Gjest Gjest1 Skrevet 28. mars 2006 #1 Skrevet 28. mars 2006 Ja, jeg har visst blitt bestemor. For åtte bittesmå guppyer. Har foreløpig samlet dem (for at de ikke skal bli spist) i et litermål som henger på kanten av akvariet, for at vannet oppi (fra akvariet) skal holde varmen de er vant til. Men hva mer bør jeg gjøre? De skal vel ikke ha fiskemat? Hvor lenge bør jeg holde dem adskilt fra de andre fiskene?
monja Skrevet 28. mars 2006 #2 Skrevet 28. mars 2006 Vi hadde et fødekar vi kjøpte på zoobutikken. Da kunne vi henge det på kanten av akvariet og vannet sirkulerte gjennom det. De spiste helt vanlig mat såvidt jeg husker - og vi slapp dem sammen med de andre når de var blitt ganske store. Vi ville jo ikke at de skulle bli spist. Grattis som bestemor
Gjest Gjest1 Skrevet 28. mars 2006 #3 Skrevet 28. mars 2006 Da får jeg kjøpe ynglekar til helgen, blir ikke kjangs før. Litermålet får duge, så bytter jeg litt av vannet hver dag frem til det. Takk for svar!
marta Skrevet 28. mars 2006 #4 Skrevet 28. mars 2006 Jøss . så spennende!! Mine guppyer ynglet aldri, de! Vet ikke hva jeg gjorde feil.
Gjest Gjest1 Skrevet 28. mars 2006 #5 Skrevet 28. mars 2006 Jøss . så spennende!! Mine guppyer ynglet aldri, de! Vet ikke hva jeg gjorde feil. ← Du hadde ikke bare hanner da, fordi de er finest?
Gjest gjesta Skrevet 28. mars 2006 #6 Skrevet 28. mars 2006 Mine yglet som bare juling! Jeg tror egentlig ike du trenger noe fancy fødekar til dem. Jeg holdt mine adskilt i noen uker før jeg slapp de uti igjen. Gikk helt fint det. Men jeg passa på å ha masse planter som de kunne gjemme seg i.
Gjest Gjest1 Skrevet 28. mars 2006 #7 Skrevet 28. mars 2006 Mine yglet som bare juling! Jeg tror egentlig ike du trenger noe fancy fødekar til dem. Jeg holdt mine adskilt i noen uker før jeg slapp de uti igjen. Gikk helt fint det. Men jeg passa på å ha masse planter som de kunne gjemme seg i. ← Må de ha planter i det jeg bruker til å ha dem i nå også? Eller mener du når jeg slipper dem uti til de andre?
marta Skrevet 28. mars 2006 #8 Skrevet 28. mars 2006 Du hadde ikke bare hanner da, fordi de er finest? ← ....hmmm.. mulig det kan vere grunnen, ja... siden jeg har det med å tenke litt på det estetiske av og til....
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2006 #9 Skrevet 28. mars 2006 Beste er å la de suse sammen med de voksne, da får du friskest bestand. Men ALDRI ha de i et tomt kar, det fører til skyhøyt stressnivå.
Susan Sto Helit Skrevet 28. mars 2006 #10 Skrevet 28. mars 2006 Må de ha planter i det jeg bruker til å ha dem i nå også? Eller mener du når jeg slipper dem uti til de andre? ← Når du slipper dem uti til de andre. Tette planter med masse gjemmesteder fungerer best. Yngelfor til guppy er bare finknust flakfor... Går sikkert fint med litermålet til de små noen dager. Både med og uten vannskifte.
Gjest Gjest1 Skrevet 28. mars 2006 #11 Skrevet 28. mars 2006 Det er allerede massevis av planter i akvariet, eller plante, siden det er en som har vokst veldig mye. Jeg synes dette er spennende jeg, har ikke hatt yngel i huset før.
Gjest gjesta Skrevet 28. mars 2006 #12 Skrevet 28. mars 2006 Ja, masse planter, når du etter noen uker slepper de uti med de andre er viktig. Lykke til!
Gjest Gjest1 Skrevet 28. mars 2006 #13 Skrevet 28. mars 2006 Men er det stor sjanse for at de fleste lever opp? Eller vil de fleste mest sannsynlig dø? Min datter er så gira på dette nå, blir nok veldig lei seg om hun våkner om morgenen og så er de døde..
Gjest gjesta Skrevet 28. mars 2006 #14 Skrevet 28. mars 2006 Jeg kan ikke huske at noen av mine døde. Så sant de får være en stund for seg selv.
Gjest Gjest1 Skrevet 28. mars 2006 #15 Skrevet 28. mars 2006 Jeg kan ikke huske at noen av mine døde. Så sant de får være en stund for seg selv. ← Det var fint.
Mrs. K Skrevet 28. mars 2006 #16 Skrevet 28. mars 2006 (endret) Mine guppyer ynglet aldri, de! Vet ikke hva jeg gjorde feil. ← De gjorde sikkert det, men guppymamma og resten av familien eter de det de får tak i. Hvis du har flyteplanter vil det være stor sjanse for at noe av yngelen overlever og du slipper styret med litermål/fødekasse. Lykke til Endret 28. mars 2006 av Trille
marta Skrevet 28. mars 2006 #17 Skrevet 28. mars 2006 Må man da stå "vakt" og fange opp yngelet før de voksne spiser dem?
Gjest gjesta Skrevet 28. mars 2006 #18 Skrevet 28. mars 2006 (endret) Nei man står ikke vakt. Men man titter jo ofte på fiskene, og plutselig så er de der. Da samler du dem opp. Jeg hadde sånne flyteplanter, kanskje det var derfor mine yngla som bare det? Endret 28. mars 2006 av Xavia
Mysti Skrevet 28. mars 2006 #19 Skrevet 28. mars 2006 Litt på siden, men hva er flyteplanter? Jeg har for tiden 4 "ørkenfisker" pga en ødelagt pumpe som drepte nesten alle fiskene og aaalle plantene mine...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå