Gå til innhold

Leamus = alvorlig sykdom?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har slitt med leamus i lang tid, pleier som regel å forflytte seg rundt i kroppen og varer ikke lenge av gangen. Har det 24/7 men med en rykning eller fem av gangen per plass.

Har siden sist torsdag hatt så og si kontinuerlig rykning på samme sted i leggen og bekymrer meg om det kan være tegn på noe mer alvorlig? Popper som vanlig rundt forbi i kroppen også. Leser jo naturligvis om ALS og leamus. Er ikke spesielt stresset eller noe heller. Gir liksom ikke helt mening.

Forsøker å ta magnesium og har begynt med vitamin b tilskudd. Er også høygravid om det har noe å si.

Anonymkode: 4011e...82d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leamus med ALS er noe annet enn vanlig leamus og det kommer mye seinere i forløpet. Det er andre ting som gjør at man oppdager ALS, som f.eks. muskelsvakhet.

Å være gravid er jo et "stress" for kroppen, så det gir mening for meg i alle fall.

Anonymkode: bb0d5...296

• Liker 2
Skrevet

Jeg får leamus i perioder når jeg er stressa, og samboeren min fikk masse leamus da han hadde mangel på folat og magnesium.
Leamus er veldig vanlig å ha, og er nesten aldri tegn på ALS. Som en annen skrev, så merker man andre og verre symptomer på det før man får noe som minner om leamus (ofte mer kraftig og annerledes enn "vanlig" leamus).

Bare les hva Dr Rashidi sier om saken: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/alle-far-det-fa-vet-hvorfor/17101698/

Anonymkode: 9900e...a08

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt hyppige perioder med leamus så lenge jeg kan huske. Det kan være liten muskel i mageområdet som kjennes ut som den vibrerer når jeg legger hånde på den, uten at det vises på utsiden. Ofte er det små rykninger i et kinn eller rundt et øye. En muskel på lår eller legg som gir veldig synlige spasmer, eller en finger som danser litt av seg selv. I det siste har en muskel på overarmen lekt lydløst rytmeinstrument i tide og utide. Satser på at musklene brenner en ekstra kalori eller to når de holder på, i det minste. 

Anonymkode: bb9cf...473

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde leamus i 2-3 uker for et par år siden. Irriterende, men jeg var og er frisk som en fisk😊

Anonymkode: f487c...acc

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde leamus konstant overalt, ble hysterisk for ALS. Legen tok blodprøver, ingen mangler. Grunnen for meg var stress og angst (helseangst). Og det kan komme fortsatt 10 år senere ved stress/redsel.

Anonymkode: 065a4...f73

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 14.30):

Leamus med ALS er noe annet enn vanlig leamus og det kommer mye seinere i forløpet. Det er andre ting som gjør at man oppdager ALS, som f.eks. muskelsvakhet.

Å være gravid er jo et "stress" for kroppen, så det gir mening for meg i alle fall.

Åh? Har lest at hos noen så starter det med leamus vedvarende over tid samt andre ting som kommer i tillegg.. har snart gått to uker med rykninger samme sted i leggen, er foreløpig på beina da....

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 14.40):

Jeg får leamus i perioder når jeg er stressa, og samboeren min fikk masse leamus da han hadde mangel på folat og magnesium.
Leamus er veldig vanlig å ha, og er nesten aldri tegn på ALS. Som en annen skrev, så merker man andre og verre symptomer på det før man får noe som minner om leamus (ofte mer kraftig og annerledes enn "vanlig" leamus).

Bare les hva Dr Rashidi sier om saken: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/alle-far-det-fa-vet-hvorfor/17101698/

Anonymkode: 9900e...a08

Får håpe det er slik at man merker andre symptomer før leamusen, isåfall er jeg good to go. Foreløpig har ikke foten med vedvarende rykning samme sted svikta 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 10.28):

Jeg har hatt hyppige perioder med leamus så lenge jeg kan huske. Det kan være liten muskel i mageområdet som kjennes ut som den vibrerer når jeg legger hånde på den, uten at det vises på utsiden. Ofte er det små rykninger i et kinn eller rundt et øye. En muskel på lår eller legg som gir veldig synlige spasmer, eller en finger som danser litt av seg selv. I det siste har en muskel på overarmen lekt lydløst rytmeinstrument i tide og utide. Satser på at musklene brenner en ekstra kalori eller to når de holder på, i det minste. 

Digger forklaringen. 

Sitter det på samme sted eller kommer det og går? Hos meg er det liksom "festet" i leggen (ikke 24/7, kommer og går på samme sted)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Åh? Har lest at hos noen så starter det med leamus vedvarende over tid samt andre ting som kommer i tillegg.. har snart gått to uker med rykninger samme sted i leggen, er foreløpig på beina da....

TS

Nei, det har jeg ikke noen tro på.

Kjæresten min hadde leamus i 4 mnd. Det gikk over!

• Liker 1
Skrevet

At du er gravid er nok av betydning for din del. 

Tilskudd av magnesium kan nok hjelpe, men vær obs på at magnesiumhydroksid som er det du får kjøpt på apotek og dagligvare, er den varianten som kroppen tar dårligst opp. Helsekost har flere varianter som har bedre effekt, f eks glysinat.

Anonymkode: 794d0...aae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei, det har jeg ikke noen tro på.

Kjæresten min hadde leamus i 4 mnd. Det gikk over!

Jeg har hatt rykninger i kroppen daglig siden ifjor sommer. Hadde mye stress i livet også da, men har ikke gitt seg heller nå (stress nå er svangerskap da..). 

Jeg frykter ikke så mye disse randomiserte knertene rundt forbi, men mer der rykningene er vedvarende samme sted over tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

At du er gravid er nok av betydning for din del. 

Tilskudd av magnesium kan nok hjelpe, men vær obs på at magnesiumhydroksid som er det du får kjøpt på apotek og dagligvare, er den varianten som kroppen tar dårligst opp. Helsekost har flere varianter som har bedre effekt, f eks glysinat.

Anonymkode: 794d0...aae

Har hatt problem med leamus siden ifjor sommer og gikk til innkjøp av div typer magnesium, alle fra life/sunkost. Bruker en fra biolife nå av typen med glysinat, men opplever ikke bedring. Skal prøve den flytende typen istedenfor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt rykninger i kroppen daglig siden ifjor sommer. Hadde mye stress i livet også da, men har ikke gitt seg heller nå (stress nå er svangerskap da..). 

Jeg frykter ikke så mye disse randomiserte knertene rundt forbi, men mer der rykningene er vedvarende samme sted over tid. 

Jeg skulle sikkert spesifisert det når jeg svarte deg, men det var leamus på samme sted i 4 måneder han hadde. Ufarlig og det gikk over.

Du må jo bare ta en legetime da, hvis du er såpass overbevist om at det er alvorlig, samme hva noen sier. Spør legen din om ALS spesifikt, så du kan få en ordentlig forklaring du kan stole på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får leamus når jeg har stress-spenninger i muskler. F.eks stramme nakkemuskler gir leamus på øyet. 

Anonymkode: 372d5...e6d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skulle sikkert spesifisert det når jeg svarte deg, men det var leamus på samme sted i 4 måneder han hadde. Ufarlig og det gikk over.

Du må jo bare ta en legetime da, hvis du er såpass overbevist om at det er alvorlig, samme hva noen sier. Spør legen din om ALS spesifikt, så du kan få en ordentlig forklaring du kan stole på.

Samme sted i 4 måneder ja, mulig det må gå over av seg selv. Hinsides irriterende.

Jeg har snakket med lege om dette ifjor etter jeg tok blodprøver for å sjekke vitaminer og mineraler, fikk til svar at isolert leamus ikke er noe farlig, men dersom det kom andre symptomer i tillegg kunne det bety andre ting, og at ALS ikke opptrådte med leamus alene men ledsaget av andre symptomer. 

Jeg har hatt vedvarende rykninger I øye, kneskålen av alle plasser og ved ankelen før (gjerne bare 1-3 dager), bare ikke i flere uker. Derfor jeg kjente/kjenner større uro. Hjelper ikke å være høygravid og helt grøt i huet samtidig 😅

Skrevet

Dette er utfordringen når man spør seg selv hva det kan være, i stedet for å spørre hva det med overveldende sannsynlighet er.
Det er som med hodepine, det kan være et symptom på hjernesvulst, men sannsynligheten er så lav at det alene ikke rettferdiggjør engstelse.

Bilturen til butikken er nok farligere enn fascikulasjoner uten objektiv svakhet.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 8.34):

Digger forklaringen. 

Sitter det på samme sted eller kommer det og går? Hos meg er det liksom "festet" i leggen (ikke 24/7, kommer og går på samme sted)

Jeg har det gjerne på det samme stedet over en periode på alt fra noen dager til flere uker. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 15.56):

Jeg har det gjerne på det samme stedet over en periode på alt fra noen dager til flere uker. 

Merkelige greier det der

Skrevet

Høres ut som meg. Varte i mange år og ble reddere og reddere. Nå har jeg klart å roe meg, men holder meg borte fra google. Leamusen er like ille. Flere steder i kroppen, men også som deg ukesvis på samme sted. Så både hopper rundt på kroppen, OG har vedvarende på samme sted. Begynte nesten å føle meg muskelsvak og, men det var faktisk psykisk! Merkelig opplegg. 

Anonymkode: 6a0fb...e95

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...