Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ADHD og prematur overgangsalder her🥰

pass på hormonene dine! ADHD meds styres og effekten av de styres tildeles av hormoner. Bioidentisk hrt er et must. Jeg er avhengig av østrogen gel og testosteron gel for å fungere i hverdagen. Har pmdd så progesteron intoleranse 😢 Men tar utrogestan en uke hver sjette uke for å unngå at slimhinner vokser for mye. Fordelen med overgangsalder og adhd er at du kan biohacke kroppen litt med hormontilskudd. Jeg har det alltid best når mine hormoner ligger rett under de nivåer jeg har ved eggløsning. Da virker hjernen og kroppen best, samt effekt på adhd meds et på toppen der👍👍👍

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 11.18):

Psykiater sa at veldig mange, over 50% går over til den Elvanse, som kanskje er et annet navn for Aduvanz?

😊

Anonymkode: c64a3...769

Min psykiater sa at egentlig er Elevanse og Aduvanz det samme legemiddelet, men fordi Elevanse først ble godkjent til barn, fordi man trodde ADHD var en barnesykdom som magisk forsvant den dagen man fylte 18, så var det så mer papirarbeid å få den eksisterende medisinen godkjent til voksne, enn å gi en lik medisin et nytt navn og få den godkjent til bruk for voksne... Så, det er litt som Paracet i avlang og rund pilleform. 

Kan for øvrig legge til at jeg startet på Ritalin, og var svært uheldig med bivirkningene... Jeg skulle ha stoppet før, men psykiater sa til meg at det var normalt at man ble litt kvalm i starten, og at det ga seg etterhvert for de fleste. Vel, jeg ble ikke bare litt kvalm, men jeg jeg hadde også veldig god effekt av medisinene på de områdene det skulle fungere på, så jeg håpte og håpte at kvalmen skulle gi seg. 

Det er den mest effektive slankekuren jeg har hatt i mitt liv, for jeg gikk ned over 20% av kroppsvekten min, og fikk ikke i meg mat overhodet i løpet av de tre ukene jeg hadde utprøving av Ritalin. (Psykiater var syk timen jeg hadde i uke #2, hvor hun skulle ha stoppet utprøvingen, og jeg underdrev hvor kvalm jeg var over telefonen...) 

Så jeg ble satt på Aduvanz/Elevanse i stedet. 

Anonymkode: 38059...902

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 0.51):

Min psykiater sa at egentlig er Elevanse og Aduvanz det samme legemiddelet, men fordi Elevanse først ble godkjent til barn, fordi man trodde ADHD var en barnesykdom som magisk forsvant den dagen man fylte 18, så var det så mer papirarbeid å få den eksisterende medisinen godkjent til voksne, enn å gi en lik medisin et nytt navn og få den godkjent til bruk for voksne... Så, det er litt som Paracet i avlang og rund pilleform. 

Kan for øvrig legge til at jeg startet på Ritalin, og var svært uheldig med bivirkningene... Jeg skulle ha stoppet før, men psykiater sa til meg at det var normalt at man ble litt kvalm i starten, og at det ga seg etterhvert for de fleste. Vel, jeg ble ikke bare litt kvalm, men jeg jeg hadde også veldig god effekt av medisinene på de områdene det skulle fungere på, så jeg håpte og håpte at kvalmen skulle gi seg. 

Det er den mest effektive slankekuren jeg har hatt i mitt liv, for jeg gikk ned over 20% av kroppsvekten min, og fikk ikke i meg mat overhodet i løpet av de tre ukene jeg hadde utprøving av Ritalin. (Psykiater var syk timen jeg hadde i uke #2, hvor hun skulle ha stoppet utprøvingen, og jeg underdrev hvor kvalm jeg var over telefonen...) 

Takk for info!
Er du fornøyd med Elevanse?

☺️

Skrevet
bambyb82 skrev (På 4.10.2025 den 17.00):

ADHD og prematur overgangsalder her🥰

pass på hormonene dine! ADHD meds styres og effekten av de styres tildeles av hormoner. Bioidentisk hrt er et must. Jeg er avhengig av østrogen gel og testosteron gel for å fungere i hverdagen. Har pmdd så progesteron intoleranse 😢 Men tar utrogestan en uke hver sjette uke for å unngå at slimhinner vokser for mye. Fordelen med overgangsalder og adhd er at du kan biohacke kroppen litt med hormontilskudd. Jeg har det alltid best når mine hormoner ligger rett under de nivåer jeg har ved eggløsning. Da virker hjernen og kroppen best, samt effekt på adhd meds et på toppen der👍👍👍

Interessant å høre!
Ja, hormoner altså. Veldig respekt for det.😌 
Bruker østrogenplaster og hormonspiral, så det er på plass. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 23.35):

Dere med ADHD/ADD,

Jeg skulle gjerne hørt litt om deres erfaringer med medisinering.

Jeg er kvinne 48 som nettopp har fått diagnosen. Mine største utfordringer er et evig tankekjør,  overtenkning, «hvisomattedersomatte»,  store og sterke følelser, kort lunte, sensitiv.. ja, jeg har rett og slett et topplokk i kaos som har blitt ganske destruktivt.
Dårlig konsentrasjon og hukommelse er også noe jeg alltid har hatt vanskeligheter med. 

Alle disse følelsene ble forsterket da jeg kom i overgangsalderen. 

Jeg skal begynne på Ritalin sammen med kongnitiv behandling. 

Er det noen som har erfaring med medisinering, og vil fortelle om det? 

ps: jeg trenger ingen pekefinger eller skråsikre svar fra folk som ikke har erfaring eller ADHD.

😅

Medisinering vil være variabelt fra person til  person. Selv får jeg ikke utredning til medisiner fordi de har gjort det idiotisk vanskelig.  Men har 3 unger med adhd.

Min anbefaling  er også  at du lytter til  adhd norge sin podcast. Der tar de også opp på noen av de tidlige episodene medisiner kvinner kontra mens og overgangsalder.  Og snakker om at sykluser kan påvirke eller motvirke litt. Så man må gå på mrdisinene ca en mnd iallefall  før du vet hvor  godt det fungerer å ikke. Men alle starter i hovedsak med ritalin. Blir det bivirkninger,  tar man dette opp med den som skriver ut medisinen med en gang i utprøving

Anonymkode: bb559...a09

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har vært på medisiner i et par år nå, ulike typer og ulike styrker, og jeg synes det har vært slitsomt. Ja, amfetamin til hjernen gir konsentrasjon og energi. Men pillene  har ført med seg mye negativt også. 

Attentin og ritalin var det jeg startet med, det syntes jeg var ganske grusomt. Fikk ikke sove, raste ned i vekt, tørr i munnen, anspent, hyperaktiv/fokusert, var liksom ikke meg selv lenger. Masse positivt også med tablettene også, jeg fikk energi og fokus til å gjennomføre ting. Ikke minst selvtillit. Men bivirkningene var heftige. 

Gått over til aduvanz, det funker litt bedre, og kroppen har vent seg til mefisinen. Men fortsatt kan tablettene gi negative bivirkninger. Plutselig kan jeg bli urolig/anspent eller nedstemt. 

Jeg savner noen ganger tiden før jeg fikk diagnosen og slapp å forholde meg til dette.

Anonymkode: cdac0...b93

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 13.04):

Ja, det er slitsomt å leve sammen med nevrodivergente folk, og jeg tar av meg hatten for dere som orker.😄 

Jeg har lite uro i kroppen, men hode mitt er alikevel i giv akt konstant. Er ganske needy ovenfor mannen min som jeg har vært sammen med i mange år og veldig mye går dessverre utover ham på godt og vondt. Det merker kanskje du også? 

Utad derimot er diagnosen usynlig, og jeg har lært meg å ikke avbryte i samtaler, late som jeg følger med, ikke virke avledbar osv. Fungerer godt på mange måter, men merker at det er slitsomt å hele tiden jobbe som skuespiller og ikke bare slappe av. derfor er mitt sosiale liv begrenset. 

Håper medisiner kan hjelpe på tankekjøret, slik mannen din opplever- men håper jo også at mannen min skal se en positiv endring da😄

Lykke til videre for dere to. ♥️

Ja, det er ganske slitsomt å bo sammen med noen som fyker rundt som Speedy Gonzales døgnet rundt (uten at stort egentlig blir fullført 🤷‍♀️) Jeg hadde i grunn håpet at Ritalin skulle hjelpe litt på dette også, men det gjør det dessverre ikke. 

AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 16.27):

Medisiner demper tankekjøret og gjør det lettere konsentrere seg. Det er hinmelsk når alt bråket stilner i hodet. 

Men det er vi selv som må velge bruke konsentrasjonen riktig da. Jeg kan holde konsentrasjonen i timesvis på jobb nå, men det er jeg selv som velger om jeg fokuserer på arbeidsoppgaver eller KG. 

Jeg har fortsatt mye energi, eller egentlig har jeg mye mer energi nå, men jeg fokuserer energien på trening, istedet for å være "all over the place". 

Jeg sliter med tilbakevendende depresjoner, men så lenge jeg er har ADHD-medisin så klarer jeg fokusere mer på gode teknikker for å dempe depresjonen, mens uten medisinen så går jeg fullstendig i kjelleren. 

Mange tror at medisinene skal være en mirakelkur, men den er bare ett hjelpemiddel. Man må selv velge innarbeide gode vaner og rutiner, og gjøre den jobben, med medisinen som en krykke. 

Men det kan være Ritalin ikke er riktig medisin for han, eller at det er feil dose. 

Anonymkode: 743a7...bcb

Jeg hadde håpet han skulle få teste Aduvanz, men psykiateren påsto hardnakket at Ritalin var «riktig medisin» og «fungerte» fordi han opplevde mindre tankekjør. Alle bivirkningene tror jeg ikke han sa nok om, dessverre (jeg var bare med på 2 timer)

AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 0.51):

Min mann sliter også med søvn på Ritalin, og har blitt veldig tynn. Han forsøkte å dytte i seg mest mulig mat og drakk vann før timene hos psykiateren under medisinutprøvningen, fordi han var redd for at de skulle stoppe utprøvningen pga. vektnedgangen. 🙄

Jeg var med på en time, fordi jeg ville få fram at effekten av Ritalinen ikke var helt som ønsket, men ble kontant avvist av psykiateren.

Anonymkode: f5797...079

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...