Gå til innhold

For mye tur?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita blandingstispe som er litt bedagelig anlagt. Har prøvd i det siste å øke mengden tur hu får, men hun virker som hun er lei etter 30 minutter og blir da gående sakte bak meg og jeg føler ikke hun får så mye utav det. Er det bedre at jeg holder meg til turene hun har fått tidligere og så går en av turene alene? Jeg liker veldig godt å gå, men det skal jo være fint for henne også. 

Anonymkode: d7aee...4ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hunden og hvilken rase er det? Kan jo hende hun har vondt av å gå for mye. En hund jeg hadde elsket å gå turer, men ikke så altfor lange pga HD.

• Liker 1
Skrevet

Ville absolutt tatt en grundig fysisk sjekk inkl. HD-røntgen, en frisk og glad hund oppfører seg ikke sånn på tur.

Anonymkode: 7e167...142

• Nyttig 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (3 minutter siden):

Hvor gammel er hunden og hvilken rase er det? Kan jo hende hun har vondt av å gå for mye. En hund jeg hadde elsket å gå turer, men ikke så altfor lange pga HD.

Det er en liten eventyrblanding på snart 4 år. Er HD noe dyrlegen hadde sett på vanlig undersøkelse eller er det noe vi bør sjekke for? Hun har alltid vært litt bedagelig anlagt da, og vi får henne nesten ikke ut om det regner eller blåser. Andre dager vil hun gjerne ut, men blir lei (eller får vondt?) etter en halvtime med mindre hun merker vi er på vei hjem eller mot bilen. Da kan hun gjerne gå 20 min til.

Skrevet

En dyrlege kan undersøke og ta røntgen for å finne ut av HD. Hunden min levde fint med det i mange år, men til slutt måtte han avlives.

Hun den min ville heller ikke ut i regn og blåst, men tok en kjapp tur ut for å tidde og rett inn igjen 😂

Kanskje du skal la en veterinær sjekke tispa di, så for du i alle fall avklart om det er HD eller ei.

• Liker 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (1 minutt siden):

En dyrlege kan undersøke og ta røntgen for å finne ut av HD. Hunden min levde fint med det i mange år, men til slutt måtte han avlives.

Hun den min ville heller ikke ut i regn og blåst, men tok en kjapp tur ut for å tidde og rett inn igjen 😂

Kanskje du skal la en veterinær sjekke tispa di, så for du i alle fall avklart om det er HD eller ei.

Ok, da gjør vi det, håper virkelig ikke det er det. Merket du noen andre symptomer på din? Jeg leste litt på HD og hun har ingen andre "tegn", hun er ekstremt aktiv ute(i fint vær) og løper, hopper og klatrer i ulendt terreng. Ble litt bekymret nå, men uansett bedre å vite. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, da gjør vi det, håper virkelig ikke det er det. Merket du noen andre symptomer på din? Jeg leste litt på HD og hun har ingen andre "tegn", hun er ekstremt aktiv ute(i fint vær) og løper, hopper og klatrer i ulendt terreng. Ble litt bekymret nå, men uansett bedre å vite. 

Hunden min var frisk og rask. Lekte og koste seg sammen med barna. Vi merket det etter hvert at han slutte å f.eks. hoppe opp på trampolina. Hvis vi løftet han opp så likte han å være der. I løpet av flere år så merket vi at han fikk problemer med å legge seg.  Han sluttet å hoppe opp for å ta imot baller. Han fikk flere runder rundt før han endelig fikk lagt seg. Han gikk turer helt fint, men sluttet å hoppe opp og ned. Bevegelser som gikk hardere utover hoftene enn å bare gå.

Om hunden din har HD så betyr ikke det at den må avlives snarest. Bare følg med på forandringer på hunden over tide.

Skrevet
Eva-Lena skrev (Akkurat nå):

Hunden min var frisk og rask. Lekte og koste seg sammen med barna. Vi merket det etter hvert at han slutte å f.eks. hoppe opp på trampolina. Hvis vi løftet han opp så likte han å være der. I løpet av flere år så merket vi at han fikk problemer med å legge seg.  Han sluttet å hoppe opp for å ta imot baller. Han fikk flere runder rundt før han endelig fikk lagt seg. Han gikk turer helt fint, men sluttet å hoppe opp og ned. Bevegelser som gikk hardere utover hoftene enn å bare gå.

Om hunden din har HD så betyr ikke det at den må avlives snarest. Bare følg med på forandringer på hunden over tide.

Uff så leit å høre. Har ikke merket noe slikt på henne, men det kan jo komme etterhvert. Ja, vi får gjøre det og ta en sjekk, bedre å vite uansett. Tusen takk for svar!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff så leit å høre. Har ikke merket noe slikt på henne, men det kan jo komme etterhvert. Ja, vi får gjøre det og ta en sjekk, bedre å vite uansett. Tusen takk for svar!

Helt enig med deg, bedre å finne ut tidligst mulig. Håper hunden din bare er lat 🥰

Skrevet

Noen hunder liker ikke turer så godt, trenger ikke å være all slags sykdom og greier. Hun kvikner til når hun merker dere er på vei tilbake til bilen, spar deg dyrlege utgifter og innse at du har en smålat hund:)

Anonymkode: 48f36...c90

• Liker 2
Skrevet

Hvilket utstyr bruker hunden på tur? Halsbånd, flexi, sele, vanlig kobbel osv. 

Skrevet
LadyGrey skrev (26 minutter siden):

Hvilket utstyr bruker hunden på tur? Halsbånd, flexi, sele, vanlig kobbel osv. 

Vi bruker sele og flexline. Kan det ha noe å si?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen hunder liker ikke turer så godt, trenger ikke å være all slags sykdom og greier. Hun kvikner til når hun merker dere er på vei tilbake til bilen, spar deg dyrlege utgifter og innse at du har en smålat hund:)

Anonymkode: 48f36...c90

Alle hunder bør sjekkes for HD uansett. Mange som går rundt med skjulte plager i årevis fordi eier ikke er klar over det.

Anonymkode: 7e167...142

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi bruker sele og flexline. Kan det ha noe å si?

Ubehag fra utstyr kan ha noe og si, spesielt når man bruker halsbånd/strup med flexi, det er en dårlig kombo.

Det  jeg synes er viktig når man bruker sele på hunden er at den er i riktig størrelse og riktig justert. Ser altfor mange seler som er for store i halsen og sklir den på skulderbladene og at de sitter for tett på armhulene. En Y-sele (feks non-stop line harness) er ofte bedre enn en brystsele (feks julius K9) 

Bra du bruker sele med flexibåndet 👌🏻 

Hadde det vært min hund ville jeg fått tatt en gjennomgang av hunden kropp hos fysioterapeut/rehabiliteringsterapaut. Tannsjekk hos veterinær. Og på små hunder ville jeg sjekket for patellaluksjasjon og evt sjekk av HD, spesielt på kortbeinte raser som corgi og dachs. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...