AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2025 #1 Skrevet 4. oktober 2025 Vi har skaffet oss en collieblanding for ti dager siden, han er 12 uker nå. Han er verdens skjønneste, men akk så myk og forsiktig! Han liker kos, men oppsøker det sjelden på egen hånd. Han er tryggest på teppet sitt, og dit går han hvis ting blir litt skummelt. Som når vi skal ut på tur og sette på bånd. Hittil har jeg tenkt at jeg ikke skal løfte han vekk fra teppet, men lokke han til meg så han kommer selv, men det er håpløs. Han kommer logrende til meg, men så løper han tilbake på teppet. Sånn går det noen runder og til slutt tisser han på tissematta… Ute er han en skikkelig tøffing, finnes ikke redd sykler, barn, osv, elsker å hilse på snille hunder og bli klappet av folk. Men inne er teppet safe space… Han leker mye med lekene inne da, men jeg tror å gå i gangen og gjøre seg klar til tur er skummelt . Spørsmål: Er det skadelig å løfte han vekk fra safe space, sette på han båndet og gå ut? Dette er en helt ny problemstilling for meg som bare har hatt staff og dachs fra før, som var tøffe og uredde fra dag 1? Vil jo ikke gjøre noe galt og forbinde tur med noe ekkelt. Anonymkode: e245d...cb1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2025 #2 Skrevet 4. oktober 2025 Legger til at han er glad i godbiter, men overhodet ikke matglad nok til at det overstyrer skeptisismen til å følge meg hvor som helst… TS Anonymkode: e245d...cb1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2025 #3 Skrevet 4. oktober 2025 Hei, jeg tenker på om det er mulig at det er å sette på båndet som han syns er ubehagelig? noen hunder syns det er skikkelig kjipt, mens andre syns det er topp. Noen syns halsbånd er topp, men syns trekksele er kjipt, selv om de elsker å trekke. Jeg har da trent mye positivt med det hunden trekker seg unna uten at det skjer noe mer. Starter med tilvenning, gode godbiter og korte økter. Finnes mye tips til dette på nett. Anonymkode: 67c71...c3c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2025 #4 Skrevet 4. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei, jeg tenker på om det er mulig at det er å sette på båndet som han syns er ubehagelig? noen hunder syns det er skikkelig kjipt, mens andre syns det er topp. Noen syns halsbånd er topp, men syns trekksele er kjipt, selv om de elsker å trekke. Jeg har da trent mye positivt med det hunden trekker seg unna uten at det skjer noe mer. Starter med tilvenning, gode godbiter og korte økter. Finnes mye tips til dette på nett. Anonymkode: 67c71...c3c Nei, det er det nok ikke, da båndet kan settes på alle andre steder enn «startstedet» som er gangen. Han kan fint ha det på seg i stua og gå rundt, men når vi skal ut i gangen løper han tilbake til teppet. Men hvis jeg bærer han ut i hagen elsker han jo å være ute. Anonymkode: e245d...cb1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2025 #5 Skrevet 4. oktober 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei, det er det nok ikke, da båndet kan settes på alle andre steder enn «startstedet» som er gangen. Han kan fint ha det på seg i stua og gå rundt, men når vi skal ut i gangen løper han tilbake til teppet. Men hvis jeg bærer han ut i hagen elsker han jo å være ute. Anonymkode: e245d...cb1 Min var sånn en periode når det gjaldt å gå bort fra huset. Løftet han det første stykket og gikk til en park for å leke. Etter relativt kort tid begynte han å gå selv. Noen valper trenger bare mer tid på enkelte ting. Jeg gjorde ikke noe stort nummer ut av det, men han var vandt til og hadde ingenting mot å bli løftet i utgangspunktet. Anonymkode: 5760e...82e 1
Sioux Skrevet 4. oktober 2025 #6 Skrevet 4. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har skaffet oss en collieblanding for ti dager siden, han er 12 uker nå. Han er verdens skjønneste, men akk så myk og forsiktig! Han liker kos, men oppsøker det sjelden på egen hånd. Han er tryggest på teppet sitt, og dit går han hvis ting blir litt skummelt. Som når vi skal ut på tur og sette på bånd. Hittil har jeg tenkt at jeg ikke skal løfte han vekk fra teppet, men lokke han til meg så han kommer selv, men det er håpløs. Han kommer logrende til meg, men så løper han tilbake på teppet. Sånn går det noen runder og til slutt tisser han på tissematta… Ute er han en skikkelig tøffing, finnes ikke redd sykler, barn, osv, elsker å hilse på snille hunder og bli klappet av folk. Men inne er teppet safe space… Han leker mye med lekene inne da, men jeg tror å gå i gangen og gjøre seg klar til tur er skummelt . Spørsmål: Er det skadelig å løfte han vekk fra safe space, sette på han båndet og gå ut? Dette er en helt ny problemstilling for meg som bare har hatt staff og dachs fra før, som var tøffe og uredde fra dag 1? Vil jo ikke gjøre noe galt og forbinde tur med noe ekkelt. Anonymkode: e245d...cb1 Dette er ikke farlig. Noen valper er mer tilbakeholdne og synes det er tryggest hjemme. Du kan godt ta på han båndet når han ligger på teppet sitt og løfte han opp. Eller ta på han båndet på stua og ikke ute i gangen. Snakk pent til han mens dere er på vei ut. Etter hvert kan du gi han en sjanse til å gå selv og løfte han opp der han stopper og ikke vil gå. Det er veldig viktig for pottetrening at han har færrest mulig uhell inne. Du har rett med at de ikke skal oppleve ubehag mens de er på plassen sin, men det gjelder større og mer langvarig ubehag, han tar ikke skade av å bli løftet opp. 1
Gjest Slettet-0rsAvewCRW Skrevet 5. oktober 2025 #7 Skrevet 5. oktober 2025 (endret) Ti dager er veldig kort tid, det er en stor belastning for valpen å skifte hjem. Når den i tillegg er en sensitiv type, er det avgjørende for at hunden skal få en trygg tilknytning at man er veldig forsiktig, tålmodig, og ikke er påtrengende. Respekter hundens space og ikke lokk den til deg- vær heller nøytral og la den komme til deg (og gå vekk fra deg!) helt i sitt eget tempo. Du forsterker at den kommer til deg frivillig, hver eneste gang, med digg mat/leke/ros, men unngå å være påtrengende med kos. Kos kun på hundens invitasjon. Jeg ville for all del unngått å løfte den vekk fra sin safe space, hunden må kunne ha ett sted der den kan være helt trygg på at den får være helt i fred. Så svaret er ja, det kan være skadelig. Siden han allerede går på tissematta, så bruker du denne. Legg tissematte ved døren, og når valpen er på vei til å bruke den, da kan du løfte den med ut, gjør det også rett etterpå hvis den rekker å gjøre seg ferdig. (Det beste er om man kan ha døren åpen så valpen selv kan gå rett ut, men det er jo ikke alltid praktisk mulig). Tar som regel ikke lang tid før assosiasjonen do=ut sitter, kan ta lenger tid hvis valpen er engstelig. Så du må bare være tålmodig. Endret 5. oktober 2025 av VisningsnavnPÅKREVD
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå