Gå til innhold

Utrolig krevende 1-åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barnet vårt har utrolig krevende helt fra hun var baby, og særlig fra 9 måneder - til nå som hun er 1,5 år. Hun gråter veldig mye, høyt og intenst, og hun har «trassanfall» (ikke riktig pedagogisk term, men slik at dere forstår hva jeg mener) som kan vare opptil 45 minutter. Dette er ikke bare en krevende fase, det har vært sånn i månedsvis. Hun gråter også mye ellers og er noen ganger utilpass og/eller sliten uten at vi vet hvorfor. Og ja, vi har vært flere ganger hos fastlegen. Det er som ha verdens vanskeligste 3-5-åring, bare i en enda mindre kropp og hjerne, noe som gjør det ytterligere mer intenst.

Noen som har/har hatt lignende barn som vil fortelle om hva som kan hjelpe, om og når det ble bedre, om det viste seg å være diagnose etc.. 

Anonymkode: 00375...753

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skjer når disse trassanfallene skjer? Når gråter det? 

Anonymkode: 1b262...31c

Skrevet

Hvordan er barnet i bhg?

Anonymkode: 6a6e8...37f

Skrevet

Barnet gjør jo ikke dette med vilje. Uansett hva, så finnes det en årsak - om det er smerte eller annet. Dere har bare ikke funnet ut hva enda.

Kjenner noen som hadde et barn som var så mye sint, misfornøyd, survete ig generelt "krevende". Spesielt sinne var vanskelig. Når barnet var 5 år, fant man endelig ut at barnet har kronisk hodepine. Det manglet bare språket til å kunne si hva det var - barnet kjente jo ikke et liv uten smerte. Når barnet fikk medisin, endret det omtrent personlighet.

Jeg skjønner at dette er ekstremt krevende for dere, men husk at det må det jammen være for den lille også, som ikke klarer å kommunisere problemet. Ikke gi dere før dere løser mysteriet - om det er en matintoleranse, smerter eller hva. 

Anonymkode: 6177e...be6

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg er også nysgjerrig på hva barnehagen sier. Det høres utrolig slitsomt ut for dere ❤️

Anonymkode: 57275...bf5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnet gjør jo ikke dette med vilje. Uansett hva, så finnes det en årsak - om det er smerte eller annet. Dere har bare ikke funnet ut hva enda.

Kjenner noen som hadde et barn som var så mye sint, misfornøyd, survete ig generelt "krevende". Spesielt sinne var vanskelig. Når barnet var 5 år, fant man endelig ut at barnet har kronisk hodepine. Det manglet bare språket til å kunne si hva det var - barnet kjente jo ikke et liv uten smerte. Når barnet fikk medisin, endret det omtrent personlighet.

Jeg skjønner at dette er ekstremt krevende for dere, men husk at det må det jammen være for den lille også, som ikke klarer å kommunisere problemet. Ikke gi dere før dere løser mysteriet - om det er en matintoleranse, smerter eller hva. 

Anonymkode: 6177e...be6

Ja, jeg har og erfaring med at det kan skyldes sykdom. Dette barnet hadde uoppdaget cøliaki. Ble en helt annen jente etter riktig kosthold. Blid, sosial, fikk venner, omgjengelig, velregulert og rolig. 

Anonymkode: 9c9d0...56d

Skrevet

Tusen hjertelig takk alle. Cøliaki skal vi definitivt se nærmere på! Når oppdaget dere det, og ble det gjort tester eller endret dere bare kostholdet?

I barnehagen må hun ha mye 1 til 1 kontakt med en av de voksne. Hun gråter mye, og ser ikke ut til å trives med at det skjer mye rundt seg. Ute må hun ofte bare sitte i en vogn eller trille vogn. Hun er viljesterk i barnehagen også, men ikke like mye som hjemme. 

Hovedessensen er at hun generelt sett virker utilpass og noen ganger veldig sliten, og at dette i tillegg ofte har påvirkning på humør og personlighet. Totalt sett blir det utrolig mye gråt og frustrasjon. Vi har nesten aldri en rolig eller koselig time med henne, det er alltid ett eller annet galt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tusen hjertelig takk alle. Cøliaki skal vi definitivt se nærmere på! Når oppdaget dere det, og ble det gjort tester eller endret dere bare kostholdet?

I barnehagen må hun ha mye 1 til 1 kontakt med en av de voksne. Hun gråter mye, og ser ikke ut til å trives med at det skjer mye rundt seg. Ute må hun ofte bare sitte i en vogn eller trille vogn. Hun er viljesterk i barnehagen også, men ikke like mye som hjemme. 

Hovedessensen er at hun generelt sett virker utilpass og noen ganger veldig sliten, og at dette i tillegg ofte har påvirkning på humør og personlighet. Totalt sett blir det utrolig mye gråt og frustrasjon. Vi har nesten aldri en rolig eller koselig time med henne, det er alltid ett eller annet galt. 

Oppdaget de ved 2,5 år. Burde oppdaget det lenge før. Men ingen nevnte dette.

En kollegas sønn har melkeallergi-altså den alvorlige typen ikke bare laktoseintoleranse. Kollegaen min er dønn ærlig og har sagt "ungen min var rett og slett ett lite troll, illsint og fæl, skammet meg så gale var det, så fant vi ut av dette, og vi fikk ett nytt barn".

Så ja, absolutt aktuelt med en helsesjekk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oppdaget de ved 2,5 år. Burde oppdaget det lenge før. Men ingen nevnte dette.

En kollegas sønn har melkeallergi-altså den alvorlige typen ikke bare laktoseintoleranse. Kollegaen min er dønn ærlig og har sagt "ungen min var rett og slett ett lite troll, illsint og fæl, skammet meg så gale var det, så fant vi ut av dette, og vi fikk ett nytt barn".

Så ja, absolutt aktuelt med en helsesjekk.

Det ble gjort tester ja. Du må ikke bare endre kostholdet, for om du så tar tester vil de ikke slå ut. Og du må få påvist diagnosen for å få riktig hjelp. Slår testen ut skal barnet følges opp på sykehus. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...