AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #41 Skrevet 8. oktober 2025 Er helt sykt at vi har spist mat sånn det er naturlig i hele menneskers tid og plutseligt finner vi ut at det naturlige er ikke bra og vi må fjerne fett og vanlig sukker, dem sier at rapsolje er dårligt fett samtidig reklamerer dem det som hjertegodt 🤯 folk i deg er så naive at det ødelegger dems egen helse. og det stoler vi jo blindt på det er mye penger tjent på alt dette tullet. Jeg vet selv at nok fett er alfa omega for forbrenning og hormonregulering spiser Masse animslsk fett hver dag føler meg bedre og ser mye bedre ut enn før! Anonymkode: c25b2...690 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #42 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 10.54): Samme her. Jeg savner når melken kom i halvliterspakninger. Ser aldri det lenger. 1 liter er for mye for oss å drikke opp før den blir dårlig. Anonymkode: 4e859...773 Kjøp laktosefri melk. (ikke laktoseredusert) Den har LANG holdbarhet. Jeg klarer ikke å smake forskjell. Anonymkode: da20f...24e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #43 Skrevet 8. oktober 2025 Jeg drikker ikke helmelk, men sønnen min gjør det og vil at vi kjøper helmelk, så da kjøper jeg det. Selv drikker jeg ikke melk i det hele tatt, men jeg spiser mat (som lasagne f.eks) som har melk i seg, i sausen for eksempel. Anonymkode: dc3fd...b42
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #44 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 16.06): Jeg spiser ikke mer ennn 1200 kcal per dag. Jeg får ofte lyst til å drikke melk. Lurer på om det er innafor å drikke helmelk? Anonymkode: 4c30a...6d7 Nei, har aldri klart å drikke helmelk, fremstår nesten som fløte for min del. Jeg drikker skummet melk, kjenner ikke helt forskjellen på skummet og lett, så da kan jeg like greit velge alternativet med minst kalorier. Anonymkode: de333...5c8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #45 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er helt sykt at vi har spist mat sånn det er naturlig i hele menneskers tid og plutseligt finner vi ut at det naturlige er ikke bra og vi må fjerne fett og vanlig sukker, dem sier at rapsolje er dårligt fett samtidig reklamerer dem det som hjertegodt 🤯 folk i deg er så naive at det ødelegger dems egen helse. og det stoler vi jo blindt på det er mye penger tjent på alt dette tullet. Jeg vet selv at nok fett er alfa omega for forbrenning og hormonregulering spiser Masse animslsk fett hver dag føler meg bedre og ser mye bedre ut enn før! Anonymkode: c25b2...690 Selv om vi spiste sånn i all fortid så trenger vel ikke masse animalsk fett være det optimale for mennesker? Anonymkode: 1e313...dd9 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #46 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 16.48): Dette er et interessant tema. Forsking tyder på at melk inneholder stoffer som kan virke slankende (bl.a. kalsium). Noen studier tyder på at barn som får helmelk ikke har høyere kroppsvekt enn de som drikker skummet melk (som inneholder 0,1% fett), snarere tvert imot. Helmelk kan faktisk virke slankende. Noen studier viser også at melk (spesielt fermenterte melkeprodukter som yoghurt) reduserer sannsynligheten for å få sykdommer som f.eks diabetes som i andre sammenhenger kan komme av overvekt. Så selv om helmelk kan ha flere kalorier så kan helseeffekten være gunstig likevel Når det gjelder fett så inneholder melk mye korte fettsyrer som kan virke krefthemmende. Slik som fettsyren C4:0 som finnes ekstra mye av i melkefett. Melkefettsyrene C8:0 og C10:0 Kan også ha antivirale effekter (motvirke virus). Melk inneholder også litt oddetallsfettsyrer. Jeg kjenner ikke til andre kilder til slike fettsyrer enn fra melk. Kjenner ikke til forskning på helseeffekter av oddetallsfettsyrer, men det er jo et interessant at melk inneholder dette. Melkefettsyren C12:0 motvirker bakterier (har antibakteriell effekt) og kan øke det gode kolesterolet. Det er jo bra At melk er sunt vet vi jo (selv om veganere ikke liker det). Når det gjelder melkefett ser det ut til at forskningen er mye mer positiv nå sammenlignet med tidligere da en trodde at «fett var fett» - og ikke var klar over de positive sidene av melkefett som en vet i dag. I tillegg inneholder melk mye næringsstoffer om en ser bort fra fett og protein. For eksempel jod som er viktig for utvikling av hjernen til foster. Derfor er det viktig å spise/drikke nok melk før befruktningsøyeblikket om en ikke er veldig glad i torskefisk som også inneholder jod (brunost og prim er ekstra rik på jod) Spørsmålet er likevel om det er sunnest å drikke helmelk, skummet melk, spise yoghurt eller spise ost – eller om vi bør gjøre litt av alt for å være på den sikre siden med tanke på helse Helsedirektoratet anbefaler minst tre porsjoner av magre melkeprodukter hver dag. De anbefaler magre produkter. Men det er jo et interessant spørsmål om det kanskje er like bra (eller bedre) med fete melkeprodukter selv om kaloriinnholdet er høyere? Det er jo flere ernæringsprofessorer som foretrekker melkeprodukter med mer fett ser det ut til. De burde vel vite hva de snakker om? Anonymkode: 8ee1d...c72 Interresant. Jeg drikker h-melk daglig, og spiser mye ost og smør. Har alltid hatt lav kroppsvekt/flat mage og stabilt blodsukker. Kult om det har en sammenheng, men tvilsomt om det vil blir prøvd. Anonymkode: 0b749...2e0 1 2
Nevian Skrevet 8. oktober 2025 #47 Skrevet 8. oktober 2025 Jeg kjøper vanligvis lettmelk, men mine smaksløker er så grovinnstilte at det ikke spiller noen rolle for meg om det er hel, lett, eller skummet. Jeg kan kjenne forskjell hvis jeg virkelig kjenner etter, men at noen kan like det ene, men ikke det andre, det er helt ubegripelig for meg
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #48 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv om vi spiste sånn i all fortid så trenger vel ikke masse animalsk fett være det optimale for mennesker? Anonymkode: 1e313...dd9 Er på det mennesker utviklet seg mennesker gikk for det som næret dem mest. Akkurat som dyr går for det dem er skapt for har vi mennesker gjort. Er bedre med lite mat som er næringsrikt enn masse mat mer enn vi trenger som er næringsfattigt Anonymkode: c25b2...690 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #49 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Interresant. Jeg drikker h-melk daglig, og spiser mye ost og smør. Har alltid hatt lav kroppsvekt/flat mage og stabilt blodsukker. Kult om det har en sammenheng, men tvilsomt om det vil blir prøvd. Anonymkode: 0b749...2e0 Har samme erfaring. Jeg prøvde meg på et såkalt sunnere kosthold med lite fett mindre kjøtt masse grønnsaker jeg gikk MYE opp i vekt var irritabel trøtt og oppblåst hele tiden og var alltid sulten! Jeg gikk tilbake til det simple normale kostholdet med nok kjøtt mye fett grønnsaker som tilbehør til mat og jeg raste ned til normalvekta og var endelig endelig mett på normale mengder mat. Det typisk husmorskostholdet hjemmelaga god mat er absolutt det beste for kroppen. Jeg er 29 år uten noe sykdommer eller plager så jeg fikk kjenne på effekten uten At noe annet sto i veien som jeg kunne skylde på. Er så takknemlig for at sunt kosthold er så simpelt. Har ingen mangler selv om jeg spiser lite fordi jeg spiser mat med nok næring. Synes synd på folk som fokuserer såmye på mat og spiser enorme menger grønnsaker for og det å være sunn men ødelegger kroppen og ender opp å må ta kosttilskudd. Anonymkode: c25b2...690 1 2
Benazim Skrevet 8. oktober 2025 #50 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har samme erfaring. Jeg prøvde meg på et såkalt sunnere kosthold med lite fett mindre kjøtt masse grønnsaker jeg gikk MYE opp i vekt var irritabel trøtt og oppblåst hele tiden og var alltid sulten! Jeg gikk tilbake til det simple normale kostholdet med nok kjøtt mye fett grønnsaker som tilbehør til mat og jeg raste ned til normalvekta og var endelig endelig mett på normale mengder mat. Det typisk husmorskostholdet hjemmelaga god mat er absolutt det beste for kroppen. Jeg er 29 år uten noe sykdommer eller plager så jeg fikk kjenne på effekten uten At noe annet sto i veien som jeg kunne skylde på. Er så takknemlig for at sunt kosthold er så simpelt. Har ingen mangler selv om jeg spiser lite fordi jeg spiser mat med nok næring. Synes synd på folk som fokuserer såmye på mat og spiser enorme menger grønnsaker for og det å være sunn men ødelegger kroppen og ender opp å må ta kosttilskudd. Anonymkode: c25b2...690 Jeg tror det er veldig personavhengig hva slags måltidssammensetning man blir mett på. Du beskriver at for deg var det å få nok kjøtt, mye fett, og det ha grønnsaker som tilbehør. Jeg har det som deg. Nok kjøtt (og/eller fisk, egg, meieriprodukter) pluss en del fett til hvert måltid, er det som gjør at jeg kan gå i timesvis før jeg trenger å spise, eller putte noe som helst i munnen igjen - eller i det hele tatt tenke på mat. Når for eksempel ernæringsfysiolog Tine Sundfør uttaler at det er viktig å spise mye korn i form av havregryn eller grovt brød, eller mengder av grønnsaker og annen fiberrik mat for å føle seg mett, mistenker jeg at dette er fordi det er slik for henne. Og det er sikkert slik for enkelte andre også. Jeg hadde derimot gått rundt skrubbsulten store deler av dagen om jeg skulle spist på denne måten. Det viktigste er å spise måltider som en selv blir mett av. Det finner man best ut av ved å kjenne etter selv. Og i hvert fall IKKE ved å følge noen slags plan eller mal som man leser om overalt.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #51 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har samme erfaring. Jeg prøvde meg på et såkalt sunnere kosthold med lite fett mindre kjøtt masse grønnsaker jeg gikk MYE opp i vekt var irritabel trøtt og oppblåst hele tiden og var alltid sulten! Jeg gikk tilbake til det simple normale kostholdet med nok kjøtt mye fett grønnsaker som tilbehør til mat og jeg raste ned til normalvekta og var endelig endelig mett på normale mengder mat. Det typisk husmorskostholdet hjemmelaga god mat er absolutt det beste for kroppen. Jeg er 29 år uten noe sykdommer eller plager så jeg fikk kjenne på effekten uten At noe annet sto i veien som jeg kunne skylde på. Er så takknemlig for at sunt kosthold er så simpelt. Har ingen mangler selv om jeg spiser lite fordi jeg spiser mat med nok næring. Synes synd på folk som fokuserer såmye på mat og spiser enorme menger grønnsaker for og det å være sunn men ødelegger kroppen og ender opp å må ta kosttilskudd. Anonymkode: c25b2...690 Du beskriver min erfaring også. Men har veldig troen på det som @Lafamiglia skriver om at det er individuelt og man må kjenne etter selv hva som passer. Anonymkode: 0b749...2e0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå