AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #1 Skrevet 6. oktober 2025 Hei! Jeg leste en artikkel i VG om bruken av opioider (metadon, morfin osv) på innlagte/for kort bruk hjemme er blitt sett veldig ned på og med veldig innstrammede forholdsregler. Jeg jobber selv i helse men ikke med mennesker, og vi sparer ikke på bruken av gode opioider til våre dyr etter operasjoner, innlagte dyr osv. Mitt spørsmål er vel at er det så innstramma som det skal ha det til? Får de fleste beskjed om å ta bare en paracet når de har store smerter? Syns dere selv at det er for lite bruk av god smertelindring i jobben deres? Anonymkode: 04cc6...e4a
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #2 Skrevet 6. oktober 2025 Jobber på demensavdeling, og vi smertelindrer så godt vi kan. Starter med Paracet, men går videre til sterkere inntil lindring. Har heldigvis en god tilsynslege som vi har tett dialog med. Anonymkode: ce5b4...f3b 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #3 Skrevet 6. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei! Jeg leste en artikkel i VG om bruken av opioider (metadon, morfin osv) på innlagte/for kort bruk hjemme er blitt sett veldig ned på og med veldig innstrammede forholdsregler. Jeg jobber selv i helse men ikke med mennesker, og vi sparer ikke på bruken av gode opioider til våre dyr etter operasjoner, innlagte dyr osv. Mitt spørsmål er vel at er det så innstramma som det skal ha det til? Får de fleste beskjed om å ta bare en paracet når de har store smerter? Syns dere selv at det er for lite bruk av god smertelindring i jobben deres? Anonymkode: 04cc6...e4a Nei. Jobber på sykehuset på nevrologisk avdeling, der bruker pasientene som regel alltid Paracet «i bunn», og noe sterkere i tillegg. Det er ikke veldig vanskelig å få noe sterkere der jeg jobber hvertfall, men så har de fleste veldig sterke smerter hvor Paracet ikke hjelper alene da. Paracet fungerer dårlig på nervesmerter alene. Så nei jeg synes ikke det er for lite bruk av god smertelindring hos oss hvertfall 😊 Anonymkode: af30c...870
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #4 Skrevet 6. oktober 2025 Forskjellen på mennesker og dyr er vel at hos dyr så styrer vi medisineringen og påfølgende nedtrapping uten at dyret har noe det skulle sagt - risikoen for avhengighet er vel dermed ikke tilstede hos dyr på samme måte? Som sykepleier i hjemmetjenesten ser jeg vel alle aspekter av dette: de som får helt riktig smertelindring, de med sterke smerter som ikke får tilstrekkelig lindring og de som overmedisineres/får opioder på feil grunnlag. Det må sies at av de som ikke får god nok lindring så er det i 99% av tilfellene snakk om pasienter med kroniske smerter som er vanskelige å behandle. Disse skal jo heller ikke ha opioider. Er det snakk om palliativ pleie er det som regel alltid en god plan på lindring, og jeg har til gode å møte unødvendige restriksjoner på opioider i slike tilfeller. Heldigvis. Også er det dessverre veldig mange som sliter med avhengighet, hvor det ikke er ressurser til å hjelpe vedkommende med nedtrapping. Ikke alle vil trappe ned heller, og fastlegene er ofte maktesløse i slike tilfeller. Anonymkode: 7e2ea...62a 2
Purple_Pixiedust Skrevet 6. oktober 2025 #5 Skrevet 6. oktober 2025 Jeg har hatt mange operasjoner og får alltid noe sterkere. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #6 Skrevet 6. oktober 2025 Det er vel både og. Har ett familiemedlem som ble narkoman på statens regning. Der var det en fastlege som var svært liberal i forhold til sterke smertestillende i årevis etter ulykken. Dessverre gikk det deretter. Vedkommende er heldigvis på det plan at personen har kommunal leilighet og fungerer nogenlunde. jeg for min del opplevde at de var veldig tilbakeholdne på smertestillende etter akutt keisersnitt hvor jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning. Hadde så ufattelig vondt, og fikk beskjed om at jeg hadde fått langt mer smertestillende enn normalen. Fikk heldigvis mer etter at blodtrykket steg og jeg kastet opp av smerter. Men dette pågikk i flere runder. hadde en annen runde hvor jeg opererte ut visdomstann. Fikk komplikasjoner og stingene åpnet seg. Endte opp med åpent ned til kjevebenet, og det måtte lukke seg selv. Fikk kun Paracet. Var tilfeldig hos fastlegen for noe helt annet noen dager etterpå, han lurte på hva som hadde skjedd. Fikk sterkere smertestillende der. Kun Paracet holdt ikke! Anonymkode: c53bf...3a3 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2025 #7 Skrevet 6. oktober 2025 Tenker at det er bra det er fokus på at det blir strengere. Jobber i LAR og antallet pasienter som blir inkludert i LAR basert på at de har fått en avhengighet til opioider grunnet slepphendte leger har økt de siste årene. Anonymkode: dc83e...3ad
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2025 #8 Skrevet 7. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 7.42): Hei! Jeg leste en artikkel i VG om bruken av opioider (metadon, morfin osv) på innlagte/for kort bruk hjemme er blitt sett veldig ned på og med veldig innstrammede forholdsregler. Jeg jobber selv i helse men ikke med mennesker, og vi sparer ikke på bruken av gode opioider til våre dyr etter operasjoner, innlagte dyr osv. Mitt spørsmål er vel at er det så innstramma som det skal ha det til? Får de fleste beskjed om å ta bare en paracet når de har store smerter? Syns dere selv at det er for lite bruk av god smertelindring i jobben deres? Anonymkode: 04cc6...e4a Håper ikke det! Eneste positive som gjorde at jeg klarte med etter operasjonene. Fantastiske sykepleiere og morfin! Ikke noe annet som virket. De prøver jo selvfølgelig andre ting som paracet osv der det er mulig. Men noen ting krever morfin. Noen har og lavere smerteterkel eller høyere smerte. Anonymkode: 496dd...128 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2025 #9 Skrevet 7. oktober 2025 Så lenge det er 1 uke, max 2 ! Anonymkode: 496dd...128
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2025 #10 Skrevet 7. oktober 2025 Lett å bli avhenging ellers. Anonymkode: 496dd...128
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2025 #11 Skrevet 7. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så lenge det er 1 uke, max 2 ! Anonymkode: 496dd...128 Kommer vel an på hvor mye man tar, om man klarer stå i de verste kneikene av og til også. Anonymkode: 4fc8d...b4a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2025 #12 Skrevet 7. oktober 2025 Kommer helt annpå lege som skriver ut. Min fastlege skriver ut tramadhol og oxy som om det er godteri. Venninna har samme fastlege og er på vei til misbruk etter en operasjon. Fastlegen min er en gammel mann på 70 som burde gitt seg for lenge siden. Anonymkode: c0575...02d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2025 #13 Skrevet 7. oktober 2025 Sykepleier på sykehjem her. Pasientengruppen jeg jobber med har en gjennomsnittsalder på 90 år og sammensatt sykdomsbilde. Her spares det ikke på smertestillende. Mange har Paracet og morfinplaster og får ekstra (oxy, morfin) ved behov. Anonymkode: 1412d...a6b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå