Melodiana Skrevet 6. oktober 2025 #1 Skrevet 6. oktober 2025 Jeg setter meg ned med barna for å jobbe med leksene. Det er min måte å følge opp skolearbeidet, se deres individuelle utvikling og holde meg oppdatert på barnas skoledag. Har dere leksefri hjemme? Leksefri: Tina-Mari lar barna slippe lekser 2 1
mommyaka Skrevet 6. oktober 2025 #2 Skrevet 6. oktober 2025 Hvordan er det leksefri hjem de gjør lekser hjemme? 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #3 Skrevet 6. oktober 2025 Det er en veldig viktig og fin stund for oss. Selv om jeg ikke er lærer/pedagog tror jeg at jeg/vi kommer med et viktig bidrag, der vi kan gi personlig oppmerksomhet over tid, og også kjenner barna godt - og kan bruke det i hvordan læring skjer. Har også vokst opp slik. At stunden med lekser var veldig hyggelig. Etterhvert gikk den over til høring etter at jeg selv hadde lest, særlig før prøver. Ringte hjem også godt ute i høyere utdannelse da det var noe jeg ikke forstod. De kunne jo ikke hjelpe lenger, men de kjente meg og hvordan jeg lærer, så de hjalp meg å snakke gjennom problemstillingen. Anonymkode: c81d8...c01 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #4 Skrevet 6. oktober 2025 Nei. Vi lærer barna at når de har fått beskjed om å jobbe med en oppgave hjemme, så må de gjøre det. gode arbeidsvaner for skole og leksearbeid læres tidlig, og noe som kommer godt med når de blir eldre. For på ungdomsskolen må de øve og gjennomføre prøver selv om det er kjedelig med lekser. Det samme på vgs og ved høyere utdanning. Alt for mange som lærer barna sine at de skal få gjøre akkurat hva de vil, og ingen kan tvinge de. Det ser man jo på holdningene og oppførselen til mange elever på skolen i dag. Anonymkode: 4279b...484 5 1 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #5 Skrevet 6. oktober 2025 Melodiana skrev (3 minutter siden): Jeg setter meg ned med barna for å jobbe med leksene. Det er min måte å følge opp skolearbeidet, se deres individuelle utvikling og holde meg oppdatert på barnas skoledag. Har dere leksefri hjemme? Leksefri: Tina-Mari lar barna slippe lekser Gjør det samme som deg. Tenker det er viktig å følge med på hva barna holder på med, og ev avdekke ting de synes er vanskelig. Anonymkode: 80ba2...cee 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #6 Skrevet 6. oktober 2025 Jeg beklager så mye å være slik menneske som jeg er, men alle mine fordømmer blomstrer opp av denne artikkelen. Alt fra at hun heter Tina-Mari med bindestrek, at hun har fire barn, at hun åpenbart sliter med å sette grenser for sine egne barn når hun sier at hun ikke vil lage dårlig relasjon med barna, fordi hun må kreve at de gjør leksene. Så barna gjør leksene bare når de selv vil!! Det er nesten som denne artikkelen var laget for å illustrere for oss andre, hva slags mennesker er forkjempere for leksefri. Ingen av hennes barn skal få muligheter til å studere mastergrad, nei.. 😶 Anonymkode: 3c097...b0d 14 8
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #7 Skrevet 6. oktober 2025 Nå går min på vgs, men da hun gikk de første årene på barneskolen, gjorde vi lekser hjemme. Fra 4./5.klassen av, gjorde hun leksene på skolen, og det samme nå når hun går på vgs. Sånn sett har hun vært veldig sjøldreven og veldig enkel å lære bort til, så hun har bare gjort ting av seg selv. Karakterene er det ingenting å utsette på, så vi har egentlig bare vært overflødig med mindre hun spesifikt spør om hjelp. K37 Anonymkode: af4f2...556
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #8 Skrevet 6. oktober 2025 Jeg er lærer selv og er både for og imot. Vi har mye å gjøre, og noen ganger bare gir jeg ett eller annet i lekse. Har ikke tid til å alltid lage "meningsfulle" lekser. Og mange elever trenger strengt tatt ikke repetisjonen. Mens noen trenger å øve. De som trenger å øve, for eksempel dyslektikere eller de som synes f.eks matte er vanskelig, bør gjøre litt oppgaver hjemme. Og alle bør lese litt. Jeg liker best de leksene hvor elevene skal øve til prøver, øve til og bli ferdig med presentasjoner og prosjekter og spille inn leselekser (så vi kan lytte til uttale og leseflyt). Jeg har også gitt i lekse at elevene skal forbedre oppgaver, for eksempel en tekst de har skrevet. Har også hatt timer hvor elevene får et hefte med oppgaver. Blir de ikke ferdig med heftet ila timen, må de gjøre resten i lekse. Selvfølgelig tilpasset elever som trenger det, og heftet er kort nok til at elevene skal klare å gjøre det ferdig i timen hvis de jobber konsentrert og effektivt. Men jeg har aldri tvunget, og jeg har hatt elever som ikke har gjort lekser. Ikke av samme grunn som hun i artikkelen, men fordi foreldrene ikke klarer å ta kampen. Og jeg orker rett og slett ikke ta den kampen selv. De aller fleste gjør lekser. Anonymkode: 6810a...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #9 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er lærer selv og er både for og imot. Vi har mye å gjøre, og noen ganger bare gir jeg ett eller annet i lekse. Har ikke tid til å alltid lage "meningsfulle" lekser. Og mange elever trenger strengt tatt ikke repetisjonen. Mens noen trenger å øve. De som trenger å øve, for eksempel dyslektikere eller de som synes f.eks matte er vanskelig, bør gjøre litt oppgaver hjemme. Og alle bør lese litt. Jeg liker best de leksene hvor elevene skal øve til prøver, øve til og bli ferdig med presentasjoner og prosjekter og spille inn leselekser (så vi kan lytte til uttale og leseflyt). Jeg har også gitt i lekse at elevene skal forbedre oppgaver, for eksempel en tekst de har skrevet. Har også hatt timer hvor elevene får et hefte med oppgaver. Blir de ikke ferdig med heftet ila timen, må de gjøre resten i lekse. Selvfølgelig tilpasset elever som trenger det, og heftet er kort nok til at elevene skal klare å gjøre det ferdig i timen hvis de jobber konsentrert og effektivt. Men jeg har aldri tvunget, og jeg har hatt elever som ikke har gjort lekser. Ikke av samme grunn som hun i artikkelen, men fordi foreldrene ikke klarer å ta kampen. Og jeg orker rett og slett ikke ta den kampen selv. De aller fleste gjør lekser. Anonymkode: 6810a...d8a Dette synes jeg var veldig kunnskapsløst fra en lærer. Jeg fikk nesten utelukkende toppkarakterer - gikk ut med bare to 5ere, og kunne velge ganske fritt i studier. Hadde også valgfag som avansert matte, et språkfag nummer tre. I stedet for ekstra kroppsøvning, eller bilteori, som de fleste valgte. Og stor ære og takk til foreldrene mine for det. Ikke fordi de maste og krevde. Men fordi at dette med lekser og øving var så lystbetont, og finne stunder mellom oss. Anonymkode: c81d8...c01 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #10 Skrevet 6. oktober 2025 Selv mener jeg at med de lange dagene mange har på skolen, burde fritid være fritid. Evnt kun leselekse og da eks mandag: i norsk boka, tirsdag: samfunsfag: onsdag: engelsk, torsdag: evnt andre fag. Men så har en og et stort men. Vi så her så klarte ikke skolen å gjøre det de skulle, ungene fikk ikke den hjelpen de hadde rett på og dermed jobbet vi mye med faglig hjemme for at de ikke skulle falle av lasset helt faglig. Tilogmed ppt reagerte på skolen og kommunen, ble klaget inn til statsforvalter og de fant mange feil og at de brøyt opplæringsloven, enda fortsatte skole og kommune Anonymkode: 8720d...734
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #11 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er lærer selv og er både for og imot. Vi har mye å gjøre, og noen ganger bare gir jeg ett eller annet i lekse. Har ikke tid til å alltid lage "meningsfulle" lekser. Og mange elever trenger strengt tatt ikke repetisjonen. Mens noen trenger å øve. De som trenger å øve, for eksempel dyslektikere eller de som synes f.eks matte er vanskelig, bør gjøre litt oppgaver hjemme. Og alle bør lese litt. Jeg liker best de leksene hvor elevene skal øve til prøver, øve til og bli ferdig med presentasjoner og prosjekter og spille inn leselekser (så vi kan lytte til uttale og leseflyt). Jeg har også gitt i lekse at elevene skal forbedre oppgaver, for eksempel en tekst de har skrevet. Har også hatt timer hvor elevene får et hefte med oppgaver. Blir de ikke ferdig med heftet ila timen, må de gjøre resten i lekse. Selvfølgelig tilpasset elever som trenger det, og heftet er kort nok til at elevene skal klare å gjøre det ferdig i timen hvis de jobber konsentrert og effektivt. Men jeg har aldri tvunget, og jeg har hatt elever som ikke har gjort lekser. Ikke av samme grunn som hun i artikkelen, men fordi foreldrene ikke klarer å ta kampen. Og jeg orker rett og slett ikke ta den kampen selv. De aller fleste gjør lekser. Anonymkode: 6810a...d8a Hva mener du med at mange elever ikke trenger repetisjonen? Jeg har en 6-er elev hjemme, men hun har jo ikke fått det av seg selv. Hun repeterer, øver, regner og pugger. Dessuten kommer det godt med når hun skal studere at hun har gode rutiner og vet hva som fungerer for henne. Og det er ikke kun de med dysleksi eller dyskalkuli som trenger å øve. Det er svært få som kan lese noe èn gang og så sitter det. Spiller ingen rolle hvor på kunnskapsskalaen man ligger, repetering er bra for de fleste. Anonymkode: af4f2...556 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #12 Skrevet 6. oktober 2025 Tror det viktigaste er å ikke føre egene følelser over på barna. Å kunne velge lekser eller ikke er ikke en privat sak. Anonymkode: ec0ee...f3a 2 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 6. oktober 2025 #13 Skrevet 6. oktober 2025 Melodiana skrev (1 time siden): Jeg setter meg ned med barna for å jobbe med leksene. Det er min måte å følge opp skolearbeidet, se deres individuelle utvikling og holde meg oppdatert på barnas skoledag. Har dere leksefri hjemme? Leksefri: Tina-Mari lar barna slippe lekser Tror det blir utfordrende for barna senere. Hvis de slipper alt som er kjedelig og ikke-gøy. Er også litt skeptisk til å lære barna at noen regler gjelder alle andre - bare ikke dem. Sender omtanke til lærerne som må stå i alle diskusjonene. Ikke bare med barna alene, men også med foreldrene 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #14 Skrevet 6. oktober 2025 Jeg er redd for at leksefrie skole fort kan ende opp med å bli en bjørnetjeneste for ungene til når og hvis en tid de kommer på vgs og evt høyere utdannelse hvor det faktisk krever at de jobber med skolearbeid på sin fritid. Her i huset er det innarbeidet rutiner med lekser så det går på automatikken. Vi snakker mye om hva de har om på skolen, vi finner ut mer om det de har hatt om, vi snakker om det og diskuterer det. Det er et ganske stort fokus, men vi har aldri hatt problemer med det. Ungen har alltid likt å lære og suger til seg alt. Nå er det kun siste året igjen på ungdomsskolen og karakterene reflekterer innsatsen som er lagt ned gjennom alle årene. Anonymkode: e049f...ad5 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #15 Skrevet 6. oktober 2025 Har vært lærer i 25 år og har barn i vgs selv. Det er gitt mye unødvendige lekser opp igjennom, sikkert fra meg og også til mine egne barn. Jeg er ikke motstander av lekser, men heller ikke for at man skal ha lekser for en hver pris. Men noen ting må øves mer på enn det man rekker på skolen, f.eks. leselekser. Og det må øves til prøver og presentasjoner. Uansett, det mest urovekkende med mammaen i artikkelen er ikke at hun er motstander av lekser, men at hun ikke evner eller ønsker å sette grenser og krav til barna sine. Anonymkode: ac8c6...777 10 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #16 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette synes jeg var veldig kunnskapsløst fra en lærer. Jeg fikk nesten utelukkende toppkarakterer - gikk ut med bare to 5ere, og kunne velge ganske fritt i studier. Hadde også valgfag som avansert matte, et språkfag nummer tre. I stedet for ekstra kroppsøvning, eller bilteori, som de fleste valgte. Og stor ære og takk til foreldrene mine for det. Ikke fordi de maste og krevde. Men fordi at dette med lekser og øving var så lystbetont, og finne stunder mellom oss. Anonymkode: c81d8...c01 Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver det, når du tydelig bekrefter nettopp det hun skrev. Det er noen som strengt tatt ikke trenger hjemmelekser, og det er jo nettopp de som ikke sliter mer hjemmelekser. Som både kompable selv til å gjøre hjemmelekser uten å gråte, fordi de skjøner jo hva de gjør, og har foreldrene som både vil og kan hjelpe. Også er det noen andre, som definitivt trenger å øve mer, og det er gjerne de samme som hater hjemmelekser, sliter med hjemmelekser slik at de må tvinges, og enda verre hvis foreldrene ikke kan eller ikke gidder... Anonymkode: 3c097...b0d
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #17 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er redd for at leksefrie skole fort kan ende opp med å bli en bjørnetjeneste for ungene til når og hvis en tid de kommer på vgs og evt høyere utdannelse hvor det faktisk krever at de jobber med skolearbeid på sin fritid. Her i huset er det innarbeidet rutiner med lekser så det går på automatikken. Vi snakker mye om hva de har om på skolen, vi finner ut mer om det de har hatt om, vi snakker om det og diskuterer det. Det er et ganske stort fokus, men vi har aldri hatt problemer med det. Ungen har alltid likt å lære og suger til seg alt. Nå er det kun siste året igjen på ungdomsskolen og karakterene reflekterer innsatsen som er lagt ned gjennom alle årene. Anonymkode: e049f...ad5 For mine eldste ble videregående himmelen. Når skoledagen var ferdig ja da var han ferdig. Ingen lekser. Som lærerne på skolen hans sa dere drar hjemme fra ved 06.40 og ikke hjemme før tidligst 17, da trenger dere tid til fritid og kunne slappe av. Kun lekse ved prøver. Yngste hadde mye lekser, men gjorde så og si alt i fritimene på skolen , i stede for å gjøre som mange andre gjorde å dra til butikken, dra tidlig hjem kl 12 osv. Satt ho og gjorde oppgavene på skolen, der det og var mulig å få hjelp. Begge da her at endelig var det fri når skole klokka ringte slutten av dagen og ikke 3 til 4 timer til med skolearbeid som var på grunnskolen. Anonymkode: 8720d...734 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #18 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver det, når du tydelig bekrefter nettopp det hun skrev. Det er noen som strengt tatt ikke trenger hjemmelekser, og det er jo nettopp de som ikke sliter mer hjemmelekser. Som både kompable selv til å gjøre hjemmelekser uten å gråte, fordi de skjøner jo hva de gjør, og har foreldrene som både vil og kan hjelpe. Også er det noen andre, som definitivt trenger å øve mer, og det er gjerne de samme som hater hjemmelekser, sliter med hjemmelekser slik at de må tvinges, og enda verre hvis foreldrene ikke kan eller ikke gidder... Anonymkode: 3c097...b0d Jeg skriver jo at ALLE har godt av hjemmelekser og involverte foreldre, som bygger spenning og interesse rundt læring. Uavhengig av utgangspunktet. Anonymkode: c81d8...c01 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #19 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): For mine eldste ble videregående himmelen. Når skoledagen var ferdig ja da var han ferdig. Ingen lekser. Som lærerne på skolen hans sa dere drar hjemme fra ved 06.40 og ikke hjemme før tidligst 17, da trenger dere tid til fritid og kunne slappe av. Kun lekse ved prøver. Yngste hadde mye lekser, men gjorde så og si alt i fritimene på skolen , i stede for å gjøre som mange andre gjorde å dra til butikken, dra tidlig hjem kl 12 osv. Satt ho og gjorde oppgavene på skolen, der det og var mulig å få hjelp. Begge da her at endelig var det fri når skole klokka ringte slutten av dagen og ikke 3 til 4 timer til med skolearbeid som var på grunnskolen. Anonymkode: 8720d...734 Men hvordan er det mulig? De har jo fremføringer, innleveringer, prøver og eksamener. Alt dette må man jo jobbe med hjemme… Anonymkode: 4279b...484
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #20 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skriver jo at ALLE har godt av hjemmelekser og involverte foreldre, som bygger spenning og interesse rundt læring. Uavhengig av utgangspunktet. Anonymkode: c81d8...c01 Ja, men det står ikke til motsettning til hva hun skriver i det hele tatt. Ingen blir skadet av hjemmelekser, og alle trenger selvsagt involverte foreldre, og alle har det godt av å gjenta det de har lært - men la oss nå være ærlige, det er noen som trenger lekser mer enn andre, da lekser er ofte repetisjon av det de har lært og gjort på skolen samme dag. Og det er nettopp de som ikke klarer helt å henge med i klasserom, som er også de som ikke får nok hjelp med hjemmeleksene hjemme. Du som sier du slet aldri med hjemmelekser og fikk alltid hjelp av foreldrene, og du husker det som en hyggelig stund, vel det er slik jeg selv hadde det, det er slik mine barn har det. Å gjøre hjemmelekser tar sjeldent mer enn 20 minutter hjemme hos oss, og det er ingen som gråter, verken barn eller foreldrene. Jeg som selv var en toppkarakter-elev, og som har en masternivå-utdannelse, klarer fint å hjelpe barna med matte både i 5te og i 9nde, null problem. Også engelsk, norsk, historie, whatever.. Jeg blir ikke frustrert av skolenivå-matte, og det blir ikke mine barn heller. Men jeg klarer jo å skjønne at ikke alle har det slik. Hjemmelekser vil gi forsterkende effekt til klasseskiller, jeg føler at det er åpenbart. Nå er jeg ikke imot hjemmelekser, men leksehjelp på skolen er jeg absolutt for. Det er mange familier som trenger det. Anonymkode: 3c097...b0d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå