,5 på det andre. Fikk briller, primært bare til lesing, men jeg brukte dem etterhvert hele tiden fordi det var fantastisk å faktisk kunne se skikkelig. Hodepinen forsvant etter noen uker når synet var tilvent brillene. Det er slitsomt å ha lyne som hele tiden forsøker å kompensere for dårlig syn, selv om det ikke er massiv forskjell fra. normalen. Få datteren din til å faktisk bruke brillene sine, det kan utgjøre hele forskjellen. Anonymkode: 40d2c...465 Etter at jeg leste HI tenkte jeg straks på dette med briller og ville rådet til det samme som den personen over. Sjekk styrken på nytt om det ikke er gjort og be barnet om å gå med briller mye mer en periode. Det er værtfall verdt å sjekke ut! Anonymkode: a5e68...362
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå