Gå til innhold

Beredskapshjem - passer det for oss?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er et par i slutten av 20-årene. Vi eier en egen leilighet med 2 soverom. I det siste har vi vært inne på tanken om å melde oss opp som beredskapshjem. Vi har ingen planer om å få egne barn, så livssituasjonen vår vil holde seg relativt stabil. Det er da jeg som vil være frikjøpt fra jobben min. Jeg har erfaring fra barnevernsinstitusjon og skole (er lærer). Vi ønsker å høre hvilke erfaringer andre har med å være beredskapshjem for å finne ut om dette kan være noe for oss. Av det vi har funnet på nett, virker det som at de fleste er godt voksne par med store hus, og det er litt annerledes fra vårt liv som et ungt par, og med en leilighet i blokk😅 Jeg tror likevel vi har mye å gi til barna som trenger det. 

Anonymkode: 7c8f2...039

  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere passer sikkert som det, men er det så lurt i en blokk om dere får utagerende ungdom med mye baggasje som er høylydt (om det skjer) i en blokk mtp naboklager og om det er lytt? 

Dere får spørre bv tjenesten om det er optimalt. 

Anonymkode: c7bff...8e7

  • Nyttig 1
Skrevet

Som et tidligere barnevernsbarn så ville jeg ha sagt ja, men det kommer jo an på dere som personer også- ikke bare hvordan dere bor. 

Jeg har bodd i beredskapshjem, fosterhjem og på institusjon. I fosterhjemmet var jeg det første barnet de var fosterhjem for- og det siste. De trodde at siden de hadde oppdratt tre unger så var de godt rustet, der tok de feil for å si det mildt. Jeg var langt ifra den vanskeligste man kunne få, men jeg hadde jo bagasje med meg, og ble møtt med lite forståelse for dette. Det ble en slags forventning om at jeg skulle være som deres egne barn, og de var også veldig opptatt av sine barnebarn (ikke at det er noe galt i det altså) 

Det jeg vil fram til er at dere vet aldri hvilken bagasje ungdommen har med seg,  så dere må tåle en del. 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Tenker det spørs mer på om dere vet hva dere går til enn så mye hvordan dere bor selv om det og har litt å si. 

Det kan få sprø foreldre på døra og problemer med de andre i blokka, lydnivået kan bli høyt alt ettersom hva slags barn dere får i hus osv. 

Å stille opp og være der for et barn som trenger det er egentlig ikke så vanskelig, problemet er å forholde seg til foreldre om det blir aktuelt. Du sier beredskapshjem, det er jo ofte mer kortvarig og da mindre sannsynlig at dere trenger å forholde dere til foreldre men det spørs jo ofte på situasjonen og kan jo og i visse tilfeller bli mer langvarig. Du sier du har vært i jobb på barnevernsinstitusjon så da har du kanskje litt erfaring med ustabile foreldre og vet mer hva du går til... 

Anonymkode: 2ed4a...bf9

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tenker det spørs mer på om dere vet hva dere går til enn så mye hvordan dere bor selv om det og har litt å si. 

Det kan få sprø foreldre på døra og problemer med de andre i blokka, lydnivået kan bli høyt alt ettersom hva slags barn dere får i hus osv. 

Å stille opp og være der for et barn som trenger det er egentlig ikke så vanskelig, problemet er å forholde seg til foreldre om det blir aktuelt. Du sier beredskapshjem, det er jo ofte mer kortvarig og da mindre sannsynlig at dere trenger å forholde dere til foreldre men det spørs jo ofte på situasjonen og kan jo og i visse tilfeller bli mer langvarig. Du sier du har vært i jobb på barnevernsinstitusjon så da har du kanskje litt erfaring med ustabile foreldre og vet mer hva du går til... 

Anonymkode: 2ed4a...bf9

Det er egentlig ikke så lytt her, og vi bor på enden av blokka heldigvis. Vi har naboer med små barn og hører ingenting fra dem. 
 

Ja, har erfaring med foreldrene til disse barna, både positive og negative. Men når det er snakk om beredskapshjem så er jo som oftest stiuasjonen ganske akutt og dermed høyere sjanse for vanskeligere samarbeid med foreldre. Det er heldigvis ikke noe vi ville stått alene i, oppfølginga fra bvt skal være ganske bra der. 

Anonymkode: 7c8f2...039

  • Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, kjærring said:

Som et tidligere barnevernsbarn så ville jeg ha sagt ja, men det kommer jo an på dere som personer også- ikke bare hvordan dere bor. 

Jeg har bodd i beredskapshjem, fosterhjem og på institusjon. I fosterhjemmet var jeg det første barnet de var fosterhjem for- og det siste. De trodde at siden de hadde oppdratt tre unger så var de godt rustet, der tok de feil for å si det mildt. Jeg var langt ifra den vanskeligste man kunne få, men jeg hadde jo bagasje med meg, og ble møtt med lite forståelse for dette. Det ble en slags forventning om at jeg skulle være som deres egne barn, og de var også veldig opptatt av sine barnebarn (ikke at det er noe galt i det altså) 

Det jeg vil fram til er at dere vet aldri hvilken bagasje ungdommen har med seg,  så dere må tåle en del. 

Ja, det er samme erfaringa jeg har fra arbeid på institusjon selv. Alle barna er ulike og har forskjellige behov, så det handler om å se hva det enkelte barnet trenger. Det er vel derfor det stilles krav i dag om at man må ha relevant utdanning og/eller erfaring for å kunne stille som fosterhjem/beredskapshjem. Det handler jo om så mye mer enn å ha et barn boende hos seg. Jobben er jo traumebasert omsorg, og å være en stødig voksenperson i den medt ustabile tiden av livet til et barn.

Anonymkode: 7c8f2...039

  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi er et par i slutten av 20-årene. Vi eier en egen leilighet med 2 soverom. I det siste har vi vært inne på tanken om å melde oss opp som beredskapshjem. Vi har ingen planer om å få egne barn, så livssituasjonen vår vil holde seg relativt stabil. Det er da jeg som vil være frikjøpt fra jobben min. Jeg har erfaring fra barnevernsinstitusjon og skole (er lærer). Vi ønsker å høre hvilke erfaringer andre har med å være beredskapshjem for å finne ut om dette kan være noe for oss. Av det vi har funnet på nett, virker det som at de fleste er godt voksne par med store hus, og det er litt annerledes fra vårt liv som et ungt par, og med en leilighet i blokk😅 Jeg tror likevel vi har mye å gi til barna som trenger det. 

Anonymkode: 7c8f2...039

Fantastisk at dere vurderer det!

Barnevernstjenestene over hele landet mangler beredskaps- og fosterhjem. 

Dere vil måtte gå igjennom et kurs for å kvalifisere som det. 

Mye blir opp til dere. Mange beredskapshjem ender opp med å bli fosterhjem, i fravær av bedre tilbud for barnet/ungdommen. 

Tror dere bør ha tenkt litt igjennom det på forhånd. 

Særlig hvis dere ender opp med å ta imot små barn. 

 

  • Liker 2
Skrevet

Herlig 🤩

Dere er ikke for unge. Dere får veiledning både i forkant og underveis. Go for it 👏👏👏

Anonymkode: 886a8...5b6

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er egentlig ikke så lytt her, og vi bor på enden av blokka heldigvis. Vi har naboer med små barn og hører ingenting fra dem. 
 

Ja, har erfaring med foreldrene til disse barna, både positive og negative. Men når det er snakk om beredskapshjem så er jo som oftest stiuasjonen ganske akutt og dermed høyere sjanse for vanskeligere samarbeid med foreldre. Det er heldigvis ikke noe vi ville stått alene i, oppfølginga fra bvt skal være ganske bra der. 

Anonymkode: 7c8f2...039

Hjelper lite med oppfølgning når de står og skriker utenfor. Men jeg prøver ikke å få dere til å ikke gjøre dette, er flott at dette er noe dere vil gjøre for jeg er overbevist om at dere kan være til god hjelp for barn. Bare vært klar over at barnas utfordringer er en ting men alt som kommer utenom tar og på. Det er ofte et stort fokus på barnas utfordringer men foreldrene og deres nettverk av galskap er det ikke alltid like mye informasjon om. 

Når det kommer til disse utfordringene med foreldrene så er det begrenset hva barnevernet kan gjøre og politiet er jo ikke rundt huset 24 timer i døgnet. Selv på hemmelig adresse så er man ikke garantert at man får fred for verden er liten. Hadde det ikke vært for dette så hadde vi stilt oss til disposisjon selv men etter å ha selv hatt et slikt ustabilt menneske i kretsen så frister det ikke da jeg har sett hvor mye faenskap de kan finne på.

Anonymkode: 2ed4a...bf9

  • Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro det finnes kurs dere kan delta på før dere evt bestemmer dere helt?

Bufetat har Solid, som er et kurs for folk som vurderer å bli fosterhjem. Vi gjennomførte forgjengeren til dette kurset, og følte at vi var mye bedre i stand til å ta et valg om å være fosterhjem eller ikke etterpå. Det er noe sånt jeg tenker på for potensielle beredskapshjem.

Ellers synes jeg det er supert at dere vurderer dette ❤️ Og om det er riktig eller ikke, er noe dere får finne ut av sammen med instansene som godkjenner beredskapshjem.

Anonymkode: 7d109...080

  • Liker 2
Skrevet

Det er en viktig jobb, men husk at det er akkurat det det er. En 24-7 vanvittig jobb. Oppfølging, tilpasset omsorg, møter, utredninger, rettssak, samtaler, samvær med mulig store reaksjoner før/etter, utagering, osv. Viktig å ikke gå inn i dette med et rosenrødt blikk. Dere skal primært stabilisere barnet dere får plassert - det er IKKE som å ha et eget barn eller passe et vanlig barn. Jo mer dere klarer å se på det som en jobb, desto lettere blir det for dere å ikke ta så tungt på de krevende tingene ved å være beredskapshjem/fosterhjem. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

KJør på!

Anonymkode: e3bf9...cf7

Skrevet

Utrolig flott at dere ønsker å være beredskapshjem! 

Men for å fylle på det den andre sier over, det er en vanvittig jobb. Ser at dere har snakket om at det er du som blir frikjøp for å følge opp barnet, og med din bakgrunn er det veldig lurt og flott. Men lønna/kompensasjonen er 9/10 ganger ikke tilsvarende arbeidet, så dere som par MÅ være sikre på at det er dette dere vil. Det kan absolutt være verdt det, i omsorg, kjærlighet, medmenneskelighet og en unik mulighet for å gjøre noe som kan påvirke ett barns liv for alltid. Men lønna kommer i følelser, ikke kroner. Heldigvis.

Tror jeg leste at Bufetat har kurs for dem som vurderer å bli beredskapshjem. Sjekk det ut, og så tar dere en vurdering sammen med dem om dere er en god match. De er ikke intressert i de som har rosenrøde briller på seg, selv om intensjonen er ren og god. 

Anonymkode: a7fb1...fe7

Skrevet

For yngre barn kan dere kanskje passe fint. For ungdommer med adferd, rus og "gode greier" kan det bli tøft - også for naboene....

Begynn med å ta kontakt med Bufetat, med dere på Solid-kurs og ta det derfra. Eller ta kontakt med Skjold, Stendi eller noen private (de private får ofte bedre oppfølging)

Anonymkode: 892ae...a86

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg vil tro det finnes kurs dere kan delta på før dere evt bestemmer dere helt?

Bufetat har Solid, som er et kurs for folk som vurderer å bli fosterhjem. Vi gjennomførte forgjengeren til dette kurset, og følte at vi var mye bedre i stand til å ta et valg om å være fosterhjem eller ikke etterpå. Det er noe sånt jeg tenker på for potensielle beredskapshjem.

Ellers synes jeg det er supert at dere vurderer dette ❤️ Og om det er riktig eller ikke, er noe dere får finne ut av sammen med instansene som godkjenner beredskapshjem.

Anonymkode: 7d109...080

Alle må gjennom solid kurs 

Anonymkode: 28411...b86

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For yngre barn kan dere kanskje passe fint. For ungdommer med adferd, rus og "gode greier" kan det bli tøft - også for naboene....

Begynn med å ta kontakt med Bufetat, med dere på Solid-kurs og ta det derfra. Eller ta kontakt med Skjold, Stendi eller noen private (de private får ofte bedre oppfølging)

Anonymkode: 892ae...a86

De private gjør ikke det nei og det er dårligere villlår 

Anonymkode: 28411...b86

Skrevet

Selvsagt kan dere det!
Er mange som bor i blokk som blir beredskapshjem, og langt fra alle som kommer i beredskapshjem utagerer.. 

Ta kontakt Bufetat og hør hva dere trenger av kurs og liknende. 

Og husk at det ikke er noen skam å snu. Etter at man har vært bederskapshjem for et par barn, så er det lov å si stopp til å ta inn flere. 

Anonymkode: 601a4...2cd

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 21.50):

Ja, det er samme erfaringa jeg har fra arbeid på institusjon selv. Alle barna er ulike og har forskjellige behov, så det handler om å se hva det enkelte barnet trenger. Det er vel derfor det stilles krav i dag om at man må ha relevant utdanning og/eller erfaring for å kunne stille som fosterhjem/beredskapshjem. Det handler jo om så mye mer enn å ha et barn boende hos seg. Jobben er jo traumebasert omsorg, og å være en stødig voksenperson i den medt ustabile tiden av livet til et barn.

Anonymkode: 7c8f2...039

jeg tenker hvorfor ikke, det er jo bare å prøve, snakke med de som jobber innen dette å høre :) synes det er flott at dere har lyst jeg ❤️ 

  • Liker 1
Skrevet

Dere høres perfekte ut, bare å melde seg. 

Anonymkode: 67d32...0a2

  • Liker 1
Skrevet

Synes dere høres midt i blinken ut 😊 Jeg har bodd i to beredskapshjem. Begge hadde veldig mye erfaring med barn, den ene familien med to egne barn og den andre familien med to egne barn og et beredskapsbarn som etter hvert ble fosterbarn og deretter adoptert. Det gikk dessverre dårlig med ham likevel, på tross av at jeg opplevde det som et godt hjem den tiden jeg bodde der. Man kan måtte stå i veldig mye vondt. Tror de har hatt det tøft som pårørende til en rusavhengig, han bodde der fra han var veldig liten.

Jeg opplevde at det gikk veldig fint med den ene familien, mens den andre endte det med et veldig høyt konfliktnivå. Man må stå i mye, med barn som har mye bagasje. Men jeg tror også at man kan komme langt med god tålmodighet og masse kjærlighet. 

Anonymkode: d98b1...1ec

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...