Gå til innhold

ADHD medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med ADHD/ADD,

Jeg skulle gjerne hørt litt om deres erfaringer med medisinering.

Jeg er kvinne 48 som nettopp har fått diagnosen. Mine største utfordringer er et evig tankekjør,  overtenkning, «hvisomattedersomatte»,  store og sterke følelser, kort lunte, sensitiv.. ja, jeg har rett og slett et topplokk i kaos som har blitt ganske destruktivt.
Dårlig konsentrasjon og hukommelse er også noe jeg alltid har hatt vanskeligheter med. 

Alle disse følelsene ble forsterket da jeg kom i overgangsalderen. 

Jeg skal begynne på Ritalin sammen med kongnitiv behandling. 

Er det noen som har erfaring med medisinering, og vil fortelle om det? 

ps: jeg trenger ingen pekefinger eller skråsikre svar fra folk som ikke har erfaring eller ADHD.

😅

Anonymkode: c64a3...769

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke personlig erfaring, men samboer har mye av samme plager med tankekjør og katastrofetanker. Bruker cipralex mot dette, som har veldig god effekt. 
Har ikke hatt behov for Ritalin siden videregående/studietiden, da konsentrasjonsvanskene ikke er en stor utfordring i jobben.  

Anonymkode: c0d00...27f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dere med ADHD/ADD,

Jeg skulle gjerne hørt litt om deres erfaringer med medisinering.

Jeg er kvinne 48 som nettopp har fått diagnosen. Mine største utfordringer er et evig tankekjør,  overtenkning, «hvisomattedersomatte»,  store og sterke følelser, kort lunte, sensitiv.. ja, jeg har rett og slett et topplokk i kaos som har blitt ganske destruktivt.
Dårlig konsentrasjon og hukommelse er også noe jeg alltid har hatt vanskeligheter med. 

Alle disse følelsene ble forsterket da jeg kom i overgangsalderen. 

Jeg skal begynne på Ritalin sammen med kongnitiv behandling. 

Er det noen som har erfaring med medisinering, og vil fortelle om det? 

ps: jeg trenger ingen pekefinger eller skråsikre svar fra folk som ikke har erfaring eller ADHD.

😅

Prøvde først ritalin, det var ikke for meg. Går nå på Elvanse og har god effekt for det meste du nevner der. Det er ingen mirakelkur for alt. Og jeg vet det varierer litt hvor mye effekt man får ut av det. Veldig mye blir enklere når det generelt er mere ro i topplokket. Har fått med meg at folk nesten kan ha helt omvendt effekt mellom den ene og den andre medisinen, det som ble rett for meg er ikke sikkert at det blir det samme for deg. Min erfaring i opptrappingsfasen er at litt ulike effekter oppfører seg annerledes på ulike doser. Helt i starten var det bare deilig å kjenne ro. Hukommelsen er også uten tvil annerledes. Det er vanskelig å forklare. Du får bare være ærlig videre når du skal ha samtaler med psykiater om hvordan det har gått med deg på medisin.

PS: De som utreder og behandler har som regel ikke ADHD selv. Så vær så konkret og sortert du klarer. 

Anonymkode: a87e4...0f8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ritalin funket ikke for meg. Jeg sov knapt tre timer i snitt pr natt. 

Aduvanz gir hodet mitt litt ro i allefall! Har også lite bivirkninger av den, utenom høy puls/hjertebank. Men kombinerer med betablokkere nå. 

Anonymkode: 743a7...bcb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 23.51):

Ikke personlig erfaring, men samboer har mye av samme plager med tankekjør og katastrofetanker. Bruker cipralex mot dette, som har veldig god effekt. 
Har ikke hatt behov for Ritalin siden videregående/studietiden, da konsentrasjonsvanskene ikke er en stor utfordring i jobben.  

Anonymkode: c0d00...27f

Takk for svar 😊Hvordan merker han at det hjelper? Og hvorfor bruker han ikke Ritalin? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 0.12):

Ritalin funket ikke for meg. Jeg sov knapt tre timer i snitt pr natt. 

Aduvanz gir hodet mitt litt ro i allefall! Har også lite bivirkninger av den, utenom høy puls/hjertebank. Men kombinerer med betablokkere nå. 

Hei! Var det mer du reagerte på enn søvn? 

så bra du har funnet medisinen for deg. Psykiater sa at veldig mange, over 50% går over til den Elvanse, som kanskje er et annet navn for Aduvanz?

😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 0.04):

Prøvde først ritalin, det var ikke for meg. Går nå på Elvanse og har god effekt for det meste du nevner der. Det er ingen mirakelkur for alt. Og jeg vet det varierer litt hvor mye effekt man får ut av det. Veldig mye blir enklere når det generelt er mere ro i topplokket. Har fått med meg at folk nesten kan ha helt omvendt effekt mellom den ene og den andre medisinen, det som ble rett for meg er ikke sikkert at det blir det samme for deg. Min erfaring i opptrappingsfasen er at litt ulike effekter oppfører seg annerledes på ulike doser. Helt i starten var det bare deilig å kjenne ro. Hukommelsen er også uten tvil annerledes. Det er vanskelig å forklare. Du får bare være ærlig videre når du skal ha samtaler med psykiater om hvordan det har gått med deg på medisin.

PS: De som utreder og behandler har som regel ikke ADHD selv. Så vær så konkret og sortert du klarer. 

Anonymkode: a87e4...0f8

Nei, en mirakelkur er det nok ikke. Det er mange ganger jeg skulle ønske det fantes en knapp å trykke på helt til jeg fant det perfekte hode å leve i. Nå er det bare tut og kjør hele dagen, så bare jeg får roe det ned noen hakk og får kjenne på en slags ro i topplokket og gi meg mer fokus så er jeg fornøyd.
Men hvis Ritalin tar vekk livskvaliteter som betyr mye, må jeg nok over til noe annet. 
Jeg skal være ærlig som bare det.
Takk for tips! 
😊

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

så bra du har funnet medisinen for deg. Psykiater sa at veldig mange, over 50% går over til den Elvanse, som kanskje er et annet navn for Aduvanz?

😊

Begge deler er lisdeksamfetamin.  Det ser likt ut, men Elvanse kan fås i flere forskjellige styrker enn Aduvanz. Ritalin er noe annet, det er metylfenidat.

Endret av I Grosny
Skrevet

Bare vær obs. på at det å teste ut medisiner tar tid. Først gradvis justere styrke, og deretter evt. teste ut andre medisiner. Mange får bivirkninger. Min opplevelse (både meg selv og 2 barn) er at ritalin er den som ofte gir oftest bivirkninger, men allikevel så må alle starte med den... men for all del, vet om de som også ritalin har vært den beste for så kan være du er heldig og er en av de :)
Begge mine endte til slutt på elvanse. Eldste over på aduvanz når han ble 18 (de er like, men den ene er godkjent for barn og den andre voksne. Mulig pga fler styrker på elvanse? usikker... men etter leveranse problemene, så tror jeg det ble lettere å få disse om hverandre uavhengig av alder.
Jeg fikk mye bivirkninger av alle typer jeg prøvde, så valgte å slutte da jeg ikke synes virkningen var verdt alle bivirkningene.

Anonymkode: 6007b...4af

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

😊

Så vidt jeg husker, så var det søvn, og høy puls som var problematisk. 
Men med så ekstrem søvnmangel så fungerte jeg overhode ikke på jobb, jeg var helt zombie, jeg var så utslitt at jeg ikke klarte gjøre noe etter jobb heller, jeg fikk ikke i meg mat og jeg gråt for absolutt alt. 

Elevanse er i utgangspunktet kun godkjent for barn, og voksne som har fått diagnosen som barn. Men det er identisk preparat som Aduvanz, og har vært brukt som erstatning hos voksne også når det har vært legemiddelmangel på Aduvanz. 
Det er altså like preparater, men handelsnavnene er godkjent for forskjellige grupper. 

Skrevet

Ritalin fungerte fantastisk for meg i et par uker. Plutselig hadde jeg eksekutiv funksjon - jeg kunne tenke på å gjøre noe og så GJORDE JEG DET! Helt uten at det var et totalt energisluk og en ekstrem kamp. Jeg kjente en ro i kroppen som var helt fantastisk, alt kaoset forsvant. Ble liksom litt bedre på alt, til og med sosiale interaksjoner.

Dessverre fikk jeg brått også en enorm depresjon og måtte slutte (det er en mulig og seriøst skummel bivirkning) og jeg fikk egentlig ikke prøvd noe annet fordi psykiateren ved DPS var det mest inkompetente skrellet både fastlegen min og jeg har vært borti.

Du må imidlertid være klar over at medisinering i din alder gir ustabile resultater og effekten blir gjerne veldig hakkete pga hormoner i endring. Du bør ta HRT i tillegg og få hormonene i balanse.

Jeg for min del må finne meg en ny psykiater snart, da jeg ikke fungerer uten medisin. Er mer eller mindre handicappet og greier ikke lenger verken jobb eller sosiale relasjoner.

Anonymkode: 40d25...94b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ritalin fungerte fantastisk for meg i et par uker. Plutselig hadde jeg eksekutiv funksjon - jeg kunne tenke på å gjøre noe og så GJORDE JEG DET! Helt uten at det var et totalt energisluk og en ekstrem kamp. Jeg kjente en ro i kroppen som var helt fantastisk, alt kaoset forsvant. Ble liksom litt bedre på alt, til og med sosiale interaksjoner.

Dessverre fikk jeg brått også en enorm depresjon og måtte slutte (det er en mulig og seriøst skummel bivirkning) og jeg fikk egentlig ikke prøvd noe annet fordi psykiateren ved DPS var det mest inkompetente skrellet både fastlegen min og jeg har vært borti.

Du må imidlertid være klar over at medisinering i din alder gir ustabile resultater og effekten blir gjerne veldig hakkete pga hormoner i endring. Du bør ta HRT i tillegg og få hormonene i balanse.

Jeg for min del må finne meg en ny psykiater snart, da jeg ikke fungerer uten medisin. Er mer eller mindre handicappet og greier ikke lenger verken jobb eller sosiale relasjoner.

Anonymkode: 40d25...94b

Det er så synd det er mange inkompetente i hjelpeapparatet, og at man derfor ikke får den hjelpen en trenger når en så sårt trenger det. ♥️

skummelt, men viktig å høre at du var på topp i  to uker for så å havne i en depresjon. Akkurat det frykter mest  også, at det på en eller annen måte skal ødelegge mer. 
jeg skal etter hvert når vi forhåpentligvis har funnet rett legemiddel og dose også begynne på antidepressiva, så er spent på den komboen etter hvert. 
Hormonell behandling får jeg, men hjelper lite på kaoshode. Fikk mye bedre søvn av det,  og det holder for meg.

Håper du finner driv til å finne ny psykiater og at du lykkes med utprøving og hjelp. Høres slitsomt ut slik du har det nå♥️

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bare vær obs. på at det å teste ut medisiner tar tid. Først gradvis justere styrke, og deretter evt. teste ut andre medisiner. Mange får bivirkninger. Min opplevelse (både meg selv og 2 barn) er at ritalin er den som ofte gir oftest bivirkninger, men allikevel så må alle starte med den... men for all del, vet om de som også ritalin har vært den beste for så kan være du er heldig og er en av de :)
Begge mine endte til slutt på elvanse. Eldste over på aduvanz når han ble 18 (de er like, men den ene er godkjent for barn og den andre voksne. Mulig pga fler styrker på elvanse? usikker... men etter leveranse problemene, så tror jeg det ble lettere å få disse om hverandre uavhengig av alder.
Jeg fikk mye bivirkninger av alle typer jeg prøvde, så valgte å slutte da jeg ikke synes virkningen var verdt alle bivirkningene.

Takk for svar! Kan du si noe om hvilke bivirkninger du fikk? 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takk for svar! Kan du si noe om hvilke bivirkninger du fikk? 😊

Høy puls, høyt blodtrykk, hjertebank, tåkesyn :ler: 
Man kunne nok behandlet noe av dette også, men jeg valgte da å slutte. Hadde klart meg tålig greit i 35 år, så skal vel klare noen år til liksom. Men jeg merket jo at det ble mindre tankekjør, mindre sliten, klarte å fullføre oppgaver lettere osv. 

• Hjerte 1
Skrevet

Min mann fikk diagnosen i voksen alder, og går nå på Ritalin. Helt ærlig er ikke virkningen slik jeg så for meg. For min del merker jeg ingen forskjell på han (ift. konsentrasjon, rastløshet og gjennomføringsevne), men han sier det roer tankekjøret, og psykiateren mente det betydde at medisinen fungerer. 🤷‍♀️ Han opplever også søvnproblemer.

Han fikk aldri prøve Aduvanz, så det er interessant å lese erfaringer her. For min del skulle jeg ønske at medisinen fikk han til å klare å sitte stille i 2 minutter, konsentrere seg og gjennomføre ting, både her hjemme og på jobb. Men for hans del har dessverre ikke Ritalin denne effekten. 

Anonymkode: f5797...079

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min mann fikk diagnosen i voksen alder, og går nå på Ritalin. Helt ærlig er ikke virkningen slik jeg så for meg. For min del merker jeg ingen forskjell på han (ift. konsentrasjon, rastløshet og gjennomføringsevne), men han sier det roer tankekjøret, og psykiateren mente det betydde at medisinen fungerer. 🤷‍♀️ Han opplever også søvnproblemer.

Han fikk aldri prøve Aduvanz, så det er interessant å lese erfaringer her. For min del skulle jeg ønske at medisinen fikk han til å klare å sitte stille i 2 minutter, konsentrere seg og gjennomføre ting, både her hjemme og på jobb. Men for hans del har dessverre ikke Ritalin denne effekten. 

Ja, det er slitsomt å leve sammen med nevrodivergente folk, og jeg tar av meg hatten for dere som orker.😄 

Jeg har lite uro i kroppen, men hode mitt er alikevel i giv akt konstant. Er ganske needy ovenfor mannen min som jeg har vært sammen med i mange år og veldig mye går dessverre utover ham på godt og vondt. Det merker kanskje du også? 

Utad derimot er diagnosen usynlig, og jeg har lært meg å ikke avbryte i samtaler, late som jeg følger med, ikke virke avledbar osv. Fungerer godt på mange måter, men merker at det er slitsomt å hele tiden jobbe som skuespiller og ikke bare slappe av. derfor er mitt sosiale liv begrenset. 

Håper medisiner kan hjelpe på tankekjøret, slik mannen din opplever- men håper jo også at mannen min skal se en positiv endring da😄

Lykke til videre for dere to. ♥️

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Medisiner demper tankekjøret og gjør det lettere konsentrere seg. Det er hinmelsk når alt bråket stilner i hodet. 

Men det er vi selv som må velge bruke konsentrasjonen riktig da. Jeg kan holde konsentrasjonen i timesvis på jobb nå, men det er jeg selv som velger om jeg fokuserer på arbeidsoppgaver eller KG. 

Jeg har fortsatt mye energi, eller egentlig har jeg mye mer energi nå, men jeg fokuserer energien på trening, istedet for å være "all over the place". 

Jeg sliter med tilbakevendende depresjoner, men så lenge jeg er har ADHD-medisin så klarer jeg fokusere mer på gode teknikker for å dempe depresjonen, mens uten medisinen så går jeg fullstendig i kjelleren. 

Mange tror at medisinene skal være en mirakelkur, men den er bare ett hjelpemiddel. Man må selv velge innarbeide gode vaner og rutiner, og gjøre den jobben, med medisinen som en krykke. 

Men det kan være Ritalin ikke er riktig medisin for han, eller at det er feil dose. 

• Liker 1
Skrevet

Mine barn har hatt medikinet uten bivirkninger, har virket fantastisk. Men anbefaler lav start dose og «sakte» tilvenning 

Anonymkode: 64520...996

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mine barn har hatt medikinet uten bivirkninger, har virket fantastisk. Men anbefaler lav start dose og «sakte» tilvenning 

Så bra! Hvor gamle er barna dine? 

Skrevet

Startet ved skolestart begge to og går nå i 4 og 7 kl.. så en del år nå med medisiner. Lykke til og ha tålmodighet!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...