Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leier ei leilighet, utleier bor i samme hus. Jeg fersker utleier til stadighet på å snoke i skap og skuffer, til alle døgnets tider. Det skal sies at hun er alkoholiker som nekter hjelp. 

Hun har en bod innafor mitt kjøkken. Til den boden e det 2 innganger. Den ene fra mitt kjøkken (denne ønsker jeg å holde låst) den andre fra utsiden av huset (denne mener jeg hun kan bruke i stede for å gå 10 ganger om dagen gjennom min leilighet) 

Hun nekter å signere standard husleiekontrakt, og hun bare henter ting hos meg uten å spørre om å få låne. Hun drikker som sagt mye, og hun fester til langt utpå morgenkvisten. (derfor er jeg våken nå) Hun har mange barn, men de bor i forskjellige fosterhjem. Hun betaler ikke strøm (det er det jeg som gjør). Hos nettleieselskapet er det jeg og ikke huseier som står som "eier" noe jeg har forsøkt å si opp, men får det ikke gjennom pga leveringsplikt og at huseier må overta avtale  (noe hun nekter) 

Det er ikke egen strøm måler til leiligheten min. 

Det er ekstremt mye så jeg kan ikke komme inn på alt. 

Nå har jeg levd slik i 3 år, og det går på helsa løs. Problemet er at det ikke finnes andre steder å leie her, og jeg kan ikke flytte fra stedet av forskjellige grunner. 

Jeg er medlem av leieboerforeningen og har fått mye god hjelp der, men vurderer å anmelde dette til politiet. Hva ville du gjort? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håpløs situasjon når huseier ikke er «frisk». Eneste løsningen her er å flytte. Det må jo være NOE annet? Hvis ikke må du kjøpe eller flytte på deg lengre unna, selv om du sier det ikke går. 

Politianmeldelse kommer du ingen vei med. Det blir ord mot ord, og politiet kommer bare til å be deg flytte. 

Anonymkode: e3d53...c5e

• Liker 1
Skrevet

Sett opp kamera.

Gå til politiet.

Anonymkode: 4d3ab...dd8

• Liker 1
Skrevet

Den som tier samtykker

Anonymkode: d2aec...a50

• Liker 1
Skrevet
Avvis74 skrev (15 timer siden):

Nå har jeg levd slik i 3 år, og det går på helsa løs. Problemet er at det ikke finnes andre steder å leie her, og jeg kan ikke flytte fra stedet av forskjellige grunner. 

Det må jo være et annet sted du kan flytte til? Selv de minste plassene har jo et leiemarked? Kanskje ikke man finner noe over natta, men hvis man legger ned en innsats må det da være mulig å finne en annen utleiebolig innenfor akseptabel avstand. Eller flytte da, selv om du sier det ikke går. 

Jeg klarer rett og slett ikke forstå at det skal være helt umulig. Og det er jo også den eneste løsningen. Du må vekk derfra. Som du sier, det går på helsa løs! 

Skrevet

Regner med at du har snakket med henne om dette flere ganger.

Så det jeg hadde gjort er å notere punktvis alle hendelser fra minne, skrevet tydelig at det var nettopp det. Så hadde jeg gitt det en uke hvor jeg hadde notert hver hendelse i minste detalj for å underbygge de første hendelsene. 

Deretter hadde jeg kontaktet politiet for råd, for å få overtredelsene hennes dokumentert og for å få tillatelse til å bytte lås. For du har i utgangspunktet ikke lov til å bytte lås uten utleiers tillatelse, men det er visse unntak. Da f.eks når det er akutt som ved ødelagt lås, innbrudd, mistanke om at andre besitter nøkkel eller at utleier gjentatt bryter regler for adgang.

Med forhåpentligvis politiets velsignelse kan du da bytte lås på inngangsdøra og holde døra mellom ditt kjøkken og boden låst. Utleier skal kunne ha tilgang til bolig, men kan selvfølgelig ikke få ny nøkkel da det vil gjenta seg. Det hadde jeg løst ved å legge reserve nøkkel i nøkkelsafe utenfor hvor kode kan oppgis ved behov og byttes i ettertid.

Anonymkode: 0daf1...a35

Skrevet

Jeg hadde gjort følgende:

Sendt oppsigelse og opplyst om å forlate leiligheten 1 februar. Har du ikke kontrakt må man ta utgangspunkt i standard oppsigelses tid for leilighet, som er 3 mnd. 

Funnet ett sted du kan bo fra 1 februar, noe som hadde inkludert alt som var tilgjengelig inkl kollektiv. det kan være midlertidig og blir ikke verre enn hvor du er nå

Satt lås på døren så hun ikke kan komme inn. 

Strømmen er jeg mer usikker på. Slik jeg forstår det vil du bli krevd for strømmen etter du flytter da noen andre må overta strømmåler? Gjelder det alle strømselskap? Jeg ville ringt til flere og både sjekket om dette stemmer og hvordan du kan løse det. Selv om det er en uvanlig problemstilling så kjenner de nok til den og kan hjelpe deg. 

Anonymkode: a2c91...1c8

Skrevet

Jeg er en drittutleier og kjenner godt til alt drit.

Som leietaker hadde jeg gjort følgende:

• Skifte lås, sende regning til huseier
  • Dersom huseier ikke betaler regningen, trekk beløpet fra husleie, flere husleier om nødvendig

Når det er gjort så får du se hvordan dette oppfattes av huseier.

Dersom utleier har et problem med dette, så gjør du følgende:

• Krev rente på innbetalt depositum
  • Dersom renteutbetalingen blokkeres, så trekker du en forsinkelserente fra husleien for uteblitt rente
  • Småbeløp men irritasjon for utleier

Dersom utleier sier deg opp:

• Hiv en hammer gjennom soveromsvinduet
  • Krev at vinduet fikses umiddelbart og hold tilbake husleie tilsvarende kvadratmeter til soverommet. 
  • Er soverommet 12m2 mens leiligheten er 60m2, så holder du tilbake 20% av husleien. 
  • Bok hotellromm, forklar situasjonen til hotellet og få sendt regningen til huseier direkte.

Finn nytt sted og ikke krev depositum tilbake. Du har forehåpentligvis holdt tilbake husleie tilsvarende depositum. 

:skya:

Anonymkode: 2bc79...8d5

Skrevet

Flytta på dagen, hadde jeg gjort. Hadde iallefall ikke bodd der i 3 år.

Anonymkode: 6c1c9...d48

Skrevet
Avvis74 skrev (På 2.10.2025 den 2.22):

Hun nekter å signere standard husleiekontrakt,

Husleieloven gjelden uansett. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):
  •  

Det er lettere å trekke det fra husleien. 

Selvsagt kan du det. Det kan umulig være slik at denne boligen er det eneste stedet du kan bo. 

Hos nettleieselskapet er det jeg og ikke huseier som står som "eier" noe jeg har forsøkt å si opp, men får det ikke gjennom pga leveringsplikt og at huseier må overta avtale  (noe hun nekter) 

Du eier jo ikke boligen, det må være mulig å fjerne deg.
Det du gjør, er å trekke strømkostnaden fra husleien. 

Den ene fra mitt kjøkken (denne ønsker jeg å holde låst)

Så hold den låst da. 

Hun har mange barn, men de bor i forskjellige fosterhjem.

Helt irrelevant.

vurderer å anmelde dette til politiet. Hva ville du gjort? 

Du sier opp leiligheten. Du sier selv det går på helsa løs. 

Anonymkode: 41be3...329

• Nyttig 1
Skrevet

Flytt

Anonymkode: 2152e...0ae

Skrevet

• Dersom huseier ikke betaler regningen, trekk beløpet fra husleie, flere husleier om nødvendig

• Dersom renteutbetalingen blokkeres, så trekker du en forsinkelserente fra husleien for uteblitt rente

• Krev at vinduet fikses umiddelbart og hold tilbake husleie tilsvarende kvadratmeter til soverommet. 
  • Er soverommet 12m2 mens leiligheten er 60m2, så holder du tilbake 20% av husleien. 
  • Bok hotellromm, forklar situasjonen til hotellet og få sendt regningen til huseier direkte.

Finn nytt sted og ikke krev depositum tilbake. Du har forehåpentligvis holdt tilbake husleie tilsvarende depositum. 

HI, ikke vær så dum at du gjør dette. Særdeles dårlige råd. 

Skrevet

Man kan da ikke drive hærverk?

Anonymkode: 2e878...04a

Skrevet

Hvorfor i helvete bor du der? Er da bare å flytte. 

Anonymkode: 8661a...554

• 10 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 7.49):

Sett opp kamera.

Gå til politiet.

Anonymkode: 4d3ab...dd8

Kamera er oppe og flere titalls anmeldelser er sendt

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 7.45):

Håpløs situasjon når huseier ikke er «frisk». Eneste løsningen her er å flytte. Det må jo være NOE annet? Hvis ikke må du kjøpe eller flytte på deg lengre unna, selv om du sier det ikke går. 

Politianmeldelse kommer du ingen vei med. Det blir ord mot ord, og politiet kommer bare til å be deg flytte. 

Å kjøpe er håpløst av flere grunner, men i hovedsak min helsesituasjon som blir bare værre og værre, samt aap som går mot uføretrygd. Så ingen banker vil hjelpe. Er i god dialog med politiet, bor heldigvis på en liten plass så de ser hva som skjer de også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...