Gå til innhold

Hjelp- separasjon!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her er greia. Jeg flytta for to år siden til ei by som barnefar kommer fra. Nå skal vi separeres og venter på time til mekling. Han virker til å ville kjempe for at vår 2-åring skal få fast bosted hos ham. Jeg ønsker jo selvfølgelig at barnet skal bo hos meg og grunnen til det er at jeg var hjemme med barnet i 1,5 år, har nesten sovet med henne hver natt (med unntak av en natt i måneden ca) og fordi hun er hele mitt liv. Han har et barn i en annen by med en annen kvinne som kommer til oss en gang i måneden. Barnet er nå klar for vgs og vil bo hos ham fra høsten av. Jeg er så redd for alt han kommer til å bruke for å få jenten vår fast. I tillegg har han masse familie her og de er tette, mens jeg ikke har noe familie her eller nettverk. Hvordan burde jeg forberede meg til meklingen? Kan han virkelig få henne fast eller til og med 50/50 når hun er så liten og helt avhengig av meg om natten? Jeg tror ikke jeg har råd til å overta huset, men jeg har fast stabil jobb som lærer og kan hente og levere henne i barnehagen slik at hun er der minst mulig mens han har lengre arbeidsdager og av og til reiser i to dager vekke. Han kan bruke mot meg stygge meldinger jeg har sendt til han i sinne fordi han blant annet tok opp forbrukslån bak ryggen på meg og mange andre ting. Jeg kjenner han ikke igjen, han er iskald i blikket og virker til å gå inn for å bruke alt han kan mot meg. Trenger hjelp. Beklager lang tråd. 😔

Anonymkode: b38c2...524

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Familievernkontoret bestemmer ikke samvær, så han får ingenting der. Om han ønsker hovedomsorgen og du ikke er enig må han stevne deg, altså ta det til retten. Og der får han ikke det. 

50-50 er utgangspunktet nå, men er ikke anbefalt for barn under 3 år og er avhengig av et godt samarbeid mellom foreldrene. 

Råd til deg, ikke sett deg på bakbeina og krev fast bosted med hovedomsorg, men at det må jobbes opp mot 50-50 på sikt. Dersom du har hatt hovedansvaret for barnet, så er det naturlig at du har hovedomsorg for toåringen, med økende samvær med far. 

Anonymkode: 1468b...e99

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Tusen takk for gode råd. Jeg skal følge det! 

• Hjerte 2
Skrevet

Hvor langt unna planlegger du å flytte?

Tror du skal forberede deg på at han vil kreve full omsorg, eller delt omsorg, mot at du blir boende på stedet. 

Får du full omsorg for barnet må du kanskje forberede deg på at du vil kunne få krav om å legge til rette for samvær. 

Har møtt kvinner som regelmessig flyr Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim eller Oslo-Tromsø med barnet sitt, for at det skal få samvær med far. 

Kvinnene har måttet dekke fly- og hotell-kostnader alene. 

Skrevet
Separering skrev (38 minutter siden):

Tusen takk for gode råd. Jeg skal følge det! 

De på FVK kan ikke bestemme samværsavtale, de kan komme med anbefalinger. Dere kan komme frem til en avtale dere imellom, blir dere ikke enige så må dere ta det til retten. Det koster fort 100 000++. Retten dømmer sjeldent 50/50 hvis det er stor konflikt mellom foreldrene. Det vil vektlegges at barnet er mest knyttet til deg som mamma, men det vil også veie tungt for at han har stort nettverk med familie. Det med sønnen skal bo hos han vil nok ikke bety så mye i denne samenheng.

Du må bli boende skal du ha en mulighet for å fast bosted, og du kan ikke bruke at barnet er så avhengig av deg om natten. Et så stort barn som 2 år bør ikke være avhengig av foreldren sin om natten.

Det som vil tale mot barnefar er arbeidstidene hans og jobb situasjon med reiser.

Du bør nok forberede deg på at dette ender opp i retten, du bør ha bosted klart innen den tid.

Var selv i retten mot BF og brukte over 200 000 på advokater, sakkyndige etc. Var 2 runder i retten over en liten priode

Anonymkode: 9d355...b94

• Liker 2
Skrevet

Skaff deg advokat.

Anonymkode: cf3cc...661

Skrevet

Ikke hør på våset om at et barn på to år er stort nok til å ikke være avhengig av foreldre på natta……. Ellers var det et godt innlegg. 

Anonymkode: b14f2...266

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis han bruker de stygge meldingene du sendte til han i forbindelse med lån bak din rygg, så spør han om han kan si hvorfor det skjedde også. Fvk har ikke så mye de skulle sagt, men de får jo ett inntrykk av far.

Om du koker av sinne på fvk, så prøv å hold deg lugn og helt saklig. Det tjener du på. Beste er om han viser tydelig irritasjon og kanskje kjefter, sier stygge ting. Da får fvk atter en gang ett inntrykk av han.

Skriv ned fordelene ved ta barnet bor hos seg kontra han. Vær saklig. Du kan ikke skylde på at sønnen hans skal bo hos han på fulltid. Du må bruke at du har hatt omsorgen i 1.5 år, bedre arbeidstider og enklere med bhg og på sikt fritidsaktiviteter.

Skaff deg egen bolig snarest, så du kan vise til det også. 

Ved evt sak for retten blir det oppnevnt en sakkyndig som vil snakke med dere hver for dere. Da observeres samholdet mellom barn og forelder. Snakk ikke dritt om Eksen til sakkyndig. Blir det noen spørsmål om samholdet mellom deg og bf er det selvsagt lov å si det er vanskelig og at du er redd han skal få full omsorg for henne.

Viktigte er at du har konkrete ting å si og at du er rolig.

Få tak i advokat som jobber med nettopp barnefordeling og belag deg på mange tusen i utgifter. En jeg kjenner måtte ut med 150.000, men bm var ute med 10.000 siden hun hadde fri rettshjelp. Undersøkt om du kan få fri rettshjelp.

Anonymkode: f6129...adf

Skrevet

Har vært med på noen barnefordelingssaker. 

Stygge meldinger mellom foreldrene er ganske vanlig. Du skal ikke gå og være redd for at han drar frem hva du har skrevet. Så lenge dette er til ham personlig og ikke noe barnet er involvert i, så sier det lite om din omsorgsevne. Det kan tvert imot slå negativt tilbake på ham at han forsøker å sverte deg. 

Jeg husker en sak der en mor hadde tatt opp mannen på tape der han var stygg mot henne. Hun endte med å tape, og retten så henne som den «konfliktdrivende» part. 

Fokuset skal være på barnets beste, og fremhev heller dine egne gode omsorgsevner, fremfor å snakk ned hans.

Anonymkode: bbde7...10b

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Her er greia. Jeg flytta for to år siden til ei by som barnefar kommer fra. Nå skal vi separeres og venter på time til mekling. Han virker til å ville kjempe for at vår 2-åring skal få fast bosted hos ham. Jeg ønsker jo selvfølgelig at barnet skal bo hos meg og grunnen til det er at jeg var hjemme med barnet i 1,5 år, har nesten sovet med henne hver natt (med unntak av en natt i måneden ca) og fordi hun er hele mitt liv. Han har et barn i en annen by med en annen kvinne som kommer til oss en gang i måneden. Barnet er nå klar for vgs og vil bo hos ham fra høsten av. Jeg er så redd for alt han kommer til å bruke for å få jenten vår fast. I tillegg har han masse familie her og de er tette, mens jeg ikke har noe familie her eller nettverk. Hvordan burde jeg forberede meg til meklingen? Kan han virkelig få henne fast eller til og med 50/50 når hun er så liten og helt avhengig av meg om natten? Jeg tror ikke jeg har råd til å overta huset, men jeg har fast stabil jobb som lærer og kan hente og levere henne i barnehagen slik at hun er der minst mulig mens han har lengre arbeidsdager og av og til reiser i to dager vekke. Han kan bruke mot meg stygge meldinger jeg har sendt til han i sinne fordi han blant annet tok opp forbrukslån bak ryggen på meg og mange andre ting. Jeg kjenner han ikke igjen, han er iskald i blikket og virker til å gå inn for å bruke alt han kan mot meg. Trenger hjelp. Beklager lang tråd. 😔

Anonymkode: b38c2...524

Du tror ikke hun er like viktig for far...

Du har tatt  valget med å flytte på deg og fått barn med denne mannen. Men nå vil du ta med DERES FELLES barn å flytte vekk.

Forstår godt han blir sinna å ønsker å gjøre alt for at barnet skal bli igjen.

Anonymkode: 02221...a72

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du tror ikke hun er like viktig for far...

Du har tatt  valget med å flytte på deg og fått barn med denne mannen. Men nå vil du ta med DERES FELLES barn å flytte vekk.

Forstår godt han blir sinna å ønsker å gjøre alt for at barnet skal bli igjen.

Anonymkode: 02221...a72

Lille anonyme netttroll. Hvor i denne tråden står det at jeg ønsker å flytte og stjele barnet vekk fra far?! Bitter eller? Jeg ønsker å få ha henne mer enn far fordi det er biologisk naturlig i denne unge alderen og fordi jeg har mer tid og omsorg for barnet. Men kos deg gjerne med å spre dritt til en kvinne i en sårbar situasjon. Mulig jeg er langt nede nå men din drittkommentar preller av- synes synd på deg! 

Endret av Separering
  • Liker 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (16 timer siden):

Hvor langt unna planlegger du å flytte?

Tror du skal forberede deg på at han vil kreve full omsorg, eller delt omsorg, mot at du blir boende på stedet. 

Får du full omsorg for barnet må du kanskje forberede deg på at du vil kunne få krav om å legge til rette for samvær. 

Har møtt kvinner som regelmessig flyr Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim eller Oslo-Tromsø med barnet sitt, for at det skal få samvær med far. 

Kvinnene har måttet dekke fly- og hotell-kostnader alene. 

Jeg planlegger ikke å flytte per dags dato. Jeg vil ha barnet som er avhengig av med hos meg mest mulig og samvær med far daglig. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å bo hele livet mitt i hans fødeby der han kjenner alle, men det er ikke noe jeg egentlig tenker på nå. Nå er jeg bare redd for å miste barnet vårt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...