Gå til innhold

Rare kviser (bilde) Noen som vet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sønnen min har slitt med akne en stund. Han har to ganger hatt en stor byll på kinnet som har blitt tømt hos lege. ( der hvor det røde tette partiet på kinnbenet er - se bildet)Det er 2 måneder siden den ble tømt sist. Han har gått på Tetracyclin × 2 siden da. ( Hadde en kur for ca 1,5år siden også) Han er henvist til hudlege, men har ikke fått time enda.

Bilde: Kvisene danner nesten en lys ring, og området inni føles bittelitt numment og er helt aknefritt. Det går også en slags "sti" av kviser fra munnområdet og ned til halsen. Noen som har vært borti lignende?20251005_125430.thumb.jpg.9e23be8fdb7ef080c3dda778eedf39ea.jpg20251005_125430.thumb.jpg.9e23be8fdb7ef080c3dda778eedf39ea.jpg

20251005_125435.jpg

Anonymkode: 3e392...1e8

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når er timen hos hudlege?  Har du råd ville jeg gått privat hvis det er lenge til.

Dette ser ut som noe som bør sjekkes av lege..

Anonymkode: c6ecb...066

• Liker 4
Skrevet

Har ikke fått noen dato hos hudlege enda. Skal sjekke privat hudlege.

Skrevet

Det er alvorlig akne. Dessverre er det noen som får dette.

Ta det med hudlegen du.

Anonymkode: b82a6...1d7

• Liker 2
Skrevet

Stakkars gutt. Hadde tatt han med privat med én gang. Han skal ikke trenge å ha det sånn, dessuten vil han få arr som aldri forsvinner. 

Har selv vært plaget med kviser, og det var ingen voksne som tok meg alvorlig.  Fikk ikke kontroll på det før jeg selv gikk privat etter jeg ble 18 år. Dyrt, men verdt det. Fikk isotretinoin. Har fremdeles stygge og sjenerende arr. 

Anonymkode: e9c88...8a8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Han bør sees til av hudlege.

I mellomtiden bør han smøre oftere med fuktighetskrem. Huden ser noe tørr ut, og det kan gjøre at han får mer arr. 

Anonymkode: dd530...227

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Han går som sagt på tetracyclin nå ( i ca 1,5mnd) og er henvist til hudlege, men der er det en del ventetid så har ikke fått noen dato. Så vi bestiller hos privat nå. 

Er det noen betingelser for å starte med isotretnoin? Dette er hans andre runde med Lymecyclin. Han skal egentlig fortsette behandlingen i 1,5 måned til. Han ble ganske bra forrige gang, men det varte bare i ca 8 måneder.

Kan han starte direkte på isotretnoin etter seponering av Lymecyclin?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar. Han går som sagt på tetracyclin nå ( i ca 1,5mnd) og er henvist til hudlege, men der er det en del ventetid så har ikke fått noen dato. Så vi bestiller hos privat nå. 

Er det noen betingelser for å starte med isotretnoin? Dette er hans andre runde med Lymecyclin. Han skal egentlig fortsette behandlingen i 1,5 måned til. Han ble ganske bra forrige gang, men det varte bare i ca 8 måneder.

Kan han starte direkte på isotretnoin etter seponering av Lymecyclin?

Så fint. Fikk skikkelig vondt av han.  Det der kan være hardt for psyken.

For kvinner er det blodprøver og negativ graviditetstest ved hver nye resept. Med menn tror jeg det kun et blodprøver.  Det med lymecyclin vet jeg ikke, men det vet garantert hudlegen. 

Ønsker alt godt til gutten din. ❤️

Anonymkode: e9c88...8a8

Skrevet

Her er det isotretinoin som gjelder. Ikke stå i kø, gå privat. Og ja, man kan gå rett fra lymecyklin (for meg på mange måter ubrukelig) til isotretinoin (for meg på alle måter livsendrende).

Hvis dere holder til i eller nær Oslo, kan dere få navnet på verdens fineste hudlege.

Anonymkode: 7c696...3f9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hudlege og isotretinoin! Det er langvarig, kan ha bivirkninger, og må følges opp med regelmessige blodprøver, men han må jo ha mer hjelp! 

Datteren min fikk et nytt liv, og var motivert for å fullføre til tross for bivirkninger!

Ikke vent på offentlig hudlege om det er lang ventetid der dere bor!

Anonymkode: cb051...06e

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 11.36):

Har ikke fått noen dato hos hudlege enda. Skal sjekke privat hudlege.

Jeg tok med sønnen min til privat hudlegeklinikk en gang for samme problem (alvorlig akne), etter at fastlegen forkynte at det ikke ville bli gitt mer tetracyklin mot kvisene til tenåringen min (hadde da gått på dem i to år). Han (fastlegen) hadde ikke lov å skrive ut isotretinoin, så da måtte vi til spesialist, altså hudlege.

Ringte og fikk time nesten med en gang, kunne dra dit noen dager etterpå bare. Fikk resept på isotretinoin, som i løpet av to måneder friskmeldte hele ansiktet til tenåringen, ingen kviser mer. Han gikk på kuren i totalt sju måneder, ble helt kvitt kviseproblemet og de har aldri kommet tilbake. Ansiktet er heldigvis fritt for arr også, til tross for skikkelige dype og store kviser i de verste årene. Det er noen år siden nå.

Anbefaler å gå privat og heller betale det det koster. Det var verdt det for vår del. Første timekonsultasjonen der kostet 1200 - 1500 kr. Oppfølgningstimen senere var billigere, men husker ikke nå hva den kostet.

PS!

Isotretinoin KAN ha bivirkninger, men sønnen min opplevde ingen, annet enn ganske tørr hud og lepper. Dette kjøpte jeg kremer og slikt for, så det hjalp. Han følte seg uansett ikke plaget av det. En god bivirkning av medisinen var at den også gjorde at håret aldri ble fett. Det beholdt et nyvasket utseende uansett, ikke noe hårfett i det hele tatt :) 

Endret av Million
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...