Gå til innhold

Hva tenker du om janteloven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De ti budene i Janteloven: 

Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.

Du skal ikke tro du vet mer enn oss.

Du skal ikke tro du er mer enn oss.

Du skal ikke tro at du duger til noe.

Du skal ikke le av oss.

Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.

Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

Du skal ikke tro at du er noe.

Du skal ikke tro du er like meget som oss.

Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

Anonymkode: 2da37...19d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er bedre enn dere.

Jeg vet mer enn dere.

Jeg er mer enn dere.

Jeg duger til masse.

Jeg ler av dere.

Jeg vet at mange bryr seg om meg.

Jeg kan lære dere mye.

Jeg vet at jeg er noe.

Jeg vet at jeg er like meget som dere.

Jeg vet at jeg er klokere enn dere.

Det er hva jeg mener om janteloven.

Anonymkode: b0c41...fd1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo for å holde folk nede. Helt siden jeg lærte om janteloven på barneskolen, så skjønte jeg at dette bare var negativt. 

Anonymkode: b7081...97b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes ikke noe om den. Den er ikke utviklingsfremmende, og hemmer vekst for de som tror på det. 

Du skal tro at du kan.

Du skal tro at du er verdt å bli lyttet til.

Du skal tro at du har noe å bidra med.

Du skal tro at du duger.

Håper du ler med oss.

Du skal tro at du er verdt å bry seg om.

Du kan noe som andre ikke kan.

Du skal tro at du er noe.

Du skal tro at du er god.

Du skal tro at du kan utgjøre en forskjell.

Det kan være mange grunner til at andre mennesker strever i livet.

Det som ofte er felles for at de lykkes er at de har tro på seg selv, eller at andre har tro på dem.

Jeg heier på alle som har lyst til å utgjøre en forskjell for seg selv eller andre mennesker.

Anonymkode: 8893e...33e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En fin "lov".

Anonymkode: 1faf8...ddf

Skrevet

Glad jeg alltid har hatt det i meg. At jeg heier på folk rundt meg. Å gleder meg over andres medgang lykke og alt. Folk med komplekser som holder på slik å drar andre ned…

Anonymkode: 4ea4a...6c0

Skrevet

Den er dum den

Anonymkode: 18659...27b

• Nyttig 1
Skrevet

Janteloven er dum og utdatert.

Anonymkode: 3ff82...74a

• Nyttig 1
Skrevet

Min forrige arbeidsplass praktiserte janteloven ganske hardt! Er evig glad for jeg ikke jobber der mer. Ugler hele jævla gubbegjengen (ja var i oljeindustrien faktisk)

Anonymkode: f6cc4...3aa

Skrevet (endret)

Litt bakgrunn her:

Janteloven var skrevet av Aksel Snademose i 1933 i verket En flyktning krysser sitt spor. Og var ment som en kritikk mot de "høyverdige", religiøse menneskene i skandinaviske småsteder som holt folk nede for å bevare sin egen status.

Det vi tenker på som Janteloven i dagligtale er ikke det samme som det var originalt tenkt. 

Endret av Lunda
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er en skikkelig uting og har følt det på kroppen selv en gang jeg gjorde noe bra, og det var ikke på måte på hvordan noen hadde et ønske om å slå ned på dette.

Anonymkode: 0e480...0cd

Skrevet

Egentlig er jeg i mot den. For vanlige folk.

Men med et samfunn som dyrker frem narsissisme over en lav sko.. disse selvopptatte drittsekkene kan godt ta en kikk på janteloven.

Anonymkode: 40c50...b6a

Skrevet

Jeg hater den. Jeg vet jeg er bedre enn de fleste andre, og er lei av å late som noe annet.

Anonymkode: 00df8...3f1

Skrevet

Den kan nesten forveksles med det uoffisielle regelverket på kg. Men det mangler en "du skal ikke tjene mer enn oss". 😅

Anonymkode: 24544...164

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Egentlig er jeg i mot den. For vanlige folk.

Men med et samfunn som dyrker frem narsissisme over en lav sko.. disse selvopptatte drittsekkene kan godt ta en kikk på janteloven.

Anonymkode: 40c50...b6a

Det finnes en mellomting, men det er jo ganske ekstremt i Norge. I andre land er ikke sett på noe galt å snakke positivt om seg selv og komme med litt selvskryt der en har grunn for det, i Norge blir man sett stygt på i samme situasjon 

Kan ta et eksempel fra en nordmann som ikke er typisk norsk der. Magnus Carlsen har null problem med å si at han har vært best lenge, og fortsatt er det, noe som er en ren faktaopplysning, og det er kun nordmenn som reagerer negativt på slikt, sjakkfans ellers i verden tenker mer at han har all grunn for å si han er best. Så janteloven sitter dypt desverre, ingen skal jo tro de er noe, og ihvertfall ikke ytre det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det finnes en mellomting, men det er jo ganske ekstremt i Norge. I andre land er ikke sett på noe galt å snakke positivt om seg selv og komme med litt selvskryt der en har grunn for det, i Norge blir man sett stygt på i samme situasjon 

Kan ta et eksempel fra en nordmann som ikke er typisk norsk der. Magnus Carlsen har null problem med å si at han har vært best lenge, og fortsatt er det, noe som er en ren faktaopplysning, og det er kun nordmenn som reagerer negativt på slikt, sjakkfans ellers i verden tenker mer at han har all grunn for å si han er best. Så janteloven sitter dypt desverre, ingen skal jo tro de er noe, og ihvertfall ikke ytre det 

Da må de søren meg være best og 😂 Da er det greit synes jeg. 

Anonymkode: 8893e...33e

Skrevet

Det er litt bra og en del dårlig. 

Det er jo fint med nordmenn at vi er ganske direkte, ydmyke og ikke har så mye hirarki, Jeg har jobbet med mange fra andre land, og i et fransk firma så måtte de franske ha kurs om nordmenn fordi det ble så mange kulturkræsj. Hva de kunne forvente feks. Og der var det blant annet at de måtte ikke bli overrasket om "sekretæren" (!) uttalte seg i et møte, for alle nordmenn følte at de hadde rett til å uttale seg i et møte. Man hilste på alle, for alle var viktige. Det var ikke så mye hierarki i Norge. Slike ting, som fikk meg til å reflektere over noen kulturelle særegenheter. Så det ligger jo en del gode verdier i å "trykke" de sterkeste og beste litt ned mot jorden..slik at de ikke hever seg over de andre. Det er jo flaut når noen tror de er så dritbra. Vi himler med øynene, så det er ikke bare dårlig at man er litt jordnær-. 

En amerikaner vil jo ha store problemer med dette. De tror de er noe, de skal overstråle hverandre. De er best i verden osv. For oss blir det litt mye kanskje.,. og jeg delvis glad for at det er slik. 

Samtidig er det en veldig konformitet over det hele, som jeg slett ikke liker. 

Anonymkode: a9b09...b7b

Skrevet

Hater de som lever etter Janteloven og ikke unner noen å være stolt av seg selv! 

Anonymkode: 3b4ac...8e1

Skrevet

Den hører hjemme i søppelbøtta. Er vel nesten bare her på berget f.eks ekstremt gode prestasjoner på skolen eller at man kan si at man er best til noe blir sett på som noe negativt 

Skrevet
Lunda skrev (13 timer siden):

Litt bakgrunn her:

Janteloven var skrevet av Aksel Snademose i 1933 i verket En flyktning krysser sitt spor. Og var ment som en kritikk mot de "høyverdige", religiøse menneskene i skandinaviske småsteder som holt folk nede for å bevare sin egen status.

Det vi tenker på som Janteloven i dagligtale er ikke det samme som det var originalt tenkt. 

Men passer fortsatt ekstremt godt om religiøse, uansett tro. 

I den mer gemene betydning har den fortsatt et altfor sterkt fotfeste også i øvrig befolkning. Vi elsker å tråkke hverandre ned i Norge. 

Anonymkode: 3fc3f...32b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...