Gå til innhold

Leksefri hjem?

Fremhevede innlegg

Skrevet
DesmondMiles skrev (6 minutter siden):

Det er helt tøysete at barn skal være «ferdig» på skolen midt på dagen (mellom 12 og 14), for at foreldre skal BETALE for SFO, og deretter bruke tid på lekser når man kommer hjem. Alle studier tilsier at dette er med på å ivareta klasseskillet mellom ressurssterke og -svake familier.

Heldagsskole er tingen; da er opplæring overlatt til profesjonelle, og barna er ikke like avhengig av at foreldrene er ressurssterke for å lykkes.

Ja, de burde gjøre lekser på SFO. Når barna blir hentet mellom kl. 16-17 er det for lite tid mellom da og leggetid, til å rekke middag, fritidsaktiviteter og lekser, og samtidig få tid til hvile. 

Anonymkode: 9ce26...41a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Svare begge jeg siterer samtidig:

Ja, dyslektikere bør lese -Daglig. Men leksene på barneskolen etter 1. klasse er ikke å lese 4 sider i en lettlest barnebok. Det er å løse mattestykker skrevet i tekst, skrive en fortelling med løkkeskrift om hva man gjorde i sommerferien og å lese inn opptak av engelskleksa. Dette er på ingen måte tilpasset en dyslektiker, og å sette denne typen krav fører bare til at barnet føler seg dum og mislykket som ikke får det til. Leksene må være tilpasset elevens ferdighetsnivå, både den ene og andre veien, for å ha noen hensikt. Kjenner selv til et tilfelle hvor dette førte til skolevegring, som har skapt problemer for barnet i lang tid.

Anonymkode: 9ce26...41a

Jeg skrev ingenting i det første innlegget mitt om at elever med lærevansker ikke får tilpassede lekser. Så utdypet jeg det i det neste innlegget. Litt merkelig at du tror elever med lærevansker ikke får tilpassede lekser i skolen. Det skal de jo ha. De aller fleste med lærevansker har iop. Dyslektikere har det ikke, men de har rett på tilpasset undervisning og hver skole skal ha rutiner for dette. 

Synd at du har vært borti det motsatte, men det betyr ikke at det er sånn på alle skoler. 

Mitt poeng var at jeg er imot lekser når det bare blir kjedelig og repetisjon av noe eleven kan fra før. Jeg var selv faglig sterk og gjorde "aldri" lekser. Og når jeg gjorde det så bare raste jeg gjennom for å slippe at folk skulle mase på meg om å gjøre de.

Men de med lærevansker må jobbe mye med repetisjon - tilpasset sitt nivå. Der jeg jobber gir vi elever med lærevansker egne, tilpassede leksehefter, som jeg allerede har skrevet. 

Anonymkode: 6810a...d8a

Skrevet

Man trenger iallfall ikke lure på hvorfor skolevegring er et større problem i dag enn tidligere. “Barnet mitt vil ikke kjenne ubehag, så da skal det slippe”-holdningen er noe stadig flere (ressurssvake) foreldre får plage samfunnet med, til stor skade for både egne barn, skolen og andre elever. Men man trenger egentlig ikke lure på hvor de har det fra, mange godt utdannede psykologer og spesialpedagoger har forfektet varianter av dette standpunktet i årevis.

Anonymkode: 20c78...650

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er lærer selv og er både for og imot. Vi har mye å gjøre, og noen ganger bare gir jeg ett eller annet i lekse. Har ikke tid til å alltid lage "meningsfulle" lekser. Og mange elever trenger strengt tatt ikke repetisjonen. Mens noen trenger å øve. De som trenger å øve, for eksempel dyslektikere eller de som synes f.eks matte er vanskelig, bør gjøre litt oppgaver hjemme. Og alle bør lese litt. 

Jeg liker best de leksene hvor elevene skal øve til prøver, øve til og bli ferdig med presentasjoner og prosjekter og spille inn leselekser  (så vi kan lytte til uttale og leseflyt). Jeg har også gitt i lekse at elevene skal forbedre oppgaver, for eksempel en tekst de har skrevet. Har også hatt timer hvor elevene får et hefte med oppgaver. Blir de ikke ferdig med heftet ila timen, må de gjøre resten i lekse. Selvfølgelig tilpasset elever som trenger det, og heftet er kort nok til at elevene skal klare å gjøre det ferdig i timen hvis de jobber konsentrert og effektivt. 

Men jeg har aldri tvunget, og jeg har hatt elever som ikke har gjort lekser. Ikke av samme grunn som hun i artikkelen, men fordi foreldrene ikke klarer å ta kampen. Og jeg orker rett og slett ikke ta den kampen selv. De aller fleste gjør lekser. 

Hva er poenget med lekser når de ikke er meningsfulle? Tenner du skulle droppet lekser disse dagene og heller hatt lekser de gangene det var nødvendig. Barn trenger mengdetrening og læring, men ikke bare for at du som lærer mener de MÅ ha lekser hver dag. Kanskje den ene dagen i uken uten lekser er nok motivasjon til at de ikke gruer seg veldig når de skal jobbe med noe meningsfullt. 

Anonymkode: e3ac9...6e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva er poenget med lekser når de ikke er meningsfulle? Tenner du skulle droppet lekser disse dagene og heller hatt lekser de gangene det var nødvendig. Barn trenger mengdetrening og læring, men ikke bare for at du som lærer mener de MÅ ha lekser hver dag. Kanskje den ene dagen i uken uten lekser er nok motivasjon til at de ikke gruer seg veldig når de skal jobbe med noe meningsfullt. 

Anonymkode: e3ac9...6e4

Fordi vi MÅ gi lekser. Vi kan ikke velge å ikke gjøre det. Og når man ikke har tid til å sette seg ned og lage en ordentlig gjennomtenkt lekse, så bare slenger man med noen oppgaver som passer til tema vi jobber med. Sånn er det dessverre i skolen i dag. Det er mye mer enn det faglige som skal jobbes med. Så det faglige må komme i andre rekke alt for mange ganger dessverre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det endrer seg nok når han begynner på høyere utdanning, gitt. 

Anonymkode: 9ee66...b15

Har som nevnt også voksne barn.. Og har studert noen år selv også. Bestevenninna mi på vgs (som var VEEELDIG opptatt av karakterer, og å ha gode arbeidsrutiner) elsket livet da hun begynte på universitetet fordi hun for første gang ikke "trengte" å gjøre skolearbeid på fritiden. Hun tok til og med to ganske tunge studier delvis parallelt. Jeg har ikke tatt sånne prestisestudier, men har heller aldri hatt behov for å jobbe med studier mer enn 4-5 timer om dagen. Omtrent som en barneskoleelev. Å tro at det å sitte hjemme å gjøre meningsløse matteoppgaver, eller lese den samme teksten 3 ganger hver dag har noe som helst å si for videre utdanning handler i beste fall om uvitenhet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De har heller ingen lekser hverken på ungdomsskolen det ene barnet mitt går på (eller en annen ungdomsskole de andre barna mine har gått på). Det samme er jo ved vgs. De fleste videregående skoler er leksefri. Men om Man ønsker de beste karakterene, så må man ta det lærer ikke rakk gjennom i timene, og se på dette hjemme.

Et av mine barn gikk ut av ungdomsskolen med 5,8 i snitt (det andre med 5.5, om det er av interesse) med å øve litt til et par av prøvene. Så jeg er fullstendig klar over at noen lærer raskt. 

MEN Når de har hatt gruppearbeid og store innleveringer, så har det ikke hjulpet å sitte i to friminutt på skolen på ungdomsskolen. Det har heller ikke vært mulig på vgs.

På vgs har de heller ingen fritimer i løpet av skoledagen de kan jobbe med lekser på, og friminuttene brukes på å forflytte seg fra klasserom til klasserom. 

Poenget mitt er ikke at noen lærer raskt mans andre ikke lærer raskt. Men viktigheten av p lære gode arbeidsrutiner. Alle mine tar sikte på høyere utdanning, og om man ønsker noe mer enn å bare komme seg gjennom der, så må man faktisk ha gode arbeidsrutiner. Noe som kan være veldig vanskelig om man aldri har måtte satt seg ned for jobbe med fag. 

(for å ikke snakke om at unger ikke tar skade av å måtte gjøre ting de ikke liker, og at det er jobben vår som forelder å lære barna våre å tåle å ikke alltid bare få gjøre som man vil) 

Anonymkode: 4279b...484

Så dine barn sitter heller ikke hjemme og jobber med skolearbeid på fritiden da? Annet enn før et par prøver? 

Helt enig i at barn må tåle å gjøre andre ting enn det som er maks gøy, men jeg tenker i alle fall at det er mer enn nok av ekte situasjoner man får den følelsen av. Uten å måtte dikte opp noen oppgaver de liksom skal ha godt av? Litt som at du burde lære deg å gjøre mer husarbeid, så du må legge alle de rene klærne i maskina hver dag så du får øvd deg på å henge og brette litt mer? 

For vår del bor vi for det første på gård, ungene har mer enn nok av reelle oppgaver som må gjøres som de ikke elsker. Og for egen utvikling og læring har de alle fritidsinteresser der de legger ned mye tid i øving/egentrening for å nå målene sine. Alle de tingene er mye mer nyttig enn lekser i ting man ikke trenger å øve på.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man trenger iallfall ikke lure på hvorfor skolevegring er et større problem i dag enn tidligere. “Barnet mitt vil ikke kjenne ubehag, så da skal det slippe”-holdningen er noe stadig flere (ressurssvake) foreldre får plage samfunnet med, til stor skade for både egne barn, skolen og andre elever. Men man trenger egentlig ikke lure på hvor de har det fra, mange godt utdannede psykologer og spesialpedagoger har forfektet varianter av dette standpunktet i årevis.

Dette var kunnskapsløst! Lett å se at du aldri har vært borti problemstillingen. Hilsen lærermor og lærerfar med tre barn - der to har klart seg utmerket, mens sistemann har hatt ufrivillig skolefravær i to år.

Dette kom som kastet på oss, ingen tegn som tilsa dette. -og ja, de har måttet gjort lekser alle tre, (og egentlig har akkurat det ikke vært et problem).

Barnet vårt med skolevegring har i alle fall måttet gjort lekser, da hen kun greide to timer på skolen pr dag i 8. og 9.klasse, og måtte gjøre resten klassen gjorde hjemme. 
Det finnes nok like mange grunner til ufrivillig skolefravær som det finnes barn og familier.

Anonymkode: ccaa2...be7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg jobber med de yngste elevene, og tenker at spesielt leseleksene de aller første årene er noe av det viktigste å prioritere. Det er vanskelig å få tid til å trene lesing 1 til 1på skolen, dette er det mye enklere å øve på hjemme. Vi merker godt hvilke elever som får hjelp og oppfølging hjemmefra når det kommer til lesing, for å si det sånn.

Anonymkode: d47b9...299

Å trene på lesing er viktig, men her har vi aldri opplevd at leksene har vært noe særlig lesetrening. Sålenge vi ikke får lekser tilpasset barnets nivå, så gjør vi ikke lekser bare fordi skolen syns vi skal gjøre det - vi vurderer også selv om det er hensiktsmessig. Nå har vi forøvrig bytta til "leksefri skole", men vi sørger da for at barnet leser hjemme likevel. Men barnet velger selv hva det vil lese og ender da opp med å lese tre ganger så mye.

Anonymkode: 27d29...0c1

Skrevet

Jeg vet ikke, jeg, men mitt barn ville aldri at jeg skulle legge meg oppi leksene. "Barnet" har master og har jobbet i tech industrien siden.

Anonymkode: b631a...8dd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg beklager så mye å være slik menneske som jeg er, men alle mine fordømmer blomstrer opp av denne artikkelen. Alt fra at hun heter Tina-Mari med bindestrek, at hun har fire barn, at hun åpenbart sliter med å sette grenser for sine egne barn når hun sier at hun ikke vil lage dårlig relasjon med barna, fordi hun må kreve at de gjør leksene. Så barna gjør leksene bare når de selv vil!!
Det er nesten som denne artikkelen var laget for å illustrere for oss andre, hva slags mennesker er forkjempere for leksefri. Ingen av hennes barn skal få muligheter til å studere mastergrad, nei.. 😶 

Anonymkode: 3c097...b0d

Herlighet så dømmende du er, foreldre som deg er skremmende de

Anonymkode: 78981...25f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å herlighet så kunnskapsløs du fremstår , skolevegrinrg er noe helt annet 

Skrevet

Tja på montesorriskoler har de ikke hjemmelekser , de elevene klarer seg likevel veldig bra, der min gikk hadde de leseprosessen men ellers skulle de i utgangspunktet bli ferdig med alt på skolen 

• Nyttig 3
Skrevet

Som mamma til et barn med utviklingsforstyrrelse på grunn av lite oksygen ved fødselen, adhd og dysleksi fikk jeg hver dag hjem et barn som var totalt utslitt og svært frustrert, og så skulle jeg få dette barnet til å sitte og gjøre lekser også. Lokking, prøve å overtale, tvinge... uansett holdt dette på å ødelegge vår relasjon. Både jeg og barnet var like lei og utslitt av dette, og det ble konflikter ut av det hver eneste dag. Etter en allerede lang og tung dag på skole og jobb. Mitt andre barn måtte mer eller mindre klare seg selv. Alle mine krefter og min tid gikk til å hale dette ene barnet gjennom lekser, til like stor fortvilelse for oss begge. 

Jeg fikk heldigvis skolen til å forstå dette etterhvert, og herregud så fantastisk å slippe dem kampen hver eneste dag. Altså dette burde skolen ha skjønt selv, for de opplevde jo selv hvor mentalt utslitt barnet mitt var på slutten av skoledagen. Og da skulle jeg altså tvinge barnet til å sitte enda en omgang med forhatte bokstaver, mens hodet til barnet hadde fadet ut for lenge siden, og frustrasjon over å måtte sitte i ro enda lengre ikke var til å holde ut lenger, så det ble tårer og raseri. 

Det har gått kjempebra med barnet, men hadde vi ikke slippet lekser vet jeg ikke hvordan det hadde gått. Skole var krevende nok for ham, det ble for mye, og jeg kunne fort fått en gutt som bare ga opp, fordi det ikke ble tilstrekkelig med annet som ga ny gnist og pågangsmot for en ny dag. Vårt forhold, dersom det hadde vært et mareritt og konflikter hver eneste ettermiddag gjennom hele grunnskolen, hadde nok også blitt ødelagt. 

Barnet er nå en flott og velfungerende ung voksen mann med god utdanning og millionlønn. Dit kom han fordi det som brøt med ble kuttet ut, så det faktisk ble kapasitet til å bidra til det som bygget opp. 

Jeg er mot lekser. Grundig mot lekser! 

Anonymkode: 5f7a8...d4d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette var kunnskapsløst! Lett å se at du aldri har vært borti problemstillingen. Hilsen lærermor og lærerfar med tre barn - der to har klart seg utmerket, mens sistemann har hatt ufrivillig skolefravær i to år.

Dette kom som kastet på oss, ingen tegn som tilsa dette. -og ja, de har måttet gjort lekser alle tre, (og egentlig har akkurat det ikke vært et problem).

Barnet vårt med skolevegring har i alle fall måttet gjort lekser, da hen kun greide to timer på skolen pr dag i 8. og 9.klasse, og måtte gjøre resten klassen gjorde hjemme. 
Det finnes nok like mange grunner til ufrivillig skolefravær som det finnes barn og familier.

Anonymkode: ccaa2...be7

Men kjære vene, jeg sa da ikke at alle som har skolevegrere har vokst opp blant sånne foreldre. Det vil alltid finnes et visst sjikt som strever med denne problemstillingen, til alle tider. Men at vi nå ser mange flere enn det burde ha vært på grunn av holdningen om at barn ikke skal oppleve ubehag, står jeg 100 prosent for. Å mene at foreldre aldri har noe med skolevegring å gjøre, er i praksis det samme som å si at oppdragelse ikke spiller noen rolle.

• Liker 1
Skrevet

Her i huset lærer barna om å bidra til fellesskapet, hjelpe til i huset, kommunisere sammen og gjennomføre plikter.

Joda, mange ting i livet er kjedelig, men nå er det nå sånn at det må en faktisk gå igjennom.

Men vi gjør leksene lystbetont. Og jeg ser de koser seg når vi setter oss ned med leksene. Det er kvalitetstid sammen og noen lekser medfører gode samtaler.

Det er heller ingen protester når de må brette klærne sine og legge de på plass.

Ei heller hver søndag når de må vaske badet og rydde rommene sine.

Jeg er opptatt av struktur, forutsigbarhet og stabilitet og sette krav til dem. Vi ser at det gjør dem trygge og kjenner på masse mestringsfølelse. 

Vår jobb er å bygge dem opp til å bli selvstendige og selvgående individer. Og i livet vil det være en haug av kjedelige, utfordrende og vanskelige ting som skjer. De må være rustet for å møte de utfordringene.

Anonymkode: 6991c...42b

Skrevet

Her er det heldigvis leksefri fra kommunens side. 

Anonymkode: 5e643...d57

Skrevet

Nei, leksefri skaper skoletapere.

Anonymkode: a7520...cca

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, leksefri skaper skoletapere.

Anonymkode: a7520...cca

Det kan også lekser gjøre, fordi barn har ulik kapasitet til å klare også lekser etter en lang dag på skolen, og foreldre har så ulike evner til å følge opp. 

Så de som er utdannet til dette bør foreta faglig opplæring. 

Anonymkode: 5f7a8...d4d

Skrevet

Er det ikke flaut for barna å møte opp på skolen uten å ha gjort leksene sine ? Barn har da ikke noe vondt av å måtte gjøre litt lekser etter skoletid.

Anonymkode: 223ae...5b6

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...