Gå til innhold

Leksefri hjem?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Melodiana skrev (3 timer siden):

Jeg setter meg ned med barna for å jobbe med leksene. Det er min måte å følge opp skolearbeidet, se deres individuelle utvikling og holde meg oppdatert på barnas skoledag. Har dere leksefri hjemme?
Leksefri: Tina-Mari lar barna slippe lekser

Nei. Her er barna vant med å gjøre lekser, og får fortrinn foran latsabbene når de begynner på videregående/høyere utdanning. Jeg har dessverre vært vitne til altfor mange ungdommer der foreldrene har sydd putene under armene på dem, og gjort dem uforberedt på hardere skolegang. Repetisjon er utrolig viktig i barneårene for å tilegne seg viktig kunnskap. I tillegg lærer barnet å lære: det opparbeider seg arbeidsdisiplin, evne til selvstendig læring, får rutine på repetisjon og blir rustet for studier der man må jobbe hardt og mye, alene.

Anonymkode: 9ee66...b15

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvordan er det mulig? De har jo fremføringer, innleveringer, prøver og eksamener. Alt dette må man jo jobbe med hjemme… 

Anonymkode: 4279b...484

Vårea jobbet med dette i fritimene de hadde 6 skoletimer i uka som gikk som fritimer som de jobbet i. I stede for å gå på butikken, kjøre til MC Donald eller drive dank andre steder. Læreren sa og at ting skulle gjøres på skolen, så lenge de gjorde oppgavene i skoletiden som var satt opp i timene, ingen lekser. Så hvis du ikke gjorde det læreren sa, ja da fikk de beskjed å gjøre det hjemme. Men begge mine gjorde seg ferdig på skolen og trengte da ikke å drive med lekser hjemme.  Skolen gikk og som lekser fri videregående så lenge elevene gjorde det de skulle innen skoletiden.skolebuss gikk kl 06.35 De starter 07.45 og ferdig ved 15.40. Skolebussen gikk da 15.50 og hjemme ved 17 tiden. Så lange dager

Begge mine gikk ut med mye høyere snitt på videregående en ungdom skolen. Og begge fikk beste karakter en kan få ved fagprøve og eksamen på vg2 fikk begge 6. 

Anonymkode: 8720d...734

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har alle voksne også godt av å sette seg ned med litt ekstra (kjedelig) jobb når de kommer hjem fra jobb da?

Jeg vokste opp med lekser, og jeg lærte ABSOLUTT ingen gode arbeidsvaner av det. 

Mine unger gjør lekser om de en sjelden gang føler for det. Eller om det er i et fag jeg tenker de trenger å øve (feks fremmedspråk). Før vi kuttet lekser har vi hatt mye dialog med skolen om å få tilpassede lekser, men skolen mener at alle skal gjøre eksakt det samme. Nevnte en gang på foreldresamtale at andreklassingen gjerne jobber med matte om han får jobbe i storesøster sin bok (hun går i syvende), men det var helt krise, fordi han hadde ikke LÆRT (på skolen) de riktige metodene for å gjøre syvendeklassepensum, og det kunne han bare lære om han gjorde det i samme tempo som alle andre. 

Så ja. For å bevare husfreden, og for å få tid til ting som faktisk er nyttig har vi droppet lekser i familien vår. 

(har btw også voksne barn det har gått veldig bra med rent akademisk)

Endret av solsolsol
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan er det mulig? De har jo fremføringer, innleveringer, prøver og eksamener. Alt dette må man jo jobbe med hjemme… 

Du vet at noen følger med på skolen, eller bare lærer fort? Har en i tiende nå som virkelig hater skolen. Vi laget en avtale da han begynte på ungdomsskolen om at han nå skulle begynne å gjøre lekser om han ikke fikk gode karakterer. Har enda ikke åpnet en bok hjemme, og aldri fått noe annet enn 6 (bortsett fra i gym og kunst). Fremføringer og innleveringer gjør han i friminuttene, prøver trenger han ikke øve til fordi de har jo faktisk jobbet med det på skolen.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig skal de gjøre lekser for å repetere det de har lært på skolen. Det er bra for oss foreldre å følge med på hva de har lært, og hva man kanskje må jobbe litt ekstra med. Vi gjorde leksene til en hyggelig stund fra i første klasse.

Man tjener mye på å lære og jobbe selvstendig hjemme. Da har man godt innarbeide vaner til VGS og studier.

Barn merker om foreldre har en negativ holdning til lekser. Da vil de selvfølgelig ikke gjøre lekser, og blir negativt innstilt selv.

Anonymkode: fdd7e...364

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei. Vi lærer barna at når de har fått beskjed om å jobbe med en oppgave hjemme, så må de gjøre det. 

gode arbeidsvaner for skole og leksearbeid læres tidlig, og noe som kommer godt med når de blir eldre. For på ungdomsskolen må de øve og gjennomføre prøver selv om det er kjedelig med lekser. Det samme på vgs og ved høyere utdanning.

Alt for mange som lærer barna sine at de skal få gjøre akkurat hva de vil, og ingen kan tvinge de. Det ser man jo på holdningene og oppførselen til mange elever på skolen i dag. 

100% enig. I tillegg forstår jeg poenget med lekser og poenget med repitisjon, når det først er lagt opp slik. Husker jeg diskuterte dette med en mor som er lege da barna våre begynte i 1.klasse. Jeg var selv en naturvitenskaplig mastergrad og god jobb innen mitt fag. Vi var jo veldige enige om at akademikere får man ikke av å droppe lekser og aldri lære barna å lære på egenhånd etterhvert. Akademiske studier er jo bygget på egeninnsats utenfor undervisningen. Så vi mente begger at lekser må de gjerne ha fra dag 1 og bare være vant med. Ikke at alle skal bli akademikere, men de trengs de også...  Men selv er jeg veldig for tilrettelegging og at leksene må ligge på et tilpasset nivå for eleven. Alle KAN gjøre noe hjemme, men det er jo veldig ulikt hva ulike trenger å øve på, hvordan, og hvor mye de takler av gangen. Men at foreldre også må tåle at barna ikke alltid har LYST til å gjøre lekser, seriøst...barn kan jo ikke alltid få gjøre det de har lyst til, det er en fryktelig dårlig ide for fremtiden.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg beklager så mye å være slik menneske som jeg er, men alle mine fordømmer blomstrer opp av denne artikkelen. Alt fra at hun heter Tina-Mari med bindestrek, at hun har fire barn, at hun åpenbart sliter med å sette grenser for sine egne barn når hun sier at hun ikke vil lage dårlig relasjon med barna, fordi hun må kreve at de gjør leksene. Så barna gjør leksene bare når de selv vil!!
Det er nesten som denne artikkelen var laget for å illustrere for oss andre, hva slags mennesker er forkjempere for leksefri. Ingen av hennes barn skal få muligheter til å studere mastergrad, nei.. 😶 

Anonymkode: 3c097...b0d

Nettopp... mine fordommer også. Nei hun skal klart sørge for fire kunstnere som lurer på hvorfor de ikke klarer å leve av kunsten...
Eller noe... Får håpe de er kunstnerisk anlagt. Min fordom mot folk som bare av prinsipp er imot det som er bestemt, blir ofte kunstnere. Hvilket bidrag det egentlig gir til verden vet jeg ikke... er vel mest å gjøre som man har lyst til. Fair enough. Men man må tåle at andre har helt andre ambisjoner og helt andre tanker om hva vi tenker er nyttig å bidra med til verden. 

Barna mine kan kjefte, smelle og sikkert gråte de også både når jeg sier nei til is, nei til ipad, nei til ditt og nei til datt. Betyr jo ikke at de får is, ipad osv. Lekser er ikke alltid gøy, men bare noe man skal gjøre før man gjør andre ting. De har fra stat fått være med å påvirke hvordan de vil nå fristen. Den ene liker å ta alt med en gang etter skolen mandag, den andre liker å porsjonere det ut i mindre biter og heller ta litt hver dag. Og begge får gjøre det slik de vil så lenge de blir gjort og levert i tide. Aldri hatt særlig problem med lekselysten, tror jeg gjorde det ganske klart helt fra start hva jeg forventer av dem. Mens Tina-Mari er jo SELV negativ til lekser, hun liker ikke dårlig stemning (hvilket SÅ bekymrer meg og får meg til å lure på alt det andre hun må ettergi for å ha god stemning), og ser ikke poenget selv med å gjøre lekser. Og det er viktigere for henne at hun får som hun vil enn hva som er best for barna. Men vel og merke etter min menig, hun mener åpenbart ikke at de trenger å gjøre ting de ikke har lyst til, og jeg tror de fleste av oss kan se hvor det ender. Mye hard jobb som leder til gode resultater i så mangt kommer gjennom å gidde å gjøre ting som er lurt selv om det ikke er gøy der og da. Så jeg synes jeg hun fratar ungene sine noe veldig viktig, bare fordi hun synes dårlig stemning er slitsomt. Kanskje en konsekvens av å ha fått fire barn også... 

Anonymkode: 5264f...f05

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette synes jeg var veldig kunnskapsløst fra en lærer. 

Jeg fikk nesten utelukkende toppkarakterer - gikk ut med bare to 5ere, og kunne velge ganske fritt i studier. Hadde også valgfag som avansert matte, et språkfag nummer tre. I stedet for ekstra kroppsøvning, eller bilteori, som de fleste valgte.

Og stor ære og takk til foreldrene mine for det. Ikke fordi de maste og krevde. Men fordi at dette med lekser og øving var så lystbetont, og finne stunder mellom oss. 

Anonymkode: c81d8...c01

Enig i dette. Jeg er lærer i barneskolen, har 27 elever i klassen og er alene med dem i de aller fleste timer gjennom uken. Ved sykdom hos kolleger kan jeg av og til stå alene med to klasser. Det sier seg selv at all den oppfølging de foresatte kan gjøre hjemme utenom det jeg klarer å gi dem av en til en oppfølging på skolen, er veldig verdifull.

Anonymkode: a70b6...03f

Skrevet

Jeg synes ikke at argumentene til Tina-Mari er gode. Jeg tror heller ikke det er bra for barna hennes å slippe lekser. Det sender signaler om at man kan kutte ut plagsomme ting. 

Jeg ser begge sider i diskusjonen da. Lekser øker skillet mellom de som har foreldre som er villig til og er i stand til å hjelpe med lekser, og de som har foreldre som er lite involvert. Tenker da spesielt på språkkunnskap. 

Jeg ser over og liker at jeg kan følge faglig utvikling sånn noenlunde. Jeg synes det er en nyttig vane å ta med seg, at de må jobbe med stoffet hjemme. Jeg måtte i hvert fall lese en god del pensum som student, det holdt ikke å kun møte på forelesning. 

Det har mye å si at leksene er gode. Man kan jo ikke gi lekser kun for å gi lekser. Jeg stoler på at lærerne vet hva de driver med. 

Anonymkode: 4f6c8...6f7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vårea jobbet med dette i fritimene de hadde 6 skoletimer i uka som gikk som fritimer som de jobbet i. I stede for å gå på butikken, kjøre til MC Donald eller drive dank andre steder. Læreren sa og at ting skulle gjøres på skolen, så lenge de gjorde oppgavene i skoletiden som var satt opp i timene, ingen lekser. Så hvis du ikke gjorde det læreren sa, ja da fikk de beskjed å gjøre det hjemme. Men begge mine gjorde seg ferdig på skolen og trengte da ikke å drive med lekser hjemme.  Skolen gikk og som lekser fri videregående så lenge elevene gjorde det de skulle innen skoletiden.skolebuss gikk kl 06.35 De starter 07.45 og ferdig ved 15.40. Skolebussen gikk da 15.50 og hjemme ved 17 tiden. Så lange dager

Begge mine gikk ut med mye høyere snitt på videregående en ungdom skolen. Og begge fikk beste karakter en kan få ved fagprøve og eksamen på vg2 fikk begge 6. 

Anonymkode: 8720d...734

De har heller ingen lekser hverken på ungdomsskolen det ene barnet mitt går på (eller en annen ungdomsskole de andre barna mine har gått på). Det samme er jo ved vgs. De fleste videregående skoler er leksefri. Men om Man ønsker de beste karakterene, så må man ta det lærer ikke rakk gjennom i timene, og se på dette hjemme.

solsolsol skrev (2 timer siden):

Du vet at noen følger med på skolen, eller bare lærer fort? Har en i tiende nå som virkelig hater skolen. Vi laget en avtale da han begynte på ungdomsskolen om at han nå skulle begynne å gjøre lekser om han ikke fikk gode karakterer. Har enda ikke åpnet en bok hjemme, og aldri fått noe annet enn 6 (bortsett fra i gym og kunst). Fremføringer og innleveringer gjør han i friminuttene, prøver trenger han ikke øve til fordi de har jo faktisk jobbet med det på skolen.

Et av mine barn gikk ut av ungdomsskolen med 5,8 i snitt (det andre med 5.5, om det er av interesse) med å øve litt til et par av prøvene. Så jeg er fullstendig klar over at noen lærer raskt. 

MEN Når de har hatt gruppearbeid og store innleveringer, så har det ikke hjulpet å sitte i to friminutt på skolen på ungdomsskolen. Det har heller ikke vært mulig på vgs.

På vgs har de heller ingen fritimer i løpet av skoledagen de kan jobbe med lekser på, og friminuttene brukes på å forflytte seg fra klasserom til klasserom. 

Poenget mitt er ikke at noen lærer raskt mans andre ikke lærer raskt. Men viktigheten av p lære gode arbeidsrutiner. Alle mine tar sikte på høyere utdanning, og om man ønsker noe mer enn å bare komme seg gjennom der, så må man faktisk ha gode arbeidsrutiner. Noe som kan være veldig vanskelig om man aldri har måtte satt seg ned for jobbe med fag. 

(for å ikke snakke om at unger ikke tar skade av å måtte gjøre ting de ikke liker, og at det er jobben vår som forelder å lære barna våre å tåle å ikke alltid bare få gjøre som man vil) 

Skrevet
solsolsol skrev (2 timer siden):

Det endrer seg nok når han begynner på høyere utdanning, gitt. 

Anonymkode: 9ee66...b15

• Nyttig 1
Skrevet

Vi legger til rette for at barna kan gjøre lekser, som at de har tid og plass til det, men det er deres ansvar. Vi kan minne om lekser, bidra hvis de spør, men ellers ingenting. Dersom det skulle komme fram i utviklingssamtale at det var noe de burde øve på, hadde vi kanskje involvert oss mer. Vi spør om hva som skjer på skolen, hva de arbeider med osv.

Anonymkode: 4c653...405

Skrevet

Svarene i denne tråden er veldig farget av ensidig erfaring med barn som har lært i takt med læreplanen. Dette er ikke tilfellet for veldig mange barn. Deres læring passer ikke inn i A4-boksen.

Selv gjorde jeg aldri lekser, jeg kopierte svarene fra sidemannen rett før timen gjennom hele grunnskolen. Skulle vi lese en bok leste jeg et sammendrag før boka skulle være ferdig. Likevel fikk jeg svært gode karakterer i alle fag (bortsett fra en 4’er i gym) og har i dag en Mastergrad og tilleggsutdanning innen to fag (sistnevnte tok jeg samtidig som jeg hadde full jobb og to bleiebarn, og uten å møte opp til en eneste forelesning -med helt ok karakterer (B) Fikk for øvrig A på Masteroppgaven) 

Selv lærer jeg lett og presterer bra under press. Mitt ene barn, derimot, har dysleksi og alt av lekser har vært en kamp. Han må fortsatt gjøre samme lekser som klassekameratene sine, og før han fikk diagnosen i 5. klasse fikk han heller ingen hjelpemidler. Leksene og skoleoppgavene var rett og slett ikke tilpasset han, og det var gråt og tårer som endte i lesevegring. Lesevegring gjorde også at han fikk diagnosen sent, da utredningen krevde en del lesing. 

Å kreve at barn i småskolen gjør lekser er tull, med mindre barnet er motivert for det selv. De minste er ofte på SFO til 16-17-tiden. De legger seg også tidlig, og de skal spise middag, delta på fritidsaktiviteter og ha vennebesøk. Hvor mange voksne er det som må sette seg ned med jobb på ettermiddagene? Og som må rekke alt dette innen kl. 19.30? 

Anonymkode: 9ce26...41a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fikk nesten utelukkende toppkarakterer - gikk ut med bare to 5ere, og kunne velge ganske fritt i studier. Hadde også valgfag som avansert matte, et språkfag nummer tre. I stedet for ekstra kroppsøvning, eller bilteori, som de fleste valgte.

Og stor ære og takk til foreldrene mine for det. Ikke fordi de maste og krevde. Men fordi at dette med lekser og øving var så lystbetont, og finne stunder mellom oss. 

Hva mener du? Er man veldig skoleflink så skjønner jeg det kan være kjedelig å bøye 20 verb i lekse når man kan det. Eller lese et avsnitt fra Hakkebakkeskogen tre ganger om man er halvveis i Harry Potter-boka. 

Dyslektikere og andre elever som av en eller annen grunn synes lesing, engelsk eller matte er vanskelig bør absolutt gjøre lekser. Hos oss får de med lærevansker eller som av andre grunner henger etter faglig, egne tilpassa leksehefter. De med lese- og skrivevansker skal faktisk lese og skrive litt hver eneste dag. 

Anonymkode: 6810a...d8a

Skrevet

Vi tar oss god tid etter vi har spist middag. Synes det er veldig koselig, og har aldri vært noe barna surner over. Tar som regel en liten time.

Anonymkode: 438c8...f48

Skrevet

De har heller ingen lekser hverken på ungdomsskolen det ene barnet mitt går på (eller en annen ungdomsskole de andre barna mine har gått på). Det samme er jo ved vgs. De fleste videregående skoler er leksefri. Men om Man ønsker de beste karakterene, så må man ta det lærer ikke rakk gjennom i timene, og se på dette hjemme.

Et av mine barn gikk ut av ungdomsskolen med 5,8 i snitt (det andre med 5.5, om det er av interesse) med å øve litt til et par av prøvene. Så jeg er fullstendig klar over at noen lærer raskt. 

MEN Når de har hatt gruppearbeid og store innleveringer, så har det ikke hjulpet å sitte i to friminutt på skolen på ungdomsskolen. Det har heller ikke vært mulig på vgs.

På vgs har de heller ingen fritimer i løpet av skoledagen de kan jobbe med lekser på, og friminuttene brukes på å forflytte seg fra klasserom til klasserom. 

Poenget mitt er ikke at noen lærer raskt mans andre ikke lærer raskt. Men viktigheten av p lære gode arbeidsrutiner. Alle mine tar sikte på høyere utdanning, og om man ønsker noe mer enn å bare komme seg gjennom der, så må man faktisk ha gode arbeidsrutiner. Noe som kan være veldig vanskelig om man aldri har måtte satt seg ned for jobbe med fag. 

(for å ikke snakke om at unger ikke tar skade av å måtte gjøre ting de ikke liker, og at det er jobben vår som forelder å lære barna våre å tåle å ikke alltid bare få gjøre som man vil) 

Hæ? Er de fleste vgs'ene leksefri? Mitt barn har masse lekser, hvert fall. 

Anonymkode: af4f2...556

Skrevet

Svarene i denne tråden er veldig farget av ensidig erfaring med barn som har lært i takt med læreplanen. Dette er ikke tilfellet for veldig mange barn. Deres læring passer ikke inn i A4-boksen.

Selv gjorde jeg aldri lekser, jeg kopierte svarene fra sidemannen rett før timen gjennom hele grunnskolen. Skulle vi lese en bok leste jeg et sammendrag før boka skulle være ferdig. Likevel fikk jeg svært gode karakterer i alle fag (bortsett fra en 4’er i gym) og har i dag en Mastergrad og tilleggsutdanning innen to fag (sistnevnte tok jeg samtidig som jeg hadde full jobb og to bleiebarn, og uten å møte opp til en eneste forelesning -med helt ok karakterer (B) Fikk for øvrig A på Masteroppgaven) 

Selv lærer jeg lett og presterer bra under press. Mitt ene barn, derimot, har dysleksi og alt av lekser har vært en kamp. Han må fortsatt gjøre samme lekser som klassekameratene sine, og før han fikk diagnosen i 5. klasse fikk han heller ingen hjelpemidler. Leksene og skoleoppgavene var rett og slett ikke tilpasset han, og det var gråt og tårer som endte i lesevegring. Lesevegring gjorde også at han fikk diagnosen sent, da utredningen krevde en del lesing. 

Å kreve at barn i småskolen gjør lekser er tull, med mindre barnet er motivert for det selv. De minste er ofte på SFO til 16-17-tiden. De legger seg også tidlig, og de skal spise middag, delta på fritidsaktiviteter og ha vennebesøk. Hvor mange voksne er det som må sette seg ned med jobb på ettermiddagene? Og som må rekke alt dette innen kl. 19.30? 

Jeg jobber med de yngste elevene, og tenker at spesielt leseleksene de aller første årene er noe av det viktigste å prioritere. Det er vanskelig å få tid til å trene lesing 1 til 1på skolen, dette er det mye enklere å øve på hjemme. Vi merker godt hvilke elever som får hjelp og oppfølging hjemmefra når det kommer til lesing, for å si det sånn.

Anonymkode: d47b9...299

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mens noen elever har slike topp karakterer uten øving, det bare sitter etter timen på skolen, eller når de leste gjennom på skolen. 
De har det lett ja, lærer ikke å studere, men de trenger ikke å øve. 

Vi gjør lekser, det ene barnet mitt maser jeg ikke på for det sitter allerede der. Er det derimot oppgaver som må gjøres så gjøres det. 

Anonymkode: d8d8f...e8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva mener du? Er man veldig skoleflink så skjønner jeg det kan være kjedelig å bøye 20 verb i lekse når man kan det. Eller lese et avsnitt fra Hakkebakkeskogen tre ganger om man er halvveis i Harry Potter-boka. 

Dyslektikere og andre elever som av en eller annen grunn synes lesing, engelsk eller matte er vanskelig bør absolutt gjøre lekser. Hos oss får de med lærevansker eller som av andre grunner henger etter faglig, egne tilpassa leksehefter. De med lese- og skrivevansker skal faktisk lese og skrive litt hver eneste dag. 

Anonymkode: 6810a...d8a

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg jobber med de yngste elevene, og tenker at spesielt leseleksene de aller første årene er noe av det viktigste å prioritere. Det er vanskelig å få tid til å trene lesing 1 til 1på skolen, dette er det mye enklere å øve på hjemme. Vi merker godt hvilke elever som får hjelp og oppfølging hjemmefra når det kommer til lesing, for å si det sånn.

Anonymkode: d47b9...299

Svare begge jeg siterer samtidig:

Ja, dyslektikere bør lese -Daglig. Men leksene på barneskolen etter 1. klasse er ikke å lese 4 sider i en lettlest barnebok. Det er å løse mattestykker skrevet i tekst, skrive en fortelling med løkkeskrift om hva man gjorde i sommerferien og å lese inn opptak av engelskleksa. Dette er på ingen måte tilpasset en dyslektiker, og å sette denne typen krav fører bare til at barnet føler seg dum og mislykket som ikke får det til. Leksene må være tilpasset elevens ferdighetsnivå, både den ene og andre veien, for å ha noen hensikt. Kjenner selv til et tilfelle hvor dette førte til skolevegring, som har skapt problemer for barnet i lang tid.

Skrevet

Det er helt tøysete at barn skal være «ferdig» på skolen midt på dagen (mellom 12 og 14), for at foreldre skal BETALE for SFO, og deretter bruke tid på lekser når man kommer hjem. Alle studier tilsier at dette er med på å ivareta klasseskillet mellom ressurssterke og -svake familier.

Heldagsskole er tingen; da er opplæring overlatt til profesjonelle, og barna er ikke like avhengig av at foreldrene er ressurssterke for å lykkes.

Skrevet

Med oss er det mye mas med leksene men vi gjør de allikevel. Nå er barnet så stort at det er på leksehjelp en dag i uka så det letter litt av trykket hjemme. 

Anonymkode: 645f4...bf9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...