Gå til innhold

Lipødem - utrending?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Dere som har fått påvist lipødem, hvordan gikk dere frem for å få utredning? Via fastlege eller er det alltid privat? Fastlegen kan kanskje ikke så mye om sånt? Har slitt i årevis, og nå er jeg lei av å ha vondt. Hvordan går jeg frem?

K37

Anonymkode: 6cb60...383

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har såvidt vist regn til fastlegen, men han slo det egentlig bare fra seg og sa det er normalt når mab blir eldre. Men jeg har hatt kraftig forverring på kort tid og jeg har mange av tegnene. 

Vurderer å spørre gybekokogen min neste gang jeg er der, i tilfellet hub kanskje vet noe om det. 

Anonymkode: a1faa...be2

Skrevet

Fysioterapeut som hadde kunnskap om det fikk startet utredning.

Anonymkode: 1fca1...fc8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har såvidt vist regn til fastlegen, men han slo det egentlig bare fra seg og sa det er normalt når mab blir eldre. Men jeg har hatt kraftig forverring på kort tid og jeg har mange av tegnene. 

Vurderer å spørre gybekokogen min neste gang jeg er der, i tilfellet hub kanskje vet noe om det. 

Anonymkode: a1faa...be2

Er dette jeg fikk høre hos min gamle fastlege også. Men dette er noe som har fulgt meg siden tenårene, ikke kun ettersom jeg har blitt eldre. Har ny fastlege nå, så tenkte å høre med henne. Jeg er jo ellers slank, og jeg spiser sunt, og er aktiv. Men det er vondt, det føles tungt å bevege seg og nå har jeg begynt å kjenne disse klassiske "kornene" i fettet. Harde kuler som er vonde. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fysioterapeut som hadde kunnskap om det fikk startet utredning.

Anonymkode: 1fca1...fc8

Okei, var det fysio som konstaterte lipødem, eller var du hos en spesialist også? Hva er veien videre etter diagnose?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei. Dere som har fått påvist lipødem, hvordan gikk dere frem for å få utredning? Via fastlege eller er det alltid privat? Fastlegen kan kanskje ikke så mye om sånt? Har slitt i årevis, og nå er jeg lei av å ha vondt. Hvordan går jeg frem?

K37

De fleste fastleger kan svært lite om dette og det er heller ingen offisiell diagnose. Enten så kan du dra til de klinikkene som foretar operasjoner privat og få det fastslått eller - helst- gå til en fysioterapeut som kan lipødem og som da eventuelt kan bestille kompresjons strømpebukser til deg. Det har dessverre blitt strengere den siste tiden, men er litt avhengig av hvor du bor i landet. Anbefaler gruppen «lipødem Norge» på FB. Anbefaler også å sjekke ut hjemmesiden til Norsk Lymfødem og lipødem forening. Der finnes også en liste over fysioterapeuter som kan lipødem. 

Anonymkode: cc0fb...a36

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Okei, var det fysio som konstaterte lipødem, eller var du hos en spesialist også? Hva er veien videre etter diagnose?

Det beste er å få begynt med kompresjon, gjerne gå i basseng jevnlig ( vann er naturlig kompresjon, spis gjerne karbo redusert. 
Det finnes mulighet for operasjoner, men det er foreløpig kun privat og dyrt , siden det ikke er en godkjent diagnose enda. Men det foregår et 5-årig studie nå ved norske sykehus , der de deles inn to grupper , den ene får konservativ behandling ( kompresjon, kosthold) den andre får operasjon. Danmark fikk nettopp gjennom lipødem som diagnose, så det er håp tenker jeg for Norge også. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk først diagnosen hos lokal fysioterapeut, og deretter hos spesialfysioterapeut ved St. Olavs hospital. Etter det fikk jeg den atter bekreftet hos karkirurg ved St. Olavs. 

Jeg fikk også kompresjonstøy tilpasset av lokal fysioterapeut og pulsator som fysioterapeuten ved St. Olavs søkte om. 

Anonymkode: 25e9d...9ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De fleste fastleger kan svært lite om dette og det er heller ingen offisiell diagnose. Enten så kan du dra til de klinikkene som foretar operasjoner privat og få det fastslått eller - helst- gå til en fysioterapeut som kan lipødem og som da eventuelt kan bestille kompresjons strømpebukser til deg. Det har dessverre blitt strengere den siste tiden, men er litt avhengig av hvor du bor i landet. Anbefaler gruppen «lipødem Norge» på FB. Anbefaler også å sjekke ut hjemmesiden til Norsk Lymfødem og lipødem forening. Der finnes også en liste over fysioterapeuter som kan lipødem. 

Finnes det en oversikt over fysioterapeuter som kan om dette, eller må jeg bare sjanse? 🥲

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det beste er å få begynt med kompresjon, gjerne gå i basseng jevnlig ( vann er naturlig kompresjon, spis gjerne karbo redusert. 
Det finnes mulighet for operasjoner, men det er foreløpig kun privat og dyrt , siden det ikke er en godkjent diagnose enda. Men det foregår et 5-årig studie nå ved norske sykehus , der de deles inn to grupper , den ene får konservativ behandling ( kompresjon, kosthold) den andre får operasjon. Danmark fikk nettopp gjennom lipødem som diagnose, så det er håp tenker jeg for Norge også. 

Karboredusert ja. Vet du, jeg hadde en periode jeg gikk på keto, og jeg hadde det jo mye bedre da. Jeg knyttet det ikke direkte til lipødem, fordi jeg ikke tenkte i de baner den gang. Keto er dog et slit. Karbo-redusert, hva tenker du på? Har du eksempler på noe som er mer levelig enn ren keto?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk først diagnosen hos lokal fysioterapeut, og deretter hos spesialfysioterapeut ved St. Olavs hospital. Etter det fikk jeg den atter bekreftet hos karkirurg ved St. Olavs. 

Jeg fikk også kompresjonstøy tilpasset av lokal fysioterapeut og pulsator som fysioterapeuten ved St. Olavs søkte om. 

Ok, høres ut som fysioterapeut er veien å gå, det kan man vel få henvisning til til fastlege? Har uansett sikkert hatt god nytte av fysio selv om det skulle vise seg at jeg ikke har lipødem, selv om veldig mye peker mot at jeg har det når jeg hører andre snakke om sine symptomer.

Skrevet

Hvordan kjennes disse "kornene" ut hos dere som har blitt diagnostisert med lipødem?

Selv har jeg "saccosekk-kuler" i overarmene og nedre del av magen/hoftene. Lår og legger har ikke disse, men kjennes generelt harde ut. 

Anonymkode: 73018...726

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan kjennes disse "kornene" ut hos dere som har blitt diagnostisert med lipødem?

Selv har jeg "saccosekk-kuler" i overarmene og nedre del av magen/hoftene. Lår og legger har ikke disse, men kjennes generelt harde ut. 

Anonymkode: 73018...726

Det er sånn mine kjennes ut også, så lurer på det samme hos de som har fått det diagnostisert. Ellers ser jeg godt at fettfordelingen ikke "matcher" med resten av kroppen både på lårene og overarmene. Dette har aldri gått bort ved trening eller tradisjonell slanking. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ok, høres ut som fysioterapeut er veien å gå, det kan man vel få henvisning til til fastlege? Har uansett sikkert hatt god nytte av fysio selv om det skulle vise seg at jeg ikke har lipødem, selv om veldig mye peker mot at jeg har det når jeg hører andre snakke om sine symptomer.

Du trenger ikke henvisning fra lege forå gå til fysio lenger. 

NLLF har en oversikt over fysioterapeuter med kompetanse på Lipødem. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du trenger ikke henvisning fra lege forå gå til fysio lenger. 

NLLF har en oversikt over fysioterapeuter med kompetanse på Lipødem. 

Takk! Skal sjekke der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...