Gå til innhold

Katt med slapp hale

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den siste en og en halv uke har katten min hatt slapp hale. Vanligvis når jeg stryker henne over ryggen og mot halen så stikker halen oppover og kjenner motstand på en måte (hvis man typ skulle dyttet halen ned, vanskelig å forklare). Men som sagt i det siste så har halen bare hengt der på en måte og når jeg koser på den så skjer det liksom ikke så mye! Og når jeg tar på ryggen bakerst rett ved halene flere ganger så liker hun ikke det. Aldri vært borti det heller:( hun spiser og oppfører seg som normalt utenom det. Og skal til veterinær neste uke, skal så klart høre med de, men kan jo ende på en kjempe regning om det er noe ekstra de skal sjekke, evt om det er noe gærent. 
Er det noen som har vært borti lignende?

hilsen bekymret katteeier 

Anonymkode: ca4ba...671

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den siste en og en halv uke har katten min hatt slapp hale. Vanligvis når jeg stryker henne over ryggen og mot halen så stikker halen oppover og kjenner motstand på en måte (hvis man typ skulle dyttet halen ned, vanskelig å forklare). Men som sagt i det siste så har halen bare hengt der på en måte og når jeg koser på den så skjer det liksom ikke så mye! Og når jeg tar på ryggen bakerst rett ved halene flere ganger så liker hun ikke det. Aldri vært borti det heller:( hun spiser og oppfører seg som normalt utenom det. Og skal til veterinær neste uke, skal så klart høre med de, men kan jo ende på en kjempe regning om det er noe ekstra de skal sjekke, evt om det er noe gærent. 

Har du kjent på halen etter brudd eller lignende? Virker det som om katten får vondt når du nærmer deg bakerst?  Har du prøvd å kjenne etter på hele halen? :)

Skrevet

Dyrlegen og ikke kg kan svare deg på dette

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min katt oppførte seg så og si likt som du beskriver. Når jeg undersøkte halen nøye, så fant jeg et sår, mest sannsynlig etter et bitt fra annen katt. Såret var godt gjemt under pelsen. Dro til dyrlegen. De barberte området og renset godt opp etter at hun hadde fått bedøvelse. Ble satt på antibiotika. Etter fem dager så var halen som før igjen. Kostet 1800,-

Anonymkode: c681c...1af

AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (1 minutt siden):

Dyrlegen og ikke kg kan svare deg på dette

Helt innafor å lufte spørsmålet i mellomtiden. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kanskje vært i slåsskamp. Men snakk med dyrlegen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt innafor å lufte spørsmålet i mellomtiden. 

Nei. Det er brudd på dyrevelferdsloven å ikke umiddelbart søke bistand. Så det er like «innafor» som å se an barns endrede adferd uten å først ha utelukket medisinske årsaker (Ikke innafor, med andre ord, siden dette er kg og folk er … dysfunksjonelle)

Anonymkode: 4b8fc...24a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal til veterinæren neste uke?? Altså 2,5 uler etter du oppdaget det?

Jeg hadde aldri ventet halvannen uke engang med så tydelig signaler på ubehag... 

Men regningen blir ikke så høy, du betaler jo bare egenandelen på forsikringen. 

Anonymkode: d1234...d5b

• Liker 3
Skrevet
Rosa Gnom skrev (26 minutter siden):

Har du kjent på halen etter brudd eller lignende? Virker det som om katten får vondt når du nærmer deg bakerst?  Har du prøvd å kjenne etter på hele halen? :)

Alt kjennes fint ut, utenom at hun ikke liker at jeg tar bakerst på den.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du skal til veterinæren neste uke?? Altså 2,5 uler etter du oppdaget det?

Jeg hadde aldri ventet halvannen uke engang med så tydelig signaler på ubehag... 

Men regningen blir ikke så høy, du betaler jo bare egenandelen på forsikringen. 

Hvis du skal komme med hat så kan du like så godt ikke svare. Spurte ikke om hat, men om råd

er ikke bare bare å komme seg til dyrlegen på sekundet. Som jeg også skrev så er det ingen andre symptomer på at katten har det vont på noe måte…

AnonymBruker
Skrevet
Lille39 skrev (14 minutter siden):

Kanskje vært i slåsskamp. Men snakk med dyrlegen. 

Ja har tenkt tanken. Får håpe det ikke er noe verre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du skal komme med hat så kan du like så godt ikke svare. Spurte ikke om hat, men om råd

er ikke bare bare å komme seg til dyrlegen på sekundet. Som jeg også skrev så er det ingen andre symptomer på at katten har det vont på noe måte…

Katter er eksperter på å skjule smerte og ubehag, og det at hun reagerer når du tar på henne, betyr jo at det er vondt. 

Anonymkode: c702d...dd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Min katt oppførte seg så og si likt som du beskriver. Når jeg undersøkte halen nøye, så fant jeg et sår, mest sannsynlig etter et bitt fra annen katt. Såret var godt gjemt under pelsen. Dro til dyrlegen. De barberte området og renset godt opp etter at hun hadde fått bedøvelse. Ble satt på antibiotika. Etter fem dager så var halen som før igjen. Kostet 1800,-

Ikke sant ja. Godt det ikke var noe verre, satser på at det kan fikses her også🤞🏼:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Katter er eksperter på å skjule smerte og ubehag, og det at hun reagerer når du tar på henne, betyr jo at det er vondt. 

Anonymkode: c702d...dd1

Det vet jeg! Men hun leker som normalt og spiser som vanlig enn så lenge. 

Skrevet

Høres ut som den beskytter et område med skade og/eller smerte. Jo fortere du kommer deg til dyrlegen, jo mindre lidelse for katten. Ikke la deg lure av at den spiser og leker, dyr prøver instinktivt å skjule smerte så lenge det går an.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er ikke hat å si at jeg aldri hadde ventet så lenge med å ta ett dyr til veterinæren når den viser så tydelig tegn til ubehag. Jeg synes det er direkte ondskapsfullt gjort å vente så lenge for å få katten sjekket og gitt den smertelindrende. 

At katten ikke løfter halen på halvannen uke er ett veldig veldig tydelig tegn på smerter! Det er absolutt ikke normalt at en katt plutselig begynner henge med halen slik du beskriver. 

Ikke komme seg til dyrelegen på sekundet er helt greit, men du har allerede ventet halvannen uke, og tenker du skal vente enda en uke... 

Ikke spør om andres erfaringer og råd, hvis du ikke tåler høre at andre ville sørget for smertelindring mye tidligere enn det du gjør. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det vet jeg! Men hun leker som normalt og spiser som vanlig enn så lenge. 

Katter spiser ofte når de har vondt, så lenge de føler seg trygge der de er. Mange katter slutter ikke spise før de er svært alvorlig syke. 

En katt som slutter bevege en stor kroppsdel, som også er en vesentlig del av kattens kommunikasjon og  balanse, det er svært tydelig tegn på at den ikke har det bra. Hvis det faktisk er brudd, så risikerer du at det blir større skader jo lengre du venter, og lengre tid før katten er smertefri etterpå. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme opplevde vi på vår katt, den hadde brudd i ryggen som påvirket nerven/blodårene til halen (mener det var sånn, mange år siden) Endte med amputasjon av halen. Ble dessverre aldri frisk og døde akutt noen uker senere. 

I vårt tilfelle mente vetrinær at hun var påkjørt, eller at noen hadde vært stygge med henne 😥 Hun hadde flere "småskader" i tilegg til dette med halen/ryggen. 

Gjerne hold oss oppdatert.om hva som skjer!

Anonymkode: 66054...d94

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Når katter viser tegn på at det er noe galt har det som regel gått veldig lengt, de er eksperter på å skjule smerte.

Anonymkode: 6a9bd...963

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Samme opplevde vi på vår katt, den hadde brudd i ryggen som påvirket nerven/blodårene til halen (mener det var sånn, mange år siden) Endte med amputasjon av halen. Ble dessverre aldri frisk og døde akutt noen uker senere. 

I vårt tilfelle mente vetrinær at hun var påkjørt, eller at noen hadde vært stygge med henne 😥 Hun hadde flere "småskader" i tilegg til dette med halen/ryggen. 

Gjerne hold oss oppdatert.om hva som skjer!

Anonymkode: 66054...d94

Uff så trist å høre:( håper ikke det er så alvorlig her.

AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS, vær så snill å ring til klinikken og få time allerede i dag. Det kan være bitt med infeksjon, brudd eller mange andre ting. Katten kan ha store smerter og trenge smertestillende.

Katter er eksperter på å skjule smerte, det er nesten utrolig faktisk. Så her ville jeg virkelig ikke ventet. Dersom katter har vondt kan de også finne på å gjemme seg. Ta den til veterinær i dag, du sparer heller ikke penger på å vente. 

Lykke til med pus! 

Anonymkode: f5496...da8

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...