DesmondMiles Skrevet 7. oktober 2025 #61 Skrevet 7. oktober 2025 Jeg har faktisk aldri gjort lekser hjemme utover å øve til prøver. Gikk på skole i Frankrike frem til 5. klasse, det var det ikke lekser. Heldagsskole som var helt gratis FTW - altså ingen utgift til SFO. I Norge så var nivået så lavt når jeg kom hjem at rakk å gjøre alle «lekser» i timene. Hva gjorde jeg hjemme? Bidro med hus- og hagearbeid fra 12-årsalder, drev med idrett, lekte aktiv lek ute med kompiser året rundt, og leste bøker for moro skyld. Jeg måtte faktisk kutte ned på lesingen i perioder, fordi jeg ble for sliten av det, og satt oppe for lenge før jeg la meg. Jeg har endt opp med bachelor og en master på to forskjellige felt.
solsolsol Skrevet 7. oktober 2025 #62 Skrevet 7. oktober 2025 DesmondMiles skrev (17 minutter siden): . Hva gjorde jeg hjemme? Bidro med hus- og hagearbeid fra 12-årsalder, drev med idrett, lekte aktiv lek ute med kompiser året rundt, og leste bøker for moro skyld. Dette! Ingen av ungene i klassene til mine barn leser i nærheten av så mye som mine unger gjør. Kanskje fordi de ikke forbinder lesing med lekser =kjedelig. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2025 #63 Skrevet 7. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 19.03): Man trenger iallfall ikke lure på hvorfor skolevegring er et større problem i dag enn tidligere. “Barnet mitt vil ikke kjenne ubehag, så da skal det slippe”-holdningen er noe stadig flere (ressurssvake) foreldre får plage samfunnet med, til stor skade for både egne barn, skolen og andre elever. Men man trenger egentlig ikke lure på hvor de har det fra, mange godt utdannede psykologer og spesialpedagoger har forfektet varianter av dette standpunktet i årevis. Anonymkode: 20c78...650 Skolevegring kommer av at skolehverdagen har blitt helseskadelig for nevrodivergente barn. De fleste autister får skolevegring. En langt mindre andel av barn med normalt nervesystem utvikler skolevegring. Mitt nevrodivergente barn har ikke "litt ubehag". Det har lidelser som barn skulle fått slippe å ha, og som du slipper å vite hva er. Barn på cellegift og med de fleste andre alvorlige sykdommer har det bedre enn mitt barn hadde det da det ble sykt av belastningen med vanlig skole. Vi foreldre er ressurssterke personer med høy utdannelse og attraktive jobber. Foreldrene mine brukte mer tvang på samme problemstilling med ett av sine barn, d ahverken diagnose eller riktig håndtering var kjent. Det førte ikke til noe annet enn ødelagt oppvekst, ødelagte relasjoner og uføretrygd, tross eksepsjonelt gode evner hos barnet. Barn går på skole hvis skolen klarer å gi dem et tilbud som er riktig for dem, i tide før de krasjer. Brannslukking etterpå er ikke så effektivt på et knekt barn. Anonymkode: ae4a8...c72
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2025 #64 Skrevet 7. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det ikke flaut for barna å møte opp på skolen uten å ha gjort leksene sine ? Barn har da ikke noe vondt av å måtte gjøre litt lekser etter skoletid. Anonymkode: 223ae...5b6 Hvis barna synes det er flaut inspirerer det dem kanskje til å gjøre lekser. Anonymkode: 4c653...405
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2025 #65 Skrevet 7. oktober 2025 Melodiana skrev (På 6.10.2025 den 9.28): Jeg setter meg ned med barna for å jobbe med leksene. Det er min måte å følge opp skolearbeidet, se deres individuelle utvikling og holde meg oppdatert på barnas skoledag. Har dere leksefri hjemme? Leksefri: Tina-Mari lar barna slippe lekser Mange foreldre som ikke bryr seg i det hele tatt om barnas utdannelse og overlater alt til andre. Samme med oppdragelse. Hun der er en av dem tror jeg. Anonymkode: e0458...df2 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #66 Skrevet 8. oktober 2025 DesmondMiles skrev (12 timer siden): Jeg har faktisk aldri gjort lekser hjemme utover å øve til prøver. Gikk på skole i Frankrike frem til 5. klasse, det var det ikke lekser. Heldagsskole som var helt gratis FTW - altså ingen utgift til SFO. I Norge så var nivået så lavt når jeg kom hjem at rakk å gjøre alle «lekser» i timene. Hva gjorde jeg hjemme? Bidro med hus- og hagearbeid fra 12-årsalder, drev med idrett, lekte aktiv lek ute med kompiser året rundt, og leste bøker for moro skyld. Jeg måtte faktisk kutte ned på lesingen i perioder, fordi jeg ble for sliten av det, og satt oppe for lenge før jeg la meg. Jeg har endt opp med bachelor og en master på to forskjellige felt. Dette er noe mange glemmer. Virker som folk ikke tenker at det er mye annen læring barn og trenger å lære. Det å re senga, lage mat, hjrlpe til i hagen osv. Så ved å ha mye lekser som en del skoler driver med mister de da mye læring som også er viktig å lære. Anonymkode: 8720d...734 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå