Gå til innhold

Hvorfor er Asker så gjevt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser etter et sted å bo i, eller rundt, Oslo. Er ikke kjent på Østlandet.
Innrykket jeg får når jeg snakker med folk, er at Asker er svært gjevt. Det forstår jeg ikke. Sentrum ligner noe man har smekket opp i løpet av en uke. Lite utvalg - både i butikker og serveringssteder. Rundt sentrum er det lange avstander og mye bakker. Hva hjelper toglinjen da, med mindre man bor i sentrum. Stedet ser ryddig og velholdt ut, men også sjelløst. 
Jeg mener ikke at Asker er noe værre enn andre steder i Norge. Ønsker bare å forstå det flotte med å bo i Asker

Anonymkode: 73fdd...806

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Med unntak av området ved sjøen er jo Asker et høl. Men så er det vel ikke så veldig «jevt» heller - det er som Bærum, et sted nær Oslo men med lavere boligpriser enn Oslo. 

Anonymkode: a8fa6...73b

• Nyttig 2
Skrevet

Ryktet. Man betaler jo for merker og ikke kvalitet når man kjøper designer klær også. Andre tror man er rik om man har de tingene (eller bor i det støket)

Anonymkode: 39bd0...ced

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Asker har da aldri vært gjevt..? Ikke Bærum heller, annet enn for dem som er derfra. Det er derimot gjevt å eie bolig i Oslo, særlig i bydelene Frogner (inkl Bygdøy), St. Hanshaugen, Nordre Aker og noen til. 

Anonymkode: 75da2...d89

• Nyttig 1
Skrevet

Takk dere! Utover innvandrer problematikken, så så skjønner jeg ikke hvorfor vestsiden av Oslo skal være så mye bedre øst. 
Ts

Skrevet

Gjevt og gjevt. Nå er det forskjeller internt i Asker også, men det er nå bare sånn at mye av Bærum statusmessig og økonomisk er en forlengelse av Oslos vestkant, og Asker er en forlengelse et knepp videre ut. Det er ikke noe helt ekstraordinært og flott og enestående med Asker (som jo dekker et veldig stort område), men det aller meste av Asker er ryddig, rolig og pent. Innbyggerne har i snitt relativt høy sosioøkonomisk status målt mot innbyggerne i de fleste andre kommuner. Sånt er gjerne selvforsterkende.

Så har det egentlig gått litt sport i Asker i å hegne om «askerbygda», at det ikke skal bli et sted med en by i midten og forsteder rundt. De har også bevisst unngått bystatus for området rundt togstasjonen. Jeg sier ikke at det gjør det noe kulere der, men det er delvis et valg også, ikke bare at ingen gadd å bygge det ut mer. 

Jeg er ikke frelst selv heller, og for en som ikke har vokst opp i osloområdet er det nok vanskelig å helt skjønne hvorfor Asker skulle være noe flottere enn Ski eller Lillestrøm eller for den saks skyld Skedsmokorset. Det er nok mest av alt historisk betinget.

Så er også utdannelses- og inntektsnivået et knepp høyere i Asker enn de aller fleste steder i tilsvarende avstand fra Oslo i andre retninger, og enten man synes det burde være sånn eller ei virker strøk med den slags indikatorer gjerne litt ekstra fristende for andre med tilsvarende utdannelse og inntekt selv. Jeg sier ikke at det er noe ubetinget gode, og nå fylles jo alle kommuner rundt Oslo opp av unge par med høy utdannelse som ønsker mer overkommelig prisede eneboliger til sine kommende barn. Likevel er det å ha vært litt mer høythengende og solid noe Asker (og tildels Bærum) fortsatt lever godt på. Sånt varer lenge.

Samtidig tror jeg nok mange fra langt unna Oslo også overvurderer litt hvor fint og flott og gjevt det er. Det er selvfølgelig ikke noe slags mål å bo dyrest mulig, men når spørsmålet er hvor «gjevt» det er å bo et sted gir prisen åpenbart en viss indikasjon. Og selv om Bærum og sikkert også Asker ligger høyere enn det meste av Norge og også de fleste østlandskommuner er det langt rimeligere enn mye av Oslo og især Oslo vest.

Anonymkode: 84567...63b

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjevt og gjevt. Nå er det forskjeller internt i Asker også, men det er nå bare sånn at mye av Bærum statusmessig og økonomisk er en forlengelse av Oslos vestkant, og Asker er en forlengelse et knepp videre ut. Det er ikke noe helt ekstraordinært og flott og enestående med Asker (som jo dekker et veldig stort område), men det aller meste av Asker er ryddig, rolig og pent. Innbyggerne har i snitt relativt høy sosioøkonomisk status målt mot innbyggerne i de fleste andre kommuner. Sånt er gjerne selvforsterkende.

Så har det egentlig gått litt sport i Asker i å hegne om «askerbygda», at det ikke skal bli et sted med en by i midten og forsteder rundt. De har også bevisst unngått bystatus for området rundt togstasjonen. Jeg sier ikke at det gjør det noe kulere der, men det er delvis et valg også, ikke bare at ingen gadd å bygge det ut mer. 

Jeg er ikke frelst selv heller, og for en som ikke har vokst opp i osloområdet er det nok vanskelig å helt skjønne hvorfor Asker skulle være noe flottere enn Ski eller Lillestrøm eller for den saks skyld Skedsmokorset. Det er nok mest av alt historisk betinget.

Så er også utdannelses- og inntektsnivået et knepp høyere i Asker enn de aller fleste steder i tilsvarende avstand fra Oslo i andre retninger, og enten man synes det burde være sånn eller ei virker strøk med den slags indikatorer gjerne litt ekstra fristende for andre med tilsvarende utdannelse og inntekt selv. Jeg sier ikke at det er noe ubetinget gode, og nå fylles jo alle kommuner rundt Oslo opp av unge par med høy utdannelse som ønsker mer overkommelig prisede eneboliger til sine kommende barn. Likevel er det å ha vært litt mer høythengende og solid noe Asker (og tildels Bærum) fortsatt lever godt på. Sånt varer lenge.

Samtidig tror jeg nok mange fra langt unna Oslo også overvurderer litt hvor fint og flott og gjevt det er. Det er selvfølgelig ikke noe slags mål å bo dyrest mulig, men når spørsmålet er hvor «gjevt» det er å bo et sted gir prisen åpenbart en viss indikasjon. Og selv om Bærum og sikkert også Asker ligger høyere enn det meste av Norge og også de fleste østlandskommuner er det langt rimeligere enn mye av Oslo og især Oslo vest.

Tusen takk for et så utdypende og godt svar. Det forklarte mye.
Du er snill.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for et så utdypende og godt svar. Det forklarte mye.
Du er snill.

Ts

Virkelig bare hyggelig 😊

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det som er bra med Asker er at det er så nærme Oslo at man kan jobbe der og benytte alle tilbudene Oslo har. Samtidig bor man litt utenfor. De fleste i Asker har vel tilgang til enten marka eller sjøen (og mange begge deler).

Som påpekt i et innlegg over har flere av de andre kommunene i nærheten av Oslo de samme kvalitetene,

Endret av Brunello
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk dere! Utover innvandrer problematikken, så så skjønner jeg ikke hvorfor vestsiden av Oslo skal være så mye bedre øst. 
Ts

Den ene delen er industri område, mens den andre har mer natur og finere gamle hus. 

Anonymkode: 39bd0...ced

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...