Gå til innhold

Merkelig søvnrytme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter at jeg fylte 40, har jeg sovet rart. Korte netter, maks 7t, men så blir jeg trøtt på dagen. Etter-jobb eller middagshvil er vanlig. Hele familien sover til 10 i helgene mens jeg loffer rundt her alene.

Flere som opplever dette? Kan ikke jeg sove lengre netter & være våken hele dagen istdf.?

Anonymkode: 8b452...18b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan du betegne 7t natt som en kort natt? 
Og etter 7t natt, så trenger du ikke sover etter jobb. Hold deg våken, så sover du kanskje enda bedre/mere neste natt, dersom kroppen din trenger det.

Sjekk ut sove-rådene på helsenorge(?) sine sider også. Kanskje saboterer du for deg selv?

Anonymkode: 11c54...cb7

• Liker 3
Skrevet

6-7 timer er ikke en kort natt i min verden! Jeg våkner som regel i 03-tiden og sover minimalt etter det om jeg sover noe i det hele tatt. Jeg har passert 50 og har hatt det sånn i et år nå.

Prøver ganske ofte å legge meg i 21-tiden, men sovner sjelden da.

Anonymkode: 50c4f...e57

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke bare lengden på søvnen som teller, men også kvaliteten. Ettersom du er trøtt etter 7 timer, tipper jeg det kan ha med søvnkvaliteten å gjøre. 

Melatonin fungerer bra for meg dersom jeg ønsker å sove lenge. Og ha noenlunde kjølig soverom, (samboeren) vil ikke ha det kjølig så jeg har har bena utenfor dyna. 

Jeg er mer trett om morgenen om jeg har trent om kvelden, eller gått lang kveldstur. Så det har jeg lært å unngå. Annet som kan gi dårlig søvnkvalitet er alkohol og hva man spiser om kvelden. Hvor mye, og om måltidet er tungt eller har mye sukker.

Det kan også hjelpe å ikke sove på dagtid, men det har du vel testet ut.

Skrevet

Jeg har også rar døgnrytme, men det er pga rare jobbtider (kan være alt fra 3 eller 4 om natta) og en kronisk sykdom som gjør at det er vondt å ligge for lenge. Eneste som fungerer for meg er å sove når hodet og kroppen sier jeg må. Noen ganger da sovner jeg 18 om ettermiddagen, og da får jeg 3-4 timer med god søvn før jeg våkner og må bevege meg. Kan ikke huske sist jeg sov lenger enn 4.  Sover da litt på dagtid, men prøver å holde det til maks 30 min.

Anonymkode: 2073c...b0a

Skrevet

Interessant, jeg er ikke trøtt etter 7t, men blir trøtt senere på dagen. Veldig uthvilt etter natta, får bare ikke til å sove lengre. Hvordan klarer dere dere med 3-5t netter???

Skrevet

Det er ikke uvanlig med kortere søvn i perioder av livet. Jeg sover også mye kortere nå når jeg er rundt 40 enn da jeg var rundt 30. Søvnbehovet endrer seg. 

Men hvis du blir trøtt på dagen, så er det enten fordi søvnkvaliteten din er for dårlig, eller du rett å slett har en vane med å sove på dagtid.. Hvis man har fått seg en vane om å sove på dagtid, så vil kroppen stille inn "klokka" si på det, og varsle når det er på tide med middagshvilen... Når man snakker om søvnproblemer, søvnhygiene og slikt, så er det å droppe søvn på dagtid en av de viktigste faktorene. Tving deg selv til å droppe middagshvilen, hold deg våken til kvelden. Eventuelt legg deg tidligere på kvelden. Og gjør det over tid, du bør iallfall tvinge deg selv selv til å ikke sove på dagtid i noen uker for å snu vanen. 

Anonymkode: a2d38...959

Skrevet

Mer trening, det gir bedre søvnkvalitet.

Anonymkode: 4232f...f52

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Interessant, jeg er ikke trøtt etter 7t, men blir trøtt senere på dagen. Veldig uthvilt etter natta, får bare ikke til å sove lengre. Hvordan klarer dere dere med 3-5t netter???

Har ikke så mye valg da.... Men det sliter, ja....

Anonymkode: 50c4f...e57

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Etter at jeg fylte 40, har jeg sovet rart. Korte netter, maks 7t, men så blir jeg trøtt på dagen. Etter-jobb eller middagshvil er vanlig. Hele familien sover til 10 i helgene mens jeg loffer rundt her alene.

Flere som opplever dette? Kan ikke jeg sove lengre netter & være våken hele dagen istdf.?

Kan det være periomenopausesymptom? 

Anonymkode: f2ed9...af0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...