Gå til innhold

Sauer ute i høststorm

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sauer ute i høststormen som er meldt nå på østlandet.  Vet ikke hvor dette skal postes,annet enn her... Lurer på hva andre saueeiere gjør nå når dette været er meldt (Amy). Det gjelder sauer som går hjemme på beite hvor det er skog,men de pleier aldri gå inn der. Og de pleier å sove i høyden der det ikke er trær.

Sauene er ikke klipt. Ikke villsau, men vanlig sauer. Personlig ville jeg tatt de inn,men det er ikke mine sauer. 

Er det sauebønder her som vil dele sine meninger eller erfaringer  ?

Anonymkode: 21f5d...296

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte å ta dem inn før det starta. De er heller ikke klippet enda, men med den mengden regn og vind som var meldt synes jeg de heller kan ligge inne i tørr halm og få silo der. Våre har også en del trær de jan søke ly innunder, men det hjelper vel egentlig lite under slike stormer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 12.17):

Sauer ute i høststormen som er meldt nå på østlandet.  Vet ikke hvor dette skal postes,annet enn her... Lurer på hva andre saueeiere gjør nå når dette været er meldt (Amy). Det gjelder sauer som går hjemme på beite hvor det er skog,men de pleier aldri gå inn der. Og de pleier å sove i høyden der det ikke er trær.

Sauene er ikke klipt. Ikke villsau, men vanlig sauer. Personlig ville jeg tatt de inn,men det er ikke mine sauer. 

Er det sauebønder her som vil dele sine meninger eller erfaringer  ?

Anonymkode: 21f5d...296

Bor på vestlandet og her fikk de være ute, fant ly i skogen og ellers sammen, her regnet det ikke så mye og blåste moderat varm vind. De hadde det fint.

Men hadde det truffet oss slik det traff feks østlandet med vind og regn hadde de nok blitt tatt inn. 

Anonymkode: b7127...bd4

Skrevet

De klarer seg, elg, rev, grevling osv er og ute i storm og regn. 

Anonymkode: 504d3...367

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En kan ikke sammenligne villdyr som kan søke ly lenge før det smellet med husdyr som står inngjerdet. 

Anonymkode: b7127...bd4

Skrevet

Jeg bor i et av områdene i Trøndelag som trolig ble hardest ramma av vind og er en av landets største sauekommuner, og her var de aller fleste sauene ute på beite. Mye fordi vi ikke har plass til å ha de inn, men også fordi de har det minst like bra ute. Sauene mine og de naboene jeg kunne se brydde seg ikke om vinden og gikk og beita som vanlig. Kyrne mine, som også går ute, var litt stressa, men det var mest fordi det var en port i fjøset som sto og slo. Vet av en som mista to søyer på grunn av trefall, men det er maks uflaks. 

Skrevet

Der vi bor var all sau ute på beite. Her så er det og 2 som har utegående sau åre rundt, fòrer med rundballer og har vann med varme, har hus de kan gå ut og inn av som de vil. Som oftest er de ute på jordet, under trær osv

Skrevet

Her går de ute året rundt. De har store beiter. En del av beitet er mellom to fjell som sørger for ly, samt en åpen låve i enden. Ellers har de også huler i fjellet som de bruker om de ikke gidder å gå til låven, samt noen tette skogsområder. De sjekkes daglig. 

Anonymkode: d595a...a2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 22.13):

men dette betyr ikke at dyr som grevling klarer seg de heller!

Bever, Amy | Uværet Amy slo til: Beverunge blåste vekk og døde

og det kan selvfølgelig være temmelig høye mørketall..   

Anonymkode: 887ec...f78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...